Onko ihan normaalia (varoitus: ällöä!)
isot hyytymät ja tosi runsas vuoto, kun on yön pitänyt tamppoonia?
Pidän tamppoonia siteiden lisäksi öisin, koska vuodan niin paljon. Ihmetyttää vaan nyt ihan hirveen runsas vuoto ja isot hyytymät, joita nyt tulee, kun otin tamppoonin pois. Mulla on tosi heikko ja huono olo ja olen niin väsynyt, etten jaksa tehdä mitään. Tarvii varmaan jossain vaiheessa puhua lääkärille, jos saisi jotakin apua tähän tilanteeseen.
Kommentit (8)
Ei oo ällöä, mutta runsas vuoto voi olla oire jostakin tai sitten ihan normaalia, joskin häiritsevää ja voi aiheuttaa anemiaa, mistä väsymyksesi saattaisi johtua.
Kuitenkin kuukautisvuoto on normaalistikin melko runsasta ja sisältää hyytymiäkin. Jos koet, että vuoto haittaa normaalia elämää ja sinulle tulee tuollaisia anemiaan viittaavia oireita, niin kannattaa varata aika gynekologille. Gynekologi tutkii ultralla ja saattaa ottaa näytteitä, mistä ongelman syy voi selvitä. Hemoglobiini kannattaa mittauttaa ainakin, tai sitten ihan perusverenkuva, jossa katsotaan punasolujen määrä, koko yms. jotka kertovat mahdollisesta anemiasta.
Tsemppiä ja rohkeasti vaan soitto omaan terveyskeskukseen ja pyydät ajan gynekologille (yleislääkäri ei välttämättä osaa selvitellä vuoto-ongelmien syitä).
Ei taida olla ihan järkevää pitää tamponia yön yli. Periaatteessa voi kai pitää, mutta itse en pitäisi. Ja onhan se veri aivan hyytynyttä, kun se ei ole voinut valua uloskaan tamponin vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei taida olla ihan järkevää pitää tamponia yön yli. Periaatteessa voi kai pitää, mutta itse en pitäisi. Ja onhan se veri aivan hyytynyttä, kun se ei ole voinut valua uloskaan tamponin vuoksi.
Oot kyllä aika kujalla.
Vierailija kirjoitti:
Tamponia voi pitää yön yli, ei ole mitään terveydellistä syytä ettei voisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö toksisen sokkioireyhtymän vaaran takia suositella, että tamponia ei pidettäisi yli 4h?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö toksisen sokkioireyhtymän vaaran takia suositella, että tamponia ei pidettäisi yli 4h?
Se suositus ei ole 4 h vaan 8 h.
Kiitos asiallisista vastauksista.
3/6
Pidän tamppoonia öisin ja suojaan petini muovifroteella, jotta petini ei tahriinnu. Päivisinkin kyllä joudun tamppoonia käyttämään, jos lähden kotoa jonnekin.
-ap-
on normaalia