Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasittavaa työttömänä tavata tietyn tyyppisiä ihmisiä

Klllll
18.07.2016 |

Kun tällä ihmistyypillä joka ainoa kerta, kun tavataan, ensimmäinen kysymys on, "no ootko löytänyt töitä/miten työnhaku sujuu?" Alkaa jo rajoittaa tämän tyyppisten ihmisten tapaamista. Kyllä työtön varmasti sitten kertoo kun on jotain kerrottavaa. Empaattiset ihmiset osaavat puhua muistakin asioista, tuo tuntuu samalta, kun lapsettomalta lasta yrittävältä joka ainoa puolituttu kyselisi että no miten se lapsen teko onnistuu... Ei todellakaan aita asiaa. Pahimmat tyypit vieläpä eivät jätä asiaa sikseen, jos vastaa ettei ole vielä tärpännyt, vaan haluavat velloa asiassa. Kysellä ja kaivella asiasta, eikä puheenaiheen vaihto onnistu. Mikä saa jotkut ihmiset toiminaan voin? Onko kyse siitä, että halustaan pönkittää omaa paremmuutta, ja velloa toisen ihmisen ongelmissa? Rupean varmaan itkemään seuraavan vellojan kohdalla.

Haettu on, ja ihan pirusti. Kaikkea. Tällä hetkellä työtilanne vaan valitettavsti on huono.

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nooh iso osa vihaa sitä omaa alipalkkapaskaduuniaan niin paljon, että kaikki mahdollisuudet oman erinomaisuuden pönkittämiseen on käytettävä. 

Vierailija
2/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuvastaa vain sitä lammasmaisuutta millä ne ihmiset alistuvat suurpääoman palvontaan. Heidän elämässään nyt ei ole muita arvoja kuin se että "otsa hiessä on sinun leipäsi leipoman".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, itsekin olen huomannut, että sellaiset ihmiset, jotka ovat muutenkin hienotunteisia ja osaavat ottaa toisetkin huomioon, eivät asiasta kysele, vaan odottavat että itse otan puheeksi jos haluan. Omanapaiset ja muutenkin huonosti käyttäytyvät rakastavat udella toisten asioita, eivätkä lopeta vaikka toinen vaivautuisi.

Vierailija
4/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Joskus tuntuu että eivät muusta suostu keskustelemaankaan ennen kuin olen saanut töitä. Jos kerron käyneeni haastattelussa niin sitten ehkä voivat puhua lauseen toisestakin aiheesta. Varmaan katkaisisivat välit jos en vaan saisi töitä. Tosin taidan itse katkaista joka tapauksessa.

Vierailija
5/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valitettavsti huomannut saman ongelman joidenkin (ei onneksi kaikkien!) ihmisten kanssa. Kurjaa, kun kerrankin olisi aikaa tavara ihmisiä (tein ennen 10-12 h työpäiviä), niin nyt ei kannata, koska se asian vellominen vie kaikki mehut.

Vierailija
6/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on vain hyvä tapa aloittaa keskustelu. Saadaan keskusteluun puhtia näin.

Vierailija
7/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimpia ovat ns täystyöllisyys -aloilla työskentelevät, hoitajat, lastenhoitajat, tau 10 v sitten valmistuneet jotka ovat silloin saaneet vakiviran. He eivät omalla alallaan ole kohdanneet työttömyyttä eivätkä käsitä ollenkaan miten tilanne on muuttunut esim 10 vuoden takaisesta ja on monilla aloilla todella vaikeaa eikä tapahdu päivässä.

Vierailija
8/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on vain hyvä tapa aloittaa keskustelu. Saadaan keskusteluun puhtia näin.

Sadistiselle ihmiselle kyllä.

Vierailija
9/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että he ehkä vain yrittävät jutustella niitä näitä? Itse olen työelämässä ja voi kyllä, joka kerta kun näen ystäviäni jotka myös ovat työelämässä, kysyn "Mites töissä on mennyt? Onko ollut kiirettä?" Jne. Miehen kaverit kysyvät aina häneltä "Onko töitä riittäny?" Jotenkin koen siis aivan luonnollisena, että sinulta kysytään onko työnhaussa tärpännyt. Olin kerran itse niin röyhkeä pröystäilijä, että kysyin juuri valmistuneelta kaveriltani, että onko saanut töitä, kun hän vastasi että ei ole, ilmoitin, että minun pomoni etsii uutta työntekijää ja oli minulta kysynyt, tiedänkö ketään hyvää ja sanoin, että voisin kaveriani suositella jos vaan ei ole jo muissa töissä. Kaverini sai paikan. Eli hyi miten ajattelematon olinkaan kun kehtasin kysyä kaveriltani, joko hän on saanut töitä, olisi pitänyt olla hiljaa ja antaa pomon laittaa rekry pystyyn ja odottaa kuukausia uutta työntekijää jota tarvittiin heti....

Vierailija
10/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

-No ootkos päässyt sinne hakemaasi paikkaan??!

- ootko saanut töitä/onko duunia löytynyt olisi hyvä edes jotain tehdä...

oletko töissä vai opiskeletko?

Ymmärrän jos tuntemattomalta kysytään keskustelun edetessä tosta työ/opiskeluhommasta, mutta yhtäkkiä heitettynä en sitäpaitsi henkilö voi olla vaikka saikulla yms

Vierailija
11/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piippuleima kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sadistiselle ihmiselle kyllä.

Sadismia kysyä ja toivoa, että ystävä olisi saanut töitä? Pitäisikö aloittaa: Toivottavasti et ole saanut töitä. Eikö se olisi sadismia?

Vierailija
12/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on työttömät katkeria. Kysyn seuraavan kerran että onko mukava rapsutella kasseja kotona? Mitäs teiltä saa kysyä? Olette hirveän negatiivista väkeä. Omista töistä ei saa puhua kun te pahoitatte mielenne "sulla sentään on työ blaablaa." Olette varmaan huomanneet, ettei kaikki työelämässäkään olijat ole onnellisia tilanteeseensa, en minä silti mieltäni pahoita jos joku minulta kysyy miten töissä menee: "voi hitto sentään kun minä olen muutakin kuin kökköinen työni." -voisin marista, mutta sen sijaan kerron ettei ole ollut herkkua, puhutaanko jostain muusta? Tämä on työttömälle siis aivan liian raskasta? Ei ihme että olette työttömiä....

Vierailija
13/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä niin suomalaista, että kysellään suunnilleen ensimmäisenä "miten töissä menee?" tms. Tai sitten oletko löytänyt töitä. Olen ennenkin tästä kertonut, mutta kun tapasin pitkästä aikaa jenkkien puolella asuvan tuttavan ja hän kysyi "mitäs olet hommaillut?" no minä tietenkin jotain työjuttuja siihen. Tyyppi oikaisi heti, että ei,kun mitäs olet hommaillut! Noh sitten tajusin kertoa näistä vähän arkisimmiasta asioista kuten veneprojektista ja muusta :) 

Vierailija
14/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa vastata, että kävin juuri haastiksessa/hain yhtä paikkaa ja odottelen vastausta yms muuta ympäripyöreää.

Vierailija
15/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen inhoaa aina puhua asioista, joita itse häpeää. Eivät muut sitä välttämättä tajua. Itse joutuessani epämieluisaan opiskelupaikkaan olen alkanut välttelemään ihmiskontakteja, koska vihaan niin valtavasti niitä "mitäs sä opiskelet?"-kysymyksiä tutustuessa. :(

Vierailija
16/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut, että he ehkä vain yrittävät jutustella niitä näitä? Itse olen työelämässä ja voi kyllä, joka kerta kun näen ystäviäni jotka myös ovat työelämässä, kysyn "Mites töissä on mennyt? Onko ollut kiirettä?" Jne. Miehen kaverit kysyvät aina häneltä "Onko töitä riittäny?" Jotenkin koen siis aivan luonnollisena, että sinulta kysytään onko työnhaussa tärpännyt. Olin kerran itse niin röyhkeä pröystäilijä, että kysyin juuri valmistuneelta kaveriltani, että onko saanut töitä, kun hän vastasi että ei ole, ilmoitin, että minun pomoni etsii uutta työntekijää ja oli minulta kysynyt, tiedänkö ketään hyvää ja sanoin, että voisin kaveriani suositella jos vaan ei ole jo muissa töissä. Kaverini sai paikan. Eli hyi miten ajattelematon olinkaan kun kehtasin kysyä kaveriltani, joko hän on saanut töitä, olisi pitänyt olla hiljaa ja antaa pomon laittaa rekry pystyyn ja odottaa kuukausia uutta työntekijää jota tarvittiin heti....

Äh, ihan toinen juttu kun mistä nuo muut puhuvat. Samanlaista lievästi ilkeämielistä utelua kuulee nuorilta jotka pyrkivät opiskelemaan kilpailluille aloille "eikö vieläkään tärpännyt?" Tsemppiä vaan Ap, suhdanteet on jo ylöspäin ja suuret ikäluokat eläköityvät, kyllä työmarkkinatkin alkaa pikku hiljaa vetää. Hymyile ja mieti päässäsi kuinka monen noiden kanssa osat vielä vaihtuvat, tosin sinä et sitten sorru samanlaiseen kyselyyn. Ja nuo varmojen työllistäjä-alojen emännät voit ohittaa olan kohautuksella. Muistan ajat kun IT-ihmisiä revittiin koulun penkiltä puolivalmiina ja muuntokoulutettiin muista akateemisista, silloin kukaan ei voinut aavistaa, että tuollakin alalla voi olla joskus työttömyyttä.

Vierailija
17/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän uteluissa ole kysymys vain siitä, että asia kiinnostaa ja samalla se on helppo aihe aloittaa keskustelu (kyselijälle siis), jos ei tule tavattua useammin. Vellojille kannattaa sanoa suoraan, ettei jaksa kyseisestä aiheesta keskustella ja luvata ilmoittaa, kun on jotain kerrottavaa. Ihmiset ei oikeasti vain tajua, ettei työttömyys ole samanlainen small talk -aihe kuin työpaikka työllisten keskuudessa, elleivät itse ole kokeneet työttymyyttä.

Vierailija
18/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan outo, mutta ei tulisi mieleenkään kysellä toisen ihmisen työllisyystilannetta. Hittoako se mulle kuuluu? Kertoo itse jos haluaa. Mutta suurin osa ihmisistä onkin uteliaita juntteja, joten ei mitään uutta.

Vierailija
19/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä, hyvä lukija, tällainen utelija? Vai uskotko sinäkin että Ap tarkoittaa varmasti aivan muita ihmisiä?

Ethän sinä vain utele?

Vierailija
20/77 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä, hyvä lukija, tällainen utelija? Vai uskotko sinäkin että Ap tarkoittaa varmasti aivan muita ihmisiä?

Ethän sinä vain utele?

Hahmotatko että olet Ap:n mielestä vaivaannuttava ja huonotapainen, vai ajatteletko että hyvää hyvyyttäsi vain tiedustelet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan