Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen todella hyvässä kunnossa eikä liikuntaharrastuksiin kulu penniäkään rahaa

Vierailija
16.07.2016 |

Olen vähävarainen äiti ja omiin harrastuksiin ei riitä rahaa. Kuka tahansa pystyy tähän samaan, oikeastaan käytettävissä olevasta ajasta ja rahasta huolimatta. Nyt on kyse vain siitä haluatko päästä kuntoon? Juoksen muutaman 3-7 km lenkin viikossa. Joskus harvoin pidemmänkin. Pyöräilen tai kävelen kaikki matkat. Teen kotona jumppaa ja kahvakuulatreeniä. Katson puhelimesta joogavideoita. Varusteina minulla on lenkkarit, Lidlistä hankitut juoksuvaatteet, joogamatto ja kaksi kahvakuulaa. Pyörä on todella vanha.

Teen lähes joka päivä jotakin. Punnerran vartin ennen suihkua, venyttelen ja kyykkäilen kun lapsi katsoo ohjelmia ja otan pienet pyörillä mukaan niin pääsen lenkille. Yhtenä päivänä tein huipun porrastreenin päiväkodin pihalla missä kävimme leikkimässä.

Minulla on monta perheetöntä tuttua jotka tuntuvat jotenkin äimistelevän kuntoani ja vartaloani. He jauhavat loputtomiin siitä miten pitäisi mutta ei saa aikaiseksi ja salikortti meni umpeen niin ei voi treenata. Höh! Paras treeni ei maksa mitään ja kynnys on matala kun välineet on nenän edessä koko ajan olkkarin nurkassa. Liikunta kannattaa ottaa osaksi arkea ettei siitä kasva semmoinen työläs iso SUORITUS jota pitäisi mutta kun ei jaksa. :)

Kommentit (105)

Vierailija
21/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap! Minä olen muuten samanlainen äiti, paitsi että kroppani ei ole hoikka eikä kaikinpuolin timmikään. Olen monen lapsen äiti ja ylipainoinen, mutta urheilen joka päivä samalla tavalla kuin sinä. Nautin liikkumisesta hyvin paljon ja ylipainosta huolimatta olen terve. Mies on saanut ilmaiseksi jostain aika painaviakin käsipainoja, tuntuu mahtavalta kun jaksaa niitä nostella ja teen niin paljon kaikkea muutakin esim. harjoittelut omalla kehonpainolla todella hyviä. 

Minä en käy salilla sen takia, että koen sen kauhean tylsäksi. Kävin nuorena ehkä liikaa ja tuli kyllästyminen. Rakastan uimista ja nyt haaveilen/suunnittelen alkavani pitkänmatkan uimariksi merellä, tekniikka on kunnossa kun olen nuorena käynyt SVUL:in hengenpelastus yms. kursseja. 

Mun mielestä noi kaikki protskupirtelöt jne. ovat todellista hörhöilyä. Siinä useimmat vain vaurioittavat munuaisiaan liialla proteiinin saannilla. Lopulta, geenit määrittävät niin paljon tereydestämme. Itsekin nuorena salilla kävinä hurahdin lesitiineihein ja vaikka mihin, nyt se huvittaa :) 

N42

Vierailija
22/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu tapa lisätä ja ylläpitää kuntoa. 

Kertoisitko lisää huipusta porrastreenistä?

Mietin välittömästi äitiä, joka kiipeää talon katolle. :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapset pääsevät puistoon. Se on hyvä asia.

Vierailija
24/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippu porrastreeni sisälsi alkuun juoksua ylös alas ensin jokaiselle ja sitten joka toiselle askelmalle. Sen jälkeen tasajalkahyppyjä kahdella jalalla samaan tyyliin ja lopuksi vielä erikseen molemmilla jaloilla. Alas tullessa aina syvä kyykky.

Ap

Vierailija
25/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa! Ei kuitenkaan voi sanoa että onnistuisi jokaiselta. Itse olen sen verran kiireinen että olen töissä pitkää päivää ja kun tulen kotiin niin kotihommat ja nukkumaan. Välillä olen lähtenyt lenkille klo 23 yöllä kun vihdoin olisi tilaisuus liikkua mutta on raskasta pidemmän päälle kun herätys ennen kuutta. Mut harva näin kiireinen. Mulla oli salikorttikin mut yhdenkin kuukauden aikana ei ollut yhtäkään tuntia aalin aukioloaikana etten olisi ollut niin kiireinen että olisin päässyt.

Mutta jos on lasten kanssa kotona päivät niin ei kyllä voi sanoa ettei ole aikaa liikkua.

Vierailija
26/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap:n elämä kuulostaa todella ahdistavalta.

Vierailija
27/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta ap:n elämä kuulostaa todella ahdistavalta.

Ja ajattele että tämä on se mukava osuus, henkireikä elämässäni. Lapsen sairaus, kuolemat lähipiirissä ja jatkuva rahapula toden totta joskus ovat ahdistaneet.

Ap

Vierailija
28/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et varmaan tuolla juoksumäärällä ole saanut lenkkareita kestämään SEITSEMÄÄ vuotta! Ei todellakaan mahdollista.

Mä sanoisin, että useimmilla tuollainen kuntoilu kaatuu niihin lenkkareihin. Mä käytin vuosia Cittarin kenkiä ja lenkkareita ja ihmettelin miksi juoksu ei luonnistu. Aina tuli joku kohta kipeäksi, kunnes joku sanoi, että tarvitsen kunnon juoksulenkkarit ja vasta niillä juoksu onnistui. Maksoivat alessa vähän yli 100 euroa... Enkä usko, että olen ainoa jalkaongelmieni kanssa.

Luojan kiitos mulla on kuitenkin varaa lenkkareihin sekä kuntosalikortteihin, mutta keksin useammankin syyn miksi köyhä ei pysty kuntoilemaan.

Vierailija
29/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hemmetti, ostin lenkkarit samana vuonna kun yksi lapsista syntyi ja hän täyttää talvella 7. Ehkä minulla on jotenkin kenkiä säästävä juoksutyyli. Tämä nyt kuitenkin on totta

Ap

Vierailija
30/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin treenaan kotona. Toki joihinkin varusteisiin on mennyt rahaa, kuten säädettäviin käsipainoihin, levytankoon ja painoihin ja leuanvetotankoon. Näillä saa tehtyä monipuolisen lihaskuntoharjoittelun. Olen myös liittynyt cassie hon blogilatesiin (ilmainen), sieltä tulee joka kuukausi treenikalenteri ja treenivideot löytyvät youtubesta. Nämä treenit tehdään oman kehon painoilla, treenaan cassien kanssa 6x viikossa ja tehostan treenejä vielä painoharjoitteilla. Kuudes treenipäivä on kylläkin yleensä vain venyttelyä.

Blogilatesin beginners calendarin saa blogilatesin nettisivuilta liittymättä ilmaiseksi, joten kannattaa kokeilla tykkäisikö. Sitten vaan kalenterin videot pyörimään youtubesta. Beginners calenderin treenit on tosi simppeleitä ja helppoja. Jos tykkää tehdä kotona, niin kannattaa ehdottomasti liittyä yhteisöön, jotta saa sitten kuukausittain vaihtuvan treenikalenterin.

Vierailija
31/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä AP! Sä olet innoittava esimerkki.

Eilen keskusteliin teinityttären kanssa mun "kasari" lenkkareista. 11 vuotta olen samoilla lenkkareilla mennyt lumettomana aikana, eli n. 10 kk vuodessa. Nyt alkavat vähän repsottaa, mutten ole raaskinut ostaa uusia. Uudet sovitetut kun maksais 120 euroa. Toi keskustelu toi perspektiiviä, että jospa kuitenkin satsaisin, kyllähän se on iso summa kerralla, mutta jaetaanpa vuosien varrelle. :) Jos kestäisivät kolme-neljä vuotta, niin olen tyytyväinen.

Sama juttu muissa liikkumisvaatteissa, käytän vanhoja kulahtaneita t-paitoja yms. Olishan se varmaan mukavampi viipottaa jossain teknisissä asuissa, mutta ei noi puuvillaiset paidatkaan ole huonoja lenkillä.

Vierailija
32/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulit sitten hiekkalaatikkotyyliin läyhäämään että kato äiti minä tein tän paremmin kuin tuo naapurin kaisa:)? Mikä on motiivisi:)?

Vierailija
33/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroppa ihan omin sanoi pikkujonna kirjoitti:

Tulit sitten hiekkalaatikkotyyliin läyhäämään että kato äiti minä tein tän paremmin kuin tuo naapurin kaisa:)? Mikä on motiivisi:)?

Antaa vinkkejä muillekin arkiliikuntaan. :)

Ap

Vierailija
34/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ollut vähävarainen äiti. Mutta ikävä kyllä "polvivammainen", jolloin en todellakaan voinut juosta 7 vuotta vanhoilla lenkkareilla tai kirpputorilöydöillä... Jouduin ja joudun edelleen ostamaan noin 200 euron lenkkarit kerran vuodessa. Joskus käy mäihä ja löytyy alesta oikea merkki ja koko. Yleensä ei.

Kahvakuulat, jotka mulla on, on maksaneet 19€, 39,90€ ja 64,90€. En tuon halvemmalla ole isoja kuulia löytänyt (nyt ei puhuta mistään 4kg kuulista...).

Juoksuvaatteita, sukkia, liivejä yms on pitänyt ostaa. Lidlistä joo, mutta ei ne ilmaisia ole sielläkään.

Eli joo. Vaikka treenasin vuosia pelkästään kotona ja lenkkipolulla, niin ei se ilmaista ollut.

Vierailija
35/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä moni koira älähti, kun kalikka kalahti.  ;)

Ja todellakin, kotona voi jumpata paljain jaloin, vaikka alasti. Painojakin löytyy, jauho-, perunapussi, lamppu ja keppijumppaa voi tehä vaikka harjanvarren kanssa. Näitä; "ei ole rahaa, ei ole kenkiä"-juttuja lukiessa tuli taas mieleen: "Ne, jotka tahtovat, keksivät keinot. Ne, jotka eivät tahdo, keksivät selitykset"   :)

Vierailija
36/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa ap! Olen itse köyhä yh ja juuri tuo on se tapa, jolla minäkin pidän kuntoa yllä. Jumppaan ja kahvakuulailen kun lapsi on kylvyssä ja käyn lenkillä kun lapsi pyöräilee. Ei tässä kyse ole jostain fittnesvillityksestä. Tässä iässä ei jaksa jos ei keho toimi.

Vierailija
37/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo lenkkarit on vanhat ja yritän uusia ne heti kun mahdollista. Ikää 37. En tarkoita että päämäärä elämässä on esittelykelpoinen pakaravako. Omaani en ole esitellyt kuin parille miehelle ja kätilöille synnytyksissä. Yritin vastata siihen ihmetykseen että miten joku viitsii ja ehtii tai että saisipa itsekin aikaiseksi. Jos vartin tai puolentunnin jumppa päivässä lasten seurassa tekee minusta kehonpalvojan ja lasteni kaltoinkohtelijan niin en enää ihmettele miksi tämä liikunta-asia on monelle niin saavuttamaton juttu.

Ap

Muistan itsekin, kun vähän päälle kolmikymppisenä löysin liikunnan lasten ollessa pieniä. Jumppasin leikkikentällä ja juoksin pikkulenkkejä aina kun ehdin ja kyykkäsin olkkarissa jne..Ja ennen kaikkea muistin ihmetellä kovaan ääneen, että miten te muut pienten lasten äidit ette viitsi, kun tämähän on niin helppoa pysyä kunnossa halvalla. Minä kyllä pystyn ja tää on niin helppoa. Laiskuutta se vain teiltä on puolustella, huomaattehan, kuinka timmi olen pienistä lapsista huolimatta.

No aikaa on mennyt parikymmentä vuotta noista ajoista ja nyt hävettää se brassailu :) Nyt on tullut jo joku makkarakin, vaikka liikuntaa harrastan edelleen. Mutta tässä omaishoitajana ja työelämän rumbassa ei jaksa enää kyykätä mummon sairaalasängyn vieressä, kun on vuoro olla häntä hoitamassa. Nyt olen se, kenelle muut brassailee, että hei, miten oot päästänyt ittes rupsahtaan. Minä siihen olen se puolustelija, että ei oo oikein nyt aikaa ja salikorttikin meni umpeen ja seli seli :)

Ei oikein jaksa kovin perusteellista selvitystä antaa, kun saa aina vastauksen, että kun minulle se on helppoa ja halpaa ja pystyn siihen, niin ihan vain sulle ihmettelen, että miksi keksit tekosyitä.

Jos nyt saisin elää tuon nuoruuden uudestaan, en kenellekään menisi leuhkimaan, että voi halvaksihan tää tulee, kun tennareilla juoksen ja olen täyttänyt muoviämpäreitä vedellä ja leikkipuistossa roikun keinutangossa pää alaspäin ja teen mahalihasliikkeitä. Mikä on sun tekosyy, ettet tee samaa. Oikeasti ne ihmiset ei oo minulle tilivelvollisia liikkumisistaan ja liikkumattomuuksistaan.

Ja loppujen lopuksi aina tulee ihminen, joka liikkuu enemmän ja katsoo ap.ta, että miksi juokset noin lyhyitä lenkkejä ja liikut noin vähän, mikä on sun tekosyy, kun itse pystyn juoksemaan 100km viikossa ja käyn pari kertaa salilla, vaikka lapset on pieniä.

38/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on 200e Nimbukset ja 20e lidlin crivitit vuorotellen käytössä. En huomaa käytännössä mitään eroa.... Ei sympatiaoita näille jotka kieltävät itseltään lenkkeilynkin vedoten siihen ettei ole varusteita. 

Vierailija
39/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hemmetti, ostin lenkkarit samana vuonna kun yksi lapsista syntyi ja hän täyttää talvella 7. Ehkä minulla on jotenkin kenkiä säästävä juoksutyyli. Tämä nyt kuitenkin on totta

Ap

Ei ole olemassa kenkiä säästävää juoksutyyliä. Toiseksi kenkien vaimennukset kovettuvat käyttämättöminäkin ja eivät vaimenna, vaan aiheuttavat jalkavaivoja.

No toki jos juokset joskus 3km lenkin, niin se on eri asia. Mutta jos juoksee oikeasti, niin seitsemää vuotta ei juoksutossut kestä

Vierailija
40/105 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen semmoinen mutkat suoriksi -tyyppi eli kiinnitän tosi vähän huomiota varusteisiin ylipäätään. Ja pärjään vähällä, en tarvitse hienoja kamppeita motivoimaan liikkeelle. Rinnat ei ole isot joten kummoisia urheiluliivejäkään ei tarvitse. Tiedän kyllä että toisten fysiikka vaatii isompia panostuksia. Ja kahvakuulallahan saa myös tehtyä hyvän aerobisen treenin jos esim. jalat eivät kestä juoksemista.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi