Olen todella hyvässä kunnossa eikä liikuntaharrastuksiin kulu penniäkään rahaa
Olen vähävarainen äiti ja omiin harrastuksiin ei riitä rahaa. Kuka tahansa pystyy tähän samaan, oikeastaan käytettävissä olevasta ajasta ja rahasta huolimatta. Nyt on kyse vain siitä haluatko päästä kuntoon? Juoksen muutaman 3-7 km lenkin viikossa. Joskus harvoin pidemmänkin. Pyöräilen tai kävelen kaikki matkat. Teen kotona jumppaa ja kahvakuulatreeniä. Katson puhelimesta joogavideoita. Varusteina minulla on lenkkarit, Lidlistä hankitut juoksuvaatteet, joogamatto ja kaksi kahvakuulaa. Pyörä on todella vanha.
Teen lähes joka päivä jotakin. Punnerran vartin ennen suihkua, venyttelen ja kyykkäilen kun lapsi katsoo ohjelmia ja otan pienet pyörillä mukaan niin pääsen lenkille. Yhtenä päivänä tein huipun porrastreenin päiväkodin pihalla missä kävimme leikkimässä.
Minulla on monta perheetöntä tuttua jotka tuntuvat jotenkin äimistelevän kuntoani ja vartaloani. He jauhavat loputtomiin siitä miten pitäisi mutta ei saa aikaiseksi ja salikortti meni umpeen niin ei voi treenata. Höh! Paras treeni ei maksa mitään ja kynnys on matala kun välineet on nenän edessä koko ajan olkkarin nurkassa. Liikunta kannattaa ottaa osaksi arkea ettei siitä kasva semmoinen työläs iso SUORITUS jota pitäisi mutta kun ei jaksa. :)
Kommentit (105)
Tästä tulee samanlainen kuin palstan köyhyyskeskusteluista. Laiskat ja läskit keksivät tekosyitä miksi ei voi tehdä sitä ja tätä ja miksi jopa 20e sijoittaminen lenkkareihin on sula mahdottomuus kun ei jää euroakaan vuodessa käteen. Ei näitä jaksa. Tekosyitä maailmassa kyllä riittää.
Ja vilpittömästi tarkoitukseni ei ollut brassailla vaan kertoa miten se on mahdollista. Ymmärrän kyllä että tuntuu kurjalta kun ei enää jaksa varsinkin jos muistaa miten hyvä olo liikunnasta tulee. Tsemppiä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen vähävarainen äiti ja omiin harrastuksiin ei riitä rahaa. Kuka tahansa pystyy tähän samaan, oikeastaan käytettävissä olevasta ajasta ja rahasta huolimatta. Nyt on kyse vain siitä haluatko päästä kuntoon? Juoksen muutaman 3-7 km lenkin viikossa. Joskus harvoin pidemmänkin. Pyöräilen tai kävelen kaikki matkat. Teen kotona jumppaa ja kahvakuulatreeniä. Katson puhelimesta joogavideoita. Varusteina minulla on lenkkarit, Lidlistä hankitut juoksuvaatteet, joogamatto ja kaksi kahvakuulaa. Pyörä on todella vanha.
Teen lähes joka päivä jotakin. Punnerran vartin ennen suihkua, venyttelen ja kyykkäilen kun lapsi katsoo ohjelmia ja otan pienet pyörillä mukaan niin pääsen lenkille. Yhtenä päivänä tein huipun porrastreenin päiväkodin pihalla missä kävimme leikkimässä.
Minulla on monta perheetöntä tuttua jotka tuntuvat jotenkin äimistelevän kuntoani ja vartaloani. He jauhavat loputtomiin siitä miten pitäisi mutta ei saa aikaiseksi ja salikortti meni umpeen niin ei voi treenata. Höh! Paras treeni ei maksa mitään ja kynnys on matala kun välineet on nenän edessä koko ajan olkkarin nurkassa. Liikunta kannattaa ottaa osaksi arkea ettei siitä kasva semmoinen työläs iso SUORITUS jota pitäisi mutta kun ei jaksa. :)
Vartalosi voi olla hyvä, mutta noilla liikunnoilla en sanoisi, että olet hyvässä kunnossa.
Minäkin olen lihaksikas ja kovakuntoinen mies vaikka en koskaan ole käynyt kuntosalilla.
Muistan että ensimmäiset "kahvakuulat" tein 30 vuotta sitten tyhjistä 5litran moottoriöljy kanistereista.
85 kilon painot tein rautatangosta jonka päihin valoin 40 kilon betonimöhkäleet,käytän niitä vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hemmetti, ostin lenkkarit samana vuonna kun yksi lapsista syntyi ja hän täyttää talvella 7. Ehkä minulla on jotenkin kenkiä säästävä juoksutyyli. Tämä nyt kuitenkin on totta
Ap
Ei ole olemassa kenkiä säästävää juoksutyyliä. Toiseksi kenkien vaimennukset kovettuvat käyttämättöminäkin ja eivät vaimenna, vaan aiheuttavat jalkavaivoja.
No toki jos juokset joskus 3km lenkin, niin se on eri asia. Mutta jos juoksee oikeasti, niin seitsemää vuotta ei juoksutossut kestä
Käsitin aloituksen niin, että kyse on arkiliikuntavinkeistä. Ei kai tässä ole kyse oikeasti juoksemisesta, mitä se sitten tarkoittaakaan. On se kumma kun aina pitää alkaa vääntään sivuraiteille.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen lihaksikas ja kovakuntoinen mies vaikka en koskaan ole käynyt kuntosalilla.
Muistan että ensimmäiset "kahvakuulat" tein 30 vuotta sitten tyhjistä 5litran moottoriöljy kanistereista.
85 kilon painot tein rautatangosta jonka päihin valoin 40 kilon betonimöhkäleet,käytän niitä vieläkin.
Täytin ne kanisterit tietenkin hiekalla.
sama
Ja vielä, tietenkään kaikkien ei tarvitse elää samoin kuin minä. Monesti on vaan kuulunut ihmettelyjä että etkö muka käy salilla tai ihan varmana sulla on joku PT. Joten jos joku pienten lasten äiti tai vähävarainen siellä haaveilee fitness-henkisestä vartalosta niin se on kyllä kotikonstein mahdollista.
Ap
Minä kyllä nautin siitä, että on kunnon tekniset alusvaatteet ja kunnon juoksutakki talvella ja kesällä kunnon tekninen toppi ja kompressiotrikoot. Kunnon tossuja muutama pari, mitä vaihdella ja kortti hyvälle salille. Liikunta on todella nautinnollista kunnon välineillä.
T.paidalla en suostuisi edes juoksemaan. Hikoillessa se on ihan likomärkä ja raskas ja kun tulee varjo, alkaa palelemaan. Talvijuoksussa puuvillavaatteet kastuvat takin alla ja tuntuvat todella ikäviltä.
Mitä merkkiä lenkkarisi ovat, kun kestävät seirsemän vuotta? Itse joudun ostamaan joka vuosi uudet ja mulla on kesä- ja talvilenkkarit erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hemmetti, ostin lenkkarit samana vuonna kun yksi lapsista syntyi ja hän täyttää talvella 7. Ehkä minulla on jotenkin kenkiä säästävä juoksutyyli. Tämä nyt kuitenkin on totta
Ap
Ei ole olemassa kenkiä säästävää juoksutyyliä. Toiseksi kenkien vaimennukset kovettuvat käyttämättöminäkin ja eivät vaimenna, vaan aiheuttavat jalkavaivoja.
No toki jos juokset joskus 3km lenkin, niin se on eri asia. Mutta jos juoksee oikeasti, niin seitsemää vuotta ei juoksutossut kestä
Käsitin aloituksen niin, että kyse on arkiliikuntavinkeistä. Ei kai tässä ole kyse oikeasti juoksemisesta, mitä se sitten tarkoittaakaan. On se kumma kun aina pitää alkaa vääntään sivuraiteille.
Sitten ap taitaa hiukan liioitella, että ihan ihmiset tulevat ihailemaan hänen fitnesvartaloaan ja kyselemään hänen personal traineria, kun on niin upea kroppa, minkä saa 3km juoksuilla ja vedellä täytettyä pulloa nostelemalla :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo lenkkarit on vanhat ja yritän uusia ne heti kun mahdollista. Ikää 37. En tarkoita että päämäärä elämässä on esittelykelpoinen pakaravako. Omaani en ole esitellyt kuin parille miehelle ja kätilöille synnytyksissä. Yritin vastata siihen ihmetykseen että miten joku viitsii ja ehtii tai että saisipa itsekin aikaiseksi. Jos vartin tai puolentunnin jumppa päivässä lasten seurassa tekee minusta kehonpalvojan ja lasteni kaltoinkohtelijan niin en enää ihmettele miksi tämä liikunta-asia on monelle niin saavuttamaton juttu.
Ap
Muistan itsekin, kun vähän päälle kolmikymppisenä löysin liikunnan lasten ollessa pieniä. Jumppasin leikkikentällä ja juoksin pikkulenkkejä aina kun ehdin ja kyykkäsin olkkarissa jne..Ja ennen kaikkea muistin ihmetellä kovaan ääneen, että miten te muut pienten lasten äidit ette viitsi, kun tämähän on niin helppoa pysyä kunnossa halvalla. Minä kyllä pystyn ja tää on niin helppoa. Laiskuutta se vain teiltä on puolustella, huomaattehan, kuinka timmi olen pienistä lapsista huolimatta.
No aikaa on mennyt parikymmentä vuotta noista ajoista ja nyt hävettää se brassailu :) Nyt on tullut jo joku makkarakin, vaikka liikuntaa harrastan edelleen. Mutta tässä omaishoitajana ja työelämän rumbassa ei jaksa enää kyykätä mummon sairaalasängyn vieressä, kun on vuoro olla häntä hoitamassa. Nyt olen se, kenelle muut brassailee, että hei, miten oot päästänyt ittes rupsahtaan. Minä siihen olen se puolustelija, että ei oo oikein nyt aikaa ja salikorttikin meni umpeen ja seli seli :)
Ei oikein jaksa kovin perusteellista selvitystä antaa, kun saa aina vastauksen, että kun minulle se on helppoa ja halpaa ja pystyn siihen, niin ihan vain sulle ihmettelen, että miksi keksit tekosyitä.
Jos nyt saisin elää tuon nuoruuden uudestaan, en kenellekään menisi leuhkimaan, että voi halvaksihan tää tulee, kun tennareilla juoksen ja olen täyttänyt muoviämpäreitä vedellä ja leikkipuistossa roikun keinutangossa pää alaspäin ja teen mahalihasliikkeitä. Mikä on sun tekosyy, ettet tee samaa. Oikeasti ne ihmiset ei oo minulle tilivelvollisia liikkumisistaan ja liikkumattomuuksistaan.
Ja loppujen lopuksi aina tulee ihminen, joka liikkuu enemmän ja katsoo ap.ta, että miksi juokset noin lyhyitä lenkkejä ja liikut noin vähän, mikä on sun tekosyy, kun itse pystyn juoksemaan 100km viikossa ja käyn pari kertaa salilla, vaikka lapset on pieniä.
No mun mielestä ap ei ollut ollenkaan tällä asenteella liikkeellä.
t. pallero mamma
Tällaisissa ketjuissa aina näkee, miten sohvaperunat näkee hyvän kunnon :)
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä nautin siitä, että on kunnon tekniset alusvaatteet ja kunnon juoksutakki talvella ja kesällä kunnon tekninen toppi ja kompressiotrikoot. Kunnon tossuja muutama pari, mitä vaihdella ja kortti hyvälle salille. Liikunta on todella nautinnollista kunnon välineillä.
T.paidalla en suostuisi edes juoksemaan. Hikoillessa se on ihan likomärkä ja raskas ja kun tulee varjo, alkaa palelemaan. Talvijuoksussa puuvillavaatteet kastuvat takin alla ja tuntuvat todella ikäviltä.
Nyyh
Lisäksi kuntien saleille pääsee työttömät ja muut vähäosaiset muutenkin tyyliin 20e/kuukausi tai pari euroa per kerta. Joka ei mielestäni kyllä ole köyhänkään lompakon ulkopuolella. Päinvastoin kuin Jutan ohjelmista voisi päätellä, sinne voi mennä myös pieruverkkarit ja kulahtanut t-paita päällä eikä tarvitse olla monen sadan edestä better bodiesia ja kalliita kyykkykenkiä jalassa. Että ei sitä salia tarvitse samantien rahanpuutteesta hylätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole arka aihe, vaan turhauttaa ja kyllästyttää nykyajan ruumiinpalvontakulttuuri. Ihan suorastaan ihmisarvoa mitataan sillä onko pakaravako esittelykunnossa somea varten.
Väsyttää lukea nykyisten nuorten ihmisten elämänarvoista, kun ne ovat juuri tätä. Ei tuollainen ole kovin tärkeätä (perusterveys on). Inhimillisyys on. Oppiminen ja opiskelu on. Hyvä ystävyys ja vanhemmuus on. Aivan, eivät välttämättä sulje pois toisiaan, mutta ap:n kirjoitustavasta paistaa kyllä läpi mahdoton oman peilikuvan ihailu ja suuret tuntimäärät oman kehon eteen. Kenties perheen kustannuksella.
Salillakin näkyy näitä äitejä (varsinkin äitejä), joilla on tekoripset ojennuksessa ja protskupirtelöt kourassa, mutta mukana laahustaa lihava lapsi, joka tuijottaa kännykkää ja imeskelee takkuista, ylikasvanutta tukkaansa apaattisena. Tai juoksee telineiden välissä ja kiljuu, mutta äiti ei hae lasta pois vaaranpaikoista vaan tuijottaa itseään peilistä.
Ajatteletko sinä, että kaikki harrastaa liikunta vain ulkonäön vuoksi? Itse harrastan sitä siksi, että olisin pirteämpi ja jaksavampi. Liikunta tuo hyvää oloa ja positiivista mieltä.
t. pullero mamma
Mulla on upea kroppa, vaikka en harrasta liikuntaa tippaakaan. Ruokavalio ykkössana.
Hienoa ap, että toit esille sen, että kotonakin voi liikkua pätkissä. Ei haittaa, jos ei ole tuntia aikaa pyhittää punnertamiselle. Myös lyhyillä treeneillä saa tulosta ja kunto kohenee kyllä.
Itse koen lenkkeilyn haasteeksi niinä iltoina kun vuorotyötä tekevä puolisoni on töissä. En tykkää lenkkeillä lasten fillaroidessa. Mutta kahvakuulailu on ollut niiden iltojen pelastus, toimii cardiona ja voimaharjoitteluna. Vartin ohjelmallakin saa jo hyvä hien päälle.
Kyllä minusta juoksijan ja tarkoitan tällä ihmistä, joka oikeasti juoksee pitempiäkin matkoja (ei peruspirkkoa, joka juuri ja juuri jaksaa pari kilsaa juosta) pitäisi hankkia hyvät lenkkarit. Muilla varusteilla ei ole niin suurta väliä. Toki se juokseminen on mukavampaa, kun on oikeanlaiset treenivaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on upea kroppa, vaikka en harrasta liikuntaa tippaakaan. Ruokavalio ykkössana.
Kuori on kaunis mutta tekniikka rapakunnossa ja pian tulee stoppi,ihminen on luotu liikkumaan.
Heh, olet kyllä hullu jos nimbuksista olet maksanut 200 euroa. Sellaisista traktorikengistä, joita saa alennuksesta alle satasella. Ja kyllä eron huomaa, kun tossuilla on juostu muutama sata kilometriä. Nimbukset on kyllä muuten paskatossut. Asicset on ihan yliarvostettuja ja hintaansa nähden paskoja.