Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolan asiakkaat: sen nyt vaan on niin, että jos siihen siivoamattomaan edellisten asiakkaiden jälkiä täynnä olevaan pöytään marssii, niin tiedossaa EI ole hyvää palvelua.

Vierailija
15.07.2016 |

Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"

Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.

Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.

Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.

Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...

Kommentit (243)

Vierailija
121/243 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomessa on niin hyvin kokkaavia ihmisiä, ettei ravintolaan tarvitse mennä ollenkaan.

Voi tehdä kotona erittäin hyvää ruokaa ja syödä viihtyisässä ympäristössä.

Yksikään vihainen/kiireinen/epäkohteliaasti käyttäytyvä tarjoilija ei tule mulkoilemaan. 

Outoa, kun monet ravintolat joutuvat lopettamaan toimintansa...

Vierailija
122/243 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos, en enää joudu työskentelemään ravintola-alalla.  16v sitä tein.  Ap: saat vain paskaa niskaasi, turha toivo täällä saada ymmärrystä. Tuo työkokemus on kullanarvoinen, mutta hommaa/opiskele joku muu ammatti. Aina voi kuitenkin tehdä extrahommaa ravintolassa, mutta ei tarvi olla naimisissa sen alan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/243 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi Suomessa on niin hyvin kokkaavia ihmisiä, ettei ravintolaan tarvitse mennä ollenkaan.

Voi tehdä kotona erittäin hyvää ruokaa ja syödä viihtyisässä ympäristössä.

Yksikään vihainen/kiireinen/epäkohteliaasti käyttäytyvä tarjoilija ei tule mulkoilemaan. 

Outoa, kun monet ravintolat joutuvat lopettamaan toimintansa...

Jep, ota esiin se roiskeläppä ja sirottele sille rucolaa hikisessä yksiössäsi. Bon Appetit!

Vierailija
124/243 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko oikeasti, että mua kiinnostaa pätkän vertaa, mitä joku nobody hihittää nurkan takana mulle? Ihan oikeasti. Elämässä tulee hulluksi, jos alkaa miettiä, mitä selän takana tapahtuu. Pääasia, että palvelu pelaa, koska siitä maksetaan. Käyttäydyn asiallisesti tarjoilijoita kohtaan, mutta me emme ole ravintolassa tasa-arvoisessa asemassa. Ihmisinä kyllä noin yleisesti, mutta siinä tilanteessa minä olen kuningas ja tarjoilija palvelee kohtuullisuuden rajoissa sitä rahaa vastaan, jonka maksan ravintolalle.

Nobody? Mikäs itse kuvittelet olevasi? Ai niin, kuningas :D

Vierailija
125/243 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se vaan on toverit. Kun suurin ongelma tässä on juuri se, että kun kiireisessä ravintolassa jotkut pikku ketut hiipii likaseen pöytään nököttämään, niin ei teitä huomata, kas kun me emme muista kasvoilta teitä kaikkia asiakkaita :) Ja sitten kun te olette puoli tuntia tönöttäneet ja tulette vaatimaan palvelua, niin muistakaa kuitenkin miten kyseisen huomiotta jättämisen kohteeksi jouduitte 👏🏼

Jäin nyt vaan miettimään että teidän ravintolasta kävelee varmaan paljon ihmisiä ulos maksamatta, kun ette huomaa mitään vaikka joku lähtisi ja toinen tulisi.

Vierailija
126/243 |
15.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se vaan on toverit. Kun suurin ongelma tässä on juuri se, että kun kiireisessä ravintolassa jotkut pikku ketut hiipii likaseen pöytään nököttämään, niin ei teitä huomata, kas kun me emme muista kasvoilta teitä kaikkia asiakkaita :) Ja sitten kun te olette puoli tuntia tönöttäneet ja tulette vaatimaan palvelua, niin muistakaa kuitenkin miten kyseisen huomiotta jättämisen kohteeksi jouduitte 👏🏼

Jäin nyt vaan miettimään että teidän ravintolasta kävelee varmaan paljon ihmisiä ulos maksamatta, kun ette huomaa mitään vaikka joku lähtisi ja toinen tulisi.

Jos se toinen on niin juntti, että istuu paskaiseen pöytään, niin joutaa mennäkin. Opitko nyt tästä ketjusta jotakin?

127/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa hyvin erilaisia ravintoloita. Kiva niille, jotka työskentelevät ja asioivat pienissä ja hyvin johdetuissa.

Itse olen toista kesää (kyllä, siis kauheeta että uusiakin työntekijöitä alalla on, etenkin näin kesäisin) töissä eräässä ison ketjun isossa ravintolassa (jos terassit on auki, asiakaspaikkoja on VIITISENSATAA). Kuitenkin, meitä on vuorossa ihan maksimissaan ehkä hyvä jos viittätoistakaan todella aurinkoisina ja ruuhkaisina päivinä (eli kun terassitkin ovat auki ja täynnä). Ap:n viesti oli ehkä vähän kitkerästi muotoiltu, mutta ihan oikeasti: jos minulla on kiireisimpinä päivinä montakymmentä asiakasta -> kymmenenkin pöytää, niin se ei hoidu ihan nätisti. Ruokia on viemässä onneksi saliapu (joskus hekin tarvitsevat roudausapua jos ovat yksin vuorossa). Mutta sen lisäksi että otan teidät vastaan/siivoan pöydän, otan juomatilauksen, haen/teen/lasken juomat, otan ruokatilauksen, lyön ne koneelle, kysyn miten ruoka maistuu, kerään lautaset, koitan myydä jälkiruokaa, käyn tekemässä annokset koska keittiössä on todnäk liian kiire, teen mahdolliset erikoiskahvit ja drinkit, tuon laskun ja... Siivoan pöydän. Tässä välissä olen plokannut ja siivonnut pöytiä, tiskannut, roudannut sun mitäkin kippoja ja kuppeja paikalleen, hakenut jäitä, juossut ympäri taloa etsimässä milloin kahvilusikoita, drinkkihedelmiä tai vuoropäällikköä jotta saan vaihtorahaa. Siinä kohtaa, kun juokset vaikka vain viiden pöydän "rinkiä" tekemässä tuota mainitsemaani rumbaa, on aivan mahdotonta ehtiä siivoamaan kaikkia pöytiä asiakkaiden lähdettyä. Monesti ei ehdi tarjoamaan lisää tuotteita, vaan asiakkaat pyytävät syötyään laskun (ymmärrän, ovat saattaneet joutua odottamaan ruokiakin pahimmillaan tunnin) ja vien laskun suoraan likaiseen pöytään, jotta he pääsevät jatkamaan matkaa jos on kiire ja minä pääsen viemään JO TILATTUJA juomia tai ruokia nykyisille asiakkaille ja juoksemaan 20 muutakin asiaa, mitkä JO OLIVAT asialistallani. 

Tottakai olisi kiva, jos ravintola olisi aina siisti ja meillä aikaa siivota, mutta miljoonista ruikutuksista huolimatta sekä kristallipallon puuttuessa joskus on todella pahakin alimiehitys, ja tätä karusellia pyöritetään alle 10 tarjoilijalla. Ei, homma ei todellakaan toimi, olen samaa mieltä. Mutta jos on todella se superkiire, niin todellakaan en ehdi siivota aina pöytää kun edelliset ovat lähteneet tai huomata, että pöydässä on uudet. Minulla saattaa myös olla pöytiä muualtakin kuin yhdeltä alueelta. 

Lisäksi, kokeilkaa itse siivota tehokkaasti pöytää muruista ja tahroista, kun pöydässä istuu asiakkaita. Jos pöytä on tyhjä, siivous ja pyyhkiminen käy hujauksessa, jos pöydässä istuu ihmisiä, joudun kurkottelemaan ja väistelemään (esimerkiksi looseja on vähän vaikea siivota muualta kuin pöydän päästä), joten pöytää ei meinaa ylettää edes siivota kunnolla. Siksi pyyntöni onkin, että jääkää vain nätisti seisomaan pöydän viereen. Tarjoilijat huomaavat teidät heti, ja yrittävät samantien rynnätä siivoamaan, koska seisotte. Jos istutte pöytään, se on vaikeampi siivota, teitä ei ehkä huomata heti, ja jos kaikilla tarjoilijoilla on tulipalokiire, te sentään istutte siinä. Ei ole ok odotuttaa, mutta seisten saatte parempaa palvelua. Puolijuoksu oli kyllä juuri oikea termi ap:lta. Ette ehkä sitten ole käyneet isommissa ravintoloissa tai pitäneet silmiä auki, mutta älkää missään käykö likaiseen pöytään jos haluatte olla fiksuja.

Onneksi suurin osa asiakkaista on ystävällisiä ja ymmärtäväisiä, sillä kyllä me todella teemme parhaamme, joka helvetin päivä, pahimpina hikinorot otsalla, tuntikausia ilman vessataukoa tai ruuan murentakaan. Ja siitä huolimatta, suurin osa meistä toivoo, että asiakkailla olisi mukava ruokailukokemus ja he poistuisivat ravintolasta hyvällä mielellä.

128/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2310/edellinen postaaja hienosti kertoilee asioista ruuhkapaikkojen näkökulmasta. Maksavaa jengiä tursuaa ovista ja ikkunoista ja jokanen työntekijä tietää että nämä on niitä ihmisiä jotka maksaa heidän palkkansa ja usein kymmentuntisia+ päiviä vietetään ajoittain syömättä ja pyhällä hengellä sekä usein ilman jopa tupakointiakin puskemalla toteuttamaan miellyttävää ja ystävällistä ruokailua. 

Paska vain kun sattuu olemaan juuri se sauma missä kymmenen tarjoilijaa laitetaan hommaan missä viisitoista olisi hyvä. Määrä piti lyödä lukkoon kuukausi sitten ja siitä ei voi luistaa, puhelin käteen paria päivää ennen ja kyselemään kaikki mahdolliset varaduunarit (jotka on jo kiireajaksi varattu) paikalle ja nyt tuleekin jengiä ovista ja ikkunoista kun luultiin että sitä tulee vain reippaasti mutta kun Rauman Lukko voitti Kilpeen Kuipukat sitten Jämsän Jäpikkään kannattajajoukot alotti juomakilpailun Näsijärven Kolisijoitten kanssa ja yhtäkkiä kisa laajeni kun koko viime viikolla alkanu Pokemon Go-villitys tempaisi itelleen areenaksi tän sun paikan ja siellä on viiskytä ihmistä ihan muuten vain hengailemassa ja tämä kaikki tuli selväksi kolme päivää sitten ja sulla vieläki on vain nää kymmenen heeboa jotka kaikki - sä niiden mukana - luuli että nyt on vain ihan peruslauantai.

Joo, tätä se kesä on. Kannattais tehdä paljon varauksia, silloin ravintolat tietäis että niistä tykätään.

Vierailija
129/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näille "siivoa nopeammin"-kommentoijille sanoisin, että jos asemalla on 13 pöytää, ruokia on luukulla valmiina niin paljon, että kokki ei saa nostettua uusia annoksia esille, tiskinurkkaus aivan täynnä että hädin tuskin edes lasit ja ottimet riittää asiakkaille, baaritiskillä notkuu porukkaa niin ei siinä lähdetä ykkös prioriteettina pöytiä siivoamaan. Tällaisia kiirepäiviä on siis todella usein sesonkiaikoina. Asiakkaat palvellaan ensin, sitten siivotaan, näin mua on ohjeistettu. T. Tarjoilijana 10v

Vierailija
130/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoamaton pöytä ja se että asiakasta ei ohjattu pöytään kertoo jo sen että paikassa on huonot ja laiskat tarjoilijat, eikä hyvää palvelua voi saada.

Vierailija
131/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoamaton pöytä ja se että asiakasta ei ohjattu pöytään kertoo jo sen että paikassa on huonot ja laiskat tarjoilijat, eikä hyvää palvelua voi saada.

Tai sitten se kertoo siitä, että ravintola on suosittu ja sielä on ruuhkaa.

Vierailija
132/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enre kirjoitti:

Joo, tätä se kesä on. Kannattais tehdä paljon varauksia, silloin ravintolat tietäis että niistä tykätään.

Varauksilla saa kiireen pois. Varatut pöydän on usein pitkään tyhjänä.

Vierailija
133/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kertoo sen että työt on huonosti organisoitu.

Vierailija
134/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se toinen on niin juntti, että istuu paskaiseen pöytään, niin joutaa mennäkin. Opitko nyt tästä ketjusta jotakin?

Kertoo sinusta

Vierailija
135/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kertoo sen että työt on huonosti organisoitu.

Aina voidaan väittää että ruuhka on huonon organisoinnin tulos. Vaikkei se niin aina ole. Raviontoloissa vain on tapana, että tarjoilija tai joku muu näyttää kun pöytä on valmis.

Vierailija
136/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ollakkaan juuri eilen kävi näin. Olin kahden lapseni (kouluikäisiä molemmat) kanssa liikenteessä ja päätimme mennä syömään. Valittiin ketjuravintola kauppakeskuksessa tyyliin jokaiselle jotain. Ravintolan ovella oli taulu, jossa luki, että asiakkaat voivat itse valita paikkansa. Ehkä 2/3 pöydistä oli varattuina ja lopuissa oli likaiset astiat pöydässä. Yhtään pöytää ei ollut puhtaana eikä myöskään tarjoilijoita näkynyt. Olis pitänyt kellojen soitella jo siinä kohtaa, mut päädyttiin kuitenkin yhteen pöytään. Raivasin astioita sivummalle ja tutkimme ruokalistaa. Siinä tarjoilijaa odotellessa tutkin kännykällä kauppakeskuksen muuta ravintolatarjontaa. Lopulta n. 15 min. odottelun jälkeen tarjoilija tuli kertomaan, et ruoassa menee sit vähintään tunti. Eipä jääty odottelemaan. Sanoin tarjoilijalle, et olis ollut kiva kuulla tästä heti eikä vartin odottelun jälkeen. Tämän olisi voinut estää sillä, että ravintolaan tullessa taulussa olisi lukenut: ystävällisesti odottakaa tarjoilijaa.

Vierailija
137/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kertoo kaiken suomalaisesta ravintolakulttuurista. Asiakkaat eivät omaa ilmeisesti minkäänlaisia käytöstapoja vaan kuvittelevat voivansa tehdä ravintolassa mitä huvittaa. Tarjoilijan työtä pidetään mitättömänä ja mistään mitään tietämättömät juntit luulevat, että ainoa tehtävä tarjoilijalla pokkuroida asiakkaan joka oikkua. Sorry, asiakas ei ole aina oikeassa. Ja ihan pikku vinkiksi, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos tulet ravintolaan kuin maailman omistaja, tervehtimättä, ja istut siihen salin ainoaan likaiseen pöytään kysymättä ja kuvittelet vielä saavasi kuninkaan kohtelun, olet väärässä. Palvelua saat, mutta kyllä sulle nurkan takana nauretaan.

Luuletko oikeasti, että mua kiinnostaa pätkän vertaa, mitä joku nobody hihittää nurkan takana mulle? Ihan oikeasti. Elämässä tulee hulluksi, jos alkaa miettiä, mitä selän takana tapahtuu. Pääasia, että palvelu pelaa, koska siitä maksetaan. Käyttäydyn asiallisesti tarjoilijoita kohtaan, mutta me emme ole ravintolassa tasa-arvoisessa asemassa. Ihmisinä kyllä noin yleisesti, mutta siinä tilanteessa minä olen kuningas ja tarjoilija palvelee kohtuullisuuden rajoissa sitä rahaa vastaan, jonka maksan ravintolalle.

Ja luulet, että se paras palvelu tulee sillä että istut paskaiseen pöytään? No, tee miten lystäät. Älä sitten valita somessa, kuinka huonoa palvelua sait, idiootti. Anteeksi, kuningas.

Näin se muuten on, aasit kuvittelee, että saa nopeammin palvelua jos istuu pöytään, jossa on vielä tavaraa, eivätkä tajua, että jos on esim just tullut uusi vuoro töihin, niin jäävät kokonaan ilman palvelua, kun uudet vuorolaiset luulee, että ne on vanhoja, jo palveltuja asiakkaita.

Muutenkin ketjussa käytetään tarjoilijoista törkeää kieltä. Eikö aasit tajua edes hävetä? No, jos käyttäytyvt yhtä törkeästi ravintoloissa, kuten tässä ketjussa, niin ei ihmekään etteivät saa palvelua. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Ja ei, en ole tarjoilija, mutta ystävä on tarjoilijana hotellin ravintolassa, jossa on topakka hovimestari, joka hoitaa pöytiinohjaukset ja heti pöydän vapautuessa pistää yhden tai kaksi tarjoilijaa siivoamaan sen. Jos tarjoilijat ei ehdi, siivoaa itse.

Tosin kyseessä ei olekaan mikään hese vaan astetta paremmat hotelli ja ravintola, ei mikään s-ryhmä.

Vierailija
138/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupungeissa te asutte jotka sanotte että muka lähes joka ravintolassa on eteisessä kyltti että odota pöytiinohjausta? Itse asun Turussa enkä kyllä ole nähnyt missään sellaista kylttiä. Sellaisissa ravintoloissa missä ulko-ovi aukeaa suoraan palvelutiskille yleensä mennään pöytään tiskin kautta ja kysytään onko vapaata. Useimmissa ravintoloissa kuitenkin ihmisten odotetaan istuvan sinne missä on vapaata jos tarjoilija ei sattumalta tule ovella vastaan ja kysy montako henkeä on seurueessa.

Jos kyltti on niin silloin totta kai odotetaan pöytiin ohjausta.

Minä käyn syömässä enimmäkseen Espoossa, Helsingissä ja Tampereella. Jos ei ole pöytiin ohjausta (useimmissa on) niin kysyn eleellä tarjoilijalta mihin pöytään ja aina on tullut vastaus. Ei mitään ongelmia.

Vierailija
139/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu kertoo kaiken suomalaisesta ravintolakulttuurista. Asiakkaat eivät omaa ilmeisesti minkäänlaisia käytöstapoja vaan kuvittelevat voivansa tehdä ravintolassa mitä huvittaa. Tarjoilijan työtä pidetään mitättömänä ja mistään mitään tietämättömät juntit luulevat, että ainoa tehtävä tarjoilijalla pokkuroida asiakkaan joka oikkua. Sorry, asiakas ei ole aina oikeassa. Ja ihan pikku vinkiksi, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos tulet ravintolaan kuin maailman omistaja, tervehtimättä, ja istut siihen salin ainoaan likaiseen pöytään kysymättä ja kuvittelet vielä saavasi kuninkaan kohtelun, olet väärässä. Palvelua saat, mutta kyllä sulle nurkan takana nauretaan.

Ja luulet, että se paras palvelu tulee sillä että istut paskaiseen pöytään? No, tee miten lystäät. Älä sitten valita somessa, kuinka huonoa palvelua sait, idiootti. Anteeksi, kuningas.

Näin se muuten on, aasit kuvittelee, että saa nopeammin palvelua jos istuu pöytään, jossa on vielä tavaraa, eivätkä tajua, että jos on esim just tullut uusi vuoro töihin, niin jäävät kokonaan ilman palvelua, kun uudet vuorolaiset luulee, että ne on vanhoja, jo palveltuja asiakkaita.

Muutenkin ketjussa käytetään tarjoilijoista törkeää kieltä. Eikö aasit tajua edes hävetä? No, jos käyttäytyvt yhtä törkeästi ravintoloissa, kuten tässä ketjussa, niin ei ihmekään etteivät saa palvelua. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Ja ei, en ole tarjoilija, mutta ystävä on tarjoilijana hotellin ravintolassa, jossa on topakka hovimestari, joka hoitaa pöytiinohjaukset ja heti pöydän vapautuessa pistää yhden tai kaksi tarjoilijaa siivoamaan sen. Jos tarjoilijat ei ehdi, siivoaa itse.

Tosin kyseessä ei olekaan mikään hese vaan astetta paremmat hotelli ja ravintola, ei mikään s-ryhmä.

Ja vaikka on astetta parempi ravintola niin topakan hovimestarin pitää aina pöydän vapautuessa laittaa tarjoilijat tyhjentämään pöytä. Uskoisitko että ulkomailla ne tarjoilijat osaa ihan oma-aloitteisesti siivota pöydän seuraaville asiakkaille heti kun se tyhjenee. Kuulun tehtävän kuvaan ja sillä hallitaan sitä kassavirtaa että pöydät on kokoakan mahdollisimman suurella köyttöprosentilla. Ei ole puolen viivan kahden tunnin siivoustaukoa asiakkaiden välillä. Samassa pöydässä ehtii istua useampikin seurue työvuoron aikana.

Vierailija
140/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, asiakasta ei kiinnosta pätkääkään se, että miten surkeasti ja sekavasti just teidän ravintolassanne on asiat järjestetty. Asiakasta kiinnostaa se yksi tietty asia eli ruokailu ja siihen liittyvät yksityiskohdat. Jos asiakas ei teiltä saa palvelua niin taatusti löytyy toinen paikka josta sitä saa. Ravintola ei ole virasto eli asiakkaan ei ole pakko asioida teillä ja ottaa vastaan mitä tahansa ylimielistä paska-asennetta.

Jos et kestä asiakkaiden kanssa toimimista niin vaihda sellaiseen työhön jossa ei ole asiakaspalvelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi