Kyllä taas ärsyttää stadin asunnot...
Tiedän, että tekijöitä on paljon ja varmaan menee joskus arpapeliksikin, mutta taas ihmetyttää tämäkin tilanne. Oltiin siitä asti, kun aloin odottaa esikoistamme kiireellisten listalla ja haussa oli kolmio tämän meidän kaksion tilalle. No ei saatu. Sitten kun tulin uudestaan raskaaksi meidän tila muuttui erittäin kiireelliseksi. Nyt meille on syntymässä syyskuussa tämä toinen lapsemme eikä vieläkään mitään. Tähän 50 neliön kaksioon yhdellä pienellä makkarilla ja mitättömän kokosella vaatehuoneella (ainut säilytystila, ei vaatekaappeja) pitäisi sitten mahtua neljän ihmisen tavarat uimapuvuista talvitakkeihin. Ja vielä yksi lasten sänky. Tuo meidän makkari on kymmenen neliön luokkaa, joten melkein mahdottomuus, eikä yhtään ylimäärästä tavaraa ole nytkään.
Nyt sitten kuulin mieheltä, kuinka hänen tuttava pari oli saanut kolmion, vaikka heidän ESIKOINEN syntyy vasta loppuvuodesta/alkuvuodesta 2017.
Eli me ei saada nelisteen kolmiota, mutta he saavat kahdestaan jo ennen kuin lapsi edes syntyy. Todella epäreilua minusta.
Kommentit (173)
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sanonpa vielä sen, että ollaan ihan kunnollisia työssäkäyviä molemmat, minä ja mies. Maksamme vuokramme itse ja luottotiedot on kunnossa. Ei eläimiä tai tupakointia. Ihme hörhöille näyttäs menevän kaikki nuo kämpät.
ApOlen vakuuttunut, että Stadin asunnoilla on käytössä joku luonnefiltteri, joka suodattaa kaltaisesi p*skanpuhujat pois. Onneksi ette saaneet asuntoa.
Me asuimme lapsena kaupungin asunnossa ja kaikki naapurit oli ihan asiallisia ihmisiä. Siskoni asuu aika uudessa Stadin asunnossa, siinä talossa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa kenenkään kanssa. Kaikki työssäkäyviä, useat korkeakoulutettuja, kivoja ihmisiä. Et sopisi joukkoon ollenkaan.
Saanko kysyä missä päin? Me asumme jatko-opintoja yliopistossa tekevän mieheni kanssa täällä Malmilla, ja naapureina ei ole kuvailemasi kaltaisia ihmisiä. Mielelläni muuttaisimme esim. Paloheinään, Pakilaan, Torppikseen, kantakaupunkiin tms mutta ei niitä vaihtoja sieltä saa, suurin osa asunnoista ja ihmisistä ovat kuten meidän naapurimme (erilaisia tukiasuntoja n. 1- 2 per rappu). Noita hyvien aluiden asuntoja ei vain ole kuin se murto-osa asunnoista, ja tälläiset kirjoitukset kuin sinun ylläpitävät harhaa.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sanonpa vielä sen, että ollaan ihan kunnollisia työssäkäyviä molemmat, minä ja mies. Maksamme vuokramme itse ja luottotiedot on kunnossa. Ei eläimiä tai tupakointia. Ihme hörhöille näyttäs menevän kaikki nuo kämpät.
ApOlen vakuuttunut, että Stadin asunnoilla on käytössä joku luonnefiltteri, joka suodattaa kaltaisesi p*skanpuhujat pois. Onneksi ette saaneet asuntoa.
Me asuimme lapsena kaupungin asunnossa ja kaikki naapurit oli ihan asiallisia ihmisiä. Siskoni asuu aika uudessa Stadin asunnossa, siinä talossa ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa kenenkään kanssa. Kaikki työssäkäyviä, useat korkeakoulutettuja, kivoja ihmisiä. Et sopisi joukkoon ollenkaan.
Minäkin asuin lapsena kaupungin asunnossa perheeni kanssa, oli vähän villi meno ainakin sillon 89-90 vaihteessa, joten tiedän kyllä mistä puhun. Asuttiin mellunmäessä, silloin uusissa taloissa. Sinä olet kyllä ihme sairas kun nautit muiden epäonnesta ja toivot vielä sellaista lisää. Kiva, että siskollasi on käynyt hyvä tuuri kämpän suhteen!
Ap
Me emme asuneet idässä. Enkä nauti epäonnesta. En vain enää jaksa ihmisiä, jotka uskoo populismia. Mihin perustat väitteesi että vain hörhöt saavat asunnon? Tai maahanmuuttajat, kuten on toinen yleinen uskomus? Joo. On siskonikin talossa maahanmuuttajia. Neljä hyvässä työssä olevaa ihmistä. Kaksi ruotsalaista ja yksi ilmeisesti saksalainen, jolla on venäläinen vaimo, jos oikein muistan.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saanko kysyä missä päin? Me asumme jatko-opintoja yliopistossa tekevän mieheni kanssa täällä Malmilla, ja naapureina ei ole kuvailemasi kaltaisia ihmisiä. Mielelläni muuttaisimme esim. Paloheinään, Pakilaan, Torppikseen, kantakaupunkiin tms mutta ei niitä vaihtoja sieltä saa, suurin osa asunnoista ja ihmisistä ovat kuten meidän naapurimme (erilaisia tukiasuntoja n. 1- 2 per rappu). Noita hyvien aluiden asuntoja ei vain ole kuin se murto-osa asunnoista, ja tälläiset kirjoitukset kuin sinun ylläpitävät harhaa.
Keskusta.
Minä olen hakenut viisi vuotta kaupungin asuntoa, yhtään tarjousta en ole saanut. Hakemus on uusittu koko ajan, ettei ole koskaan vanhentunut.
Asun yksin, käyn töissä ja maksan kaksiosta Helsingin Kontulassa vuokraa 820 euroa. Kontulassa samankokoiset kaksiot maksavat Stadin asunnoilla noin 450-550 euroa eli yksinasuvana säästö olisi valtava. Olen pienipalkkainen, mutta asumistukeakaan en saa.
Kyllä tuntuu kohtuuttomalta se miten noita kaupunginasuntoja jaetaan. Jos olisin asunut kaupunginasunnossa viisi vuotta, niin olisin säästänyt noin 300 euroa/kk eli 60 x 300 = 18 000 euroa...
Yksinasuvalle valtava summa.
Stadin asunnoillla on myös aivan käsittämätön periaate, että esimerkiksi jo kaupunginasunnoissa asuvat nuoret menevät erittäin kiireellisiksi haikjoiksi jos alkavat hakea 18-vuotiaana asuntoa pois vanhempien luota. Eli paljon menee juuri yksiöitä ja kaksioita näille kotoa muuttaville teineille.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia teidän naapurinne sitten ovat? Kuuluuko siellä jotain yöääniä, vai ruoankäryä, vai käyvätkö poliisit..? En muista lapsuudestani mitään ongelmia liittyen taloomme ja siskoni talo on ainakin ollut todella rauhallinen.
Stadin asunnoilla töissä olevat keplottelevat niitä asuntoja omille perheenjäsenille ja kavereille.
Tiedän muutaman tapauksen jossa on suhteilla saatu stadin asunto ja sieltä mistä on halunnut ja vielä näppärästi jonojen ohi.
Sellasta se on. Emmäkään saanu kämppää vaikka olin 3kk asunnoton. Onneks oli kesä niin pysty telttailemaan ja kamat sain siskon kellariin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jonossa varmaan kolme vuotta, haen yksin yksiötä taikka kaksiota. Avioero juuri, asun sis exmiehen armosta hänen luonaan (ei tää mitään herkkua ole), työmatkani on reilu 100 km päivä, työskentelen Helsingissä josta olen myös kotoisin, niin ja olen hakemassa velkajärjestelyyn. Ei ole kuulunut asuntoa ei. Olen monen monta kertaa miettinyt kuka saa ja miten saa asunnon Helsingin kaupungilta?
Jos olet kirjoilla muualla kuin Helsingissä niin ei sinulla ole mitään mahdollisuuksia kaupungin asuntoon. Sorry.
Ei muuten pidä paikkaansa.
Ehkei paperilla, mutta ehdottomasti todellisuudessa.
Täällä otetaan yleensä henkilökohtaisena loukkauksena jos ei saa stadin asuntoa. Todellisuudessa murto-osa hakijoista saa. Valtaosa jää ilman vaikka on kuinka määritelty erittäin kiireellisiksi.
No ainakin Kontulassa somalit ym. tummemmat maahanmuuttajat asuvat lähes järjestään kaikki kaupungin vuokra-asunnoissa. VVO:n ja Saton vuokra-asunnoissa asuu suomalaisia, ulkomaalaisista lähinnä vain jotkut virolaiset. Kantasuomalaisten on paljon vaikeampi saada kaupungin vuokra-asuntoa kuin vaikka somaleiden.
Sitten taas hyvämainisilla alueilla kuten Jätkäsaaressa, Kalasatamassa, Arabianrannassa ei juuri somaleita asu Stadin asunnoissa. Vaan näillä alueilla stadin asunnoissa asuu todella paljon hyvätuloista väkeä, lähinnä kantasuomalaisia. Eli vaikka kaupunki hokee sitä kaikenlaisia ihmisiä joka alueelle, ei se todellisuudessa toteudu.
Jostain syystä Stadin asunnot eivät halua tietynläisiä maahanmuuttajia tai köyhiä suomalaisia noille hienoille alueille.
Stadin asunnoilta saa kämppiä vain suhteilla. Itse olin jopa asunnoton välissä, määräaikainen vuokrasopimus päättyi enkä löytänyt heti uutta asuntoa tilalle, silti vaan naureskelivat stadin asunnoilla. Kaikki sukulaiset asuivat muutaman sadan kilometrin päässä. No asuin sitten useamman kuukauden kavereiden nurkissa kunnes löysin yksityisiltä markkinoilta asunnon johon minulla on jotenkuten varaa (olen päätoiminen opiskelija, eli helvetin pienillä rahoilla elän jo ennestään).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap. sulla ja perheelläsi on edullinen katto päänpäällä ette todellakaan ole kiireellisin hakija. Häpeäisit että edes kehtaat valittaa.
Meidät on luokiteltu kiireellisiksi. Minä en sitä päättänyt. Mutta mieti nyt itsekin 50 neliötä ja neljä asukasta, vaikka kaksi onkin lapsia. Kirjoitinkin jo kommentin, missä kerroin vuokramme suurinpiirtein, ei ole halvasta kyse.
Aloituksessa kyllä kerroit että olette kolmen hengen perhe. Vaikka toinen lapsi on tulossa niin pienten lasten kanssa pärjäätte ihan hyvin kaksiossa. Jos eläisitte kahden murrosikäisen kanssa ymmärtäisin ärtymyksesi paremmin. Ette nytkään pysty maksamaan asuntonne vuokraa ilman kelan apua ja haet vain kalliimpaa asuntoa yhteiskunnan maksettavaksi, ei mitään järkeä.
No niinpä, lasten ikärakenne pitäisi ottaa huomioon perheiden tilanteita miettiässä sillä on täysin eri asia että kaksi pientä lasta tai edes pienen ikäeron omaavaa joutuvat jakamaan saman huoneen kun taas lähes täysi-ikäinen teinipoika ja esim. monta vuotta nuorempi sisar. Stadin asuntojen "henkilö" pokkana ilmoitti että ei heillä ole mitään tälläisiä kriteerejä ja sillä ei ole kuulemma mitään merkitystä kuinka kauan on ollut hakijana. Eli tämä mahdollistaa juuri sen että niitä asuntoja voidaan jakaa nopeammin juuri sellaisille keillä ei ole edes huutava tarve sille isommalle kämpälle. Kukaan ei voi valittaa tai kyseenalaistaa mitään kun mitään selviä sääntöjä niistä asuntojen jakamisesta ei ole. Olisi edes reilua että eri kiireellisyysluokissa olisi omat jonotusnumerot ja selkeästi jako menisi niin että mitä tukalampi tilanne (mitä enemmän asukkaita per huone) sitä nopeammin sen asunnon saisi!
Ostakaa oma asunto ja lopettakaa loisiminen yhteiskunnan tuella prkle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollu jonossa varmaan kolme vuotta, haen yksin yksiötä taikka kaksiota. Avioero juuri, asun sis exmiehen armosta hänen luonaan (ei tää mitään herkkua ole), työmatkani on reilu 100 km päivä, työskentelen Helsingissä josta olen myös kotoisin, niin ja olen hakemassa velkajärjestelyyn. Ei ole kuulunut asuntoa ei. Olen monen monta kertaa miettinyt kuka saa ja miten saa asunnon Helsingin kaupungilta?
Jos olet kirjoilla muualla kuin Helsingissä niin ei sinulla ole mitään mahdollisuuksia kaupungin asuntoon. Sorry.
Henkilöt, joilla on työpaikka Helsingissä mutta jotka asuvat kohtuuttoman työmatkan päässä on luokiteltu erittäin kiireelliseksi. Tuskinpa tuollaista luokitusta huvin vuoksi on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Stadin asunnoilla töissä olevat keplottelevat niitä asuntoja omille perheenjäsenille ja kavereille.
Tiedän muutaman tapauksen jossa on suhteilla saatu stadin asunto ja sieltä mistä on halunnut ja vielä näppärästi jonojen ohi.
Tiedän myös samanlaista. Yhden perheen aikuisille pojille järjestyi molemmille samalta asuinalueelta edulliset vuokra-asunnot. Nämä pojat olivat aikoinaan muuttaneet toiselle paikkakunnalle ja kas kummaa heti kun palasivat Helsinkiin niin järjestyi asunnot. Nuo vanhemmat tuntevat stadin asuntojen työntekijän niin varmaan sitä kautta järjestyi.
Vierailija kirjoitti:
HEL-NYC kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene helnykki nyt jo perseeseen täältä palstalta :D oli asia mikä vaan, niin sulla on AINA mukamas joku omakohtanen kokemus? Höpöhöpö. Missä talossa siskosi asuu, kun siellä on VAIN korkeakoulutettuja? Minäkin taidan hakea stadin kämppää sieltä.
Helnyk on palstakiusaaja. Idiootti valehtelija.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä niillä miehen tutuilla loppuu vuokrasopimus tai on liian kallis vuokra? Häiritsevät naapurit, ei hissiä nykyisessä asunnossa....?
Hissin puute ei ole vauvaperheelle mikään asunnon saamista nopeuttava tekijä. Tarkoitan nyt perhettä, jossa vanhemmat pystyvät portaatkin kävelemään.
Minulla on ystävä joka on hyvätuloinen, myös hänen avokkinsa on hyvätuloinen. Ei lapsia tms. Saivat täysin uuden asunnon stadin asunnoilta. Aivan hyvin pystyisivät maksamaan sitä vuokraa mitä yksityisten asuntojen markkinoilla on. Luulen että toisen osapuolen työ vaikutti asunnon saantiin, oli varmaan jotain suhteita.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa oma asunto ja lopettakaa loisiminen yhteiskunnan tuella prkle.
Yhteiskunnan tuella?? Me maksamme itse vuokramme - ~100€ asumistuki, johon meillä on oikeus, niin kuin vaikka sinullakin olisi tarpeen vaatiessa! Miten voit sanoa noin?
Niin mutta jos katsoo kahta samanlaista tapausta eli kahta hakijaperhettä jotka kumpikin hakevat asuntoa sen takia että nykyinen asunto on liian pieni, niin ei kyllä ole oikeudenmukaista että se kenellä ei ole edes erityisen ahdasta, saa sen asunnon nopeammin kun joku toinen jolla on todella tukalan ahdasta ja joka on odottanut todella kauan. Ei kai nyt kukaan vertaakaan kahta tapausta jossa toiselta lähtee kämppä alta ja toisella on vain liian pieni.
En ole ap mutta käsittääkseni hänenkin mukaan tuolla perheellä joka sai asunnon aikaisemmin ei ollut mitään muuta hakukriteeriä, kun se että tarvitsi isomman. Stadin asunnot saa siis jakaa niitä kenelle huvittaa eli perhe joka ei tarvitse asuntoa niin kipeästi (esim. isomman) voi saada asunnon heti kun taas joku toinen jolla on enemmän asukkaita per huone eli paljon tukalampi tilanne ei saa edes parin vuoden odottamisen jälkeen. Tätä varmaankin tehdään sitten sen "tasaisen asumisrakenteen" takia. Mutta oikeudenmukaisuutta tai järkeä tuossa ei ole tippaakaan.
Ymmärrän kyllä että samaan taloon ei voi jakaa asuntoja ihmisille, jotka kaikki ovat esim. työttömiä mutta eipä näytä tämä tasaisen asumisrakenteen toteuttaminen toimivan hyvin käytännössä kuitenkaan kun uudet asunnot menevät lähhes kaikki hyvätuloisille joilla ei ole välttämättä edes kiireellistä tarvetta ja ylijäämät esim. Kontulasta muille. No kas kas, miksiköhän meillä on tilanne että esim. Kontulassa on "huonoa" asukasrakennetta ja jossain Arabianrannassa taas ihan eritasoista. Tämä on sitä tasaista "oikeudenmukaista" asumispolitiikkaa.