kerro pahimmat piheilysi
usein kun piheilen niin ei ehkä ollutkaan vaivan arvoista. jos ajattelee että aikaaki kului enemmä vaikeimman kautta
Kommentit (291)
np_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tilillä paljoa rahaa. Oon joskus joutunu säästämään wc-paperin ostossakin. Silloin nakkelin pissapaperit ämpäriin ja käytin kuivumisen jälkeen uudestaan. Todella ällöä, tiedän.
Tässä hyvä vinkki wc-paperin pöllijälle.
No enpä sanoisi että on HYVÄ vinkki, vaikka ei ole varastaminenkaan järkevän ihmisen toimintaa. Montakohan virtsatien tulehdusta mahdoit sairastaa tuolla toiminnalla. Älyätkö kuinka paljon bakteereita tuollaisessa roskapöntössä kuivatettavissa käytetyissä papereissa muhii. Urpo!
Sori vaan mutta suunnaton tyhmyys pistää kyllä vihaksi varsinkin kun sitä tyrkytetään vielä muille.
Epäilen, että tuo oli provo. Jos ei, niin epähygieenistä ja vaarallistahan se on terveydelle. Jos haluaa säästää, käyttää vaikka bidee-suihkua ja pyyhettä mieluimmin. Pyyhkeen voi sitten pestä koneessa muiden joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän kertakäyttöpiilareita kolme päivää. Illalla laitan aina niihin kertakäyttöpakkauksiin takaisin, ja jos nestettä on haihtunut, lisään tipan tai pari keitettyä vettä.
Mun yks kaveri piti ennen kertakäyttöpiilareita viikkoja, eikä ottanut niitä yöksi pois.
Oliko ne oikeasti kertakäyttö piilarit, siis sellaiset päiväpiilarit, vai 30 päivän piilarit, joita voi pitää ton 30vrk yötä päivää? Mulla ollu noita 30vrk:n piilareita ja oon pitäny niitä ton 30vrk putkeen ilman ongelmia..
Ostan kaikki maitotuotteet täysrasvaisina. Täyttää paremmin ja kuluu vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
- En osta kaupasta muovipusseja vaan käytän kangaskassia tai hätätapauksessa hedelmäpusseja
- roskapusseja ei myöskään ole tarvinnut ostaa vaan sitä virkaa toimittavat hedelmäpussit, leipäpussit, wc-rullapussit jne
- biojätteisiin taittelemisen pussin mainossanomalehdestä
- lehtiä en tilaa vaan luen kirjastossa/netistä ilmaiset/artikkelit
- ei myöskään netflixejä tms. eli normitarjonta riittää tai vuokraan leffan makuunissa tai lainaan kirjastosta
- vaatteet, kosmetiikat, pesuaineet alesta
- ruoka halvimman mukaan eli esim maitorahka halvinta merkkiä, lihat jne päiväystarjouksista jos vaan suinkin osuu kohdalle
- valojen ja sähkönkäyttö minimissään, kesällä lämmitykset nollassa
- vedenkulutuksen osalta suihkut ja saunominen salikäynnin yhteydessä
- puhelimen akun lataaminen työpaikalla
- Hesessä syöminen vain kupongeilla, ja tällöinkin pariskuntana jaetaan yhden aterian juoma ja ranet, toiselle ei siis tarvitse ostaa kuin hampurilainen vrt 2 ateriaa
- leffakäynnit vain alepäivinä
- lastenvaatteet suurimmaksi osaksi kirpputoreilta
- Tallinnan risteilylle oli mukana omat aamupalaleivät ja viileät juomat, joo hinnan vuoksi mutta myös siksi että laivan tarjonta on syvältä
- reikäiset sukkahousut käy vielä talvella housujen alla
Täh? Laivojen ja hotellien aamiaisbuffetit on monesti matkan parasta antia. Ohis mutta silti.
Kierrätän lahjoja. En ole mikään suuri viininjuoja, mutta aina saa viinipulloja vierailta. Vien ne sitten itse omille kavereille mennessäni kyläilemään.
Kesällä lapsi hilluu pelkässä vaipassa päivät. Itse olen yöpaidassa kotona. Eipä tule paljoa pyykkiä.
Tosi harvoin juon kahviloissa kahvia, en raaski. En myöskään ikinä raaskisi tupakoida ja alkoholia juon myös tosi harvoin.
Ruokajuomana meillä on kotona aina pelkkää vettä. Myös lapsi totutettu siihen. Eihän ne lapset mm. Keski-Euroopassakaan maitoa juo ruoan kanssa, saati mehuja.
Kaikki elokuvat ja tv-sarjat katsomme netistä streaming-systeemillä ilmaiseksi. Musiikkivideot ja lastenohjelmia sitten Youtubesta ja Yle Areenasta, jos ei normaali tv-tarjonta riitä.
Kampaajalla käyn harvoin, värjään hiukset itse kotiväreillä. Pidän hiukset lähellä omaa sävyä, joten sitäkään ei tarvi tehdä usein. Perheenjäsenten hiukset leikkaan minä. Kynnet lakkaan itse, en käy mani/pedikyyreissä. Kosmetologilla olisi ihanaa käydä, mutta en raaski useammin kuin noin kerran vuodessa.
Teen ruokaa isoja annoksia (kun jaksan, en aina) ja pakastan. Halvat raaka-aineet kunniaan, mm. riisi, nuudelit ja peruna. Syömme hyvin harvoin punaista lihaa.
Yhdestä teepussista riittää hyvin teekupilliseen. Makeannälkään piparit on hyvä ratkaisu, piparipaketti on niin halpa ettei yhdelle piparille tule paljoa hintaa.
Lastenvaatteet ostan käytettyinä. Niitä saa hyviä ja kauniita käytettyinäkin, mitään ryysyjä en hanki. On lapsella uusiakin vaatteita, saa niitä lahjaksi sukulaisilta.
Matkailemme kuitenkin aika paljon. Käytän paljon aikaa lentojen ja hotellien hintavertailuun netissä. Varaan yleensä kaikki erikseen ja säästöä tulee.
Ostan aina ruokakaupan omia tuotemerkkejä ja vertailen hintoja. Ruokakauppaan vain ostoslistan kanssa, ei nälkäisenä ja suunnittelen viikon ruoat etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Pesen keittiöliinat (sini) aina pesukoneessa 90 asteessa ja käytän samoja liinoja niin kauan kuin kuluvat puhki. Muutamassa on ruvennut jo reuna vähän rispaantumaan. Varmaan jo vuoden käyttänyt samoja. Vaikka uusi paketti samanmoisia ei paria euroa enempää maksaisi. 😋
Hahaa *nauraa kippurassa* ....ja kuinkahan paljon pesuun menee energiaa ja vettä. Tää on ihan paras sivusto, saa nauraa ihan kippurassa tolloille =D.
Vierailija kirjoitti:
En osta ollenkaan maitotuotteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta ollenkaan maitotuotteita
Sama täysrasvaisena osto pätee tiettsti juustoihin ja jugurtteihin. Pieni annos tekee kylläiseksi ja pitää nälkää.
Tankkaan viipurissa. Tuon 10 litraa ja myyn eteenpäin kalliimmalla.
Vierailija kirjoitti:
- En osta kaupasta muovipusseja vaan käytän kangaskassia tai hätätapauksessa hedelmäpusseja
- roskapusseja ei myöskään ole tarvinnut ostaa vaan sitä virkaa toimittavat hedelmäpussit, leipäpussit, wc-rullapussit jne
- biojätteisiin taittelemisen pussin mainossanomalehdestä
- lehtiä en tilaa vaan luen kirjastossa/netistä ilmaiset/artikkelit
- ei myöskään netflixejä tms. eli normitarjonta riittää tai vuokraan leffan makuunissa tai lainaan kirjastosta
- vaatteet, kosmetiikat, pesuaineet alesta
- ruoka halvimman mukaan eli esim maitorahka halvinta merkkiä, lihat jne päiväystarjouksista jos vaan suinkin osuu kohdalle
- valojen ja sähkönkäyttö minimissään, kesällä lämmitykset nollassa
- vedenkulutuksen osalta suihkut ja saunominen salikäynnin yhteydessä
- puhelimen akun lataaminen työpaikalla
- Hesessä syöminen vain kupongeilla, ja tällöinkin pariskuntana jaetaan yhden aterian juoma ja ranet, toiselle ei siis tarvitse ostaa kuin hampurilainen vrt 2 ateriaa
- leffakäynnit vain alepäivinä
- lastenvaatteet suurimmaksi osaksi kirpputoreilta
- Tallinnan risteilylle oli mukana omat aamupalaleivät ja viileät juomat, joo hinnan vuoksi mutta myös siksi että laivan tarjonta on syvältä
- reikäiset sukkahousut käy vielä talvella housujen alla
Muuten kai OK lista, mutta ellei puheluistasi suurin osa ole työpuheluita, et saa ladata puhelintasi töissä!
Vierailija kirjoitti:
En oo ostanut silmälaseja, vaikka lääkärin mukaan tarvin ne jo 4 vuotta sitten. Ne maksaa niin pirusti. En kuitenkaan aja autoakaan niin en tarvi laseja.
Osta Nisseniltä, 6 kk:n koroton ja kuluton laina-aika. On kuitenkin tärkeä asia.
Terv. toinen huononäköinen ja -rahainen
"Säästän" /kierrätän vettä käyttämällä kuivausrummun kondenssiveden pyykinpesuainelokeron huuhtomiseen kun pyykkikoneen olen laittanut päälle. Olen ajatellut, että jos se kuivausrummun vesi on lämmintä tai edes huoneenlämpöistä, ei tarvii ihan niin paljoa sähköä sen hanakylmän muun vesimassan lämmittämiseen. Saan myös jonkinlaisia alkeellisia "circle of life"-kicksejä tästä.
Isäni (rahasta ei puutetta) käyttää samaa teepussia niin kauan, kun siitä jotain väriä veteen liukenee, tai naru katkeaa.
teen itse pyykinpesuaineet pesupähkinöistä ja hienopesuaineen oliiviöljysaippuasta. kama on ällön näköistä mutta tehokasta. huuhteluaineesta en ole luopunut mutta sitä lantraan reilusti etikalla joka on myös hyväksi vaatteille. käytän kasvoille öljyjä jotka on yllättävän edullisia ja riittoisia, perusvoide päälle ja nivean sininen on paras. oliiviöljysaippualla voi pestä myös hiukset.
käyn kirppareilla, harrastan käsitöitä ja viihdyn kirjastossa.
ainoa missä en säästä on hiusten värjäys. yllättäen käyttämäni kasvivärit ovat kalliimpia kuin kemiallinen ja tehokas (ja allergisoiva) hiusväri kaupasta.
teen paljon itse ruokaa ja leivon. sitäpaitsi valmisruuasta tuleekin vaan pahanhajuisia pieruja.
säästyneet rahat menee matkailuun, kodin hankintoihin ja säästötilille mm lapsen ajokorttiin. hautaan en aio rahojani säästää tai jättää perintöä ;)
np_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo tilillä paljoa rahaa. Oon joskus joutunu säästämään wc-paperin ostossakin. Silloin nakkelin pissapaperit ämpäriin ja käytin kuivumisen jälkeen uudestaan. Todella ällöä, tiedän.
Tässä hyvä vinkki wc-paperin pöllijälle.
No enpä sanoisi että on HYVÄ vinkki, vaikka ei ole varastaminenkaan järkevän ihmisen toimintaa. Montakohan virtsatien tulehdusta mahdoit sairastaa tuolla toiminnalla. Älyätkö kuinka paljon bakteereita tuollaisessa roskapöntössä kuivatettavissa käytetyissä papereissa muhii. Urpo!
Sori vaan mutta suunnaton tyhmyys pistää kyllä vihaksi varsinkin kun sitä tyrkytetään vielä muille.
Fiksumpaa olis ehkä huuhtaista suihkulla ja kuivata pyyhkeeseen...
Siivosin vanhempien hyllyjä ja otin sieltä 15 - 20 vuotta vanhoja mausteita kotiini :)
Kaikki näistä ei varsinaisesti ole piheilyä vaan laiskuutta/hajamielisyyttä mutta...
- Pesen pyykkejä tasan vasta sitten kun ei ole enää puhdasta jäljellä tai pyykki'kaapissa' tilaa enempää. Huom. mulla ei ole pyykkikonetta, taloyhtiössä on pyykkitupa ja sekin ilmainen :D
- Joskus pihistin vessapaperia töistä rulla kerrallaan, lopetin kun koskaan ei loppumisen hetkellä ollut uutta rullaa ja jouduin siitä kärsimään. Ja kärsin edelleen kun unohdan aina ostaa lisää, nyttenkin olen usemman päivän ollut ilman vessapaperia. Asun yksin eikä mulla käy vieraita, joten kukaan ei voi tietää tästä: näinä päivinä huuhtelen alapään käsisuihkulla ja kuivaan pyyhkeeseen. Muistaisinkohan tänään ostaa sitä paperia.
- Mulla ei ole mitään 'hienoja' ja asianmukaisia pesuaineita (paitsi pyykille toki), siivousvälineeni ovat Fairy ja Klorin.
- Otan sukat aamulla ja totean niiden olevan ihan helvetin huituneet ja rei'illä - taas viime käytön jälkeen olen unohtanut ne heittää roskiin ja mennyt vaan pyykkiin. Laitan ne silti jalkaan, illalla heitän pyykkikoriin ja pesun jälkeen käytän rättinä esim vessan lattian pesuun tai pölyjen pyyhkimiseen. Tai sitten ne menee taas vahingossa sinne sukkakoriin ja sama rumba seuraavalla kerralla. Muutenkin kaikki vanhat pöytäliinat, lakanat ja pyyhkeet ainakin leikkelen räteiksi. En muista että olisin vuosiin ostanut kaupasta rättejä. Maksaahan ne euron paketti?
- Voin syödä ties mitä sotkuja ja hyvin köyhästi syystä etten jaksa kokkailla tai käydä kaupassa. Illalla saatan mennä jopa ihan vaan nukkumaan jos nälkä yllättää. Saatan myös syödä useita päiviä vanhoja ruokia ja kärsiä sitten ripulista tms :D
- Ostan aina halvinta, aina.
Ihan normaali duunari, rahasta ei ole puutetta muttei sitä nyt liikaakojakaan oo. Tuhlailen sitten toki omiin juttuihini.
Trine kirjoitti:
Näköjään on säästäväisyyttä ja suoranaista saituutta. Pakko kysyä, että MIHIN te rahaa säästätte?
Hautaan ei saa rahaa mukaan...
No, eipä sitä rahalla ostettuakaan hautaan viedä, oli se sitten mitä hyvänsä.
Mutta onhan se elämä tietysti vähän mukavampaa, kun törsää aina välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tällä hetkellä shampoo loppu enkä halua ostaa uutta vielä, joten olen nyt parin viikon ajan käyttänyt koirieni shampoota.
Sori mutta repesin tälle :D
Nauroin myös :DD mutta siis oikeasti, jotkut kuulemma käyttävät ihan vakituisestikin koiran shampoota, kun se on kuulemma hellävaraisempaa kuin ihmisten. En ole koittanut itse, mutta miten on?
Tämä on alunperin hevosten shampoota ja on saavuttanut jonkinlaisen kulttimaineen http://manentail.com/
Eihän tuossa shampoossa ollut mitään erityistä, täysin samanlainen ainesosiltaan kuin markettishampoot. Sisälsi tosin allergisoivaa säilöntäainetta.
Kangas- ja kylmäkassi kauppakasseina. Ostan myös rullamuovipusseja, hinta kolmasosa tai puolet kaupan kassista, käytän niitä kaksi tai kolme kertaa kauppakasseina edellä mainittujen lisäksi tarvittaessa, sitten menevät roskapusseiksi. Pussien pikkureiät korjaan pienellä palalla maalarinteippiä.
Roskapusseina käytän myös pienet wc- ja talouspaperipussit.
Autossa on aina vesipullo. Vähintään joka toinen vuosi on tilanne, jolloin laitan auton seisontaan 2-3 kuukaudeksi.
Äitini tuo mökiltä pienestä lammesta "humusvettä" sisäkukille, eivät tarvitse lannoitteita eivätkä jokavuotista mullanvaihtoa.
Hankalista työvuoroista jotain hyötyä: voin käyttää ammattioppilaitoksen kampaamoa (siellä on ollut muuten tosi taitavia opiskelijoita!)