Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pojan tyttöystävä muuttamassa omistamaamme asuntoon, vuokra?

Vierailija
17.07.2016 |

Poika asuu minun ja miehen omistamassa asunnossa, maksaa kaikki kulut mutta ei muuta vuokraa. Nyt tyttöystävä on muuttamassa sinne myös. Onko kohtuullista pyytää tyttöystävää maksamaan vuokraa, vai pysyä siinä että asukas/asukkaat maksaa vastikkeen, veden, sähkön ja autopaikan? Sekä poika että tyttöystävä opiskelee, molemmilla osa-aikatyö. Erimielisyyttä miehen kanssa...

Kommentit (262)

Vierailija
241/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse antaisin tulevan mahdollisten lastenlasteni synnyttäjän asua ilmaiseksi ilomielin, ei tulisi mieleenkään ajatella mitään "ettei vaan pääse hyötymään meistä taloudellisesti"-paskaa. Olisi kunnia-asia olla perimättä vuokraa.

Oikeastiko Suomessa on kuin Italiassa eli vanhemmat maksavat lastensa ja näiden perheiden kuluja jonnekin 40v ikään asti ja sitä pidetään kunnia-asiana? Maksatko joskus tulevaisuudessa ex-miniän ja lastenlasten asumiskulut ja pojan ja tämän uuden vaimon asumiskulut? Tienaatko niin paljon, että pystyt elättämään 3 perhettä?

Vierailija
242/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim ollaan parisuhteessa ja mies omistaa pankin kanssa asunnon. Tulee putkiremppa ja se on suurpiirtein 40.000 plus muita remppoja. Hoitovastike 260€ rahoitusvastike 300€ edellisestä rempasta. Miten osallistutaan kuluihin?? Eli tyttöystävä maksaa maksaa puolet huoltovast.puolet vesi ja sähkölaskusta. Mies on omistaja ja vastaa omalta osaltaan huoltovast ja lainat ja rempat. Ero tulee niin hukkaan menee jos osallistuu laina ja remppakuluihin. Eriasia jos naimisissa ja ei avioehtoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/262 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on peräpukama ja se on kipeä. Uskaltaisko tuon ite puhkasta? Seo 150e reissu yksityisellä ja kunnallinen ei tee sille mitään.

Vierailija
244/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika asuu minun ja miehen omistamassa asunnossa, maksaa kaikki kulut mutta ei muuta vuokraa.

Tämä on ihan OK, mutta pojalle syntyy lahjaveronalaista tuloa. Onko lahjavero ja sen maksu kunnossa?  kuinka jokaisen teidän veroilmoitukset?

Nyt tyttöystävä on muuttamassa sinne myös. Onko kohtuullista pyytää tyttöystävää maksamaan vuokraa:

Ikävä kyllä tyttö joutuu ilmoittamaan osoitteensa maistraattiin ja taloyhtiölle jos hän muuttaa yli 3 kk ajaksi asuntoon (laki), joten vuokrasopimuskin on sitten tehtävä jos ette päätä että saa asua myös ilmaiseksi ilman mitään ilmoituksia asuinpaikastaan??, tosin tytöllä ei ole verovelvollisuutta kuten teillä jolleivat poikanne ja tyttö mene naimisiin.

, vai pysyä siinä että asukas/asukkaat maksaa vastikkeen, veden, sähkön ja autopaikan (lahjavero kunnossa?)  Sekä poika että tyttöystävä opiskelee, molemmilla osa-aikatyö. Erimielisyyttä miehen kanssa...:

Jos teette tytön kanssa vuokrasopimuksen teidän poikanne on myös saman vuorasopimuksen piirissä koska he ovat avopuolisot mutta tytöllä joka allekirjoittaa vuokrasopimuksen on oikeus asua asunnossa vaikka poikanne hänestä haluasi erota. Avio/avopuolisot eivät voi irtisanoa vuokrasopimusta toisen puolesta ilman suostumusta (laki).  Joka tapauksessa terveessä parisuhteessa kumpikin joutuu jollain tavalla osallistumaan vuokraan, asuntolainaan, sähkölaskuun ja muihin yhdessä eläessä syntyviin kuluihin, jos näihin ei halua suostua niin suosittelisin vaimon/miehen/avovaimon/avomiehen vaihtamista.

Mitään ongelmaa ei synny jos molemmat pystyvät elämään opintotuella ja osa-aikapalkalla. Heti kun on tarve hakea asumislisää tai muita sosiaalitukia on tarve viralliselle vuokrasopimukselle ja talonkirjalle.

Ja ne verohommat kannattaa panna kuntoon heti.

Vierailija
245/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pyytäisin maksamaan vastikkeen. Tai että yhdessä maksavat. Vähintään reilua.

Mies

Vierailija
246/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten varmaan maksatte myös verot vuokratuloista? Ja annatte tytölle virallisen vuokrasopparin käteen, koska asumistukea tyttö ei saa ellei toimita paperia Kelaan.

Mitkä ihmeen verot?

Ap. kertoi pojan maksavan tällä hetkellä yhtiövastikkeen, veden ja autopaikan eli mitään verotettavaa tuloa ei synny.

Ja vaikka ap. korottaisi vuokraa, siitä vähennetään ed.mainittujen kulujen lisäksi, huoneistokohtaiset rempat ja laitteet, sekä taloyhtiön muut korjaukset ja laitteet ja jos jotakin jää, siitä maksetaan verot ja ilmoitetaan veroilmoituksessa tuloina.

Haluaisinpa olla kärpäsenä katossa kun kysy kommenttia verotoimistossa tästä järjestelystä.

Vierailija
247/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On käsittämätöntä, miten nykyisin halutaan elää toisen siivellä ja maksamatta itse mitään. Lieneekö syynä liian hyvät sos.etuudet.

Ja monet kuvittelevat, ettei omistusasunnosta tule muita kuluja kuin yhtiövastike ja vesimaksu ja unohtavat muut kulut ja pitävät itsestään selvänä, omistajan maksavan ne omasta pussistaan, eikä huoneistossa asuvien tarvitse korvaansa lotkauttaa.

Esim. parvekeremontti voi helposti maksaa 10.000-20.000€, mutta joillakin nuo täyttävät olevan kuin ilmaa. Puhumattakaan suuremmista hissiremonteista.

Ei oo tyttöystävän tehtävä maksaa hissiremontteja yms. Itse suostuisin maksamaan yht.vadt.puoleksi ja jos erikseen vesilasku niin oman osani ja sähkölasku puoleksi.

Kyllä nuokin kulut jyvitetään vuokra-asunnoissa vuokralaisen maksettavaksi. Ei kait kukaan vuokranantaja tee mitään hyväntekeväisyyttä ja miksi ap. miniäkokelas olisi poikkeus.

Onko ap:n miniäkokelas siis sanonut, että hän ei aio maksaa senttiäkään yhtiövastikkeesta (johon nuo kalliit remontit yleensä jyvitetään)?

Meillä vaihdettiin yhteen asuntohuoneeseen ikkunat ja parvekkeenovi ja laskun loppusumma oli 14.5000 €, maksuehto 14 pv netto.

Samalla laitettiin parvekkeen lasitus 5500€ maksuehto 14 pv netto.

Ja kyllä, vuokratuotoilla aion maksaa nuo laskut.

Laskuilla on eräpäivä, mutta remontin maksaminen yhdellä laskulla ei ole ainut vaihtoehto asuntokohtaisen osuuden maksamiseen.  Jos remonttia ei makseta kerralla, se maksetaan kuukausittaisena rahoitusvastikkeena.

Lisäksi, jos omistamaasi asuntoon tehdään remontti, et voi siirtää remonttikuluja nykyisen vuokralaisen maksettavaksi korottamalla vuokraa kohtuuttomasti. Uuden vuokrasopimuksen voit hinnoitella mielesi mukaan.

Tässä ap:n tapauksessa, maksaessaan mahdollisia remontteja, joiden olemassaolosta meillä ei ole mitään tietoa, ep:n lapsi maksaisi käytännössä omaa perintöään, josta tulee tulevaisuudessa maksamaan veroja. Reilu meno, eikö,

Vierailija
248/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös huomioida, että tehdessään vuokrasopimuksen (esimerkiksi vain tytön kanssa) on vuokralaisella myös oikeuksia. Esimerkiksi jos parisuhde päättyy ja tyttö on maksanut teille vuokraa yli vuoden ajan, on hänellä 6 kk irtisanomisaika asunnossa. Asuntotilanteen ollessa huono, voi olla että uuden asunnon etsimiseen todellakin kuluu kuukausia. Tunnen pariskuntia jotka ovat eron jälkeenkin joutuneet asumaan yhdessä uusia kämppiä etsiessä, ei se ole kovin helppoa elämää varsinkaan jos toinen osapuoli vielä löytää uuden tyttö- tai poikaystävän ennen kuin asumisjärjestelyt on saatu hoidettua. 

Vierailija
249/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuvio on selkeä: poika asuu omistamassani asunnossa ilmaiseksi (verottajan mielestä OK, aikuinenkin lapsi katsotaan perheenjäseneksi). Tyttöystävä saa myös asua luonaan ilmaiseksi, en ota euroakaan vuokraa. Mutta minulla on avaimet ko. asuntoon, se on kaupunkikotini ja voin koska tahansa tulla ja mennä, kutsua sinne ystäviäni jne. Käytännössä yövyn siellä vain silloin, kun poika on ollut vaihdossa ulkomailla tai kesätöissä muualla kuin opiskelukaupungissa. Olennaista on se, että se on minun toinen kotini, jossa minä määrään yhteisten tilojen verhot ja matot ja sisustuksen. Asukas joko hyväksyy tai muuttaa. Valinta on hänen.

Vierailija
250/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös yksiö ja meillä 5 lasta. Olen pitänyt sitä sääntöä, että jos yksin asuu, niin ei vuokraa, mutta jos kahdestaan, niin vuokra.

Tuon vuokran kohdalla on se ongelma, että ainakaan poika ei saa tukea siihen. Tytöstä en tiedä.saattaa ehkä mahdollisesti saada tukea, kun ei ole lähisukulainen.

Vierailija
251/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuvio on selkeä: poika asuu omistamassani asunnossa ilmaiseksi (verottajan mielestä OK, aikuinenkin lapsi katsotaan perheenjäseneksi). Tyttöystävä saa myös asua luonaan ilmaiseksi, en ota euroakaan vuokraa. Mutta minulla on avaimet ko. asuntoon, se on kaupunkikotini ja voin koska tahansa tulla ja mennä, kutsua sinne ystäviäni jne. Käytännössä yövyn siellä vain silloin, kun poika on ollut vaihdossa ulkomailla tai kesätöissä muualla kuin opiskelukaupungissa. Olennaista on se, että se on minun toinen kotini, jossa minä määrään yhteisten tilojen verhot ja matot ja sisustuksen. Asukas joko hyväksyy tai muuttaa. Valinta on hänen.

Mulle taas sanottiin, että täysikäistä lasta ei lasketa perheenjäseneksi, mutta mikään laki ei kiellä antamasta jonkun asua ilmaiseksi, oli se sitten sukua tai ei.

Vierailija
252/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä maksaa vuokraa 600€ ja pojalta et peri mitään. Voin kertoa että ei onnistu. Se on puolet.

Vierailija
253/262 |
19.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt ihan selvää että ei siinä mitään järkeä ottaa vuokranmaksua. Kerran ootte pärjännyt ilman vuokraa niin miksi lähtee nyt perimään vuokraa? Tottakai vois sillä teil siihen oikeus.. mutta aika nolo ja kiusallinen tilanne nuorukaisille..

Vierailija
254/262 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat ajatukset. Ei olisi käynyt mielessäkään. 

Vierailija
255/262 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö maksu anneta luonnossa?

Vierailija
256/262 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokraa ei sinun pidä pyytää jos sitä ei ole aikaisemminkaan maksettu. Ylipäätään kummallinen ajatus.

Vierailija
257/262 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme silloin poikaystäväni nykyisen mieheni kanssa vanhempieni omistamassa asunnossa vuokrall. Maksoimme kumpikin vuokran puoliksi. 

Vierailija
258/262 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävä maksaa vuokrasta ja kaikista asumisen kuluista puolet tietenkin kuten kuuluukin. Ei sukupuoli anna mitään erivapauksia missään tilanteessa taloudellisista velvotteista. Mitä todennäköisimmin se tyttöystävä ei ole kuvioissa mukana enää muutaman vuoden kuluttua kuitenkaan, ja vaikka olisikin niin nyt on viimeistään hyvä omaksua se, että kulut jaetaan parisuhteessa AINA puoliksi, eikä siipeily ole elämäntapa. 

Vierailija
259/262 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vuokra mitä tyttöystävältä pyydätte, on pois poikasi perheen rahoista. Oletettavasti kuvaamassasi tilanteessa nuorenparin rahat ovat muutenkin tiukoilla. 

Vai onko tavoitteena tilanne, jossa poikasi elää tyttöystävänsä kanssa samassa kodissa kahta eri elintasoa? 

Vierailija
260/262 |
23.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Olisihan se sellainen pojan vanhemmilta annettu hienovarainen 'näpit irti meidän pojasta' viesti jos tyttö joutuisi yht'äkkiseltään makselemaan vuokraa ja pojan ei sitä tarvitsisi tehdä.

Ei varmaan paras mahdollinen alku mahdolliselle tulevalle miniä suhteelle, voi heijastaa lopun elämän.

En nyt sanoisi että "tyttö joutuu maksamaan" ja "pojan ei tarvitse". Kyseessä on pojan vanhemmat ja se että vuokraa ei peritä on perintöä/lahjoitusta omalle lapselle.

Kun tämä on niin väärin, niin voisihan sitten työn vanhemmat maksaa osan asumisesta, niin kummankaan lapsen ei tarvitsisi maksaa mitään?

Huomautan kuitenkin että omassa lähipiirissäni vuokria ei ole peritty ja seurustelukumppanin asuminen ei ole ollut ongelma.

M 50

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi