Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on varaa matkustella monta kertaa vuodessa? Meillä ihan hyvät tulot, muttei silti mahdollisuutta reissata.

Vierailija
17.07.2016 |

Esimerkiksi ystäväperheemme, joilla suunnilleen samat tulot kuin meillä matkustelee 3-4 kertaa vuodessa ulkomaille. Perheenä vähintään pari kertaa ja kumpikin vanhemmista omien ystäviensä kanssa kerran. Tänä vuonna mm. Espanja, Kroatia, Lontoo, Florida. Eli ei ihan perus Tallinna/ruotsinlaiva settiä.

Meillä ei ole varaa lähteä yhtään mihinkään suomiloman lisäksi (viikko kesälomalla Suomessa kiertelyä).

Kertokaa miten teillä löytyy rahaa matkusteluun? Laitatteko lainalyhennyksen jäihin vai mitä? Otatte lainaa reissaamista varten??

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kuinka vanhempamme kauhistelivat, kun otimme 25 vuoden asuntolainan ja kerroimme, ettemme aio lopettaa "elämistä" vaan jatkossakin matkustamme, käymme kahviloissa, ravintoloissa, konserteissa jne.

No nyt on jo 10 vuotta kulunut ja lainaa enää 15 jäljellä ja lainan lyhennystä ei juuri huomaa, kun palkat ovat samassa ajassa nousseet ja summa jopa alentunut koronlaskun myötä.

Vierailija
102/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta juuri eilen kysyttiin, miten meillä on varaa matkustella niin paljon. Mm. siksi, että meillä menee vuodessa 0 euroa alkoholiin ja tupakkaan, toisin kuin tällä kysyjällä.

Ohis miksi tätä alapeukutetaan... 10e viinipullo kerran viikossa tekee 480e vuodessa, sillä summalla pääsee jo yksi perheenjäsen lomalle. Alkoholit ravintolassa/laivalla päälle muutama kerta vuodessa, niin toisen henkilön lomamatka on tienattu. Itse lopetin tuon pakko-saada-viiniä-viikonloppuruuan-kanssa-kotona. Huomaan kyllä alkoholin koukuttavuuden. Jos muissa asioissa liikun Alkon liepeillä, niin tuleehan tuo viinipullo ostettua-onneksi enää silloin tällöin. Ap:n alkuperäiseen lysymykseen, vaikka kahdella perheellä olisi samat tulot, menorakenne voi olla aivan erilainen. Syökö molemmat vanhemmat lounaan kodin ulkopuolella, missä määrin kummit, isovanhemmat ostaa lapsille tarpeelliset tavarat/vaatteet, onko reissu loma-ajan ulkopuolella oleva matalan budjetin reissu huoneistohotellissa ruuat itse tehden vai all inclusive reissu....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin oli varaa silloin, kun lapset olivat pieniä. Nyt kolmen teinin kanssa pitää ostaa viisi aikuisten lentoa ja ihan pieni majoitustila ei riitä. Kallista on, vaikka kuinka kyttää edullisia vaihtoehtoja. Myös paikanpäällä on ihan eri käydä viiden 'aikuisen' porukalla syömässä verrattuna siihen, että kolme ottaa lasten annoksen.

Lennot Milanoon tai Barcelonaan n 200-250€/hlö, vuokratalo 600-1000€/vko, auto 150€/vko. Viikoksi ei kannata lähteä mutta jos on 4 viikkoa reissussa matkalle tulee hintaa max 5600€ eli 280€/hlö/vko. Söimme 2 kertaa päivässä ravintoloissa 2-3 ruokalajia ja kallein ateria Barcelonan keskustassa maksoi 4 hengeltä 92€, lomakylässämme 60€ (sisälsi aina 2 isoa vettä, pullon viiniä, 2 limua, 2 espressoa). Normiaterioita eikä mitään turistimenuja. En pidä tuota kalliina kun vertaa esim viikon pakettimatkoihin

Vierailija
104/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jokku matkustaa celaksi

Vierailija
105/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa matkailu on kallista. Halvemmalla pääsee parin viikon lomasta Välimerellä.

No ei varmasti pääse! :O Ellei sitten asu jossain 2-tähden murjussa torakoiden kanssa. En missään nimessä halua asua yhtään sen huonotasoisemmin lomalla, kuin kotonani! Eihän se silloin olisi loma. Majoituksen pitää olla vähintään se 4 tähteä, mieluummin 5! 

Huh, kuka haluaa notkua jossain hotellissa lomalla? 4-5 * hotellit on niin tylsiä kolosseja, joudun olemaan niissä työn puolesta ja saan aivan tarpeekseni. Vain jossain Bangkokissa ja Singaporessa saatamme ottaa 5* hotellin pariksi yöksi koska se maksaa saman verran kuin 3* Euroopassa. Mutta olemme sielläkin vain yöpymässä/suihkussa joten....

Me otamme lennot, vuokraamme auton ja talon (juuri palasimme Espanjasta ja Ranskasta) tai ajamme Euroopan halki omalla autolla. Ihanaa kun voi 4 viikkoa nauttia useammasta majapaikasta, kylistä ja kaupungeista matkan varrella!

Todellakin tulee halvemmaksi! Neljän hengen 3 vkon lomamme maksoi 3200€ (lennot, auto, majoitukset). Lisähyötyä tulee vielä vaateostoksista joissa säästää n40- 60%

Entäs töiden vuoksi niin väsynyt, ettei jaksa aikä kiinnosta ottaa selville superhyperhalpoja kikkoja? Mitä jos jokin netin kautta varattu talo onkin aivan susi? Roudaatteko itse lakanat, ja missä pesette ja kuivatatte ne kun matkustatte Euroopan halki?

Mulla on kavereita, jotka keski-ikäisinä matkustaa halvalla, ja kivaa on. Mutta kun kuuntelen sitä säätämisen ja etukäteisjärjestelyjen määrää, niin tuntuu ettei minusta mitenkään olisi sellaiseen ongelmanratkaisuun vapaa-ajan eteen.

Saavut jonnekin ja etsit vieraasta keittiöstä kattiloita ja paistinpannuja joita ei ehkä ole, ja alat ostella spagettia ja öljyä ja sipuleita. Onko aamukahvinkeittovälineet...?

T. Stressaantunut Kermaperse

Mä en ole koskaan niin väsynyt etten jaksaisi matkaa suunnitella:) Sillä elän talven yli nautiskellen kuukausia! N 20 taloa vuosien mittaan vuokraneena ei ole koskaan ollut huonoa majoitusta, vaatimattomia kyllä mutta kaikkeen sopeutuu kun tietää että meillä täällä on erilaiset käsitykset asumisesta kuin esim Italiassa ja Espanjassa. Tutkin tarkasti arvostelut, kuvat ja olen yhteydessä omistajaan saadakseni lisätietoja. Koskaan emme kuljeta lakanoita mukana, rantapyyhkeet kylläkin. Muut pyyhkeet on paikan päällä.

Matka Euroopan halki (jos mennään omalla autolla) kestää hitaastikin ajaen max 2-3 yötä jolloin ei ole vielä tarvetta pyykinpesulle. Meillä on 4 vkon reissulla suunnilleen 2 vkon kamat mukana joten kerran pestään pari koneellista perillä vuokratalossa. Kuivaahan ne telineellä ulkona:D

Kattilat, astiat yms löytyy kaapeista ihan kuten kotonakin, ruoka kaupasta. Yleensä öljyä, suolaa, pippuria löytyy kaapeista valmiina. Ekana päivänä perillä ostetaan aamiaistarpeet ja aamuisin nautin siitä että saan käydä paikallisesta leipomosta hakemassa tuoreet croissantit yms leivät aamiaiselle. Muut ateriat ehkä 2 illallista lukuunottamatta syödään ravintoloissa. Sellaista autuutta ei ole kotona! Tien varrella otetaan majoitukset aamiaisella joten ei huolta siitäkään. Vaihdamme 4 vkon reissulla majoitusta 3 kertaa + läpiajon majoitukset.

Näitä reissuja on tehty lukuisia 2-4 lapsen kanssa ilman ongelmia.

Vierailija
106/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ark oni todella ikävää, niin ehkä jotkut kaipaavat silloin kovasti pois Suomesta. Jos arki sen sijaan tuntuu aidosti kivalta pääosin, niin hinku jatkuville ulkomaanmatkoille on todennäköisesti pienempi.

Kyse ei ole siitä etteikö fasiliteetit olisi kunnossa - on iso talo, iso ihana piha uima-altaineen mutta tällaiselle työssä stressaantuneelle kertyy liikaa kotihommia vuoden mittaan ja jos jäämme tähän lomalle ne kummittelee mielessä koko ajan. En osaa rentoutua hetkeksikään ellen pääse kokonaan pois näistä ympyröistä.

se 6 vkoa reissaava

Vierailija
107/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä matkustetaan kerran vuodessa Euroopan ulkopuolelle 2-4 viikon ajaksi (esim toissavuonna Japani, viime vuonna Yhdysvallat itärannikko ja tänä vuonna Australia). Lisäksi joka vuosi kaukoreissun lisäksi pitkä viikonloppu jossain Euroopassa (Praha, Wien, Pariisi ...).

Ihan normi duunareita ollaan. Arkena syödään itsetehtyä, hyvää ja terveellistä ruokaa (ja usein töissä eväät). Herkkuja ja alkoholia ostan noin kerran kuussa. Vaatteita ostan pari kertaa vuodessa, samoin kenkiä. Myyn kaiken itselle tarpeettomaksi jääneen pois kirpputoreilla (Facebook ja tori.fi) tai lahjoitan tarvitsevalle (nämä rahat menevät aina matkakassaan).

Asuntolainaa lyhennetään ihan kunnon summa kuussa. vakuutukset ja sähkö kilpailutettu. Mitään lehtiä ei tilata kotiin.

Tuossapa meidän "salaisuus" .

Vierailija
108/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille, joka ei halunnut mitään halpoja paskalentoja välilaskuineen: lentoja löytää halvalla myös ilman välilaskuja, kun viitsii nähdä vaivaa. Itse olen viimeaikoina lentänyt vain suorilla lennoilla, koska olen etsinyt, vertaillut ja tutkaillut sitä, milloin ja millä lentoyhtiöllä olisi halvinta lentää. Sattumalta kaikki lennot ovat myös olleet Finnairilla, jossa plussana tulee myös se suomenkielinen miehistö, jos semmoinen asia on jollekin merkityksellinen. 

Kermaperse kysyy, saatko sinä lomaa töistä koska vain, riippuen siitä koska saa halvimman lennon. Tätä mä aina ihmettelen.

En ole moneen vuoteen maksanut kesän sesonkiaikaan suorista lennoista yli 250€/hlö. Viimeisimmät lennot paluu perjantaina Finskillä ja n 200€ per nuppi

Vierailija
109/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelen mistä heillä riittää lomapäiviä. Meillä on lomaa 1 viikko talvella ja 4 viikkoa kesällä.

Olen se joka matkustaa 6 viikkoa vuodessa - normaaleilla vuosilomilla: talviloma 25.12-10.1  8 käytettyä lomapäivää/16 pv reissussa. Kesällä 1-28.7  22 käytettyä päivää/28pv reissussa. Tuosta tulee jo 6 vkoa 2 pv lomaa.

Pitää osata laskea  ja maksimoida lomapäivät;D

Vierailija
110/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelen mistä heillä riittää lomapäiviä. Meillä on lomaa 1 viikko talvella ja 4 viikkoa kesällä.

Olen se joka matkustaa 6 viikkoa vuodessa - normaaleilla vuosilomilla: talviloma 25.12-10.1  8 käytettyä lomapäivää/16 pv reissussa. Kesällä 1-28.7  22 käytettyä päivää/28pv reissussa. Tuosta tulee jo 6 vkoa 2 pv lomaa.

Pitää osata laskea  ja maksimoida lomapäivät;D

Tästä tietty puuttuu vielä ylitöistä kertyvät muutama lomapäivä jotka käytetään pariin pitkään viikonloppuun Euroopassa keväällä ja syksyllä. Nyt vuorossa Zürich, Colmar ja Alsacen viinialue

Vierailija
111/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka hullu tällä korkotasolla maksaa asuntovelkaa apinanraivolla pois? Ei ihme ettei raha riitä muuhun! 

Elämä on valintoja, jotkut haluaa vapautta veloista eli laittaa kaikki pennosensa kalliiseen asuntolainaan asap ja sitten itkevät kun raha on aina loppu. Jotkut haluaa kymmenen lasta ja sitten itkevät kun raha on aina loppu eikä pääse mihinkään. Jotkut haluaa ajella kalliilla autolla ja purjehtia ja sitten valittaa, kun kaikki raha menee johonkin. Jollain ei sitten vaan oikeiasti ole rahaa ja jollain sitä on niin plajon, ettei tarvitse tehdä mitään valintoja, vaan voi matkustella niin paljon kun huvittaa...

Meillä kahden lapsen omakotitalous ei pk-seudulla. Molemmilla yliopistotutkinnot ja hyvät duunit. Lainoja vain talosta ja sekin otettu 25 vuodelle, koska olisi älytöntä maksaa yhtään enempää kuin tarve vaatii. Sijoitetaan käteen jäävät rahat poikimaan uutta rahaa osakkeista ja rahastoista. Ostetaan oikeastaan kaikkea mitä halutaan, mutta järkeä käyttäen. Tällä tarkoitan esim. sitä, että en näe järkeä ostaa itselleni uutta hienoa autoa, kun vanhakin kulkee, vaikka on vaan 12 vuotta vanha Toyota. En vaan näe järkeä tai tarvetta maksella uutta autoa seuraavat 2-5 vuotta, valitsen niillekin rahoille jonkin muun kohteen. Valintoja tehdään esim. tehdäänkö keittiöremppa vai lähdetäänkö matkalle sillä rahalla? Useana vuonna ollaan valittu se matka, tänä vuonna valittiin sitten keittiöremppa.  

Matkustetaan vähintään kerran vuodessa kaukokohteeseen (esim. Florida, Aruba, Kuuba) lasten kanssa ja kerran-kolme kertaa miehen kanssa kahdestaan kaupunkilomalle tai omien kavereiden kanssa. Esim. viime vuonna olin Nykissä mun kaverin kanssa ja mies sitten meni kavereiden kanssa Köpikseen, sitten vielä päälle Italian matka lasten kanssa ja kuhertelumatka miehen kanssa kahdestaan Roomassa. Sinä vuonna ei sitten tehty keittiöremppaa, vaan valinta kallistui matkailuun. Tänä vuonna tehdään remppa ja matkustetaan vastaavasti vähemmän. Meidän perheen mielestä matkustaminen on ihanaa, valitsen heti mieluummin matkan kuin hienon auton tai veneen. En myöskään ymmärrä miten ihmisillä voi olla varaa matkustaa Suomea ristiin rastiin kesällä, käydä huvipuistoissa ja yöpyä hotelleissa, mutta ei ole mukamas varaa lähteä ulkomaille? Suomihan on ihan sairaan kallis maa elää, jossain Espanjassa saa ruokaa halvemmalla ja airbnb:n kautta kämpän vaikka vuokralle samalla rahalla, lennotkin saa tarjouksella jos on ajoissa liikkeellä. Silloin on turha itkeä, ettei ole varaa lähteä ulkomaille, vaan silloin olette itse valinneet Suomi-matkanne ulkomaan sijaan. 

Oletan koko ajan, että keskustelu ei ole suunnattu oikeasti köyhille perheille, vaan keskituloisille, joten tällä ei ole tarkoitus väittää että kaikilla Suomessa olisi varaa jos vaan haluaisivat...

Vierailija
112/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nipistetään asumisesta, autoilusta ja ulkona syömisestä. Asumme yhden lapsen kanssa kaksiossa, emme omista autoa ja töissä syömme eväät. Rahaa kuluu harrastukseen ja matkustamiseen. 

Rakastan matkojen suunnittelua, se on mulle oikeastaan harrastus, ihana sellainen. Ainakin kerran viikossa iltaisin lapsen nukahdettua tsekkaan skyscannerista, bookingista ja airbnb:stä matkoja, luen matkablogeja ja selaan googlemapsia. Maksimoimme lomapäivät lomailemalla pyhäpäivien ympärillä ja kulut per lomapäivä saa minimoitua viipymällä reissussa mahdollisimman kauan. 

Reissaamme joka toinen vuosi yhden pidemmän reissun (3-5 viikkoa) ja joka vuosi yhden laskettelureissun (Alpit tai Lappi) ja pari viikon reissua kotimaassa tai ulkomailla. Viime vuonna olimme viikon Rukalla, viikon Baltiaa kiertämässä ja kaksi pitkää viikonloppua Helsingissä. Tänä vuonna olemme olleet viikon Turun  saaristossa ja menemme 3 viikoksi Espanjaan. Jouluksi Leville miehen perheen kanssa, isovanhemmat ja kolme lasta kumppaneineen ja lapsineen (vasta kaksi lasta). Vuokrataan yhdessä mökki. 

Reissuilta ostetaan vaatteet (halvempia kuin Suomessa), nähdään ystäviä ja sukulaisia (monesti matkustetaan yhdessä jomman kumman perheen kanssa, mutta maksetaan tietenkin itse oma osuutemme) ja nautitaan elämästä. 

Vierailija
113/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan joka vuosi yhteensä n. 10 viikkoa ulkomailla pariin otteeseen. Arkena ei todellakaan tuhlata, vaan elellään ihan normaalin säästäväisesti, ei kituutellen. Kesäisin, Etelä-Euroopassa, ei kulu niin paljon rahaa kuin kuluisi Suomessa samassa ajassa. Amerikan matkat ovat tietysti paljon kalliimpia. Niitä varten täytyy laittaa sukan varteen. Eikä ole mitään maksuvapaita kuukausia asuntolainasta.

Vierailija
114/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teillä on varmaan joku elämänhallinnan ongelma.

t. 1500 euroa kuussa 'tienaava' yh, joka kuitenkin matkustaa pari kertaa vuodessa lapsineen ulkomaille.

Saanet kuitenkin yhteiskunnan tukia ja elatusmaksuja, jotka hoitavat elämänhallinnan ongelmasi pois.. En usko, että 1500 on ainut tulosi. 

600 euroa aikuisopintotukea, 300 euroa lapsilisiä, 300 euroa elareita, ja n. 300e työtuloja. Meillä ei ole autoa ja lainanlyhennys alle 100 euroa/kk. Jonkun verran treidaan osakkeita n. kymppitonnin kassalla, mutta ne tulot ovat epäsäännöllisiä. Usko tai älä. 

Vierailija
115/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme lapseton työssäkäyvä pariskunta ja matkustamme 3 kertaa vuodessa. Pari kertaa Euroopassa ja kerran Jenkeissä.

Ihmettelen lähinnä nuoria opiskelijanaisia jotka ostelee harva se kuukausi 500-3500 euron arvoisia merkkilaukkuja JA matkustelee viikoksi Pariisiin, New Yorkiin, Dubaihin. Syövät noutosushia ja juovat skumppaa, hinnakkaita Smoothieita ja Starbucks-kahveja. Ostelevat uusimmat tietsikkamallit ja älykännyt. Asuvat Helsingin keskustassa valkoisissa rempatuissa kämpissään joissa merkkisisustustuotteita. Ravaavat kampaajalla ja kosmetologilla, ja laitattamassa tekoripsiä ja tekokynsiä.

Ei minulla ollut varaa tuollaiseen elämään korkeakoulutettuna ja hyvässä ammatissa, ennenkuin olin 30, valmistunut ja ollut töissä muutaman vuoden, mutta nyt kaikki 18-25 ikäiset tekee tuota.

Vierailija
116/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä varmaan myös liian isot menot. Jättimäinen asuntolaina, kaksi autoa, ehkä vene, kalliit harrastukset, käy siivooja, postiluukusta kolahtaa 10 eri aikakauslehteä, pihan ja kodin laittamiseen menee satasia kuussa, ripset ja kynnet huolletaan kuukausittain, ostellaan merkkivaatteita jnejne...

En ymmärrä kuka ihme tilaa mitään lehtiä enää kun kaiken voi lukea netistä. Sit netistä löytää niin paljon parempaa lukemista kuin jotkut lehdet, esim tää palsta :D Ai niin ja ite aloin matkustella kun lopetin tupakan polton, melkein parin sadan säästö tulee kuukausittain siitä kun ei tupakoi ja kun miettii mitä se tekee vuodessa niin melkonen summa säästyy siinä jonka voi laittaa matkailuun.

Vierailija
117/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sille, joka ei halunnut mitään halpoja paskalentoja välilaskuineen: lentoja löytää halvalla myös ilman välilaskuja, kun viitsii nähdä vaivaa. Itse olen viimeaikoina lentänyt vain suorilla lennoilla, koska olen etsinyt, vertaillut ja tutkaillut sitä, milloin ja millä lentoyhtiöllä olisi halvinta lentää. Sattumalta kaikki lennot ovat myös olleet Finnairilla, jossa plussana tulee myös se suomenkielinen miehistö, jos semmoinen asia on jollekin merkityksellinen. 

Kermaperse kysyy, saatko sinä lomaa töistä koska vain, riippuen siitä koska saa halvimman lennon. Tätä mä aina ihmettelen.

Olen yksityinen ammatinharjoittaja, eli sanelen omat työaikani. Pääsääntöisesti teen töitä tosi paljon, mikä mahdollistaa hyvän tulotason, ja pidän lomaa silloin, kun se on järkevää tai kun haluan. Tietysti siitä johtuen matkustelen paljon myös yksin (mikä on omasta mielestäni aivan ihanaa ja parasta), ja mies lähtee mukaan silloin, kun saa lomaa. Tiedän myös, että tämä ei ole kaikille mahdollista, mutta se on se valintojen maailma. Yrittäjyydessä on siis plussansa, mutta todellakin myös ne miinuksensa, ja näin ollen jokainen lomapäiväni on luonnollisesti palkaton. 

Vierailija
118/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi niksi on olla ostamatta mitään ylikalliita pakettimatkoja, vaan varata itse lennot halpalentoyhtiöltä (suosittelen Norwegiania) ja majoitus esim. hotels.comin kautta.

Muuttuu äkkiä 1500€ lomat 500€ lomiksi...

t. Matkusteleva opiskelija

Vierailija
119/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulta juuri eilen kysyttiin, miten meillä on varaa matkustella niin paljon. Mm. siksi, että meillä menee vuodessa 0 euroa alkoholiin ja tupakkaan, toisin kuin tällä kysyjällä.

Minulla menee vuodessa myös 0 euroa tupakkaan ja alkoholiin. Kuukausituloi ovat alle 1000 euroa.

Vierailija
120/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme lapseton työssäkäyvä pariskunta ja matkustamme 3 kertaa vuodessa. Pari kertaa Euroopassa ja kerran Jenkeissä.

Ihmettelen lähinnä nuoria opiskelijanaisia jotka ostelee harva se kuukausi 500-3500 euron arvoisia merkkilaukkuja JA matkustelee viikoksi Pariisiin, New Yorkiin, Dubaihin. Syövät noutosushia ja juovat skumppaa, hinnakkaita Smoothieita ja Starbucks-kahveja. Ostelevat uusimmat tietsikkamallit ja älykännyt. Asuvat Helsingin keskustassa valkoisissa rempatuissa kämpissään joissa merkkisisustustuotteita. Ravaavat kampaajalla ja kosmetologilla, ja laitattamassa tekoripsiä ja tekokynsiä.

Ei minulla ollut varaa tuollaiseen elämään korkeakoulutettuna ja hyvässä ammatissa, ennenkuin olin 30, valmistunut ja ollut töissä muutaman vuoden, mutta nyt kaikki 18-25 ikäiset tekee tuota.

Mun tytär taitaa olla tuollainen, tosin ilman tekoripsiä ja kynsiä:) Opiskeli 5 vuodessa maisteriksi ja on nyt oman alansa vakitöissä mutta koko opiskeluajan teki ilta ja vkl töitä minkä ehti. Ja reissasi mm Kanadassa, Malesiassa, ja ympäri Eurooppaa, kun opiskeli Bangkokissa teki matkat mm Kambodzaan, Vietnamiin, Hongkongiin, Laosiin ja tietty ympäri Thaimaan saaria. Omistaa 3 erikokoista aitoa Vuittonia ja muutamia muita merkkilaukkuja.

Asuu Eirassa, sai yksiön todella edullisella vuokralla vuosia sitten eikä sitä ole nostettu kertaakaan. Starbucks on so last season ja teinijuttu mutta syö kerran viikossa ulkona ja käy kahvilla kun mieli tekee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän