Pojan tyttöystävä muuttamassa omistamaamme asuntoon, vuokra?
Poika asuu minun ja miehen omistamassa asunnossa, maksaa kaikki kulut mutta ei muuta vuokraa. Nyt tyttöystävä on muuttamassa sinne myös. Onko kohtuullista pyytää tyttöystävää maksamaan vuokraa, vai pysyä siinä että asukas/asukkaat maksaa vastikkeen, veden, sähkön ja autopaikan? Sekä poika että tyttöystävä opiskelee, molemmilla osa-aikatyö. Erimielisyyttä miehen kanssa...
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Kerrotte pariskunnalle, paljonko haluatte asunnosta vuokraa, ja he sopivat keskenään, miten asumiskulunsa jakavat.
Tämä, jos pelkkä kulujen maksaminen ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelitte tapahtuvan tilanteessa, jossa suhde päättyy eroon ja tyttö kieltäytyy muuttamasta ilmaisesta kämpästä pois? Ei ole mitään sopimusta asumisesta ja tyttö on kirjautunut talon asukkaaksi, joten hänestä ei todellakaan pääse eroon mitenkään muuten kuin myymällä sen kämpän. Ei ole sopimusta, joten ei voi vedota siihen, että ei maksa vuokraa.
Kyllähän tuon pihalle saa ihan hakemalla käräjäoikeudesta häätöä, vie ehkä pari kuukautta, mutta häätöpäätöksen jälkeen ulosottomies tulee kantamaan tytön tavaroineen pihalle. Sitä asuntoa ei todellakaan tarvitse myydä. Ihan sama juttu voi tapahtua myös vuokrasopimuksella, häätö se siinäkin on haettava jos vuokralainen ei hyvällä lähde. Jos alkaa omatoimisesti heittää asukkaan tavaroita pihalle niin joutuu korvausvastuuseen, se häätö kun pitää olla ensin haettuna. Toki kummassakin tapauksessa asujalle pitää antaa aikaa etsiä uusi asunto. Ketään ei suomen lakien mukaan heitetä asunnosta noin vaan pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein, että jos avustan täysi-ikäistä lastani vaikka maksamalla joka kuukausi 500 euron vuokransa, niin kun lapseni muuttaa asumaan partnerinsa kanssa, niin minun on tasapuolisuuden vuoksi edelleen maksettava sama summa. Muussa tapauksessa olen hirviöanoppi, joka haluaa erottaa rakastavaiset toisistaan.
Pitääkö tätä tehdä kuolemaani asti vai onko olemassa joku vaihe, jossa lapselleen saa sanoa, että pärjää omillasi?
Niin, tai jos maksat lapsesi kännykkälaskun tai perheen kanssa yhteisen lomamatkan tai viet vierailujen yhteydessä ruokakassin tai maksat koulukirjat, samat tulisi kustantaa myös aikuisen lapsen poika/tyttöystävälle, muussa tapauksessa olet ahne ja ilkeä anoppi, joka tuhoaa nuorenparin onnen.
Ja entä jos perheessä on useampi lapsi ja jokaisella omat siipeilijänsä.
Mihin tämä maailma onkaan menossa ja minkä taakan ja kustannuserän vanhemmat ovat saaneet.
Vierailija kirjoitti:
Perisin vuokraa ja sanoisin, että sitten kun/jos nuorella parilla tulee asunnon hankkimien ajankohtaiseksi niin voidaan katsoa, josko auttaisitte hieman käsirahan hankkimisessa, eli tavallaan palauttaisitte (osan?) perimästänne vuokrasta. Tokihan teillä on täysi oikeus periä vuokrasta puolet ihan normaalisiti, ja tyttö on idiootti jos ei tuota ymmärrä. Käsittääkseni tyttö myös saisi asumistukea... Tai oikeammin asumislisää...
Uskomatonta vallankäyttöä. "Katsotaan sitten, jos palautetaan osa rahoistasi tai sitten ei, kannattaa käyttäytyä hyvin!" Ei saakeli, mikä haahka. Tuollaisille kurpille haistattaisin pitkät ja jäisi poikakulta ihan keskenään mamman kopperoon asumaan.
Mites muuten jos ap:n poika ja tyttöystävänsä olisivat menossa viikoksi mökkeilemään tyttöystävän vanhempien mökille. Mikä olisi hinta viikon mökkeilystä?
Arvatenkin mökki sijaitsisi Helsingin edustan saaristossa ja olisi kaikilla mukavuuksilla varustettu. Vaikka tätä ennen tytär olisikin saanut käydä yksin mökillä vain maksamalla ruokansa ja juomansa, niin tulisiko tästä lähtien poikakaverin osalta lasku markkinahintaisesta mökin vuokrasta?
Siinä tapauksessa varmaan kannattaa alkaa pariskunnan katsella kivoja vuokramökkejä suvun ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ajattelitte tapahtuvan tilanteessa, jossa suhde päättyy eroon ja tyttö kieltäytyy muuttamasta ilmaisesta kämpästä pois? Ei ole mitään sopimusta asumisesta ja tyttö on kirjautunut talon asukkaaksi, joten hänestä ei todellakaan pääse eroon mitenkään muuten kuin myymällä sen kämpän. Ei ole sopimusta, joten ei voi vedota siihen, että ei maksa vuokraa.
Kyllähän tuon pihalle saa ihan hakemalla käräjäoikeudesta häätöä, vie ehkä pari kuukautta, mutta häätöpäätöksen jälkeen ulosottomies tulee kantamaan tytön tavaroineen pihalle. Sitä asuntoa ei todellakaan tarvitse myydä. Ihan sama juttu voi tapahtua myös vuokrasopimuksella, häätö se siinäkin on haettava jos vuokralainen ei hyvällä lähde. Jos alkaa omatoimisesti heittää asukkaan tavaroita pihalle niin joutuu korvausvastuuseen, se häätö kun pitää olla ensin haettuna. Toki kummassakin tapauksessa asujalle pitää antaa aikaa etsiä uusi asunto. Ketään ei suomen lakien mukaan heitetä asunnosta noin vaan pihalle.
Häädön hakeminen maksaa n.4000€ ja sen maksaa hakija etukäteen ja jos nainen on varaton, niin se jää hakijan tappioksi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta isoin kysymys on se, että miksi poika ei vuokraa asuntoa vapailta markkinoilta ja lopeta äidin ja isän avun varassa elämistä. Millainen nainen haluaa puolison, joka ei kykene pitämään itsestään huolta edes vuokranmaksun verran?
Vaikka siksi, koska vapaita vuokra-asuntoja ei kasva puissa ja niissä voi olla liian kova vuokra opiskelijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein, että jos avustan täysi-ikäistä lastani vaikka maksamalla joka kuukausi 500 euron vuokransa, niin kun lapseni muuttaa asumaan partnerinsa kanssa, niin minun on tasapuolisuuden vuoksi edelleen maksettava sama summa. Muussa tapauksessa olen hirviöanoppi, joka haluaa erottaa rakastavaiset toisistaan.
Pitääkö tätä tehdä kuolemaani asti vai onko olemassa joku vaihe, jossa lapselleen saa sanoa, että pärjää omillasi?
Niin, tai jos maksat lapsesi kännykkälaskun tai perheen kanssa yhteisen lomamatkan tai viet vierailujen yhteydessä ruokakassin tai maksat koulukirjat, samat tulisi kustantaa myös aikuisen lapsen poika/tyttöystävälle, muussa tapauksessa olet ahne ja ilkeä anoppi, joka tuhoaa nuorenparin onnen.
Ja entä jos perheessä on useampi lapsi ja jokaisella omat siipeilijänsä.Mihin tämä maailma onkaan menossa ja minkä taakan ja kustannuserän vanhemmat ovat saaneet.
Pikemminkin niin, että viet pojalle ruokakassin, kiellät avovaimoa syömästä viemiäsi ruokia. Maksat pojalle lomamatkan ja vaadit avovaimon maksamaan omansa jos haluaa mukaan. Ostat pojalle koulukirjat ja kiellät samaa alaa opiskelevaa avovaimoa käyttämästä niitä.
Huhhuh, on taas korpit haaskalla...
Hyvin toimeentulevien varakkaiden vanhempien on täysin naurettavaa rahastaa omien lapsiensa perheitä yhtään mistään. se pari-kolme sataa lisää omalle tilille ei tunnu missään jos siellä on jo satoja tuhansia. lapsiin on parempi käyttää rahaa silloin kun ne ovat nuoria, eikä vasta sitten kuusikymppisenä kun perivät edesmenneen vanhempansa omaisuuden.
Mielenkiintoinen keskustelu. Olen ollut tuon tyttöystävän tilanteessa. Poikaystäväni asui vanhempiensa omistamassa asunnossa. Muutin siihen vain sillä ehdolla, että saan maksaa vuokraa. Keskustelimme asiasta ja päädyimme tekemään vuokrasopimuksen. Summa oli vain nimellinen, koska en halunnut että poikaystäväni asumismenot nousevat (yhteisiksihän ne rahat tuppaa muuttumaan kun kimppaan muutetaan). Appivanhemmat olisivat halunneet että minäkin asun ilmaiseksi, mutta mulla ei ylpeys antanut periksi! Minulle on mahdoton ajatus että joku muu maksaisi minun asumismenojani. (siis vaikka on velaton asunto, joku sen on joskus maksanut.)
Ilmainen asuminen on valtavan helppo keino antaa verotonta ennakkoperintöä. Jos siitä nyt toinen sattuu sivussa hyötymään, niin mitä sitten? Vihaatteko te sitä toista tosiaan noin paljon, oman lapsenne rakasta? Laskutatteko hotelliyöpymisen hinnan myös omasta vierashuoneestanne, kun lapsi tulee puolisonsa kanssa käymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta isoin kysymys on se, että miksi poika ei vuokraa asuntoa vapailta markkinoilta ja lopeta äidin ja isän avun varassa elämistä. Millainen nainen haluaa puolison, joka ei kykene pitämään itsestään huolta edes vuokranmaksun verran?
Vaikka siksi, koska vapaita vuokra-asuntoja ei kasva puissa ja niissä voi olla liian kova vuokra opiskelijalle.
Jos suvussa on varallisuutta sijoitusasuntoon, niin tuskin poikakaan ihan tyhjätasku lienee.
Vierailija kirjoitti:
Eri asia. Eihän tuosta asumisesta nytkään vanhemmille tule kuluja, jos kerran poika maksaa tällä hetkellä kaikki kulut. Jatkossa ne kaikki kulut maksaisi poika ja tyttis yhdessä.
p
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja entä jos perheessä on useampi lapsi ja jokaisella omat siipeilijänsä.Mihin tämä maailma onkaan menossa ja minkä taakan ja kustannuserän vanhemmat ovat saaneet.
Jos maksat lapsesi kiinteähintaisen kännykkäliittymän, saako tyttöystävä soittaa ilmaiseksi puhelimella? (tyttöystävän puhelut eivät kasvata laskua, vaan lasku on saman kokoinen riippumatta siitä, soittaako tyttöystävä puheluita vai ei)
Jos ostat lapsellesi koulukirjan, saako tyttöystävä lainata sitä, jos palauttaa kirjan takaisin yhtä hyvässä tai korkeintaan hieman kuluneemmassa kunnossa kuin se ennen lainaamista oli?
Jos lapsi ei ehdi syömään ostamasi ruokakassin sisältöä ennen kuin se menee vanhaksi, pitääkö loput kananmunat heittää roskiin vai saako tyttöystävä syödä ne ilmaiseksi?
Kukaan ei ole vaatinut, että aloittaja ostaisi tyttöystävälle oman asunnon, vaan kyse on siitä, saako tyttöystävä käyttää ilmaiseksi asuntoa, joka on jo annettu käyttöön ilmaiseksi.
Itse maksoin opiskeluaikana vuokra-asunnosta 30 €/kk Kelan asumislisän jälkeen ja opiskelija-asunto kun oli, sähköstä ja vedestä ei tarvinnut maksaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suvussa on varallisuutta sijoitusasuntoon, niin tuskin poikakaan ihan tyhjätasku lienee.
Aika yleinen käsitys tuo sun, mutta läheskään aina se ei pidä paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen keskustelu. Olen ollut tuon tyttöystävän tilanteessa. Poikaystäväni asui vanhempiensa omistamassa asunnossa. Muutin siihen vain sillä ehdolla, että saan maksaa vuokraa. Keskustelimme asiasta ja päädyimme tekemään vuokrasopimuksen. Summa oli vain nimellinen, koska en halunnut että poikaystäväni asumismenot nousevat (yhteisiksihän ne rahat tuppaa muuttumaan kun kimppaan muutetaan). Appivanhemmat olisivat halunneet että minäkin asun ilmaiseksi, mutta mulla ei ylpeys antanut periksi! Minulle on mahdoton ajatus että joku muu maksaisi minun asumismenojani. (siis vaikka on velaton asunto, joku sen on joskus maksanut.)
Eihän tässäkään keskustelussa kyseenalaisteta sitä, että asuminen maksaa. Johan tähän asti poika on maksanut asumisen kulut.
Sen sijaan merkittävää on se, että maksavatko vuokralaiset asumisestaan saman vaiko eri verran? Entä kuinka tyttöystävän asumiskustannukset muuttuvat, mikäli päätyy appuvanhempiensa omistamaan asuntoon?
Näihin kysymyksiin ap ei ole vastannut.
Haluaa muuttaa sinne sisustamaan se mieleisekseen -_-
Jää aika vitusti rahaa siihen jos ei maksa vuokraa.
Sano että riittää kun maksaa luonnossa pojallesi.