Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitkillä automatkoilla tehtiin ennen kun oli älypuhelimia?

Vierailija
23.07.2016 |

Esim. itse ajamme kesällä sukulaisten luo eri puolille Suomea ja matka saattaa olla neljäkin tuntia suuntaansa. Kuolisin tylsyyteen ilman älypuhelintani.

Mitä tuollaisilla matkoilla tehtiin?

T.16v

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettiin lehmiä laitumilla, kilpailtiin, kuka tunnistaa eniten vastaantulevien autojen merkkejä, arvosteltiin teiden laidoilla olevia taloja ja bongattiin kartanoita, kuunneltiin kasetteja, laulettiin, paljastettiin sisarusten tekemiä hölmöyksiä etupenkillä istuvalle äidille, luettiin Nakke Nakuttajia, pidäteltiin pissahätää ja tietenkin tapeltiin elintilasta sisarusten kanssa ja siitä kuka joutuu istumaan keskellä takapenkkiä, kilpailtiin, kuka pystyy olemaan hengittämättä pisimpään tai kuka pystyy olemaan puhumatta pisimpään. Tämän viimeksimainitun leikin otti äiti aina ilolla vastaan.

Vierailija
62/71 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen puoliksi britti ja serkut opettivat "keltainen auto" pelin. Se joka ensinmäisenä näkee keltaisen auton saa lyödä vieressä istuvaa. Äiti ei tykännyt yhtään mutta eipä noita keltaisia autoja oikein liikenteessä ole. Suomessa tai briteissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kitistiin, että on tylsää, pelattiin sisarusten kans pelejä, käytiin toistemme hermoille ja kiusattiin toisiamme. Omat teinit seurailee kartasta missä ollaan menossa, juttelee kavereilleen facessa/skypessä, katsoo netflixiä ja käy toistensa hermoille. Ennen älyluureja ja tabletteja tekivät samaa mitä minä tein ennen.

Vierailija
64/71 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettiin lehmiä tai bongattiin autoja, esim. sisko sinisiä ja minä punaisia ja se, joka ensimmäisenä pääsi esim. 100, voitti. Kuunnelttiin musiikkia ja hoilattiin mukana. Pidäteltiin hengitystä, kun molemmat vanhemmat tupakoivat autossa, eikä auton ikkunoita saanut avata, ettei isällä tule niskat kipeiksi.

Vierailija
65/71 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

64, kohtalotoveri. Aina kun menimme sukulaisiin niin oli pakko ottaa kaksi polttavaa tätiämme mukaan ja ikkunoita ei saanut avata samasta syystä. Hyi helvetti, en ikinä kiduttaisi omia lapsiani niin. T. 2- ja 5-vuotiaiden ihanien tyttöjen äiti

Vierailija
66/71 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin maisemia. Laskettiin lehmiä (niitä näkyi silloin paljon enemmän kuin nykyään). Jos nukutti niin nukuttiin.

70-luvulla ei ollut turvavyöpakkoa saati mitään istumakaukaloita lapsille, joten takapenkillä saattoi vaikka pitää painimatsin pikkuveljen kanssa. Kaikenmoinen leikkiminen oli helpompaa.

Vierailija
67/71 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä siinä 70-luvun alkuvuosina kaadettiin takapenkin selkänoja nurin ja sinne taakse lapsille patjat, jossa sai loikoilla.

Vierailija
68/71 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksittiin kaikenlaisia pelejä vastaantulevista autoista ja muista ulkona näkyvistä asioista, mitä milloinkin keksittiin.

Pelattiin veljen kanssa korttia/ ristinollaa/ laivanupotusta jne.

Kuunneltiin musiikkia, luettiin tai nukuttiin.

Kensittiin myös erilaisia arvausleikkejä, laulunsanoista tai melidioista.

Tai ihan vaan tuijotettiin ulos ja juteltiin.

Vierailija
69/71 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut paljon takapenkkiläisenä 70- ja 80-luvuilla. Turvavyöpakko takapenkille tuli joskus 80-luvun puolivälin tietämissä. Itse olin tiedostava "nuori" ja pakotin sisareni ja serkkumme turvavöihin jo aiemmin. Kauheat protestit tuli siitäkin.

Ennen turvavyöpakkoa takapenkillä oli paljon puuhaa. Ajoimme joka kesä n. 3000 kilometrin kesälomareissun. Äiti osti ennakkoon jo muutaman yllätyksen meille autoon. Usein saimme alkumatkasta pikkuautot siskoni kanssa. Aika kului autoleikeissä. Takapenkin jalkatilassa oli makuupussit ja -alustat. Pikkusiskoni nukkui siinä, minä penkillä, kun ajomatkat olivat pitkiä ja monesti jopa yöaikaan. Myöhemmin äitini ihmetteli, miten emme aja oman tyttäreni kanssa yhtä pitkiä matkoja tauotta. Muistutin että nykylapset on turvaistuimiinsa sidottuja ja varmasti paikat puutuvat ihan eri tahtiin kuin meillä 70-luvun lapsilla.

Takapenkillä oli kiva makoilla ja katsoa puhelinlankojen ohimarssia sivuikkunasta. Pelasimme paljon korttipelejä, tappelimme, kuuntelimme äidin ja isän valitsemaa musiikkia (iskelmiä, iskelmiä, iskelmiä), pongasimme lehmiä, autoja ja milloin mitäkin. Luimme ja väritimme. Söimme karkkia ja muita eväitä. Kuuma oli, mutta se ei ollut niin ahdistavaa, kun pystyi siirtyilemään autossa vähän. Kesään kuului ehdottomasti lämpö. :)

Minulla on 11- ja 14-vuotiaat lapset. Uskokaa tai älkää, meillä on kännykkäkielto autossa. Kuuntelemme äänikirjoja, juttelemme, katselemme maisemia. Toki esikoinen välillä vilkaisee maailman kuulumiset puhelimeltaan (maailman = whatsapp tai snap). Mutta pääasiassa irtaannumme puhelimista matkan ajaksi ja kellumme matkanteossa. Puhelimista irtaannumme myös mökillä ja reissuilla. Olen itsekin aika puhelinriippuvainen, silti minä jätän sen reissuissa useinkin matkasta pois ja olen läsnä hetkessä. Tätä yritän opettaa lapsillenikin.

Vierailija
70/71 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

64, kohtalotoveri. Aina kun menimme sukulaisiin niin oli pakko ottaa kaksi polttavaa tätiämme mukaan ja ikkunoita ei saanut avata samasta syystä. Hyi helvetti, en ikinä kiduttaisi omia lapsiani niin. T. 2- ja 5-vuotiaiden ihanien tyttöjen äiti

Meillä ei poltettu, mutta ikkunoita ei saanut myöskään avata, ettei tule vetoa ja niskat mene jumiin. Hyi sitä tunnetta kun paljaat sääret ovat tarttuneet hikiseen tulisen kuumaan nahkapenkkiin ja tuntee että tulee hitaasti hulluksi.

Vierailija
71/71 |
24.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkään ei saanut aukaista ikkunoita, mutta isä osti takaikkunoihin sellaiset imukupilla kiinnitettävät "pimennysverhot". Niiden kanssa tapeltiinkin sitten suurin osa matkasta, kun eihän ne pysynyeet kuin ensimmäiset puoli tuntia, kunnes tipahtivat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi