Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan tyttöystävä muuttamassa omistamaamme asuntoon, vuokra?

Vierailija
17.07.2016 |

Poika asuu minun ja miehen omistamassa asunnossa, maksaa kaikki kulut mutta ei muuta vuokraa. Nyt tyttöystävä on muuttamassa sinne myös. Onko kohtuullista pyytää tyttöystävää maksamaan vuokraa, vai pysyä siinä että asukas/asukkaat maksaa vastikkeen, veden, sähkön ja autopaikan? Sekä poika että tyttöystävä opiskelee, molemmilla osa-aikatyö. Erimielisyyttä miehen kanssa...

Kommentit (262)

Vierailija
181/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein, että jos avustan täysi-ikäistä lastani vaikka maksamalla joka kuukausi 500 euron vuokransa, niin kun lapseni muuttaa asumaan partnerinsa kanssa, niin minun on tasapuolisuuden vuoksi edelleen maksettava sama summa. Muussa tapauksessa olen hirviöanoppi, joka haluaa erottaa rakastavaiset toisistaan.

Pitääkö tätä tehdä kuolemaani asti vai onko olemassa joku vaihe, jossa lapselleen saa sanoa, että pärjää omillasi?

Niin, tai jos maksat lapsesi kännykkälaskun tai perheen kanssa yhteisen lomamatkan tai viet vierailujen yhteydessä ruokakassin tai maksat koulukirjat, samat tulisi kustantaa myös aikuisen lapsen poika/tyttöystävälle, muussa tapauksessa olet ahne ja ilkeä anoppi, joka tuhoaa nuorenparin onnen.

Ja entä jos perheessä on useampi lapsi ja jokaisella omat siipeilijänsä.

Mihin tämä maailma onkaan menossa ja minkä taakan ja kustannuserän vanhemmat ovat saaneet.

Jos maksat lapsesi kiinteähintaisen kännykkäliittymän, saako tyttöystävä soittaa ilmaiseksi puhelimella? (tyttöystävän puhelut eivät kasvata laskua, vaan lasku on saman kokoinen riippumatta siitä, soittaako tyttöystävä puheluita vai ei)

Jos ostat lapsellesi koulukirjan, saako tyttöystävä lainata sitä, jos palauttaa kirjan takaisin yhtä hyvässä tai korkeintaan hieman kuluneemmassa kunnossa kuin se ennen lainaamista oli?

Jos lapsi ei ehdi syömään ostamasi ruokakassin sisältöä ennen kuin se menee vanhaksi, pitääkö loput kananmunat heittää roskiin vai saako tyttöystävä syödä ne ilmaiseksi?

Kukaan ei ole vaatinut, että aloittaja ostaisi tyttöystävälle oman asunnon, vaan kyse on siitä, saako tyttöystävä käyttää ilmaiseksi asuntoa, joka on jo annettu käyttöön ilmaiseksi.

Miten niin ILMAISEKSi? Alusta alkaen on kerrottu, että poika maksaa kulut (vastike, vesi, sähkö).

Vierailija
182/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettiikö joku oikeasti tällaistakin? Ei tulisi mieleenikään edes ajatella vaativani lapsen puolisolta vuokraa jos ei lapsikaan tähän asti ole maksanut. Eipä olisi oikeasti edes käynyt mielessäni.

Nythän ei ole puolisosta kyse, vaan hoidosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö nyt oikein, että jos avustan täysi-ikäistä lastani vaikka maksamalla joka kuukausi 500 euron vuokransa, niin kun lapseni muuttaa asumaan partnerinsa kanssa, niin minun on tasapuolisuuden vuoksi edelleen maksettava sama summa. Muussa tapauksessa olen hirviöanoppi, joka haluaa erottaa rakastavaiset toisistaan.

Pitääkö tätä tehdä kuolemaani asti vai onko olemassa joku vaihe, jossa lapselleen saa sanoa, että pärjää omillasi?

Niin, tai jos maksat lapsesi kännykkälaskun tai perheen kanssa yhteisen lomamatkan tai viet vierailujen yhteydessä ruokakassin tai maksat koulukirjat, samat tulisi kustantaa myös aikuisen lapsen poika/tyttöystävälle, muussa tapauksessa olet ahne ja ilkeä anoppi, joka tuhoaa nuorenparin onnen.

Mihin tämä maailma onkaan menossa ja minkä taakan ja kustannuserän vanhemmat ovat saaneet.

Jos maksat lapsesi kiinteähintaisen kännykkäliittymän, saako tyttöystävä soittaa ilmaiseksi puhelimella? (tyttöystävän puhelut eivät kasvata laskua, vaan lasku on saman kokoinen riippumatta siitä, soittaako tyttöystävä puheluita vai ei)

Jos ostat lapsellesi koulukirjan, saako tyttöystävä lainata sitä, jos palauttaa kirjan takaisin yhtä hyvässä tai korkeintaan hieman kuluneemmassa kunnossa kuin se ennen lainaamista oli?

Jos lapsi ei ehdi syömään ostamasi ruokakassin sisältöä ennen kuin se menee vanhaksi, pitääkö loput kananmunat heittää roskiin vai saako tyttöystävä syödä ne ilmaiseksi?

Kukaan ei ole vaatinut, että aloittaja ostaisi tyttöystävälle oman asunnon, vaan kyse on siitä, saako tyttöystävä käyttää ilmaiseksi asuntoa, joka on jo annettu käyttöön ilmaiseksi.

Tai olet ostanut lapsellesi auton, olet auton virallinen omistaja ja lapsi on haltija, joka maksaa kaikki auton kulut. Saako lapsi luovuttaa auton tyttöystävän käyttöön kauppareissulle, vai pitääkö tyttöystävän maksaa auton viralliselle omistajalle markkinahintainen vuokra?

Vierailija
184/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni ap miehineen on antamassa poikansa edelleen asua asunnossa pelkkien asumiskulujen hinnalla. On se ja sama asuuko poika yksin vai tyttöystävän kanssa, vanhempien kulut ei siitä muutu. Joten tytöltä perittävää vuokraa ei oikein voi perustella sillä, että vanhemmat jotenkin mystisesti joutuu maksamaan tämän asumisen. Kun ei joudu. Tytön asumisesta ei tule appivanhemmille kuluja, ne kulut maksaa poika ja tyttöystävä oman sopimuksensa mukaan. Se miten avopari asumiskulunsa maksaa on heidän oma asiansa, ei siihen "vuokranantajan" tarvi puuttua eikä määritellä kumpi maksaa ja paljonko. 

Joko homma jatkuu kuten ennenkin tai sitten alatte periä kummaltakin ihan rehellistä vuokraa. Siis jos haluatte asunnosta voittoa. Jos ette halua niin maksatatte avoparilla asunnon kulut kuten tähänkin asti.

Vierailija
185/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme yhdessä päätyneet siihen, että poika ja avominiä maksavat normaalia vuokraa meille asunnosta,  eihän kukaan kuitenkaan pääkaupunkiseudulla ilmaiseksi pysty asumaan. Meille se on tuloa ja maksamme siitä verot, ei mitään erikoista byrokratiaa siitä koidu.    Olemme kuitenkin pitäneet jo vuosia sijoitusasuntoja. Näin on kaikkien osapuolten kannalta jatkossakin selvintä. Ja tehkää se normaali vuokrasopimus, ettei tule jatkossa vaikeuksia. Olemme paljon yhdessä ja vietämme lomatkin samoissa loma-asunnoissa.

Vierailija
186/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miettiikö joku oikeasti tällaistakin? Ei tulisi mieleenikään edes ajatella vaativani lapsen puolisolta vuokraa jos ei lapsikaan tähän asti ole maksanut. Eipä olisi oikeasti edes käynyt mielessäni.

Kyllä tyttöystävä avopuoliso on, kun on muuttanut vakituisen osoitteensa samaan kuin poikaystävällään.

Vierailija
187/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun poikaystäväni luona nyt toista vuotta, ja asunnon omistaa hänen isänsä. Poikaystäväni maksaa yhtiövastikkeen, minä maksan hänen isälleen vuokraa yhtiövastikkeen verran.

Vierailija
188/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap:n mies, vai mistä tiedät?

Vierailija
189/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme yhdessä päätyneet siihen, että poika ja avominiä maksavat normaalia vuokraa meille asunnosta,  eihän kukaan kuitenkaan pääkaupunkiseudulla ilmaiseksi pysty asumaan. Meille se on tuloa ja maksamme siitä verot, ei mitään erikoista byrokratiaa siitä koidu.    Olemme kuitenkin pitäneet jo vuosia sijoitusasuntoja. Näin on kaikkien osapuolten kannalta jatkossakin selvintä. Ja tehkää se normaali vuokrasopimus, ettei tule jatkossa vaikeuksia. Olemme paljon yhdessä ja vietämme lomatkin samoissa loma-asunnoissa.

Maksavatko he molemmat samansuuruista vuokraa? Millaista asumistukea saavat, kun asunnon omistaa toisen vuokralaisen vanhemmat?

Vierailija
190/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu. Olen ollut tuon tyttöystävän tilanteessa. Poikaystäväni asui vanhempiensa omistamassa asunnossa. Muutin siihen vain sillä ehdolla, että saan maksaa vuokraa. Keskustelimme asiasta ja päädyimme tekemään vuokrasopimuksen. Summa oli vain nimellinen, koska en halunnut että poikaystäväni asumismenot nousevat (yhteisiksihän ne rahat tuppaa muuttumaan kun kimppaan muutetaan). Appivanhemmat olisivat halunneet että minäkin asun ilmaiseksi, mutta mulla ei ylpeys antanut periksi! Minulle on mahdoton ajatus että joku muu maksaisi minun asumismenojani. (siis vaikka on velaton asunto, joku sen on joskus maksanut.)

Olen ihmeessäni lukenut tätä keskustelua, kun olin vastaavassa tilanteessa ja minulle oli itsestään selvää maksaa vuokraa eli maksoin appivanhemmilleni saman summan, mitä mieheni maksoi eli yhtiövastikkeen ja veden suuruisen vuokran. En halunnut olla kiitollisuuden velassa.

Ja nyt kun käytämme heidän mökkiään, haluan maksaa oman osuuteni, vaikka mieheni ei maksa vanhemmilleen mitään. Nytkin tilasin omaan laskuuni 600€ edestä polttopuita, kun vietämme täällä myös talvella. Hoidan korvauksena isoa puutarhaa, pesen matot jne. Samoin ostan appivanhemmille kalliimmat synttäri- ja joululahjat, heidän avustaan.

Välit appivanhempiini ovat hyvät ja läheiset, kun hyväksikäyttöä tai kiitollisuuden velkaa ei ole tapahtunut.

Haluan olla itsenäinen, enkä halua käyttää kenenkään varallisuutta tai ystävyyttä hyväksi, saati, että saisin siitä taloudellista etua tai hyötyä. Itsenäisenä on lysti olla.

Vierailija
191/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä asun poikaystäväni luona nyt toista vuotta, ja asunnon omistaa hänen isänsä. Poikaystäväni maksaa yhtiövastikkeen, minä maksan hänen isälleen vuokraa yhtiövastikkeen verran.

Kuinka suuri on asumistuen osuus sinun kohdallasi?

Vierailija
192/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ILMAISEKSi? Alusta alkaen on kerrottu, että poika maksaa kulut (vastike, vesi, sähkö).

Noiden kuljen jälkeen vuokralle, siis asunnon käyttöoikeudelle, jää hintaa 0e. Eikö se ole sama kuin ilmainen?

Kukaan ei ole väittänyt, etteikö tytön kuuluisi maksaa osuuttaan juoksevista kuluista, joita poika tällä hetkellä maksaa. Pariskunta päättänee keskenään, miten ne jaetaan, kuten myös nettiliittymät, ruokaostokset ja muut talousmenot. Aloittajan puoliso haluaisi pyytää lisäksi erillistä vuokraa, jota asunnosta ei tällä hetkellä maksa kukaan.

Vierailija
193/262 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten niin moni ohittaa sen olennaisen kysymyksen, eli että toinen avopuolisoista joutuisi maksamaan enemmän. Jos pelkkä kulujen maksaminen ei riitä, niin mieluummin sitten pariskunta maksaa yhdessä vanhempien pyytämän vuokran.

Vierailija
194/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on joku vakituinen ja asiallinen tyttöystävä, en alkaisi periä vuokraa vaan antaisin nuorten säästää omaa asuntoa varten.

Ei mikään ihme, että nykyään on niin paljon näitä pumpulissa kasvaneita nuoria jotka eivät ymmärrä rahan päälle lainkaan, kun saavat vanhemmiltaan asunnon jotta voivat säästää omaa asuntoa varten (miksipä säästäisivät, kun on jo ilmainen asunton alla).

Vierailija
195/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asia on ratkaistu niin, että omistamaamme asuntoon ei muuta tyttö- tai poikaystäviä. Asunto on sijoitus ja kun siellä asuu opiskeleva lapsi, sijoitus kohdistuu häneen (osaamispääomaa), mutta jos sinne muuttaisi seurustelukumppani, ei sijoituksemme enää tuottaisi sitä samaa, mikä oli tarkoitus. Siksi lisäasukkaat maksavat käypää vuokraa, vaikka oma lapsi saa asua ilmaiseksi.

Aikuiset lapsemme ymmärtävät, että heidän vanhemmillaan ei ole mitään velvollisuutta tarjota ilmaista asumista puolisoille. Sen verran aikuisten ihmisten kanssa toivon heidän seurustelevan, ettei ajatuksena ole se, että vielä 25v iässä on aina joku muu, joka maksaa kulunsa. Vapailla markkinoilla on paljon asuntoja, joihin voi muuttaa ja jakaa kulut tasan.

Vierailija
196/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poika asuu minun ja miehen omistamassa asunnossa, maksaa kaikki kulut mutta ei muuta vuokraa. Nyt tyttöystävä on muuttamassa sinne myös. Onko kohtuullista pyytää tyttöystävää maksamaan vuokraa, vai pysyä siinä että asukas/asukkaat maksaa vastikkeen, veden, sähkön ja autopaikan? Sekä poika että tyttöystävä opiskelee, molemmilla osa-aikatyö. Erimielisyyttä miehen kanssa...

Joko tai ja selvästi kummallekin sama kohtelu!

Muuten ei pysty hakemaan asumistukea eikä muuta vastaavaa ja tahdotko poikasi suhteen onnistuvan ja hänen olevan onnellinen vai kuinka?

Pojallesikin kohtuu vuokra siis. Saattaa tulla heille käytännössä edullisemmaksi kun pelkkä vesi ja sähkö-kulut ideana kun saavat asumistuen ja maksavat omavastuuosuuden.

Toisekseen jos tulisi tiukkaa nuorille ja joutuisivat joskus hakemaan toimeentulotukea niin kenelle sitä hyväntekeväisyyttä teet? Et ainakaan lapsellesi vaan kunnalle.

Aina "auttaminen" ei ole auttamista kun oikein miettii asiaa usealta kantilta.

Vierailija
197/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ehkä perisi vuokraa,mutta tyttöystävä saisi maksaa puolet niistä asumisen kuluista,jotka poikasi maksaa nyt.

Eli periaatteessa ihan samalla tavalla kuin varmaan tekisivät ihan normaalissakin vuokra-asunnossa.

Tähän on ihan nuorten oma asia miten kulut jakavat. Eikä mitenkään pojan vanhempien määrättävissä :D

Vierailija
198/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asia on ratkaistu niin, että omistamaamme asuntoon ei muuta tyttö- tai poikaystäviä. Asunto on sijoitus ja kun siellä asuu opiskeleva lapsi, sijoitus kohdistuu häneen (osaamispääomaa), mutta jos sinne muuttaisi seurustelukumppani, ei sijoituksemme enää tuottaisi sitä samaa, mikä oli tarkoitus. Siksi lisäasukkaat maksavat käypää vuokraa, vaikka oma lapsi saa asua ilmaiseksi.

Aikuiset lapsemme ymmärtävät, että heidän vanhemmillaan ei ole mitään velvollisuutta tarjota ilmaista asumista puolisoille. Sen verran aikuisten ihmisten kanssa toivon heidän seurustelevan, ettei ajatuksena ole se, että vielä 25v iässä on aina joku muu, joka maksaa kulunsa. Vapailla markkinoilla on paljon asuntoja, joihin voi muuttaa ja jakaa kulut tasan.

Asuisitko sinä saman katon alla miehesi kanssa, mutta silti erillään?

Mitä se sellainen opettaa? Ettei tyttöystävää kannata hommata?

Opettaako se sinun poikaasi hyvän elämän alkuun ihan oikeasti? Tasapuolisuuteen suhteessa ja tasavertaisuuteen? Minä hankkisin asunnon muualta ja saisi poikasi muuttaa siihen jos kiinnostaa. En lähtisi tyttöystävänä tuollaiseen. Enkä muöskään tulisi asumaan ilmaiseksi anoppiehdokkaan asuntoon. Poikasi saisi valita: minä vaiko ilmainen asunto.

Tyttönä maksaisin käypää hintaa asunnosta jossa toinen on ilmaiseksi. Laittaisin kotia ja sisustaisin ja paljonko sitä sitten arvostaisi miehenalku, joka ei maksaisi koko lystistä mitään? Perseelleen alkaa suhde jos toiselle jää pari satkua käteen kulujen jälkeen joita yhteisen asumisen ilosta tulisi ja voisi olla peräti tiukkaa. Toinen sitten pärjäisi oikein hyvin eikä osaisi asettua tytön asemaan lainkaan ja väkisikin tulee ero.

Haluatko pojallesi oikeasti hyvän alun ja mahdollisuuden hyvään suhteeseen vaiko tyytyväinen jos tyttö poistuu kuvioista nopeasti eikä ole siten sun nuppuasi ansainnut ja jää yksin? Oppii ajattelemaan epätasa-arvoisesti mikä aiheuttaa tuleviinkin suhteisiin haittaa. Näin teet karhunpalveluksen pojallesi.

Suoraan vaan opetat panostamaan suhteeseen ihan yhtälailla kun tyttökin. Itse on päättänyt alkaa seurustelemaan niin tehköön sen tietäen, että se vaatii tiettyjä myönnytyksiä ja asiaa pitää haluta niin paljon, että on niihin valmis. Ottaa puolet hoitaakseen ja tekee sen kunnolla. Näin oppii hoitamaan osansa muillakin elämän osa-alueilla.

Vierailija
199/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuisitko sinä saman katon alla miehesi kanssa, mutta silti erillään?

Mitä se sellainen opettaa? Ettei tyttöystävää kannata hommata?

Opettaako se sinun poikaasi hyvän elämän alkuun ihan oikeasti? Tasapuolisuuteen suhteessa ja tasavertaisuuteen? Minä hankkisin asunnon muualta ja saisi poikasi muuttaa siihen jos kiinnostaa. En lähtisi tyttöystävänä tuollaiseen. Enkä muöskään tulisi asumaan ilmaiseksi anoppiehdokkaan asuntoon. Poikasi saisi valita: minä vaiko ilmainen asunto.

Tyttönä maksaisin käypää hintaa asunnosta jossa toinen on ilmaiseksi. Laittaisin kotia ja sisustaisin ja paljonko sitä sitten arvostaisi miehenalku, joka ei maksaisi koko lystistä mitään? Perseelleen alkaa suhde jos toiselle jää pari satkua käteen kulujen jälkeen joita yhteisen asumisen ilosta tulisi ja voisi olla peräti tiukkaa. Toinen sitten pärjäisi oikein hyvin eikä osaisi asettua tytön asemaan lainkaan ja väkisikin tulee ero.

Haluatko pojallesi oikeasti hyvän alun ja mahdollisuuden hyvään suhteeseen vaiko tyytyväinen jos tyttö poistuu kuvioista nopeasti eikä ole siten sun nuppuasi ansainnut ja jää yksin? Oppii ajattelemaan epätasa-arvoisesti mikä aiheuttaa tuleviinkin suhteisiin haittaa. Näin teet karhunpalveluksen pojallesi.

Suoraan vaan opetat panostamaan suhteeseen ihan yhtälailla kun tyttökin. Itse on päättänyt alkaa seurustelemaan niin tehköön sen tietäen, että se vaatii tiettyjä myönnytyksiä ja asiaa pitää haluta niin paljon, että on niihin valmis. Ottaa puolet hoitaakseen ja tekee sen kunnolla. Näin oppii hoitamaan osansa muillakin elämän osa-alueilla.

Oletusarvona on, että muuttaa muualle, kun haluaa asua tyttöystävän kanssa ja silloin todella maksavat yhteiset kulut puoliksi ja omansa kumpikin maksaisi itse. Kun tyttökaveri haluaa tietynlaiset verhot, hän tietenkin maksaa ne itse eikä maksata muilla. Tasapuolisuutta ei ole se, että toinen tahtoo ja toinen maksaa.

En pystyisi kunnioittamaan miniäkokelasta, joka ensisijaisesti haluaa ilmaisen asunnon ja vasta sitten parisuhteen poikani kanssa. Siksi pidän itsestäänselvänä, että muuttavat muualle ja minä voin laittaa asunnon vuokralle vapaille markkinoille.

Vierailija
200/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse antaisin tulevan mahdollisten lastenlasteni synnyttäjän asua ilmaiseksi ilomielin, ei tulisi mieleenkään ajatella mitään "ettei vaan pääse hyötymään meistä taloudellisesti"-paskaa. Olisi kunnia-asia olla perimättä vuokraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan