Sinä, joka viihdyt hyvin suomalaisella pikkupaikkakunnalla tyyliin Ikaalinen, Mynämäki, Virrat: minkälainen on elämäntapasi?
Tuon ketjun perusteella aloin miettimään asiaa: http://www.vauva.fi/keskustelu/2614963/pikkukaupunki_ikaalisen_ilmapiir…
Minkälainen ihminen nauttii siitä, että saa asua Ikaalisissa? Arvot, elämäntilanne, perhetilanne, harrastukset?
Kommentit (149)
Minä olen asunut erikokoisilla paikkakunnilla. Lapsena asuin 5000 asukkaan kylässä. Vihasin sitä paikkaa yli kaiken! Siellä ei ole mitään, ei tapahdu koskaan mitään, kylällä kävelee aina samat naamat vastaan... Kaikki oli liian pientä, ahdasmielistä ja yksitoikkoista. Olin iloinen kun muutimme sieltä pois, eikä minulla ole ikävä kyseistä paikkakuntaa eikä sen asukkaita.
Sitten asuin 6 vuotta 200 000 tuhannen asukkaan kaupungissa. Se oli mukava ja viihtyisä paikka ja asuisin siellä edelleenkin, jos en olisi muuttanut yhteen mieheni kanssa, joka asuu toisella paikkakunnalla. Toisinaan tosin siinä paikassa ahdisti väenpaljous, tungos ja meteli, joten vaikka pääosin pidin siitä, oli se minulle kuitenkin liian iso paikka.
Nyt asun paikkakunnalla, joka on jotain näiden kahden välimaastosta. Täällä on vähän yli 30 000 asukasta. Kaikki tarvittavat palvelut löytyvät 5 kilometrin säteeltä kotoa. Täällä on rauhallista, kirkolla ei ole tungosta, busseissa on tilaa, tuttuja tulee harvoin vastaan... Täällä olen oppinut nauttimaan luonnosta. Asumme aivan metsän vieressä. Kaupungissa asuessani en todellakaan ollut mikään lenkkeilijä, mutta nyt olen. Olen sitä mieltä, että täällä myös (tulevien) lasten olisi hyvä elää. Täällä on kaunista ja leppoisaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Tuon ketjun perusteella aloin miettimään asiaa: http://www.vauva.fi/keskustelu/2614963/pikkukaupunki_ikaalisen_ilmapiir…
Minkälainen ihminen nauttii siitä, että saa asua Ikaalisissa? Arvot, elämäntilanne, perhetilanne, harrastukset?
Entinen helsinkiläinen. Arvot? No jaa. Luontomaisema on sydäntä lähellä, oma suuri piha (puutarha) ja tontti, saa olla rauhassa naapureiden katseilta. Muut arvot? Ikäni äänestänyt vihreitä, kerran vasemmistoa. Varallisuutta taustalla. Elämäntilanne? Käyn töissä, 2 lasta, iät alta kymmenen, avomies (en halua naimisiin), en harrasta oikeastaan mitään. Olen paljon netissä, katson telkkaria. Kärsinyt masennuksesta läpi elämäni, joten Helsingin sykkeestä ei ollut enää pahemmin iloa. Maalla sielu lepää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun tällä hetkellä pikkukaupungissa nimeltä Helsinki. Olemme täällä vuoden puolisoni työn takia, oikea kotikaupunkimme on New York, Manhattanilla asumme.
Täällä Helsingissä on vähän ihmisiä ja huonot palvelut. Tämä on synnyinkaupunkini, muuttunut vain vähän 15 vuodessa.No johan nyt päästiinkin jo sivulle 3 ennen kuin kuin joku "maailmankansalainen" tuli paikalle...
Mitä arvoa koet typerän kommenttisi keskusteluun tuovan?
No jopas se sinuun kosahti.
Minusta tuo kommentti tuo hyvinkin keskusteluun lisäarvoa, se näetsen asettaa asioita mittasuhteisiin, toisen pieni on toisen suuri.
Miksi sinua noin riipii tuo kommentti, aika lapsellinen suhtautuminen sinulla.
Vierailija kirjoitti:
En sano missä asun mutta pienellä paikkakunnalla. Me melken kaikki ollaan sukua täällä joko pikkuserkkuja tai serkkuja. Ihan kiva asua täällä on ja turvallista. Kaikki tuntea kaikki ja oma puoliso löytyy myös täälltä. Me ei tarvita mitään ulkopuolelta.
Moikka serkku asutko säkin Rutsalan maakunnasa Insestilän kylässä?
Itse asun kylässä, jossa alle 3000 ihmistä. Koko kunnassa on alle 33000 ihmistä. Täällä on hyvä olla 😊
Minä asun yli 10000 asukkaan kaupungissa. Tosin tämä on pinta-alaltaan todella suuri kaupunki ja väestötiheys n 3 ihmistä neliökilometrille. Ihan kaupungin keskustassa on paljon omakotitaloja (tosin vanhoja), viimeisen 10 vuoden aikana on tehty paljon rivitaloja ja kerrostaloja vanhuksille. Sivukylät ovat kuolemassa. Täältä löytyy sekä prisma että cittari mutta muuten löytyy vain muutama vaatekauppa, pari urheiluliikettä, yhtään kenkäkauppaa ei ole. Aiemmin niitä oli enemmän mutta ovat kuolleet kun kaikki tilaa netistä, tietysti marketeista saa markettitavaraa. Iso kaupunki löytyy 250 km päästä, sinne ajellaan muutaman kerran vuodessa shoppailemaan...
Ollaan asuttu myös pääkaupunkiseudulla 10 vuoden ajan. Takaisin tultiin kun alkoi se kiire ja kalliit asunnot ahdistamaan. Pääkaupunkiseudulla oltais saatu hikinen kerrostalokolmio, täällä meillä oli varaa uuteen isoon omakotitaloon lähes 20000 neliön tontilla. Sukulaiset asuu lähellä Sopii puuhastelemaan ja onhan täällä turvallisempaa. Molemmilla on vakituinen työpaikka, siitä kiitos kuuluu pääkaupunkiseudulla saadulle työkokemukselle. Muuten täällä saa töitä lähinnä suhteilla.
Minua ahdistaa täällä kaksi asiaa. Kauppojen vähyys ensinnäkin. Joko haet marketeista ne samat vaatteet ja tavarat kuin muillakin, tilaat netistä (voi jessus sitä palautusruljanssia jos sattuukin väärä koko tms) tai lähdet sinne 250km päässä olevaan suureen kaupunkiin shoppailemaan. Itse kun olen mitoiltani sen kokoinen nainen kuin suurin osa muistakin, kaupoista on monesti loppu minun kokoisen vaatteet. En voi ajatella että haluan valkoisen mekon, hyvällä tuurilla ylipäätään löytää mekon, monesti joudun tyytymään housuihin. Voipa käydä niinkin että en edes löydä oman kokoista vaattetta ollenkaan. Jos on joku juhla esim. tiedossa, vaatteet metsästäminen täytyy aloittaa ainakin kuukausi aiemmin, mieluiten aiemmin.
Toinen on se että puoli kaupunkia "tietää" asiasi. Jos puhun baarissa jollekulle miehelle, jo joku ehtii epäilemään että meillä on sutinaa keskenään. Kaikki erilaisuus on pahasta. Gootti-tyttöäkin katsotaan kieroon ja epäillään vähintään huumehörhöksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset asuisivat maalla, kyllä ne työpaikat tulis sinne myös.
Jos ihmiset asuisivat maalla, se olisi sitten jo kaupunkia eikä enää maaseutua.
Itse asun pienellä maalaispaikkakunnalla, ja työttömyysprosentti on täällä pienempi kuin Helsingissä.
Voisinkin hyvin muuttaa Virroille (tai Ruovedelle) jos vain työn puolesta olisi mahdollista. Kesäpaikka on Visuvedellä joka on Virtojen lähellä. Nyt on melkein 300km matka kesäpaikalle (Helsingistä).
Itse asun reilun 20 tuhannen asukkaan kaupungissa, väkiluku saatu kuntaliitoksilla. Niin, ihan normaalia elämää täällä eletään. Ollaan aika pienipalkkaisia, mutta täällä meillä on varaa isoon omakotitaloon, eikä tonttikaan ole heti naapurin kyljessä kiinni. Kun herään aamulla juomaan talon terassille aamukahvia, täällä laulaa linnut. Iltaisin näkyy tähdet, eikä liikenteen melu kolkkaa koko ajan korvissa. Työmatkassa menee miehellä 15min ja itselläni 10min. Lapsilla on hyvä turvallinen kävelytie kouluun. Isovanhemmat on myös täällä, nyt ovat lapsille korvaamattomia ja meille arjen apuna, tulevaisuudessa toisinpäin. Koska täällä on aika edullista asua, voidaan matkustella vuosittain eikä arjesta oikeastaan puutu mitään. Lähes kaikki tarpeellinen saadaan omalta kylältä, jos ei niin lähimpään isoon kaupungiin on matkaa 50km, ei matka eikä mikään hyvää tietä ajellessa.
Helsingissä meillä olisi varaa korkeintaan aso-kaksioon, enkä näe sellaisessa elämässä mitään hohtoa tai hienoutta. Olisi itse asiassa pahin painajainen.
Itse viihdyn isossa kaupungissa koska kyseessä on Espoo, jossa riittää kuitenkin sitä mitä pikkukaupungeissa on, eli metsää, peltoa ja järviä.
Kuitenkin, kesällä on kiva viettää vähän aikaa jossain pikkukaupungissa, kuten Etelä-Savon Sulkavassa Saimaan rannalla. Vaihtelu virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Virtailla on kolme ruokakauppaa, laskettelumäki, kaunis laivaranta, kaksi iltaravintolaa.
Perinnekylä, Marttinen.
Paljon järviä ja vuoria.
Paljon Vuoria, tirsk.
Vissiin yhtä hurjia kuin Simpsiövuori Lapualla?
Vierailija kirjoitti:
Asun kuuden tuhannen ihmisen kunnassa. Asuminen naurettavan halpaa, näen tarpeeksi (eli tarpeeksi vähän) ihmisiä, saan aika rauhassa harrastaa. Pienipalkkaisella duunillani pystyn elättämään perheeni ja lisäksi matkustamaan kerran tai kaksi vuodessa ulkomailla.
Suuret paikkakunnat kuten Helsinki, Turku, Tampere, vaikka Hyvinkää, olisivat painajaisia.
Ymmärrän mutta ehkä Turku ei kuitenkaan kuulu tohon sakkiin (en tiedä Hyvinkäästäkään) Turku on Suomen mittakaavasssa iso kaupunki mutta kyllä täälläkin on alueita, joissa aika rauhassa saa asua ja asuminen on lisäksi edullista esim. pääkapunkiseutuun verrattuma.
Vierailija kirjoitti:
Voisinkin hyvin muuttaa Virroille (tai Ruovedelle) jos vain työn puolesta olisi mahdollista. Kesäpaikka on Visuvedellä joka on Virtojen lähellä. Nyt on melkein 300km matka kesäpaikalle (Helsingistä).
Kävin lauantaina ensimmäistä kertaa eläessäni Ruovedellä, kun tuli vähän ajeltua täältä Etelä-Suomesta pohjoisemmaksi katselemaan Suomen maisemia....ja Ruovesi ei oikein vakuuttanut. Oli siellä toki uimaranta keskustan lähellä...mutta ei ollut kummoinen. Paikka kaipaisi rautatieasemaa ja halvempaa ruokapaikkaa. Keskustan ainoassa ravintolassa aterioiden keskihinta siellä 15 euron tienovilla.
Nykyään kun erilaiset etätyömahdollisuudet lisääntyvät, niin miten mahtaa käydä maaseudun? Pysyykö elävämpänä?
Olen kasvanut noin 120 000 asukkaan kaupungissa ja asunut sen jälkeen ihan maaseudulla, Helsingissä kantakaupungissa ja nykyään 50 000 asukkaan kaupungin pienellä kirkonkylällä. Huonoiten olen viihtynyt Helsingissä, vaikka siellä monia hyviä puolia onkin (runsas kahvila- ja ravintolatarjonta, paljon kulttuuria jne). Olen vain pienempien ympyröiden ihminen, nautin siitä että luontoa on lähellä, että ympäristö on suht rauhallinen, että arki sujuu mutkattomasti lyhyiden välimatkojen ja rauhallisen liikenteen ansiosta, että palvelut ovat lähellä jne. Hektisemmässä ja ruuhkaisemmassa ympäristössä on mukava käydä turistina, mutta asuinympäristönä tykkään rauhallisemmasta. Viihdyn aika paljon kotona ja ulkoilen paljon ja käyn elokuvissa ja kahviloissa ja kirjastossa ja uimahallissa, ja kaikki nämä tarpeet tyydyttyvät nykyisellä asuinpaikkakunnallani. En siis kaipaa mitään ultimaattisen sähäkkää menoa enkä ihmispaljouksia. Ja silloin kun sellaista kaipaan, pääsen lähimpään isoon kaupunkiin alle tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen asunut erikokoisilla paikkakunnilla. Lapsena asuin 5000 asukkaan kylässä. Vihasin sitä paikkaa yli kaiken! Siellä ei ole mitään, ei tapahdu koskaan mitään, kylällä kävelee aina samat naamat vastaan... Kaikki oli liian pientä, ahdasmielistä ja yksitoikkoista. Olin iloinen kun muutimme sieltä pois, eikä minulla ole ikävä kyseistä paikkakuntaa eikä sen asukkaita.
Sitten asuin 6 vuotta 200 000 tuhannen asukkaan kaupungissa. Se oli mukava ja viihtyisä paikka ja asuisin siellä edelleenkin, jos en olisi muuttanut yhteen mieheni kanssa, joka asuu toisella paikkakunnalla. Toisinaan tosin siinä paikassa ahdisti väenpaljous, tungos ja meteli, joten vaikka pääosin pidin siitä, oli se minulle kuitenkin liian iso paikka.
Nyt asun paikkakunnalla, joka on jotain näiden kahden välimaastosta. Täällä on vähän yli 30 000 asukasta. Kaikki tarvittavat palvelut löytyvät 5 kilometrin säteeltä kotoa. Täällä on rauhallista, kirkolla ei ole tungosta, busseissa on tilaa, tuttuja tulee harvoin vastaan... Täällä olen oppinut nauttimaan luonnosta. Asumme aivan metsän vieressä. Kaupungissa asuessani en todellakaan ollut mikään lenkkeilijä, mutta nyt olen. Olen sitä mieltä, että täällä myös (tulevien) lasten olisi hyvä elää. Täällä on kaunista ja leppoisaa. :)
Herranen aika, oot asunu Brasilian kokoisessa kaupungissa! Mikä se sellainen kaupunki on, jos uskallat paljastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun tällä hetkellä pikkukaupungissa nimeltä Helsinki. Olemme täällä vuoden puolisoni työn takia, oikea kotikaupunkimme on New York, Manhattanilla asumme.
Täällä Helsingissä on vähän ihmisiä ja huonot palvelut. Tämä on synnyinkaupunkini, muuttunut vain vähän 15 vuodessa.No johan nyt päästiinkin jo sivulle 3 ennen kuin kuin joku "maailmankansalainen" tuli paikalle...
No jopas se sinuun kosahti.
Minusta tuo kommentti tuo hyvinkin keskusteluun lisäarvoa, se näetsen asettaa asioita mittasuhteisiin, toisen pieni on toisen suuri.
Miksi sinua noin riipii tuo kommentti, aika lapsellinen suhtautuminen sinulla.
No katsos kun se on hesalainen ja niin kamalan tärkeä, kun se on hesalainen. Se ei ole koskaan käynyt missään suurkaupungissa, ja se luulee että tää Hesa on sellainen. Noita juntteja on täällä jonkin verran, pyydän anteeksi heidän puolestaan, kun he eivät itse tajua.
Asun Ikaalisissa, mutta käyn töissä Tampereella. Ostame ruoat ja oikeastaan kaiken Tampereelta.
Asumme suvulta perityssä talossa. Metsä ja ihana luonto on ympärillä, mahtavat marjat ja hyvät sienet. Tykkään metsästä.
Vähän liian pienet ympyrät täällä, tekisi mieli muuttaa muualle.
Jännä miten ihmiset luulee, ettei Helsingissä ole luonto lähellä. Olen assunut eri puolilla Helsinkiä ja aina on metsäpoluille ollut lyhyt matka, muista luontopoluista puhumattakaan (joenvarret, pururadat, merenranta). Helsingin pinta-alasta iso osa on metsää ja hektinen keskusta on ihan pieni pläntti tuolla rannassa.
No johan nyt päästiinkin jo sivulle 3 ennen kuin kuin joku "maailmankansalainen" tuli paikalle...