Miten teillä on varaa matkustella monta kertaa vuodessa? Meillä ihan hyvät tulot, muttei silti mahdollisuutta reissata.
Esimerkiksi ystäväperheemme, joilla suunnilleen samat tulot kuin meillä matkustelee 3-4 kertaa vuodessa ulkomaille. Perheenä vähintään pari kertaa ja kumpikin vanhemmista omien ystäviensä kanssa kerran. Tänä vuonna mm. Espanja, Kroatia, Lontoo, Florida. Eli ei ihan perus Tallinna/ruotsinlaiva settiä.
Meillä ei ole varaa lähteä yhtään mihinkään suomiloman lisäksi (viikko kesälomalla Suomessa kiertelyä).
Kertokaa miten teillä löytyy rahaa matkusteluun? Laitatteko lainalyhennyksen jäihin vai mitä? Otatte lainaa reissaamista varten??
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ark oni todella ikävää, niin ehkä jotkut kaipaavat silloin kovasti pois Suomesta. Jos arki sen sijaan tuntuu aidosti kivalta pääosin, niin hinku jatkuville ulkomaanmatkoille on todennäköisesti pienempi.
Just joo. Aika tylsää jos elämä on pelkkää arkea, huoh.
Riippuu "arjesta" aika paljon... Kaikki eivät mene toimistolle joka päivä klo 8-16.
Olen kesäkuun alusta vaan rentoutunut ja välillä opiskellut. Harrastanut liikuntaa ja nukkunut pitkään. Mutta mielummin tekisin tätä muualla kun Helsingissä, näkisi ja kokisi jotain uutta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ark oni todella ikävää, niin ehkä jotkut kaipaavat silloin kovasti pois Suomesta. Jos arki sen sijaan tuntuu aidosti kivalta pääosin, niin hinku jatkuville ulkomaanmatkoille on todennäköisesti pienempi.
Just joo. Aika tylsää jos elämä on pelkkää arkea, huoh.
Riippuu "arjesta" aika paljon... Kaikki eivät mene toimistolle joka päivä klo 8-16.
Olen kesäkuun alusta vaan rentoutunut ja välillä opiskellut. Harrastanut liikuntaa ja nukkunut pitkään. Mutta mielummin tekisin tätä muualla kun Helsingissä, näkisi ja kokisi jotain uutta
Autotta asfaltilla kirjoitti:
Meillä ei ole tarvetta autolle hyvien joukkoliikenneyhteyksien vuoksi, joten on rahaa matkustella. En maksa matkasta koskaan täyttä hintaa vaan seuraamme äkkilähtötarjouksia ja muita tarjouksia. Maksan matkan luottokortilla ja lyhennän sinne summaa kuukausittain. Viikko Rodoksella oli toukokuussa aikuiselta 320 e ja lapsesta 131e ihan ok hotellissa, joten ei paha. Auton huolto maksaisi enemmän.
Ei kai se joukkoliikennekään täysin ilmaista ole? Toki varmasti paljon halvempaa kuin oman auton ylläpito. Mutta esim. seutuliikenne Helsingissä ei ole kauhean halpaa.
Elämä on valintoja. Meidän kahden pienipalkkaisen perheessä (nettotulot lapsilisineen 2200e pintaan) on vain yksi lapsi, niin on varaa matkustaa. Näillä tuloilla ei edes ruokittaisi kolmea lasta, saati että niitä voisi ikinä viedä koulun keinuja kauemmas reissuun.
Keväällä käytiin Tukholmassa, syyskuussa mennään viikoksi Berliiniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olentäyspäiväinen opiskelija ja matkustan yleensä joka toinen vuosi Amerikkaan ja joka vuosi johonkin halvempaan kohteeseen vähintään kerran.
Se on valinta, joka on pois monesta muusta. Se tarkoittaa että kuljen kävellen oman paikkakunnan sisällä: En autolla, en bussilla enkä edes pyörällä. Se tarkoittaa viikosta ja kuukaudesta toiseen kaurapuuroa metsämustikoilla leivän ja leikkeleen sijaan, papuja lihan sijaan. Se tarkoittaa opiskelijabileistä kieltäytymistä ja päihteettömyyttä useimpina aikoina. Mutta kyllä reissaaminen on ihanaa!
Olen myös täysipäiväinen opiskelija ja lennän kaksi kertaa vuodessa joko Amerikkaan, Aasiaan tai Euroopan sisällä. Kuljen kotikaupungissa pyörällä, vuokra on ihan normaali enkä tingi ruuasta, syön vain luomua ja juuri sitä kallista ruokaa mitä haluan, ei tarvitse edes miettiä:)
Miten mahdollista, pappa betalar?
Saan opintotukea ja opintolainaa, niillä mennään:)
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varmaan joku elämänhallinnan ongelma.
t. 1500 euroa kuussa 'tienaava' yh, joka kuitenkin matkustaa pari kertaa vuodessa lapsineen ulkomaille.
Tienaan itse 1500 € nettona kuussa, asuntolaina, yhtiövastike, auto yms. normaalit kulut. Silti minulla ei ole varaa käyttää matkailuun kuin muutama satanen vuodessa ja säästöönkin pitää jäädä jotain sillä jos jää työttömäksi ansiosidonnainen on tällä palkalla mitätön. Joten älä valehtele, tai sitten elät kädestä suuhun ja matkustat todella minimi budjetilla.
Tämä kaikki on siis yksinkertaista matematiikkaa. Kuka priorisoi mitäkin. Jollain voi tietysti olla myös osakkeita tai muita pääomatuloja, perintöjä jne joita ei aina ulkopuolinen tiedä. Emmekä aina tiedä toistemme lainoistakaan... Menemme syksyllä New Yorkiin koko perhe (vanhemmat ja 3 lasta/nuorta). Kyllä siinä säästötili tyhjenee! Mutta toivomme ikimuistoista matkaa, yhdessä. Mitäpä noita rahoja säästämäänkään, kerran sitä vain eletään.
Autotta asfaltilla kirjoitti:
Meillä ei ole tarvetta autolle hyvien joukkoliikenneyhteyksien vuoksi, joten on rahaa matkustella. En maksa matkasta koskaan täyttä hintaa vaan seuraamme äkkilähtötarjouksia ja muita tarjouksia. Maksan matkan luottokortilla ja lyhennän sinne summaa kuukausittain. Viikko Rodoksella oli toukokuussa aikuiselta 320 e ja lapsesta 131e ihan ok hotellissa, joten ei paha. Auton huolto maksaisi enemmän.
Jos sulla ei ole varaa maksaa jotain 500 € matkaa käteisellä niin sulla ei ole varaa matkustella. Tuo 500€ on aikuisten maailmassa kuitenkin taskuraha.
Lähinnä ihmettelen mistä heillä riittää lomapäiviä. Meillä on lomaa 1 viikko talvella ja 4 viikkoa kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmettelen mistä heillä riittää lomapäiviä. Meillä on lomaa 1 viikko talvella ja 4 viikkoa kesällä.
Tämä. Täytyy varmaan perustua julkisen puolen ylipitkiin lomiin heillä jotka ovat olleet yli 15v palveluksessa. Tai sitten opettajat joilla on vielä pidemmät lomat.
Minulla olisi varaa matkustaa ainoastaan, jos kituuttaisin arkena. En vain jaksa. Olen myös yh. Voisihan se olla antoisaa matkustaa, mutta tyydyn lapsivapaina päivinäni kirjojen maailmaan, kuntoiluun, hengittämiseen. Välillä surettaa, kun en pääse ehkä koskaan kaukokohteisiin. Eurooppa on nähty. Olisihan sielläkin kiva käydä vielä joskus. Saan vaan kummasti kaiken rahan uppoamaan lapsiin. Parilla uimakoulumaksulla tai vastaavalla tekisi jo pienen kaupunkiloman.
Ei nuo kaukokohteetkaan ole aina mitään 100%:n onnistuneita matkoja, ei elämässä tarvitse saada kaikkea mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Täytyy varmaan perustua julkisen puolen ylipitkiin lomiin heillä jotka ovat olleet yli 15v palveluksessa. Tai sitten opettajat joilla on vielä pidemmät lomat.
Aika hurjia nuo julkisen lomat, melkein kaksi kuukautta.
Ap itse kertoi, mikä heillä on syynä. Nopea lainan takaisinmaksu tarkoittaa isoja kuukausieriä. Iso ruokakauppalasku tarkoittaa, että kaupassa ei välttämättä hintoja katsella. Jos ap:lla on halua matkustaa jo nyt, niin lainan takaisinmaksuerää voinee pienentää.
Muutenkin ap:n kannattaa otta budjetointi ja kuluseuranta käyttöön, jos sellaista ei ole. Siinä näkee eurolleen, mihin menee rahaa ja mistä voi nipistää. Pankkiin voi vaikka avata uuden tilin, jonne joka tilipäivä menee x summa rahaa, joka on korvamerkitty lomamatkoihin.
Raha on kyllä nopeasti häviävää, jos ei seuraa, minne sitä menee. Samalla häviää tunne rahan hallinnasta ja tuntuu, että mihinkään ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varmaan joku elämänhallinnan ongelma.
t. 1500 euroa kuussa 'tienaava' yh, joka kuitenkin matkustaa pari kertaa vuodessa lapsineen ulkomaille.
Tienaan itse 1500 € nettona kuussa, asuntolaina, yhtiövastike, auto yms. normaalit kulut. Silti minulla ei ole varaa käyttää matkailuun kuin muutama satanen vuodessa ja säästöönkin pitää jäädä jotain sillä jos jää työttömäksi ansiosidonnainen on tällä palkalla mitätön. Joten älä valehtele, tai sitten elät kädestä suuhun ja matkustat todella minimi budjetilla.
Auto tulee kalliiksi. Niillä rahoilla matkustaisi, mitkä menee autonhankintaan, vakuutuksiin, korjauksiin ja bensoihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo kaukokohteetkaan ole aina mitään 100%:n onnistuneita matkoja, ei elämässä tarvitse saada kaikkea mahdollista.
Ei tarvitse, eikä varsinkaan voi.
Mun tuntemista perheistä moni matkustaa lainalla eli vedetään luottokortit tappiin ja maksellaan aina sen verran pois että saa uuden varattua.
Meillä brutto vuodessa yhteensä 100 000€ mutta ei juuri rahaa matkustaa koska kaksi autoa, iso asuntolaina, lasten päivähoitomaksut jne. Ja muutakin velkaa on.
Muisen kulujen kuin peruskulujen täytyy olla eläviä, ei kiinteitä. Jossakin kuussa on syötävä satosella vähemmän, että on varaa matkustella jne. Jos koko elämä ja sen kulut on kiveen hakattu, ei varmasti pysty koskaan mihinkään.
Ainakaan espanja, lontoo ja kroatia ei ole mitään kalliita reissuja lennoiltaan, jos osaa etsiä. Me esimerkiksi menimme lontooseen alle 20e per naama ruotsista ryanairilla. Kroatiaan nelihenkisen perheen lennot maksoi 300e. Floridaankaan ei paljoa maksa, jos menee vaihtolennoilla (olen lentänyt miamiin 300e ja yksi vaihto). Asumiseenkaan ei tarvitse kohdemaassa käyttää maltaita, kun osaa vähän vertailla ja käyttää päätään.
Miten mahdollista, pappa betalar?