Meillä siivotaan ja siivotaan ja siivotaan
Kolme lasta, äiti, isä ja kaksi koiraa. Olen ihan kyllästynyt jatkuvaan siivoamiseen. Olen kesälomalla ja pesin eilen seinät ja raivaain lattiat tyhjäksi ja imuroin ja tein nihkeäpyyhinnän. Tänään olen ehtinyt siivota vessan ja pestä ruokakaluston. Ihan kamalan likaisessa kunnossa se olikin. Roskiskaapin siivous odottaa. Ikkunat on pesemättä. Terassin pesen illalla. Tänään voisi syödä ulkona, mutta pesin terassin viimeksi juhannuksena, ja kyllä on siitepölyä ja linnunkakkaa tms. Ei sinne mitään ruokailuja voi järjestää ennen pesua, mutta just nyt ei jaksa eikä ehdi. Onko muissa perheissä näin sotkuista? Meillä on aina likaa, kuraa, pölyä ja lapset jättävät tavarat minne sattuu. Nyt esikoinen lajittelee omat koulupaperinsa. Hän toi kotiin 2 täyttä muovipussia koulupapereita, piirustuksia, vihkoja. Kun kysyin koulun päätyttyä, voiko heittää kaikki pois, sain vastauksen, että ei ikinä. Sen jälkeen pussit ovat lojuneet hänen huoneessaan, johon määräsin nyt siivouksen.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Terve, kohtalotoverini! Olen ollut nyt kaksi viikkoa lomalla ja yrittänyt saada kodin siivotuksi kerrankin kunnolla. Kun yhdestä päästä taloa saan paikat kuntoon, on jo toisessa päässä ehtinyt kaikki räjähtää. Lokkikin paskoi ikkunaan, jonka juuri sain pestyksi.
Teini-ikäinen poikani sai päähänsä järjestää huoneensa uudelleen, ja nyt hänen huoneestaan vyöryy hyökyaaltoina leluja, kirjoja ja pelejä, jotka ovat hänestä lapsellisia. Roinakasat päätyvät aina olohuoneeseen, jota olen yrittänyt siivota kerta toisensa jälkeen. Poika on tyytyväinen, minä epätoivoinen...
Yhtä hyvä tuuri kuin minulla viime kesänä. Tein suursiivouksen, joka kesti noin viikon. Maton kanssa kävi moka. Pesin 6 mattoa, jotka jätin valumaan telineelle ja miehen piti ottaa ne märkänä töistä tullessaan matkalla kotiin. Kysyin, ottiko matot ja mies vaan, että joojoo, tuolla ne on mattotelineellä ja pyykkinarulla kuivumassa. Vasta 2 päivän päästä hain niitä sisälle ja huomasin, että iso olohuoneen matto puuttui. Eipä ollut enää matonpesupaikalla. Oli Vallilan iso nukkumatti ja noin vuoden ehti olla käytössä, useamman sadan euron matto. Ja toinen juttu, että saatiin perheeseen kunnon mahatauti parin viikon päästä, jolloin neiti 4 v. oksenteli matoille, lattioille, sänkyynsä ja olohuoneen sohvalle, kaikki kohteita, jotka juuri suursiivosin!
Lasten koulupapereiden ja vihkojen kanssa kantsii heti ottaa asenne, että ne lajitellaan samana päivänä. Meillä myös koululaiset kantaa uskomattoman määrän piirustuksia, tehtäväkirjoja ja muita papereita. Ne viedään mökille saunan sytykkeeksi heti koulun päätyttyä. Meillä on myös tiukka linja, että jos jättää jotain vaikka lattialle lojumaan, minä siivoan sen roskikseen. Pojalta meni muutama Pokémon-kortti roskikseen ennenkuin tajusi, että äiti ei niitä keräile lattioilta ja etsi, mihin ne kuuluu.
Meillä ei siivota eikä siivota eikä siivota. Paitsi joskus harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoan joka päivä ja silti esim sauna on siivottu viimeksi maaliskuussa, ruokakaappi viime kesänä ja terassin lattia on linnunkakassa. Eli vaikka siivoaisi joka ikinen päivä, pitää silti alistua elämään sotkussa.
Miten usein se sauna sitten pitää siivota? Se on siivottu maaliskuussa, eli muutama kuukausi sitten. Jos saunaakin pitää hinkuttaa muutaman kuukauden välein niin ei ihme jos tuntuu että koko ajan pitää siivota...
(Meillä ei myöskään ole koskaan pesty seiniä, ei ole koskaan tullut mieleenkään. :D)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoan joka päivä ja silti esim sauna on siivottu viimeksi maaliskuussa, ruokakaappi viime kesänä ja terassin lattia on linnunkakassa. Eli vaikka siivoaisi joka ikinen päivä, pitää silti alistua elämään sotkussa.
Miten usein se sauna sitten pitää siivota? Se on siivottu maaliskuussa, eli muutama kuukausi sitten. Jos saunaakin pitää hinkuttaa muutaman kuukauden välein niin ei ihme jos tuntuu että koko ajan pitää siivota...
(Meillä ei myöskään ole koskaan pesty seiniä, ei ole koskaan tullut mieleenkään. :D)
Kyllä sauna useammin pitäisi pestä, ruokakaappi samoin ja se terassi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kai saunaa pitääkin hinkuttaa muutaman kuukauden välein vähintään. Siellä hikoillaan alasti. Meillä kuuluu saunan pesu rutiiniin melkein kuukausittain, koska mieheni on kova saunomaan. Raikkaassa ja puhtaassa saunassa on paljon miellyttävämpi käydä. Seinät pestään meillä joka vuosi. Maalatut seinät meillä, eli helppo pyyhkiä. Kaapin ovet ja muut ovet pestään useamminkin. Melkeinpä kuukausittain pesen keittiössä kaapin ovet ja kaapit sisältä pyyhin myös. Siinä menee ehkä tunti, kun ei päästä likaiseksi.
Mä pyyhin seinät tarvittaessa ikkunanpesimellä. Sopivan pituinen varsi ja päässä olevalla mikrokuituliinalla lika lähtee helposti. Ihan nopea homma, jos nyt ei koko asunnon seiniä joudu ylhäältä alas pyyhkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinulla rima liian korkealla? Minä olen asunut tässä asunnossa yli 25 vuotta enkä ole vielä kertaakaan pessyt seiniä. Joitakin yksittäisiä tahroja olen kyllä pyyhkinyt seiniltä, mutta koko aikana olen käyttänyt siihen aikaa max 2 tuntia yhteensä. Tässä välissä on syntynyt ja kasvanut täysi-ikäiseksi myös kolme lasta. Ei tämä meidän asunto kuitenkaan näytä miltään sikolätiltä.
Kuka ei pese koskaan seiniä? Meillä ainakin hämähäkin seitit pakko pestä pois vähintään kerran vuodessa. Asutaan puulämmitteisessä omakotitalossa ja kyllä lähtee likainen vesi seinistä.
Meilläkin on pakko puulämmitteisessä talossa pestä seinät kerran vuoteen hämähäkin seiteistä ja noesta. Hella, leivinuuni ja pystyuuni, ei sähkölämmittimiä. Ns. uudella puolella missä sähköpatterit ei tarvitse. Kumma kyllä, ei ole myöskään hämähäkin verkkoja samanlailla.
Vierailija kirjoitti:
Teini-ikäinen poikani sai päähänsä järjestää huoneensa uudelleen, ja nyt hänen huoneestaan vyöryy hyökyaaltoina leluja, kirjoja ja pelejä, jotka ovat hänestä lapsellisia. Roinakasat päätyvät aina olohuoneeseen, jota olen yrittänyt siivota kerta toisensa jälkeen. Poika on tyytyväinen, minä epätoivoinen...
Siis eikö sille voi antaa jotakin säkkejä tai pahvilaatikoita, joissa kuskata rojut suoraan roskiin/kierrätykseen/varastoon, ettei tarvitse olkkariin kasata? Ihana teini, kun oma-aloitteisesti järjestää :)
Sama,siivoan joka päivä tunnin kaks,imuroin ja järjestelen ja pesen vessan.
Kyllästyttää mut kivampi olla.
2 A 4L (joista yks konttaa) kissa ja koira.Koira ei kylläkään koko asunnossa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole koskaan pesty seiniä meilläkään :D Ja löytyy 3 lasta ja koira. Jos keittiön seinään jotain roiskahtaa, niin pyyhin heti pois. Koira ei ravistele mutaa sisällä (kenelle tulee edes mieleen tuoda mutainen koira ravistamaan?). Voi apua. Helpommallakin voi elää.
Missä sinä peset koiran? Meillä on pakko tuoda ne eteisen kautta pesuhuoneeseen.
En anna sen ravistaa sisällä ennenkuin kylppärissä. Onnistuu ihan helposti kun pitää niskanahasta kiinni.
Ei onnistu jos on useampi koira...
Onnistuu, jos tuo koirat yksitellen sisälle asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole koskaan pesty seiniä meilläkään :D Ja löytyy 3 lasta ja koira. Jos keittiön seinään jotain roiskahtaa, niin pyyhin heti pois. Koira ei ravistele mutaa sisällä (kenelle tulee edes mieleen tuoda mutainen koira ravistamaan?). Voi apua. Helpommallakin voi elää.
Missä sinä peset koiran? Meillä on pakko tuoda ne eteisen kautta pesuhuoneeseen.
En anna sen ravistaa sisällä ennenkuin kylppärissä. Onnistuu ihan helposti kun pitää niskanahasta kiinni.
Juu ja ne kaksi muutako on irrallaan kadun varressa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö sille voi antaa jotakin säkkejä tai pahvilaatikoita, joissa kuskata rojut suoraan roskiin/kierrätykseen/varastoon, ettei tarvitse olkkariin kasata? Ihana teini, kun oma-aloitteisesti järjestää :)
Järjetöntä roudailla samoja romuja pitkin asuntoa. Kirppispöytä ja kierrätys. Ei tod olkkariin. Jestas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo edellinen, mutta meillä ainakin tehtiin niin, että toinen odotti rappukäytävässä kun vein ensimmäisen kylppäriin. Tämä kesti n. 30 sekuntia, ei ollut mikään ongelma kietaista toista kaiteeseen kiinni siksi ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki siivooja.
Meillä käy siivooja kerran viikossa ja kerran kk hän tekee ns. ison siivouksen.
Aika ökyilyä palkata siivooja. Ei ihme, jos suomalaisilla on rahahuolia, kun tuhlataan siivoojiin ja vastaaviin.
Siivoojalla on silloin vähemmän rahahuolia.
Vierailija kirjoitti:
2 A 4L (joista yks konttaa) kissa ja koira.Koira ei kylläkään koko asunnossa...
Onhan tuo kunnon kannaltakin ihan asiallista puuhaa, kunhan siihen ei tarvitse tuntia enempää käyttää. Sitten kun kotityötkin vähenevät, pitää etsiä sama kulutus muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo edellinen, mutta meillä ainakin tehtiin niin, että toinen odotti rappukäytävässä kun vein ensimmäisen kylppäriin. Tämä kesti n. 30 sekuntia, ei ollut mikään ongelma kietaista toista kaiteeseen kiinni siksi ajaksi.
Omakotitaloissa ei ole rappukäytävää... Eikä kaikissa kerrostaloissa voi jättää koiria yksin sinne rappuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki siivooja.
Meillä käy siivooja kerran viikossa ja kerran kk hän tekee ns. ison siivouksen.
Aika ökyilyä palkata siivooja. Ei ihme, jos suomalaisilla on rahahuolia, kun tuhlataan siivoojiin ja vastaaviin.
Siivoojalla on silloin vähemmän rahahuolia.
No uskokaa tai älkää, mutta vaikka se siivous maksaa 30-40€ tunnilta, siivoojan tuntipalkka on 9-10€. Ei pääse rikastumaan todellakaan. Tein opiskeluaikana joka toinen ilta siivoustyötä, eikä tuntipalkat olleet edes tuota luokkaa silloin. Jos oli oksennusta tai paskaa siivottavana, sai likaisen työn lisää. Jälkikäteen kuulin, että oksennuksesta esimerkiksi lähti asiakkaalle 50€ lisälasku. Arvatkaa, paljonko siitä sai se, joka yrjöt siivosi... 12,50€. Kerrankin oli saunatilojen vuodesohva sellaisessa soossissa, että pesin varmaan puoli tuntia, ja senkin jälkeen jouduin ratkomaan päällisen irti, kun vaahtomuovipatja oli kerännyt hajut itseensä. Todella tympeä haju. Saatiin sohva sentään pelastettua ja kai se sotkijakin joutui jotain maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 A 4L (joista yks konttaa) kissa ja koira.Koira ei kylläkään koko asunnossa...Onhan tuo kunnon kannaltakin ihan asiallista puuhaa, kunhan siihen ei tarvitse tuntia enempää käyttää. Sitten kun kotityötkin vähenevät, pitää etsiä sama kulutus muualta.
Näin juuri minäkin yritän ajatella. Jatkuva siivoaminen kuluttaa energiaa. Istun itse töissä niin paljon, että vapaa-ajalla ei halua istuakaan. Oletteko muuten huomanneet, että lihavien ihmisten koti on usein likainen ja epäjärjestyksessä. Tarkoitan siis reilusti ylipainoisia, joita löytyy omasta suvustanikin. Joskus olen pohtinut, tekeekö ylipaino ihmisen mukavuudenhaluiseksi ja onko siivoaminen liian raskas urakka. Vai onko se ylipaino yhteydessä siihen, ettei koskaan tee mitään ylimääräistä ja välttelee myös siivousta ja jumittaa sohvalla ja siksi lihoo.
Jaa.... meilläkin on pikkulapsia kolme ja kaksi alakouluikäistä. Syödään vain ruokapöydässä, ei siis tahmakäsiä. Ei minusta vaikea pitää kiinni arjen perussäännöistä, jolloin ei tule kaaosta.
Eihän lapsesi virtsaa ja ulostakaan pitkin kämppää, miksi söisivät hllomunkkakaan ja levittäisivät räkäänsä seinille.
Organisoinnin puutetta ja täydellistä avuttomuutta kasvatuksessa aistin tästä kommentista.