Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lainaisitko rahaa?

Vierailija
21.06.2026 |

Kaveripariskunta on ostellut kaiken osamaksulla ja heillä on jatkuvasti rahat loppu. Kumpikin tekee täysiä tunteja ja saa parempaa palkkaa kun minä osa-aikaisesti työllistynyt. Nyt sitten tuli pyyntö lainata rahaa. Kyse on aivan minimaalisesta summasta, mutta itsellä on periaate etten lainaa kenellekään rahaa. (Joskus muinoin nuorena mulla oli "kaveri" joka alkoi lainailla rahaa ja ei maksanut ikinä takaisin. Ja hyödynsi muutenkin mun luottotietoja ja naiivisti autoin. Ja sen seurauksena melkein menetin omat luottotiedot.. Ja sen jälkeen en ole kenellekkään lainannut..)

Lainaisitko itse tämmöisessä tilanteessa? 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ala lainata, sano että itselläsi nyt tiukkaa rahasta, alkavat lainata jatkuvasti jos kerran lainaat. Mulla eräs tuttu joka kuun lopulla lainaa 20e, maksaa eläkepäivänä takaisin, sanoin juhannuksena etten nyt pysty lainaamaan. 

Vierailija
2/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Keneltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee liian jyrkkiä päätöksiä elämää varten. Typerää sanoa: en ikinä sitä ja tätä. Kuuntele ja harkitse ja tee päätös 

Vierailija
4/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna vastaisin että et ole mikään pankki.

Vierailija
5/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä lainaksi annettuja rahoja saa takaisin.

Jos lainaat, niin ota pantti. Kultakoru tai sellainen tavara, jonka pystyt eteenpäin myymään.

Vierailija
6/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano niille, että pankista saa lainaa. Toisaalta pikavippejäkin voi ottaa.

Vierailija
7/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainaa. Ilmoitan kohteliaasti etten sekoita ystävyyssuhteita ja rahaa, ikinä.

Vierailija
8/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, pankki voittaa aina 🙄

Vierailija
9/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karistele tollaset prsaukiset hyvän sään aikana kintereiltäsi. Miistä tulee pikäaikainen riesa.

Vierailija
10/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lainaa. Ilmoitan kohteliaasti etten sekoita ystävyyssuhteita ja rahaa, ikinä.

Miksi? Eikö ystävä auta hädässä?

Vierailija
11/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan. Ei kiinnosta miten toiset hoitaa raha-asiansa. Ei ole mun tehtävä opastaa aikuista ihmistä raha-asioissa.

12/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankista saa lainaa. Joten en lainaisi rahaa sellaiselle, joka elää yli varojensa. 

Vierailija
13/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on yksi kaveri joka ostelee myös osarilla kaikkea ja on yksi isoimpia lokkeja muutenkin joita tiedän. En ikipäivänä lainaisi hänelle rahaa, kun muistan joskus nuorempana lainanneeni ja oli työn ja tuskan takana saada omansa pois. Mua ei kuseteta velanmaksussa kuin kerran.

14/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Eikö ystävä auta hädässä?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta jos ystäväni tienaa enemmän kuin minä, niin ei hän silloin ole missään oikeassa hädässä. 

Vierailija
15/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pankki enkä lainaisi henkilölle joka elää yli varojensa.

Opetelkoon rahankäyttöä.

Vierailija
16/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla suoraansanottuna menee fiilikset kaveruuteen, jos kuvioihin astuu jatkuva rahanpyytely. On ollut kokemusta, ettei rahoja makseta takaisin tai sitten vain, jos on itse hirveän aktiivinen pyytämään takaisin. Ja muutenkin, vaikka maksaisi takaisin, niin lainatut rahat ovat kuitenkin pois sen hetken budjetista.

Vierailija
17/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla suoraansanottuna menee fiilikset kaveruuteen, jos kuvioihin astuu jatkuva rahanpyytely. On ollut kokemusta, ettei rahoja makseta takaisin tai sitten vain, jos on itse hirveän aktiivinen pyytämään takaisin. Ja muutenkin, vaikka maksaisi takaisin, niin lainatut rahat ovat kuitenkin pois sen hetken budjetista.

Surkeeta taloudenpitoa tuokin, kun lainaa vaikkei siihen olisi varaa.

Vierailija
18/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä lainaksi annettuja rahoja saa takaisin.

Jos lainaat, niin ota pantti. Kultakoru tai sellainen tavara, jonka pystyt eteenpäin myymään.

Idiootti yrittää myydä toisten omaisuutta. Olet takuulla ollut paljon poliisin kanssa tekemisissä.

19/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten onkin pankit. Niistä lainataan eikä kavereilta. Mutta jotkut ovat sellaisia manipuloijia, että saavat kaverinsakin lainaamaan. Kehittelevät sydäntäsärkeviä stooreja. Näihin surkutarinoiden runoilijoihinhan törmää jo ihan kaikissa hyväntekeväisyyskeräyksissäkin. Yuntemattomiin ihmisiin ei ehkä ihan niin helposti sepitellyt tarinat uppoa kuin johonkin läheiseen. 

Vierailija
20/27 |
21.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten onkin pankit. Niistä lainataan eikä kavereilta. Mutta jotkut ovat sellaisia manipuloijia, että saavat kaverinsakin lainaamaan. Kehittelevät sydäntäsärkeviä stooreja. Näihin surkutarinoiden runoilijoihinhan törmää jo ihan kaikissa hyväntekeväisyyskeräyksissäkin. Yuntemattomiin ihmisiin ei ehkä ihan niin helposti sepitellyt tarinat uppoa kuin johonkin läheiseen. 

Mä lainaan rahaa, mutten mä tarinoita kuuntele. Jos ei tule sovittuna päivänä takasin, niin se oli siinä sitten. Ei häävi ystävyys alunperinkään. Jos maksaa takaisin, niin lainaan toistekin - ilman tarinoita. Ei kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä