Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten teillä on varaa matkustella monta kertaa vuodessa? Meillä ihan hyvät tulot, muttei silti mahdollisuutta reissata.

Vierailija
17.07.2016 |

Esimerkiksi ystäväperheemme, joilla suunnilleen samat tulot kuin meillä matkustelee 3-4 kertaa vuodessa ulkomaille. Perheenä vähintään pari kertaa ja kumpikin vanhemmista omien ystäviensä kanssa kerran. Tänä vuonna mm. Espanja, Kroatia, Lontoo, Florida. Eli ei ihan perus Tallinna/ruotsinlaiva settiä.

Meillä ei ole varaa lähteä yhtään mihinkään suomiloman lisäksi (viikko kesälomalla Suomessa kiertelyä).

Kertokaa miten teillä löytyy rahaa matkusteluun? Laitatteko lainalyhennyksen jäihin vai mitä? Otatte lainaa reissaamista varten??

Kommentit (152)

141/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei polta, niin säästää esim. 5 € x 365 pv = 1 825 euroa matkustamiseen vuodessa. Jos juot esim. työpaikalla omaa kahvia työpaikan maksullisen kahvin sijaan, niin säästät noin 0,50 € x 220 pv = 120 euroa = lentoliput jonnekin Keski-Euroopan kohteeseen. Jos et käy baarissa bilettämässä, kuin kerran kuukaudessa, niin säästät noin 200 - 300 €/kk = 2400 - 3 600 euroa vuodessa. Jne. Näitä rahoja kannattaa oikeasti laittaa johonkin matkakassaan sivuun. 

Vierailija
142/152 |
17.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu on mielestäni yliarvostettua. Itse matkailen paljon mutta vain koska puolisoni haluaa. Lentomatkailu on rasittavaa, yöpymispaikat usein joko kuumia tai ääniä kuuluu kadulta/muualta, ruoasta saa helposti vatsaoireita, monet asiat hankalampaa kuin kotona ja puolison kanssa tulee helposti pikkukinaa. Aina olen ollut tosi tyytyväinen kun olen palannut omaan kotisänkyyn. Loma on tosi harvoin sellainen, miltä se telkkarin haavemainoksessa näyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa matkailu on kallista. Halvemmalla pääsee parin viikon lomasta Välimerellä.

No ei varmasti pääse! :O Ellei sitten asu jossain 2-tähden murjussa torakoiden kanssa. En missään nimessä halua asua yhtään sen huonotasoisemmin lomalla, kuin kotonani! Eihän se silloin olisi loma. Majoituksen pitää olla vähintään se 4 tähteä, mieluummin 5! 

Huh, kuka haluaa notkua jossain hotellissa lomalla? 4-5 * hotellit on niin tylsiä kolosseja, joudun olemaan niissä työn puolesta ja saan aivan tarpeekseni. Vain jossain Bangkokissa ja Singaporessa saatamme ottaa 5* hotellin pariksi yöksi koska se maksaa saman verran kuin 3* Euroopassa. Mutta olemme sielläkin vain yöpymässä/suihkussa joten....

Me otamme lennot, vuokraamme auton ja talon (juuri palasimme Espanjasta ja Ranskasta) tai ajamme Euroopan halki omalla autolla. Ihanaa kun voi 4 viikkoa nauttia useammasta majapaikasta, kylistä ja kaupungeista matkan varrella!

Todellakin tulee halvemmaksi! Neljän hengen 3 vkon lomamme maksoi 3200€ (lennot, auto, majoitukset). Lisähyötyä tulee vielä vaateostoksista joissa säästää n40- 60%

Entäs töiden vuoksi niin väsynyt, ettei jaksa aikä kiinnosta ottaa selville superhyperhalpoja kikkoja? Mitä jos jokin netin kautta varattu talo onkin aivan susi? Roudaatteko itse lakanat, ja missä pesette ja kuivatatte ne kun matkustatte Euroopan halki?

Mulla on kavereita, jotka keski-ikäisinä matkustaa halvalla, ja kivaa on. Mutta kun kuuntelen sitä säätämisen ja etukäteisjärjestelyjen määrää, niin tuntuu ettei minusta mitenkään olisi sellaiseen ongelmanratkaisuun vapaa-ajan eteen.

Saavut jonnekin ja etsit vieraasta keittiöstä kattiloita ja paistinpannuja joita ei ehkä ole, ja alat ostella spagettia ja öljyä ja sipuleita. Onko aamukahvinkeittovälineet...?

T. Stressaantunut Kermaperse

Mä en ole koskaan niin väsynyt etten jaksaisi matkaa suunnitella:) Sillä elän talven yli nautiskellen kuukausia! N 20 taloa vuosien mittaan vuokraneena ei ole koskaan ollut huonoa majoitusta, vaatimattomia kyllä mutta kaikkeen sopeutuu kun tietää että meillä täällä on erilaiset käsitykset asumisesta kuin esim Italiassa ja Espanjassa. Tutkin tarkasti arvostelut, kuvat ja olen yhteydessä omistajaan saadakseni lisätietoja. Koskaan emme kuljeta lakanoita mukana, rantapyyhkeet kylläkin. Muut pyyhkeet on paikan päällä.

Matka Euroopan halki (jos mennään omalla autolla) kestää hitaastikin ajaen max 2-3 yötä jolloin ei ole vielä tarvetta pyykinpesulle. Meillä on 4 vkon reissulla suunnilleen 2 vkon kamat mukana joten kerran pestään pari koneellista perillä vuokratalossa. Kuivaahan ne telineellä ulkona:D

Kattilat, astiat yms löytyy kaapeista ihan kuten kotonakin, ruoka kaupasta. Yleensä öljyä, suolaa, pippuria löytyy kaapeista valmiina. Ekana päivänä perillä ostetaan aamiaistarpeet ja aamuisin nautin siitä että saan käydä paikallisesta leipomosta hakemassa tuoreet croissantit yms leivät aamiaiselle. Muut ateriat ehkä 2 illallista lukuunottamatta syödään ravintoloissa. Sellaista autuutta ei ole kotona! Tien varrella otetaan majoitukset aamiaisella joten ei huolta siitäkään. Vaihdamme 4 vkon reissulla majoitusta 3 kertaa + läpiajon majoitukset.

Näitä reissuja on tehty lukuisia 2-4 lapsen kanssa ilman ongelmia.

Voi, tämä kuulostaa ihan meidän perheen matkoilta. Pari viikkoa sitten tultiin Kroatiasta ja nyt jo alkoi hirmuinen inspiraatio miettiä minne ensi kesänä menisi. Kuulosti kivalta tuo teidän matka.

Tässä välissä talvella käydään kyllä jossain. Luultavasti lähdetään omatoimisesti Thaimaahan. Sieltä on niin helppoa ja vaivatonta varata majoitus ja lennot.

Me ei koskaan varata all inc. hotelleja. Karmea ajatus mennä aina hotellin pöytään syömään. Ja harrastamme myös taloja, huoneistoja yms. Niissä on hyvät tilat, monta mh:tä ja sijainti on tärkeä meille.

Meillä sama juttu:) Jo rannalla maatessa mietittiin miehen kanssa mihin lähdettäisiin ensivuonna:) Yksi unelmista on 4 vkon junamatka Barcelonasta Roomaan ja siinä useamman päivän pysähdyksiä 4-5 paikassa mutta teini ei oikein innostunut:D Toinen vaihtoehto sitten Kroatia missä muu perhe ei ole käynyt, sinne voitais lähteä isommalla porukalla lapsenlasta myöten. Todennäköisesti kuitenkin autolla kotoa lähtien kun pitää käydä hakemassa viinit osaomistustilalta Italiasta.

Tänätalvena ei lähdetä Thaimaahan (viimetalvena oltiin viimeksi) kun kuopus ei halua pitkille lennoille, mennään sitten Lontooseen ja johonkin muuhun kaupunkiin keväällä piipahtamaan.

AI olisi mulle kauhistus, ehkä sitten kun jalat ei enää kanna joutuu niihin turvautumaan;D Nautin oman talon rauhasta ja siitä että se voi olla todella pienessä kylässä keskellä ei mitään, kaukana hotellien ja turistien hulinasta.

Vierailija
144/152 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tosi pienet tulot mutta asunkin yksin. Matkustan 2-3 x vuodessa. Joka kuun palkasta laitan 200-400 e säästöön niin kyllähän tuolla kivasti pystyy matkustamaan. En myöskään juo/polta ja olen muutenkin aika pihi eli mihinkään ns turhaan ei mene rahaa. 

Vierailija
145/152 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailu on mielestäni yliarvostettua. Itse matkailen paljon mutta vain koska puolisoni haluaa. Lentomatkailu on rasittavaa, yöpymispaikat usein joko kuumia tai ääniä kuuluu kadulta/muualta, ruoasta saa helposti vatsaoireita, monet asiat hankalampaa kuin kotona ja puolison kanssa tulee helposti pikkukinaa. Aina olen ollut tosi tyytyväinen kun olen palannut omaan kotisänkyyn. Loma on tosi harvoin sellainen, miltä se telkkarin haavemainoksessa näyttää.

Asennekysymys tuokin:) Joillekin vaan kaikki on vaikeaa aina ja silloin ei todellakaan kannata väkisin lähteä.

Äkkiä laskien 70 matkaa tehneenä (myös Egypti, Aasia, Venäjä yms) en ole kertaakaan saanut ruokamyrkytystä reissulla.

Paitsi 2x kotikaupungistani Helsingistä ja kerran Espoosta.

Vierailija
146/152 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan olemassaolevalla rahalla reissataan. Ei kalliita harrastuksia, ei merkkivaatteita, ei ravintola- tai leffakäyntejä tms huvituksia kuin pari kertaa vuodessa. Mielummin käytämme kaiken liikenevän rahan matkoihin, 6 vkoa vuodessa. Ja ulkomaille koska samalla rahalla saa paljon enemmän kuin kotimaassa.

Mun tytär on erittäin pienipalkkainen (1500€/kk netto) ja silti matkustaa yhden kaukomatkan (viimeksi  2 vkoa Barbadoksella) ja pari Euroopan matkaa vuodessa. Ei ne tulot vaan pienet menot.... ja ilmiömäinen kyky metsästää halpoja reissuja.

Meillä on hyvin rahaa, n 4800€/kk netto mistä 1600€ menee asumiseen (laina lyhenee tonnilla, korot ja asumiskulut), ruokaan 600-700€/kk, muihin kuluihin 1500€/kk ja loput matkoihin (n 15000€/v)

1500 €/kk nettotuloilla ei ole erittäin pienituloinen.

Vierailija
147/152 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä luulet saavasi matkustelulta, se että lähtee pois kotoa on merkki siitä, että koti ei ole asumiskelpoinen. Se, että taas viihtyy kotona tarkoittaa että asiat ovat hyvin.

Älä siis juokse trendien tai muiden perässä sillä perusteella kun naapurikin tekee niin, sillä se jos mikä sinut vasta ongelmiin saakin.

Vierailija
148/152 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme lapseton työssäkäyvä pariskunta ja matkustamme 3 kertaa vuodessa. Pari kertaa Euroopassa ja kerran Jenkeissä.

Ihmettelen lähinnä nuoria opiskelijanaisia jotka ostelee harva se kuukausi 500-3500 euron arvoisia merkkilaukkuja JA matkustelee viikoksi Pariisiin, New Yorkiin, Dubaihin. Syövät noutosushia ja juovat skumppaa, hinnakkaita Smoothieita ja Starbucks-kahveja. Ostelevat uusimmat tietsikkamallit ja älykännyt. Asuvat Helsingin keskustassa valkoisissa rempatuissa kämpissään joissa merkkisisustustuotteita. Ravaavat kampaajalla ja kosmetologilla, ja laitattamassa tekoripsiä ja tekokynsiä.

Ei minulla ollut varaa tuollaiseen elämään korkeakoulutettuna ja hyvässä ammatissa, ennenkuin olin 30, valmistunut ja ollut töissä muutaman vuoden, mutta nyt kaikki 18-25 ikäiset tekee tuota.

Yleensä tuollaiset on varakkaista perheistä, joten ei mikään ihme että rahaa riittää vaikka mihin.

Vierailija
149/152 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan olemassaolevalla rahalla reissataan. Ei kalliita harrastuksia, ei merkkivaatteita, ei ravintola- tai leffakäyntejä tms huvituksia kuin pari kertaa vuodessa. Mielummin käytämme kaiken liikenevän rahan matkoihin, 6 vkoa vuodessa. Ja ulkomaille koska samalla rahalla saa paljon enemmän kuin kotimaassa.

Mun tytär on erittäin pienipalkkainen (1500€/kk netto) ja silti matkustaa yhden kaukomatkan (viimeksi  2 vkoa Barbadoksella) ja pari Euroopan matkaa vuodessa. Ei ne tulot vaan pienet menot.... ja ilmiömäinen kyky metsästää halpoja reissuja.

Meillä on hyvin rahaa, n 4800€/kk netto mistä 1600€ menee asumiseen (laina lyhenee tonnilla, korot ja asumiskulut), ruokaan 600-700€/kk, muihin kuluihin 1500€/kk ja loput matkoihin (n 15000€/v)

1500 €/kk nettotuloilla ei ole erittäin pienituloinen.

On se pk-seudulla yksinasuvalle todella pieni palkka

Vierailija
150/152 |
18.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme lapseton työssäkäyvä pariskunta ja matkustamme 3 kertaa vuodessa. Pari kertaa Euroopassa ja kerran Jenkeissä.

Ihmettelen lähinnä nuoria opiskelijanaisia jotka ostelee harva se kuukausi 500-3500 euron arvoisia merkkilaukkuja JA matkustelee viikoksi Pariisiin, New Yorkiin, Dubaihin. Syövät noutosushia ja juovat skumppaa, hinnakkaita Smoothieita ja Starbucks-kahveja. Ostelevat uusimmat tietsikkamallit ja älykännyt. Asuvat Helsingin keskustassa valkoisissa rempatuissa kämpissään joissa merkkisisustustuotteita. Ravaavat kampaajalla ja kosmetologilla, ja laitattamassa tekoripsiä ja tekokynsiä.

Ei minulla ollut varaa tuollaiseen elämään korkeakoulutettuna ja hyvässä ammatissa, ennenkuin olin 30, valmistunut ja ollut töissä muutaman vuoden, mutta nyt kaikki 18-25 ikäiset tekee tuota.

Yleensä tuollaiset on varakkaista perheistä, joten ei mikään ihme että rahaa riittää vaikka mihin.

Miten se perheen varakkuus liittyy siihen jos parikymppisellä opiskelijalla on varaa matkustaa ja ostella tavaroita omalla rahallaan? Meillä tytär ei huoli kotoa yhtään rahaa (vain niitä ruoka-annoksia pakkasesta).

Vierailija
151/152 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä ihmettelen mistä heillä riittää lomapäiviä. Meillä on lomaa 1 viikko talvella ja 4 viikkoa kesällä.

Tämä. Täytyy varmaan perustua julkisen puolen ylipitkiin lomiin heillä jotka ovat olleet yli 15v palveluksessa. Tai sitten opettajat joilla on vielä pidemmät lomat.

Aika hurjia nuo julkisen lomat, melkein kaksi kuukautta.

Aika säälittäviä lomat ihmisillä jos 5vko on muka paljon. Elämä on aika lyhyt joten 5vko vuodessa on ihan kohtuuttoman vähän 2kk myös aika säälittävä sekin. 

Vierailija
152/152 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On reissuja ja reissuja. Lähden Gran Canarialle kolmeksi viikoksi reilun viikon kuluttua. Lennot 240 €, kämppä 600 €, vuokra-auto 230 €. Eipä ole luksushotelli, mutta rahaa jää sitten pelata tennistä ja golffata.

4-henkisen perheen viikko esim. juuri Gran Canarialla sitten hiihtolomasesonkina kustantaa helposti sen 5000 €.

Käyn usein myös Etelä-Afrikassa. Elämä maksaa ehkä kolmasosan siitä mitä Suomessa. Kapkaupungista saa Airbnb-kämppiä halvalla, ja lentolipunkin saa sesongin ulkopuolella parhaimmillaan 600-700 € hintaan. Sama Thaikuissa tai Balilla.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan