Meillä siivotaan ja siivotaan ja siivotaan
Kolme lasta, äiti, isä ja kaksi koiraa. Olen ihan kyllästynyt jatkuvaan siivoamiseen. Olen kesälomalla ja pesin eilen seinät ja raivaain lattiat tyhjäksi ja imuroin ja tein nihkeäpyyhinnän. Tänään olen ehtinyt siivota vessan ja pestä ruokakaluston. Ihan kamalan likaisessa kunnossa se olikin. Roskiskaapin siivous odottaa. Ikkunat on pesemättä. Terassin pesen illalla. Tänään voisi syödä ulkona, mutta pesin terassin viimeksi juhannuksena, ja kyllä on siitepölyä ja linnunkakkaa tms. Ei sinne mitään ruokailuja voi järjestää ennen pesua, mutta just nyt ei jaksa eikä ehdi. Onko muissa perheissä näin sotkuista? Meillä on aina likaa, kuraa, pölyä ja lapset jättävät tavarat minne sattuu. Nyt esikoinen lajittelee omat koulupaperinsa. Hän toi kotiin 2 täyttä muovipussia koulupapereita, piirustuksia, vihkoja. Kun kysyin koulun päätyttyä, voiko heittää kaikki pois, sain vastauksen, että ei ikinä. Sen jälkeen pussit ovat lojuneet hänen huoneessaan, johon määräsin nyt siivouksen.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sinulla rima liian korkealla? Minä olen asunut tässä asunnossa yli 25 vuotta enkä ole vielä kertaakaan pessyt seiniä. Joitakin yksittäisiä tahroja olen kyllä pyyhkinyt seiniltä, mutta koko aikana olen käyttänyt siihen aikaa max 2 tuntia yhteensä. Tässä välissä on syntynyt ja kasvanut täysi-ikäiseksi myös kolme lasta. Ei tämä meidän asunto kuitenkaan näytä miltään sikolätiltä.
Kuka ei pese koskaan seiniä? Meillä ainakin hämähäkin seitit pakko pestä pois vähintään kerran vuodessa. Asutaan puulämmitteisessä omakotitalossa ja kyllä lähtee likainen vesi seinistä.
Sama jos polttaa paljon kynttilöitä. Seiniin jää uskomattoman paljon nokihiukkasia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole koskaan pesty seiniä meilläkään :D Ja löytyy 3 lasta ja koira. Jos keittiön seinään jotain roiskahtaa, niin pyyhin heti pois. Koira ei ravistele mutaa sisällä (kenelle tulee edes mieleen tuoda mutainen koira ravistamaan?). Voi apua. Helpommallakin voi elää.
No niinpä. Jos meillä koira on mutainen pyyhitään pahimmat pyyhkeellä ulkona tai eteisessä ja viedään koira tassun- ja mahanalusenpesuun kylppäriin. Eikä anneta ravistaa kuin vasta siellä kylppärissä pesun jälkeen. Usein ravistelee myös ulkona kun pyyhkii.
Meillä on kaksi koiraa. Ne on pieniä ja silti ne sotkee seiniä.
Meillä kaksi terrieriä ja vaikka miten pestään kuralenkkien jälkeen, näkyy esim valkeissa nojatuoleissa likaraita sillä korkeudella mistä kaverit vilistää. Eihän koiria sentään kokonaan samppoolla voi joka päivä pestä. No, meillä ratkaisuna irrotettavat vesipesun kestävät tuolinpäälliset, ne saa pestä ainakin kerran kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 lasta, 500 neliötä ja siivooja kerran viikossa a´90 e. En ole koskaan siivonnut tässä talossa (asuttu 6 vuotta) ja silti täällä on ihan siistiä. Tavarat pannaan paikalleen ja jos sille ei ole paikkaa, se joutaa roskiin.
En keksi yhtäkään syytä, miksi pesisin seiniä muualla kuin pesutiloissa, joten kertokaa minulle, mitä seinistä pestään.
Minä pesen pois ruokatahroja, kuraa ja räkää. Viimeksi lensi mansikkahillopurkki seinään. Lapsi yritti itse avata, ote lipsahti ja seinä oli hillossa. Portaikon seiniä joutuu hinkkaamaan usein, koska aina on jotain mustaa sormenjälkeä laitteissa ja seinissä. Vaikka muistutan käsiä pesemään. Takan lähelle tulee nokea seiniin, ja ne pesen kunnolla noin kerran vuodessa. Ei meilläkään makuuhuoneiden seiniä pestä.
Meillä lapset ei ole koskaan onnistuneet hieromaan seinään kuraa tai räkää, ruokatahratkin (ne muutama) on pyyhitty samantien pois, ei ole tarvinnut koko seinää pestä.
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta se on ihan lapsesta kiinni, miten paljon sotkua tulee. Meidän esikoinen ei koskaan hieronut ikkunaan ja seiniin ruokaa tai piirtänyt seiniin ja lattiaan, mutta kuopus tekee tuota ihan jatkuvasti. Kuopuksen syöttötuolin takana on ikkuna, joka on jatkuvasti ruuassa, kun hän aina sitä siihen lusikalla hieroo.
Tiedetään, meidän lapset on jotenkin erityisiä, koska he eivät ole typeriä ja sotke. Jos minulla olisi lapsi, joka ruokapöydässä sotkee takanaan olevan seinän tai ikkunan, niin siirtäisin hänet paikkaan, jossa noin ei pystyisi tekemään. Mutta jokainen meistä saa juuri sellaiset lapset kuin ansaitsee, minulle osui helpot ja mukavat ja siistit, sinulle ruoka ikkunaan hierova.
Onpa ilkeä kommentti. Ei meidän lapset, meidän perhe nyt vaan on niin täydellinen, ja minulla on parhaat lapset, koska olen ne ansainnut. Itserakkaista vanhemmista sikiää narsistista jälkikasvua.
Marttyyriäidit pyrkivät tekemään kodistaan yksin ilman apua steriiliksi tilaksi ja kun se ei onnistu, avaudutaan av-palstalla. Te ette saa yhtään kirkkaampaa kruunua, vaikka nuohoaisitte yötä päivää huushollianne, kasvatatte vain laiskoja mukuloita ja miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo,,, Ensin halutaan kaikkea ja sitten ei jakseta. Ei kannata hankkia, jos ei ole varaa palkata apulaisia.
Voisiko koirista luopua ?
Siivoojan voisi ehkä palkata halvemmallakin, esim 4H yhdistyksestä saa nuoria töihin matalammalla palkalla.
Ai niinkö? Kyllä meidän nuori käy auttamassa esim. lastenhoidossa tai pihatöissä, mutta ei se mikään siivooja ole.
Olen ollut nuorena 4H:n kautta siivoamassa, ikkunoiden pesua siivouksen lisäksi.
Joillain paikkakunnilla on siivousta, joillan ei. Hinta on noin 40 € tunti. Kysyin itse meille siivousta 4h:n kautta, mutta matka muodostui ongelmaksi, koska siivoojat olisivat olleet tosi nuoria tyttöjä, joilla ei ollut autoa. Asumme pienessä kylässä. Minua vähän nauratti, että maksaisin melkein 40 € tunnilta keskenkasvuisille ja itse autolla omalla kustannuksellani hakisin heidät meille siivoamaan ja veisin kotiin. Samalla hinnalla saa ammattisiivoojan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo,,, Ensin halutaan kaikkea ja sitten ei jakseta. Ei kannata hankkia, jos ei ole varaa palkata apulaisia.
Voisiko koirista luopua ?
Siivoojan voisi ehkä palkata halvemmallakin, esim 4H yhdistyksestä saa nuoria töihin matalammalla palkalla.
Ai niinkö? Kyllä meidän nuori käy auttamassa esim. lastenhoidossa tai pihatöissä, mutta ei se mikään siivooja ole.
Olen ollut nuorena 4H:n kautta siivoamassa, ikkunoiden pesua siivouksen lisäksi.
Joillain paikkakunnilla on siivousta, joillan ei. Hinta on noin 40 € tunti. Kysyin itse meille siivousta 4h:n kautta, mutta matka muodostui ongelmaksi, koska siivoojat olisivat olleet tosi nuoria tyttöjä, joilla ei ollut autoa. Asumme pienessä kylässä. Minua vähän nauratti, että maksaisin melkein 40 € tunnilta keskenkasvuisille ja itse autolla omalla kustannuksellani hakisin heidät meille siivoamaan ja veisin kotiin. Samalla hinnalla saa ammattisiivoojan.
Voi hemmetti! Oikeasti ihan naurettavan hirveä hinta! Kuka tuollisen maksaa??
4h :n tuntitaksa on ainakin meillä Oulussa 23 e/tunti ja lisäksihän saa kotitalousvähennyksen. Työntekijät ovat 15-29 -vuotiaita.
Ei oo paha hinta. Nämä nuoret siivoavat, pesevät ikkunoita, käyvät kaupassa ja tekevät pihatöitä.
Vierailija kirjoitti:
4h :n tuntitaksa on ainakin meillä Oulussa 23 e/tunti ja lisäksihän saa kotitalousvähennyksen. Työntekijät ovat 15-29 -vuotiaita.
Ei oo paha hinta. Nämä nuoret siivoavat, pesevät ikkunoita, käyvät kaupassa ja tekevät pihatöitä.
Googleta siivous 4 H Kuopio. Hinta on melkein 40€ tunti, jos ei ole halventunut. En tiedä Oulun asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 3 lasta, 500 neliötä ja siivooja kerran viikossa a´90 e. En ole koskaan siivonnut tässä talossa (asuttu 6 vuotta) ja silti täällä on ihan siistiä. Tavarat pannaan paikalleen ja jos sille ei ole paikkaa, se joutaa roskiin.
En keksi yhtäkään syytä, miksi pesisin seiniä muualla kuin pesutiloissa, joten kertokaa minulle, mitä seinistä pestään.
Minä pesen pois ruokatahroja, kuraa ja räkää. Viimeksi lensi mansikkahillopurkki seinään. Lapsi yritti itse avata, ote lipsahti ja seinä oli hillossa. Portaikon seiniä joutuu hinkkaamaan usein, koska aina on jotain mustaa sormenjälkeä laitteissa ja seinissä. Vaikka muistutan käsiä pesemään. Takan lähelle tulee nokea seiniin, ja ne pesen kunnolla noin kerran vuodessa. Ei meilläkään makuuhuoneiden seiniä pestä.
Meillä lapset ei ole koskaan onnistuneet hieromaan seinään kuraa tai räkää, ruokatahratkin (ne muutama) on pyyhitty samantien pois, ei ole tarvinnut koko seinää pestä.
En ole tuo, jolle kommentoit, mutta se on ihan lapsesta kiinni, miten paljon sotkua tulee. Meidän esikoinen ei koskaan hieronut ikkunaan ja seiniin ruokaa tai piirtänyt seiniin ja lattiaan, mutta kuopus tekee tuota ihan jatkuvasti. Kuopuksen syöttötuolin takana on ikkuna, joka on jatkuvasti ruuassa, kun hän aina sitä siihen lusikalla hieroo.
Tiedetään, meidän lapset on jotenkin erityisiä, koska he eivät ole typeriä ja sotke. Jos minulla olisi lapsi, joka ruokapöydässä sotkee takanaan olevan seinän tai ikkunan, niin siirtäisin hänet paikkaan, jossa noin ei pystyisi tekemään. Mutta jokainen meistä saa juuri sellaiset lapset kuin ansaitsee, minulle osui helpot ja mukavat ja siistit, sinulle ruoka ikkunaan hierova.
Okei, eli olen ansainnut yhden ei-ikkunaanhierovan ja yhden ikkunaanhierovan, selvä. Voit ehkä kertoa, miksi. Minusta kyllä tuntuu, että sen sijaan, että keskustelisit ja kuuntelisit toisten kertomia asioita, haluat päteä ja latistaa toisia ihmisiä.
-
Me siirrettiin lapsi just tuohon ikkunan eteen sen takia, että toinen mahdollinen paikka on maton päällä (pieni lapsi, sottaa). Matto pitää olla, koska puulattiassa on halkeama, johon tarttuu sukka. Remontti tulossa, nyt ei varaa. Kolmannella puolella on puusohva, josta pieni lapsi ei yletä syömään, neljännellä istuu aikuinen ihan siksi, että siitä pääsee kätevästi hakemaan asioita ja auttamaan lapsia.
-
Suosittelen, että mietit asennettasi kanssaihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, eli olen ansainnut yhden ei-ikkunaanhierovan ja yhden ikkunaanhierovan, selvä. Voit ehkä kertoa, miksi. Minusta kyllä tuntuu, että sen sijaan, että keskustelisit ja kuuntelisit toisten kertomia asioita, haluat päteä ja latistaa toisia ihmisiä.
-
Me siirrettiin lapsi just tuohon ikkunan eteen sen takia, että toinen mahdollinen paikka on maton päällä (pieni lapsi, sottaa). Matto pitää olla, koska puulattiassa on halkeama, johon tarttuu sukka. Remontti tulossa, nyt ei varaa. Kolmannella puolella on puusohva, josta pieni lapsi ei yletä syömään, neljännellä istuu aikuinen ihan siksi, että siitä pääsee kätevästi hakemaan asioita ja auttamaan lapsia.
-
Suosittelen, että mietit asennettasi kanssaihmisiä kohtaan.
No nuo täydelliset ihmiset osaavat ja tietävät kaiken paremmin kuin muut ja saavat siksi olla ylimielisiä ja kusipäisiä kaikkia muita kohtaan. Pilkkaaminen ja halveksunta sujuvat näiltä luonnostaan. Eivät mieti omaa asennettaan hiukkaakaan, koska ovat tavallisten yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ilkeä kommentti. Ei meidän lapset, meidän perhe nyt vaan on niin täydellinen, ja minulla on parhaat lapset, koska olen ne ansainnut. Itserakkaista vanhemmista sikiää narsistista jälkikasvua.
Yhtä ilkeää on vastata, että lapsen kuuluukin sotkea, koska minä vanhempana en viitsi miettiä, miten sen voi minimoida.
Jos joku antaa lapsensa hieroa lusikalla ruokaa ikkunaan päivästä toiseen ja sitten valittaa, että kun täytyy pestä ikkunat kerran viikossa, niin johtuuko se likainen ikkuna lapsesta vai vanhemmasta, joka mahdollistaa sotkemisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä ilkeää on vastata, että lapsen kuuluukin sotkea, koska minä vanhempana en viitsi miettiä, miten sen voi minimoida.
Jos joku antaa lapsensa hieroa lusikalla ruokaa ikkunaan päivästä toiseen ja sitten valittaa, että kun täytyy pestä ikkunat kerran viikossa, niin johtuuko se likainen ikkuna lapsesta vai vanhemmasta, joka mahdollistaa sotkemisen?
Missä kohdassa kommentoitiin, että lasten kuuluu sotkea? Ei missään. Mä en muuten todellakaan pese ikkunoita kerran viikossa, en edes tuota sottaikkunaa, miksi pesisin, kun se taas kohta on sotassa. Vanhemmasta, joka mahdollistaa sotkemisen... no kylläpä siellä taas kaikki tiedetään! Toiset lapset ovat vilkkaampia kuin toiset ja keksivät kummallisia juttuja. Yritä nyt elää sen asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sua vaivaa? Pesit seinät, whoo-ot? Rauhoitu hyvä ihminen ja elä elämää.
Seinien pesu taitaa olla välttämätön paha, jos on pienet lapset :) Meillä on 5 muksua, uusperhe. Nuorimmat on 4 ja 1,5 v. Tahmakäsillä sotkevat kaikki seinät kun silmä välttää. Räkää ei varmaan koskaan pyyhitä paperiin, vaan käsiin, ja sitten sitä on seinissä, kahviossa ja ovenpielessä. Keittiössä kaapinovet pestään joka viikko, ja muualta seiniä pyyhitään noin kerran kuussa, jos on tullut roiskeita. Kurahousut saa meillä nykyisin riisua vasta kylpyhuoneessa, koska kaikki eteisen seinät oli mustana ja kyllästyin katsomaan sitä tuhoa. Elämme melko uudessa talossa, ja isolle perheelle ehkä hiukan huono valinta. Valkoinen seinäpinta paha valinta.
Oma kahvio olisikin kiva. Olen kateellinen.
Joku kysyi, että miksi täytyy olla siistiä. En ole ap, mutta miksiköhän? Minkä ihmeen takia joku eläisi vapaaehtoisesti sotkun ja lian keskellä??? Minullakin on joka ikinen päivä pyykättävää ja siivottavaa kolmiossani. Kun minä siivoan kunnolla, niin se tarkoittaa lattialistojen imuroimista ja ovien pyyhkimistä. Aina en jaksa olla niin pikkutarkka.
Mutta sotkun ja lian keskellä en suostu asumaan, vaikka korvien välissäkin on kaaos ja masennusta.
Hygieniasta, omasta ja kodin, pidän huolta aina, vaikka ajattelisin aamusta iltaan kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pesit muuten seinät, mitä välineitä käytit?
Etenkin miksi pesit seinät? Meillä äiti oli tuollainen suursiivoushirmu eli väsytti itsensä ja muut jouluisin ja kesälomilla. Siivoustavat olivat jääneet maaseudun joulu - ja juhannus suursiivousmuistoihin. Meillä kuitenkin tehtiin säännölliset viikkosiivoukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole koskaan pesty seiniä meilläkään :D Ja löytyy 3 lasta ja koira. Jos keittiön seinään jotain roiskahtaa, niin pyyhin heti pois. Koira ei ravistele mutaa sisällä (kenelle tulee edes mieleen tuoda mutainen koira ravistamaan?). Voi apua. Helpommallakin voi elää.
Missä sinä peset koiran? Meillä on pakko tuoda ne eteisen kautta pesuhuoneeseen.
En anna sen ravistaa sisällä ennenkuin kylppärissä. Onnistuu ihan helposti kun pitää niskanahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sinä peset koiran? Meillä on pakko tuoda ne eteisen kautta pesuhuoneeseen.
En anna sen ravistaa sisällä ennenkuin kylppärissä. Onnistuu ihan helposti kun pitää niskanahasta kiinni.
Ei onnistu jos on useampi koira...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tarvitse edes pitää niskanahasta kiinni. Olen opettanut omille koirilleni sanan 'ravista' ja käsken tekemään sen pari kertaa ennen kuin avaan oven. Sitten malttavat kulkea eteiskäytävän läpi kylppäriin ravistamatta. Ja jos näen, että on aikeissa alkaa ravistaa vaikka kesken pesun (jolloin olisin itse yltä päältä märkä ja shampoossakin), kiellän. Kerron sitten, kun saa ja pitää ravistaa suihkukopissa.
Terve, kohtalotoverini! Olen ollut nyt kaksi viikkoa lomalla ja yrittänyt saada kodin siivotuksi kerrankin kunnolla. Kun yhdestä päästä taloa saan paikat kuntoon, on jo toisessa päässä ehtinyt kaikki räjähtää. Lokkikin paskoi ikkunaan, jonka juuri sain pestyksi.
Teini-ikäinen poikani sai päähänsä järjestää huoneensa uudelleen, ja nyt hänen huoneestaan vyöryy hyökyaaltoina leluja, kirjoja ja pelejä, jotka ovat hänestä lapsellisia. Roinakasat päätyvät aina olohuoneeseen, jota olen yrittänyt siivota kerta toisensa jälkeen. Poika on tyytyväinen, minä epätoivoinen...
No niinpä. Jos meillä koira on mutainen pyyhitään pahimmat pyyhkeellä ulkona tai eteisessä ja viedään koira tassun- ja mahanalusenpesuun kylppäriin. Eikä anneta ravistaa kuin vasta siellä kylppärissä pesun jälkeen. Usein ravistelee myös ulkona kun pyyhkii.