Miten teillä on varaa matkustella monta kertaa vuodessa? Meillä ihan hyvät tulot, muttei silti mahdollisuutta reissata.
Esimerkiksi ystäväperheemme, joilla suunnilleen samat tulot kuin meillä matkustelee 3-4 kertaa vuodessa ulkomaille. Perheenä vähintään pari kertaa ja kumpikin vanhemmista omien ystäviensä kanssa kerran. Tänä vuonna mm. Espanja, Kroatia, Lontoo, Florida. Eli ei ihan perus Tallinna/ruotsinlaiva settiä.
Meillä ei ole varaa lähteä yhtään mihinkään suomiloman lisäksi (viikko kesälomalla Suomessa kiertelyä).
Kertokaa miten teillä löytyy rahaa matkusteluun? Laitatteko lainalyhennyksen jäihin vai mitä? Otatte lainaa reissaamista varten??
Kommentit (152)
Lapsille yritän tätä iskostaa päähän. Laita tavoite ja ala tehdä hommia sen eteen.
Itse mietin matkakohteen ja vertailen hintoja. Sitten alan säästää lentoon ja majoitukseen. Joskus jos on rahaa, ostan pelkät lennot ja maksan hotellin paikan päällä.
Säästää pitää mutta mieti sitä hetkeä kun vihdoin pääset sinne reissuun jota varten olet tehnyt niin kovasti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme lapseton työssäkäyvä pariskunta ja matkustamme 3 kertaa vuodessa. Pari kertaa Euroopassa ja kerran Jenkeissä.
Ihmettelen lähinnä nuoria opiskelijanaisia jotka ostelee harva se kuukausi 500-3500 euron arvoisia merkkilaukkuja JA matkustelee viikoksi Pariisiin, New Yorkiin, Dubaihin. Syövät noutosushia ja juovat skumppaa, hinnakkaita Smoothieita ja Starbucks-kahveja. Ostelevat uusimmat tietsikkamallit ja älykännyt. Asuvat Helsingin keskustassa valkoisissa rempatuissa kämpissään joissa merkkisisustustuotteita. Ravaavat kampaajalla ja kosmetologilla, ja laitattamassa tekoripsiä ja tekokynsiä.
Ei minulla ollut varaa tuollaiseen elämään korkeakoulutettuna ja hyvässä ammatissa, ennenkuin olin 30, valmistunut ja ollut töissä muutaman vuoden, mutta nyt kaikki 18-25 ikäiset tekee tuota.
Mun tytär taitaa olla tuollainen, tosin ilman tekoripsiä ja kynsiä:) Opiskeli 5 vuodessa maisteriksi ja on nyt oman alansa vakitöissä mutta koko opiskeluajan teki ilta ja vkl töitä minkä ehti. Ja reissasi mm Kanadassa, Malesiassa, ja ympäri Eurooppaa, kun opiskeli Bangkokissa teki matkat mm Kambodzaan, Vietnamiin, Hongkongiin, Laosiin ja tietty ympäri Thaimaan saaria. Omistaa 3 erikokoista aitoa Vuittonia ja muutamia muita merkkilaukkuja.
Asuu Eirassa, sai yksiön todella edullisella vuokralla vuosia sitten eikä sitä ole nostettu kertaakaan. Starbucks on so last season ja teinijuttu mutta syö kerran viikossa ulkona ja käy kahvilla kun mieli tekee.
Mitä töitä teki? Ihan rehellistä iltatyötä joka oli teidän vanhempien tiedossa?
En siis väitä että olisi tehnyt jotain pimeää, tuli vaan mieleen sellainen kun äskettäin kaverini tyttären opiskelukaverin rahoitus selvisi koska matkusteli hienoissa paikoissa, ja osteli Chaneleita, Vuittoneita, Gucceja laukkuina ja kalliita merkkikelloja ja aurinkolaseja, asui keskustassa, mutta paljastui että isänsä ikäinen setämies rahoitti luksuselämänsä. Väitti vanhemmilleen olevansa vaateliikkeessä töissä mutta paljasti opiskelukavereille että naimisissa oleva mies rahoittaa luksuselämänsä. Siksi mietin miten yleistä tuollainenkin on, koska kaverini tytär kertoi että aika moni saman ikäinen rahoittaa merkkilaukkunsa treffaamalla vanhoja pervoja miehiä ja kehtaavat vielä lesoilla asialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme lapseton työssäkäyvä pariskunta ja matkustamme 3 kertaa vuodessa. Pari kertaa Euroopassa ja kerran Jenkeissä.
Ihmettelen lähinnä nuoria opiskelijanaisia jotka ostelee harva se kuukausi 500-3500 euron arvoisia merkkilaukkuja JA matkustelee viikoksi Pariisiin, New Yorkiin, Dubaihin. Syövät noutosushia ja juovat skumppaa, hinnakkaita Smoothieita ja Starbucks-kahveja. Ostelevat uusimmat tietsikkamallit ja älykännyt. Asuvat Helsingin keskustassa valkoisissa rempatuissa kämpissään joissa merkkisisustustuotteita. Ravaavat kampaajalla ja kosmetologilla, ja laitattamassa tekoripsiä ja tekokynsiä.
Ei minulla ollut varaa tuollaiseen elämään korkeakoulutettuna ja hyvässä ammatissa, ennenkuin olin 30, valmistunut ja ollut töissä muutaman vuoden, mutta nyt kaikki 18-25 ikäiset tekee tuota.
Mun tytär taitaa olla tuollainen, tosin ilman tekoripsiä ja kynsiä:) Opiskeli 5 vuodessa maisteriksi ja on nyt oman alansa vakitöissä mutta koko opiskeluajan teki ilta ja vkl töitä minkä ehti. Ja reissasi mm Kanadassa, Malesiassa, ja ympäri Eurooppaa, kun opiskeli Bangkokissa teki matkat mm Kambodzaan, Vietnamiin, Hongkongiin, Laosiin ja tietty ympäri Thaimaan saaria. Omistaa 3 erikokoista aitoa Vuittonia ja muutamia muita merkkilaukkuja.
Asuu Eirassa, sai yksiön todella edullisella vuokralla vuosia sitten eikä sitä ole nostettu kertaakaan. Starbucks on so last season ja teinijuttu mutta syö kerran viikossa ulkona ja käy kahvilla kun mieli tekee.
Mitä töitä teki? Ihan rehellistä iltatyötä joka oli teidän vanhempien tiedossa?
En siis väitä että olisi tehnyt jotain pimeää, tuli vaan mieleen sellainen kun äskettäin kaverini tyttären opiskelukaverin rahoitus selvisi koska matkusteli hienoissa paikoissa, ja osteli Chaneleita, Vuittoneita, Gucceja laukkuina ja kalliita merkkikelloja ja aurinkolaseja, asui keskustassa, mutta paljastui että isänsä ikäinen setämies rahoitti luksuselämänsä. Väitti vanhemmilleen olevansa vaateliikkeessä töissä mutta paljasti opiskelukavereille että naimisissa oleva mies rahoittaa luksuselämänsä. Siksi mietin miten yleistä tuollainenkin on, koska kaverini tytär kertoi että aika moni saman ikäinen rahoittaa merkkilaukkunsa treffaamalla vanhoja pervoja miehiä ja kehtaavat vielä lesoilla asialla.
Ihan oli oikeissa töissä ja verokortilla:) Perintätoimistossa, kahvilassa, vakuutusyhtiössä jne. Liian nirso suostuakseen maksetuksi seuralaiseksi:D Vuokranmaksun näen nettipankista kun tilinsä on vieläkin meidän kanssa samassa. Asunnon omistaja oli lähes 90v pappa joka on jo kuollut, nyt perikunta saa rahat. Säästi toki ruokakuluissa kun kävi viikottain hakemassa pakastimesta meiltä ylijääneet ruuat.
Jos tähän alkaa oikein laskea, mitä kustansi nelihenkisen perheen 10 pv omatoiminen Välimeren reissu (hinnat suunnilleen, en jaksa kaivaa tarkkoja summia):
Lennot n. 600 e.
Yöpymispaikkoja meillä oli yhteensä 4 (kolme hotellia ja yksi vuokrahuoneisto), koska teimme mini-roadtripin Espanjasta Ranskaan, yhteensä n. 800 e. Kaikki hotellit sisälsivät aamiaisen ja yksi niistä myös päivällisen, kyseisessä hotellissa viivyimme 2 yötä. Vuokrahuoneistossa laitoimme ruokaa itse.
Vuokra-auto 600 e + bensat (hintaa nosti se, että palautus oli eri valtion alueelle kuin vuokraus).
Lisäksi huvitukset ja ruuat, ulkona syötiin pari kertaa. Ajankohta kesäkuun lopussa, jolloin hinnat olivat hieman edullisemmat kuin heinä-elokuussa.
Ei kohtuuttoman hintaista kahdelle työssäkäyvälle minusta.
Ei ole lapsia. Siinä säästää sen 600 euroa kuukaudessa. Kyllä tuolla pari matkaa vuodessa tekee...
Nykyään lentoja saa hyvin edullisesti tarjoussivustojen kautta esim.lentodiileistä... Aasiaan/Amerikkaan/väliamerikkaan jopa alle 300€... Eurooppaan PALJON edullisemmin.. Asumisenkin saa edullisesti airbnb.comista yms. Isonkaan perheen majoittaminen ei ole enää kallista... tyhmä maksaa pakettimatkasta monta sataa euroa ylimääräistä. Itse opiskelijana suosin näitä tarjouslentoja ja airbnb:tä. Pystyn matkustamaan n. 4 kertaa vuodessa ja työskentelen vain kesäisin.
Vierailija kirjoitti:
Teillä on varmaan joku elämänhallinnan ongelma.
t. 1500 euroa kuussa 'tienaava' yh, joka kuitenkin matkustaa pari kertaa vuodessa lapsineen ulkomaille.
Eli sossu maksaa.
Tämä ahdistaa minua.
Näkökulma: Me ollaan miehen kanssa matalapalkka-aloilla, eikä tosiaan matkustella. Asunto on kaupungin vuokrakämppä ja auto melkein 20v vanha, mies sillä kulkee, itse käytän bussia ja polkupyörää. Mies käy punttisalilla, itse en harrasta mitään. Ruokaostokset tehdään Lidlissä ja plussakorttitarjouksia metsästäen. Emme polta, alkoholia kuluu muutama annos kuussa. Ravintoloissa käymme joskus, mutta emme koskaan fine dining-paikoissa. Mies ei syö töissä mitään, itse vedän voileipä-jugurtti-linjalla. Lapsia ei ole eikä mitään lainoja/omaisuutta. Mies kulkee halvimmissa vaatteissa mitä on, itse hieman panostan keskilaatuisiin ja kestäviin.
Selkeät turhuudet elämässämme lienevät minun kampaamokäynnit (á 50e, neljästi vuodessa), yksi yhdistyksen jäsenyys (20e/vuosi) ja pari häkkieläintä (en osaa arvioida kustannuksia, ehkä 10e/kk).
Laitan 200e kuussa säästöön sitä varten, että pystyisin joskus ostamaan oman asunnon. Toki voisin tuon summan, vuodessa 2400e, käyttää matkustamiseen mutta en koe sitä järkevänä. Valintoja.
Ne työkaverini jotka matkustavat, ovat onnistuneet nappaamaan huomattavasti varakkaamman puolison.
129 jatkaa, ehkä pystyisimme matkustamaan jonnekin kyttäämällä halpalentoja ja majoittumalla jonkun paikallisen weirdon peräkammariin (air bnb? ajatuskin puistattaa!), mutta koen tuollaisen matkustamisen stressaavaksi. Lisäksi harvoin onnistumme saamaan lomia samaan aikaan.
On sen verran hyvät tulot, että voitais matkustaa vaikka joka kuukausi. Vaan kun ei ole lomaa joka kuukausi!
Jotkut ostaa kalliita laukkuja ja ottaa joka kk rakennekynnet, ripset ja uusii hiuslisäkkeitä sit päivittää instagramissa kuinka luksuselämää elää. Toiset elää ilman noita turhijs juttuja ja säästää koko perheen hyvään lomaan
Kyllä kotimaassakin voi matkailla edullisesti. Meidän kuusihenkinen perhe lomaili juhannuksen aikaan hotellitasoisessa holiday club-ketjun huvilassa (70m2, oma sauna, keittiö kaikkine koneineen jne.). Viikko kustansi 350e. Hintaan sisältyi vuodevaatteet, pyyhkeet, loppusiivous. Tuolla hinnalla emme luonnollisestikaan pääsisi koko poppoolla ulkomaille viikoksi. Jo passirumba tulee tällä porukalla kalliiksi, taas on osalla päässyt vanhenemaan. Mökin varasin ammattiliittoni kautta, kannattaa tsekata myös tälläisiä mahdollisuuksia, jotka eivät välttämättä tule heti mieleen. Ja ap tuo lainanlyhennystahtinne (puolet asuntolainasta maksettu neljässä vuodessa) selittää sen, miksei teillä ole varaa ulkomaanmatkoihin.
Jos asutte yhtään lähellä turkua niin tsekatkaa wizzair-lennot puolaan. Pari vuotta sitten lensimme 5hlö gdanskiin ja takaisin yhteensä 80 eurolla!!! Siis kaikilta yhteensä:)
Mua hävettää se että olen 20 ja en koskaan käynyt ulkomailla. Mutta perheeni oli/on köyhä, yksinhuoltaja isä joka on perus duunari ja monta lasta. Itse olen ollut töissä mutta tulot ovat menneet vuokraan, ruokaan ja laskuihin. Tavoitteena on nyt kuitenkin, että ensi vuoteen mennessä olen saanut sen verran säästöön, että voin lennä lomailemaan.
Toki minulla olisi rahaa tarpeeksi nytkin mennä ulkomaille, mutta haluan pitää tilillä sen verran että voin maksaa helposti muutaman kuukauden vuokran jos sattuu niin että rahahanat sulkeutuvat kokonaan. Niinku kuukauden päästä tulee käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa matkailu on kallista. Halvemmalla pääsee parin viikon lomasta Välimerellä.
No ei varmasti pääse! :O Ellei sitten asu jossain 2-tähden murjussa torakoiden kanssa. En missään nimessä halua asua yhtään sen huonotasoisemmin lomalla, kuin kotonani! Eihän se silloin olisi loma. Majoituksen pitää olla vähintään se 4 tähteä, mieluummin 5!
Huh, kuka haluaa notkua jossain hotellissa lomalla? 4-5 * hotellit on niin tylsiä kolosseja, joudun olemaan niissä työn puolesta ja saan aivan tarpeekseni. Vain jossain Bangkokissa ja Singaporessa saatamme ottaa 5* hotellin pariksi yöksi koska se maksaa saman verran kuin 3* Euroopassa. Mutta olemme sielläkin vain yöpymässä/suihkussa joten....
Me otamme lennot, vuokraamme auton ja talon (juuri palasimme Espanjasta ja Ranskasta) tai ajamme Euroopan halki omalla autolla. Ihanaa kun voi 4 viikkoa nauttia useammasta majapaikasta, kylistä ja kaupungeista matkan varrella!
Todellakin tulee halvemmaksi! Neljän hengen 3 vkon lomamme maksoi 3200€ (lennot, auto, majoitukset). Lisähyötyä tulee vielä vaateostoksista joissa säästää n40- 60%
Entäs töiden vuoksi niin väsynyt, ettei jaksa aikä kiinnosta ottaa selville superhyperhalpoja kikkoja? Mitä jos jokin netin kautta varattu talo onkin aivan susi? Roudaatteko itse lakanat, ja missä pesette ja kuivatatte ne kun matkustatte Euroopan halki?
Mulla on kavereita, jotka keski-ikäisinä matkustaa halvalla, ja kivaa on. Mutta kun kuuntelen sitä säätämisen ja etukäteisjärjestelyjen määrää, niin tuntuu ettei minusta mitenkään olisi sellaiseen ongelmanratkaisuun vapaa-ajan eteen.
Saavut jonnekin ja etsit vieraasta keittiöstä kattiloita ja paistinpannuja joita ei ehkä ole, ja alat ostella spagettia ja öljyä ja sipuleita. Onko aamukahvinkeittovälineet...?
T. Stressaantunut KermaperseMä en ole koskaan niin väsynyt etten jaksaisi matkaa suunnitella:) Sillä elän talven yli nautiskellen kuukausia! N 20 taloa vuosien mittaan vuokraneena ei ole koskaan ollut huonoa majoitusta, vaatimattomia kyllä mutta kaikkeen sopeutuu kun tietää että meillä täällä on erilaiset käsitykset asumisesta kuin esim Italiassa ja Espanjassa. Tutkin tarkasti arvostelut, kuvat ja olen yhteydessä omistajaan saadakseni lisätietoja. Koskaan emme kuljeta lakanoita mukana, rantapyyhkeet kylläkin. Muut pyyhkeet on paikan päällä.
Matka Euroopan halki (jos mennään omalla autolla) kestää hitaastikin ajaen max 2-3 yötä jolloin ei ole vielä tarvetta pyykinpesulle. Meillä on 4 vkon reissulla suunnilleen 2 vkon kamat mukana joten kerran pestään pari koneellista perillä vuokratalossa. Kuivaahan ne telineellä ulkona:D
Kattilat, astiat yms löytyy kaapeista ihan kuten kotonakin, ruoka kaupasta. Yleensä öljyä, suolaa, pippuria löytyy kaapeista valmiina. Ekana päivänä perillä ostetaan aamiaistarpeet ja aamuisin nautin siitä että saan käydä paikallisesta leipomosta hakemassa tuoreet croissantit yms leivät aamiaiselle. Muut ateriat ehkä 2 illallista lukuunottamatta syödään ravintoloissa. Sellaista autuutta ei ole kotona! Tien varrella otetaan majoitukset aamiaisella joten ei huolta siitäkään. Vaihdamme 4 vkon reissulla majoitusta 3 kertaa + läpiajon majoitukset.
Näitä reissuja on tehty lukuisia 2-4 lapsen kanssa ilman ongelmia.
Voi, tämä kuulostaa ihan meidän perheen matkoilta. Pari viikkoa sitten tultiin Kroatiasta ja nyt jo alkoi hirmuinen inspiraatio miettiä minne ensi kesänä menisi. Kuulosti kivalta tuo teidän matka.
Tässä välissä talvella käydään kyllä jossain. Luultavasti lähdetään omatoimisesti Thaimaahan. Sieltä on niin helppoa ja vaivatonta varata majoitus ja lennot.
Me ei koskaan varata all inc. hotelleja. Karmea ajatus mennä aina hotellin pöytään syömään. Ja harrastamme myös taloja, huoneistoja yms. Niissä on hyvät tilat, monta mh:tä ja sijainti on tärkeä meille.
Meidän perhe matkustaa noin 3 kertaa vuodessa. Viikko tai kaksi kerrallaan. Kun myytiin kalliimpi auto pois, saatiin siitä 16000 ja mies osti tilalle 8000€ auton. Autolainaa oli entisestä jäljellä pari tonnia. Niillä autorahoilla on matkustettu jo kahdesti ulkomaille. Ei tietysti ihan riitä, mutta meidän matkat on 3000-4000€/kerta. Bangkokiin ei tarvii onneksi enää lähteä, oltiin kerran enkä tykännyt. Kanarian matkat on huomattavasti halvempia.
Koulut alkaa niin äkkilähtö. Itse oon ottanut viitenä vuotena äkkilähdön.
Priorisointi ja matkojen hintavertailut!
Me olemme taviksia, ei kummoiset tulot ja silti reissataan säännöllisesti. Tänä vuonna vain yksi matka takana (viikko Välimerellä), mutta esimerkiksi viime vuonna kävimme Kanarialla, Turkissa, Lontoossa ja vielä pari laivareissua.
Minä aina skannaan tarkkaan, mistä saan halvat lennot ja hotellin. Esimerkiksi Kanarialle lensimme Norwegianilla (suorat lennot) ja varaamalla ajoissa saimme hiihtolomaviikolle 900 Eurolla lennot neljälle. Sitten otin tavallisen huoneistohotellin ja sinne löytyi vielä tarjous 350 Euroa/vko. Yllättäin hotellissa huomasin, että kyse on Finnmatkojen listahotellista ja äkkiä katsoin hinnastosta, mikä hinta olisi sille viikolle ollut sitä kautta. Oli näes se Etelä-Suomen hiihtolomaviikko. Matkatoimiston kautta 2600 Euroa/4hlöä, itse kasattuna sama hotelli 1250 Euroa. :) Ei tosiaan majoituta missään murjuissa vaan haluan asiallisen tai jopa hyvän majoituksen. Monesti on päädytty samaan hotelliin kuin "aurinkomatkojen porukka" ja hurjasti halvemmalla. Tämä tosin koskee sesonkiaikaa. Sitten aleaikaan eli esim. toukokuun lopussa saa halvimmalla matkatoimistoilta äkkilähdöt. Vertailu, vertailu! Siinä pääsee tuntipalkoille ja se on kivaa "urheilua" iltapuhteina lasten mentyä nukkumaan.
Toinen on sitten menojen priorisointi. Lapset saa harrastaa ja ovat tosi hyvin puettuja. Tosin osa vaatteista on kirppareilta ja nettikirppareilta. Kauniita kuitenkin. Itse emme harrasta mitään maksullista. Käyn parturissa harvakseltaan, tukankin värjään itse. En käy missään kynsi-ripsi-whatever -hoidoissa. En hierojalla, en Hulluilla Päivillä jne. Vaatteita ostan itselle niukasti ja miehellä sama linja. Kotimme on nätti, muttei erityisen trendikäs. Sohva meni huonoksi ja löysin erinomainen sohvan torista 400 Eurolla. Sellainen parintonnin sohva ja kunto "uudenveroinen". Joku muu olisi kävellyt kauppaan ja ostanut uuden. Eikä sitten harmita uusia tätä taas joskus 10 vuoden päästä. Keittiönpöydän ja tuolit löysin nettikirpparilta muutama kuukausi sitten satasella tinkauksen jälkeen ja täysin modernit ja priimat. Hyvin niitä löytyy, jos ei halua just tasan jotain tiettyä. Jos riittää, että on suunnilleen omaa tyyliä.
En lukenut koko ketjua, mutta silmäillen tulee vähän överi vaikutelma matkustamisen halpuudesta ja säästämisen helppoudesta. Meillä on kahden koululaisen kanssa varaa yhteen kunnon parin viikon matkaan vuodessa, jos ei haluta pihistellä pelkkä matkan kiilto silmissä. Tulot ehkä vähän alle keskiverron. Ja kunnon matka tarkoittaa meille omatoimimatkaa Euroopassa, talon/asunnon ja ehkä auton vuokrausta.
Minä tienaan kahdenkeskivertoaikuisen verran (3900 käteen/kk), toki lainaakin on sitten paljon, kun ylläpidän yksin perheasuntoa pk-seudulla (250 000). Matkustan silti suht paljon. Se onnistuu näin: lyhennän lainaa kohtuudella (n. 800 euroa, päälle korot ja vastikkeet), autoa ei ole, ruokaostokset pitkälti Lidlissä, ulkona syömistä ym hupeja maltillisesti, baareissa en käy enkä polta, harrastukset pääosin ilmaisia. Vaatteet ostan pääosin ulkomailta outleteista. Itsellä ja lapsilla paljon merkkivaatteita, muttei ikinä täyteen hintaan ostettuja.
Tänä vuonna olen tehnyt jo yhden kaukomatkan, toinen pidempi edessä talvella, lisäksi kesäreissu Suomessa ja ainakin yksi Ruotsin risteily. Tämä onnistuu edellä kuvaamani säästeliään elämäntyylin lisäksi lähinnä siksi, koska etsin tarjouksia. Kaksi viikkoa Kaukoidässä hyvässä hotellissa maksoi meiltä lentoineen vajaan tonnin per nenä, paikan päällä eläminen halpaa. USA:han olen lentänyt monesti noin 300 eurolla. Myös hyviä hotellitarjouksia löytyy kun on ajoissa liikkeellä ja jaksaa etsiä. Ja kun matkustaa paljon, kertyy erilaisia bonuksia eli nyt esimerkiksi olemme menossa Ruotsiin lasten kanssa Siljan Promenade-hyttiin 60 eurolla ja edellisen kaukolennon lensin bisneksessä economyn hinnalla.