Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravintolan asiakkaat: sen nyt vaan on niin, että jos siihen siivoamattomaan edellisten asiakkaiden jälkiä täynnä olevaan pöytään marssii, niin tiedossaa EI ole hyvää palvelua.

Vierailija
15.07.2016 |

Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"

Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.

Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.

Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.

Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...

Kommentit (243)

Vierailija
161/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki on ravintola jossa olen itse töissä, 60+ asiakaspaikkaa, ja YKSI sali työntekijä/vuoro.

Faktahan nyt vain on se että välttämättä ei ihan kaikkia ole kerennyt siivoamaan.

Toinen mukava pikkujuttu: ravintola voi usein olla lähes tyhjä, kun te urpot menette istumaan siihen yhteen pöytään jota ei ole kerennyt kattamaan (siis astiat viety pois, pelkkä pyyhkiminen & kattaminen tekemättä) ja meillä ei ole edes mitään "ikkuna pöytiä"

Ne jotka sanoo "siivotkaa nopeammin" menkää itse kokeilemaan salityötä muutaman viikon ja katellaan sit uudestaan jos käytös muuttuu.

Vierailija
162/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole enää ruokaravintolassa töissä. Siellä niin moni asia on ulkopuolisesta riippuvaa ja paskan niskaan saa tarjoilija. Nykyään olen baarissa ja siellä työvuorossa on tasan itse vastuussa siitä, mitä tapahtuu ja miten hommat hoidetaan. Okei, tippiä tulee päivittäin vähemmän kuin ennen, mutta kun saan ihan oikeaa palkkaa työnteosta, niin ei se haittaa. Toisaalta silloin kun tippi raksahtaa kohilleen, niin se on kerralla enemmän, kuin normi tarjoiluvuorostakaan sain.

Ja rakastan työtäni, nyt entistä enemmän, kun tiedän ongelman olevan peilissä, jos joku asia menee pahasti pieleen. Eipä ole vielä mennyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan näin kun ap kirjoittaa mutta jos et mene siihen siivoamattomaan pöytään, niin joku toinen menee ja jäät kokonaan ilman pöytää. Eli vaihtoehtot on joko huonoa palvelua tai ei palvelua lainkaan. Olisi niin hienoa, jos ravintolat edelleen tänä päivänä panostaisivat pöytään ohjaamiseen, mutta se taitaa olla turha toivo ja muisto menneiltä ajoilta.

Vierailija
164/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta asiakkaan pitää mennä keittiöön ruokansa tekemään, jos meinaa saada sen samana iltana pöytään. Ravintolasyöminen on liian kalkista Suomessa jo nyt ruuan laatuun nähden , joten henkilökunnan vähäisyys ja kiire pöytien siivoamisessa ei ole asiakkaan vika! Jokaisen asiakkaan raha luulisi olevan tässä taloustilanteessa tarpeen mutta suomalaisessa palvelukulttuurissa ei mikään ole niin heikkoa että sitä ei olisi vielä varaa huonontaa! Pitäkää tunkkinne. Teen itse paremnat ruuat kuin ketjuravintoloiden pussikastikkeet ja pakasteannokset.

Vierailija
165/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sinulla on tapana istua paskaiseen pöytään tai ravintolassa, missä työskentelet on paskaisia pöytiä, mitään ihmisperäistä ulostetta kyseisessä ravintolapöydässä ei ollut vaan edellisen seurueen lasit. Pöytävarausta ei myöskään ollut, turha keksiä tähän kommenttiin mitään jossittelua (ravintola-ammattilaisen puolustuskeinoja omia mielipiteitään tukemaan). Sinulle ei ilmeisesti ole vielä työssäsi valjennut, että kaikki maksavat asiakkaat ovat samanarvoisia. Kielenkäyttösi kertoo, että olet tarjoilija, joka ei osaa työtään arvostettavalla tavalla.

Periaatteessa jokainen asiakas on samalla viivalla. Näin se ei todellakaan ole oikeassa elämässä. Kyllä minua kiinnostaa enemmän ne asiakkaat, jotka tekevät pöytävarauksia, ja tuovat rahaa kassaan. Siis enemmän, kuin ruoka-annoksen ja hanaveden verran. Ja enemmän tykkään palvella asiakkaita, jotka todella haluavat palveluunsa muutakin, kuin vain ruuan tuomisen pöytään ja laskun.

Ja palvelu paranee heti, kun kysytään sopiiko siihen likaiseen pöytään istua. Se antaa tarjoilijalle heti sen olon, että asiakkaat haluavat luottaa tarjoilijan ammattitaitoon. Ja silloin sen likaisen pöydän siivoaminen käy nopeasti ja hymyssä suin, kun saan hoidettua muruset pöydältä ja lasit tiskiin. Miksi vaivautuisin antamaan teille parastani, kun te selkeästi ette kaipaa sitä?

Vierailija
166/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En useinkaan käy ravintoloissa (räkälöissä) missä on 60 paikkaa, yksi tarjoilija ja ei ikkunapöytiä. Ravintola kannattaa valita huolella, mieluummin käy harvemmin säädyllisessä ravintolassa. Keittiöön kannattaa vilkaista, likainen keittiö kertoo ravintolan tason paremmin kuin menu. Jos ravintolalla ei ole varaa henkilökunnan määrään eikä laatuun niin ruokakaan ei ole kohdallaan.

Kotona saa itse tehtyä hyvää ruokaa, ravintolalta odotan kokemusta, joten harvemmin, valikoiden. Sitten ei todellakaan tarvitse kuunnella näitä semitarjoilijoiden itkuja rasittavista asiakkaista tai nähdä rasittavaa "ammattilaisen" naaman vääntelyä. Ketjuravintolat on niin nou nou ja keskiolutkuppilatasoa olevat ravintolat ovat helvetistä.

Vierailija
167/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa jokainen asiakas on samalla viivalla. Näin se ei todellakaan ole oikeassa elämässä. Kyllä minua kiinnostaa enemmän ne asiakkaat, jotka tekevät pöytävarauksia, ja tuovat rahaa kassaan. Siis enemmän, kuin ruoka-annoksen ja hanaveden verran. Ja enemmän tykkään palvella asiakkaita, jotka todella haluavat palveluunsa muutakin, kuin vain ruuan tuomisen pöytään ja laskun.

Ja palvelu paranee heti, kun kysytään sopiiko siihen likaiseen pöytään istua. Se antaa tarjoilijalle heti sen olon, että asiakkaat haluavat luottaa tarjoilijan ammattitaitoon. Ja silloin sen likaisen pöydän siivoaminen käy nopeasti ja hymyssä suin, kun saan hoidettua muruset pöydältä ja lasit tiskiin. Miksi vaivautuisin antamaan teille parastani, kun te selkeästi ette kaipaa sitä?[/quote].

Minua kiinnostaa ravintolassa hyvä ruoka ja nopea, huomaamaton palvelu. En halua kuulla ontuvia tarinoita missä tämä viini on tuotettu tai millainen tarina tällä lautaselle päättyneellä pihvillä on. Selkeä lista, tarinat on jo menussa ja ravintolaviinit tunnen. Usein ne selostukset menee vaan överiksi, alkaa hillittömästi naurattamaan. Ne on ulkoa opeteltua tehoilulätinää, lämpö puuttuu. Tarjoilijan katse on lasittunut kun se vetää spurttina sen lätinän. Ei tee vaikutusta.

Kannattaisi ravintola-alan ammattilaisen opetella mikä arvo on ravintolalle asiakkaiden vaihtuvuudella. Kolme neljän hengen tunnin kestoista randomseuruetta ilman pöytävarausta vai Tauskin syntymäpäivää juhliva neljän hengen pöytävaraus kolme tuntia.

Sitten. Tarjoilija kyllä saa huomion kun kyse on tasokkaasta paikasta. Niitä on suurimmissa kaupungeissa muutama. Tarinat, taustat, ruoka, ollaan ihan eri maailmassa. Aikaa ja rahaa käytetään eri tavalla. Aika pysähtyy. Muualla, no, jos hoitamattomia pöytiä edes näkyy niin se on ihan sama mihin istun, hymyleekö tarjoilija vai ei, tuo vaan se ruoka ja vesi nopeasti ja huomaamattomasti. Olen nälkäinen, satuin valitsemaan kuppilanne syystä tai toisesta, en odota palvelulta juurikaan mitään kuin nopsaan eteeni se valitsemani syömäkelpoinen ruoka, lasku ja ulos. Usein se ei ole bukee mikä viipyilee vaan lasku.

Vierailija
168/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä siivoa nopeammin - huutelijat, miltä teistä tuntuisi, jos siivoaisitte niin nopeasti kuin pystytte, siellä kun on muitakin pöytiä siivottavana tai muuten huollettavana, kun samalla uudet asiakkaat seisoo jo selän takana ja jupisee hitaasta palvelusta?

No mihin ihmeessä ne uudet asiakkaat istuu kun pöydät on täynnä edeltävien asiakkaiden astioita?

Lue viesti 148.

Uusille asiakkaille pyritään tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä järjestämään vapaa pöytä. Yleensä tähän valitettavasti voi kulua muutama minuutti. Se myös kerrotaan asiakkaalle. Se on sitten vain asiakkaan päätös, jaksaako sen ajan odotella, vaiko ei. Yleensä ravintoloissa jonkinlainen aula tai eteinen on, mistä edes seisoskelutila löytyy. Tuollakin voi pyytää, jos tarvis.

Sivuhuomautuksena, sellainen palvelun muka hitaudesta jupisee miten on aika muokkaamista, varsinkin jos näkee tarjoilijan kiirehtivät sen minkä ehtii.

Vierailija
169/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi herranpieksut mitä keskustelua. Toivottavasti muutaman "tarjoilijan" kommentit lähtis bittiavaruuden kautta suoraan työnantajan sähköpostiin.

Oma mies on kokki, eikä myös ymmärrä mistä täällä valitetaan. Jos raflassa ei ole pöytiin ohjausta eikä pöydässä "varattu" lappua, saa istua mihin haluaa. Jos ei haluta että asiakas istuu mihin tahansa, hankitaan henkilökuntaa joka hoitaa pöytiin ohjauksen. Jos asiakas istuu pöytään jossa on siivous tekemättä, pahoitellaan, siivotaan pöytä, annetaan listat ja otetaan juomatilaukset heti kun mahdollista. Simple as that. Jos olet juuri tullut vuoroon etkä jostain kumman syystä ole kartalla siitä kuka on syönyt ja kuka ei, lampsit sinne asiakkaan pöydän ääreen ja avaat suusi. Kyselemällä se selviää.

Ei oikeasti ole niin vitun vaikeaa, paitsi toki niille joilla on vitun vaikea asenneVAMMA.

Vierailija
170/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranpieksut mitä keskustelua. Toivottavasti muutaman "tarjoilijan" kommentit lähtis bittiavaruuden kautta suoraan työnantajan sähköpostiin.

Oma mies on kokki, eikä myös ymmärrä mistä täällä valitetaan. Jos raflassa ei ole pöytiin ohjausta eikä pöydässä "varattu" lappua, saa istua mihin haluaa. Jos ei haluta että asiakas istuu mihin tahansa, hankitaan henkilökuntaa joka hoitaa pöytiin ohjauksen. Jos asiakas istuu pöytään jossa on siivous tekemättä, pahoitellaan, siivotaan pöytä, annetaan listat ja otetaan juomatilaukset heti kun mahdollista. Simple as that. Jos olet juuri tullut vuoroon etkä jostain kumman syystä ole kartalla siitä kuka on syönyt ja kuka ei, lampsit sinne asiakkaan pöydän ääreen ja avaat suusi. Kyselemällä se selviää.

Ei oikeasti ole niin vitun vaikeaa, paitsi toki niille joilla on vitun vaikea asenneVAMMA.

Miehesi on kokki, ja sinä olet ravintola-alan asiantuntija?

Vuorovaikutus asiakkaan puolelta on aika oleellista siinä , kuinka asiakaspalvelija suhtautuu asiakkaaseen.

Kumpi on mielestäsi tehokkaampaa, kysyä tarjoilijalta vapaata pöytää ystävällisesti, vai mököttää paskavammaisen persenaamana paskaisessa pöydässä mielensä jo valmiiksi pahoittaneena.

Tarjoilijakin on vain ihminen.

Suomalaisen asiakkaan käytöksessä on todellakin toivomisen varaa.

Vierailija
171/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eteisessä seisojat on täysin idiootteja. Eihän niistä edes näe ovatko tulossa tai menossa. Mun puolesta saa seistä koko illan siinä eteisessä kunhan antavat tilaa asiakkaille jotka osaavat kulkea ovesta sisään ja ulos ihan ilman saattajaa. Kyllä mä nyt odotan että asiakas osaa pöytään mennä. Mä siivoan kun ehdin, jos ei jaksa odottaa niin asiakas voi ihan vapaasti siirtää ne käytetyt astiat jollekin toiselle pöydälle.

Vierailija
172/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just viimeksi kun kävin tuollaisessa paikassa, jossa ei ole pöytiin ohjausta, niin kaikki pöydät pursuivat astioita, asiakkaat olivat ilmeisesti jo aikaisemmin siirrelleet niitä muihin tyhjiin pöytiin. Eikä henkilökunta tehnyt elettäkään siivotakseen niitä sotkuja, vaikka suuri kiire ei näyttänyt olevan, aika loivaliikkeistä toimintaa.

Miksi et ap korjaa lautasia ja muita pois jos silloin, kun asiakkaat vielä istuvat siinä ja ovat syöneet? Näin suurimmassa osassa paikkoja tehdään. Juomat ehkä jäävät ja siinä sulla on lisämyynnin paikka myös, kun kysyt, että maistuiko? Saisko olla lisää juotavaa? On sitten helpompi siivota se loppu, kun siinä on enää juomalasit jäljellä.

Vaikutat vähän ammattitaidottomalta. Tai sitten olet vaan kovin hidas.

En ole ap, mutta joskus se siivoaminen on muutakin kuin astioiden pois viemistä. Varsinkin lapsiperheiden jäljiltä saa usein siivota pöydän aluset rikkalapiolla/-imurilla. Pöytä on niin tahmainen, että painepesurilla olisi käyttöä. Tuolien paikalla on syöttötuolit. Joissain ravintolassa vaihdetaan pöytäliinat tai tabletit ja katetaan uusi setti tuokailuvälineitä ja laseja pöytään. Taitellaan servetit. Ei se nyt ihan käden käänteessä käy, mutta nopeammin kuitenkin jos siinä pöydässä ei istu kukaan tympeä ilme naamallaan huokailemassa.

Olkoon vaikka miten vaikeaa siivota. Asiakas ei ole siellä helpottamassa tarjoilijan työtä. Tarjoilija kuuluu pystyä tekemään työnsä vaikka asiakkaat ovat paikalla ja vaikka asiakas ei hymyillen pyytelisi anteeksi kun tuli nyt häiritsemään tarjoilijaa tärkeässä työssään.

Jos haluat hyvää palvelua, se on mahdollista järjestää. Jos haluat istua siinä paskalähmäisessä pöydässä ilman puhtaita ruokailuvälineitä ja siistiä ympäristöä, niin ole hyvä vaan. Tarjoilija ei ole siellä sen vuoksi, että asiakas voi käyttäytyä kuin pystymetsän juntti häntä kohtaan.

Aika koomista että tuollainen rääväsuu nimittelee muita juntiksi. Tarjoilija on siellä tasan sen vuoksi, että siinä "paskalähmäisessä" pöydässä ei tarvitse istua. Jos asiakas joutuu siinä istumaan, tarjoilija ei osaa työtään. Itse ainakin annan sellaisesta reippaasti palautetta ravintolalle. Omistajaa kiinnostaa ihan varmasti tietää, jos palkkalistoille on eksynyt joku sinunlaisesi. Sääliksi käy yrittäjiä, jotka saavat riesakseen tuolla asenteella varustettua henkilökuntaa.

Ei ole mitään "pysymetsän juntin" käytöstä että odottaa saavansa ravintolassa palvelua. Miten se on niin vaikea takoa joidenkin kalloon, että tarjoilija on asiakasta varten. Ei päinvastoin.

NO MIKSI SINÄ SAATANAN JUNTTI MENET ISTUMAAN SINNE PASKALÄHMÄISEEN PÖYTÄÄN ENNEN KUIN SE ON SIIVOTTU? Jumalauta että voi olla ymmärryksessä vikaa. Lämmitä vaan kotona se Saarioisten roiskeläppä ja säästä minut noin juntilta käyttäytymiseltä!

Veikkaanpa, että et pysy työelämässä kovin kauan enää tuolla asenteella. Upotapa pää kylmään vesisankoon hetkeksi niin rauhoitut.

Kyllä hirvittää kaikkien ravintolayrittäjien puolestä tähän ketjuun laitetut kommentit. Tunnen yhden yrittäjäpariskunnan, joille korkeatasoinen palvelu on tärkein kilpailuvaltti. Tekevät töitä melkein vuorokauden ympäri ja ovat ylpeitä työstään. Miten väärin se olisi, jos joku tuollainen pilaisi heidän maineensa, jos erehtyisivät palkkaamaan.

Korkeatasoinen ravintola muodostuu muun muassa hyvin käyttäytyvistä asiakkaista. Jos sinun tuntemasi yrittäjäpariskunnan kuppilaan ilmaantuu asiakkaita, joilla ei ole minkäänlaista etikettiymmärrystä, niin tekeekö sen ravintolan korkeataisoisuus niistä asiakkaista korkeatasoisia? Voin sanoa, että olen alalla ollut jo yli 20 vuotta, mutta juntit vituttavat edelleen, oli palvelu minkätasoista hyvänsä. Taidat olla itse juntti, joka istuu paskaiseen pöytään?

Itseasiassa korkeatasoisessa ravintolassa osataan pienin liikkein saada asiakkaat käyttäytymään etiketin mukaan ja riittävän korkeatasoisesti. Usein vieläpä niin, että asiakas ei itse huomaa sitä ohjeistusta, vaan ajatteleen lähinnä, kuinka hyvä palvelu paikassa onkaan. Korkeatasoisessa ravintolassa tarjoilija osaa ottaa huomioon ne asiakkaat, joista näkee jo ovella, etteivät he välttämättä asioi usein ravintoloissa.

Vierailija
173/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä kuin 169, mikä siinä tarjoilemisessa on niin vaikeaa, no se asenne. Asiakkaat on niin vaikeita, joo joo. Kokemus kyllä opettaa jos ei ole täysin idiootti.

Minua ärsyttää se kokemattomien henkilöiden tehoilu, nyt ollaan niin ammattilaista ja ollakseen, kaikki asiakkaat on toivottomia siis "heh asiakkaita" ja ne asiakkaat vaan ei tajuu. Toikin pariskunta vaan istu tonne pöytään voi jeesus eikö ne tajuu et mulla on kiire enkä oo millään ehtinyt siivota pöytää ja se on niin vaikeeta siivota kun ne jo on siinä. Ja jotkut valittaa et peruna on raakaa hei emmä nyt enää sille mitään voi tehdä hei kamoon, rasittavaa.

Toivottavasti karma kulkee ja nää kyypparit saa istua vanhuksina vuorokauden paskavaipoissa kun hoitohenkilökunta pitää heitä rasittavina tapauksina.

Vierailija
174/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy siihen, että tarjoilijoilla on enemmän tekemistä kuin aikaa ja käsiä, on yleensä siinä, että tarjoilijoilla on liian vähän. Se tosin ei ole tarjoilijoilla vika. Moni paikka pyrkii maksimoimaan voitot sillä, että henkilökuntaa on mahdollisimman vähän, yleensä liian vähän. Tämä taas ei ainakaan paranna palvelua asiakkaan kannalta. Valitettavasti.

Vierailija
175/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se vaan on toverit. Kun suurin ongelma tässä on juuri se, että kun kiireisessä ravintolassa jotkut pikku ketut hiipii likaseen pöytään nököttämään, niin ei teitä huomata, kas kun me emme muista kasvoilta teitä kaikkia asiakkaita :) Ja sitten kun te olette puoli tuntia tönöttäneet ja tulette vaatimaan palvelua, niin muistakaa kuitenkin miten kyseisen huomiotta jättämisen kohteeksi jouduitte 👏🏼

Miten voi olla, ettei teidän ravintolassa palvella puoleen tuntiin pöydässä istuvaa asiakasta? Eikö teillä muka oikeasti kysellä, tahtooko asiakas jälkiruokaa, lisää juotavaa, tai mahdollisesti laskun? Ja jos näyttää siltä, että jossain pöydässä on maksettu lasku puoli tuntia sitten ja asiakas vain istuu tyhjän lasin ääressä, niin eikö teillä käydä kysymässä, haluaisko asiakas vielä jotain? 

Vierailija
176/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näille "siivoa nopeammin"-kommentoijille sanoisin, että jos asemalla on 13 pöytää, ruokia on luukulla valmiina niin paljon, että kokki ei saa nostettua uusia annoksia esille, tiskinurkkaus aivan täynnä että hädin tuskin edes lasit ja ottimet riittää asiakkaille, baaritiskillä notkuu porukkaa niin ei siinä lähdetä ykkös prioriteettina pöytiä siivoamaan. Tällaisia kiirepäiviä on siis todella usein sesonkiaikoina. Asiakkaat palvellaan ensin, sitten siivotaan, näin mua on ohjeistettu. T. Tarjoilijana 10v

Eikö asiakkaille voi tällöin käydä pahoittelemassa, että pöydän saamisessa kestää vielä hetken ja ohjata heitä baarin puolelle nauttimaan sillä välin jotain juotavaa?

Vierailija
177/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja palvelu paranee heti, kun kysytään sopiiko siihen likaiseen pöytään istua. Se antaa tarjoilijalle heti sen olon, että asiakkaat haluavat luottaa tarjoilijan ammattitaitoon. Ja silloin sen likaisen pöydän siivoaminen käy nopeasti ja hymyssä suin, kun saan hoidettua muruset pöydältä ja lasit tiskiin. Miksi vaivautuisin antamaan teille parastani, kun te selkeästi ette kaipaa sitä?

.

Minua kiinnostaa ravintolassa hyvä ruoka ja nopea, huomaamaton palvelu. En halua kuulla ontuvia tarinoita missä tämä viini on tuotettu tai millainen tarina tällä lautaselle päättyneellä pihvillä on. Selkeä lista, tarinat on jo menussa ja ravintolaviinit tunnen. Usein ne selostukset menee vaan överiksi, alkaa hillittömästi naurattamaan. Ne on ulkoa opeteltua tehoilulätinää, lämpö puuttuu. Tarjoilijan katse on lasittunut kun se vetää spurttina sen lätinän. Ei tee vaikutusta.

Kannattaisi ravintola-alan ammattilaisen opetella mikä arvo on ravintolalle asiakkaiden vaihtuvuudella. Kolme neljän hengen tunnin kestoista randomseuruetta ilman pöytävarausta vai Tauskin syntymäpäivää juhliva neljän hengen pöytävaraus kolme tuntia.

Sitten. Tarjoilija kyllä saa huomion kun kyse on tasokkaasta paikasta. Niitä on suurimmissa kaupungeissa muutama. Tarinat, taustat, ruoka, ollaan ihan eri maailmassa. Aikaa ja rahaa käytetään eri tavalla. Aika pysähtyy. Muualla, no, jos hoitamattomia pöytiä edes näkyy niin se on ihan sama mihin istun, hymyleekö tarjoilija vai ei, tuo vaan se ruoka ja vesi nopeasti ja huomaamattomasti. Olen nälkäinen, satuin valitsemaan kuppilanne syystä tai toisesta, en odota palvelulta juurikaan mitään kuin nopsaan eteeni se valitsemani syömäkelpoinen ruoka, lasku ja ulos. Usein se ei ole bukee mikä viipyilee vaan lasku.

No tässä puhutaan aika kärjistetysti ja keskitytään nimenomaan idioottiasiakkaisiin. Edelleen 90% asiakkaista on mahtavia ja antaa ammattitaitoiselle henkilökunnalle tilaa työskennellä ja näkevät jos tarjoilijalla on kiire. Ja tarjoilijan ammattitaitoon kuuluu huomata, koska asiakas haluaa vain vatsantäytettä nopeasti ja tehokkaasti ja koska siihen palveluun ja lisämyyntiin "kannattaa panostaa".

Enkä ole vielä yhdessäkään sellaisessa ravintolassa ollut, jossa henkilökunnalle on annettu joku kirja, josta voi opetella hienoja tarinoita. Kyllä sen myynnin oppii työn ohessa ja persoonallisuuskin vaikuttaa asiaan. Ja kaksi kertaa elämässäni olen ollut ketjulla töissä, ei kiitos enää. Se on niin joustamatonta ja vaikeaa palvella asiakkaita hyvin, kun jokainen murunen ja tippa lasketaan. Ja valitettavan usein se johtuu hyväksikäyttävistä asiakkaista, sekä henkilökunnan polaamisesta.

Helsingissä on ollut suurin kirjo henkilökunnan ammattitaidossa. Olen huomannut, että huonon johdon ravintoloissa säästetään väärissä paikoissa, eikä nähdä metsää puilta. Onneksi olen nykyään sellaisessa paikassa töissä, joissa vakituinen henkilökunta on ammattitaitoista ja ikähaarukka suuri. Siellä on ilo ottaa extratyöntekijöitä joukkoon ja opettaa uusia alalle tulevia, kun meillä vakkareilla on ammattitaito ja asiakaspalvelu hallussa. Ja me osataan hyödyntää vanhojen kokemus ja nuorien innokkuus. Tosin ehtona meillä on se, että on ammattitutkinto taskussa, koska kokemus on opettanut, että pohjatiedon omaavat ovat myös vastaanottavaisempia, eikä heidän perehdyttämisessä mene kauaa.

Vierailija
178/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse toisella asiakaspalvelualalla. Tai itseasiassa teen kahta eri asiakaspalvelutyötä. Viikonloppuisin olen karaokejuontajana (jotkut pitävät varmasti ihan paskaduunina, ihan sama) ja sillä alalla pitäisi törmätä urpoihin asiakkaisiin harva se päivä, mutta yleensä saan todella mukavaa kohtelua asiakkailta. Ja miten tämä onkaan mahdollista? Antamalla hyvää asiakaspalvelua itse! Ihan pystymetsäjuntitkin ovat osanneet käyttäytyä, koska olen antanut todella hyvää palvelua, sillä se on minulle kunnia-asia. Olla hyvä asiakaspalvelija. Niin paljon paskaa asiakaspalvelua olen Suomessa saanut, että omalla kohdallani olen päättänyt loistaa sillä, että teen sen mitä asiakaspalvelijan kuulukin, eli palvella asiakasta ja tren sen niin hyvin ja ystävällisesti kuin osaan! Ja tiedättekö, saan joka illan jälkeen kiitosta siitä, miten hyvää palvelua olen asiakkaille antanut ja miten mukavaa asiakkailla on ollut.

Ihan vain vinkkinä täällä vinkuville tarjoilijoille, jotka ovat näyttäneet unohtaneen oman alansa ja työpaikkansa perimmäisen pointin. Ne vitun rasittavat junttiasiakkaat tuo ne eurot pöytään, joilla teidänkin palkkanne maksetaan. Tämäkin tiedoksi, jos se ei jollekin ollut vielä niin selvää ;).

Vierailija
179/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorovaikutus asiakkaan puolelta on aika oleellista siinä , kuinka asiakaspalvelija suhtautuu asiakkaaseen.

Kumpi on mielestäsi tehokkaampaa, kysyä tarjoilijalta vapaata pöytää ystävällisesti, vai mököttää paskavammaisen persenaamana paskaisessa pöydässä mielensä jo valmiiksi pahoittaneena.

Ahaa, eli ongelma ei olekkaan se että istuu siivoamattomaan pöytään, vaan sua pännii se että asiakas on mielestäsi muuten tyly? Noihan on siis kaksi eri asiaa, kannattaisi esittää asiansa vähän selvemmin. Mutta ehkä sulla on ylipäätään vaikeuksia kommunikoinnissa ja ihmisten eleiden lukemisessa, ja siksi joudut niin kovin usein napit vastakkain asiakkaiden kanssa?

Vaikka me istumme siivoamattomaan pöytään, emme ole mielestämme "paskanvammaisia persenaamoja" (sivuhuomautuksena, tuossa kohtaa kannattaisi jo vaihtaa alaa, ihan oikeasti. Jos asenne kaikkia pikkuasioitakin kohtaan alkaa olla tuo.. ). Me ainakin istumme siihen pöytään, juttelemme keskenämme normaalisti niinkuin siivotussakin pöydässä. Odotamme tarjoilijaa. Tervehdimme. Sanomme ettei haittaa mitään, jos tarjoilija pahoittelee sotkuista pöytää. Kiitämme kun se on siivottu, tilaamme juomat. Sanomme kiitos kun ne tuodaan. Keskitymme kuitenkin pääasiassa toisiimme, koska tulemme ravintolaan syömään ja nauttimaan ajasta omien läheisten kanssa. Emme leikkimään tapaleikkejä ja pokkurointia tarjoilijan kanssa. Käyttäydyt kuin pikkulapsi. "mää en leiki teijän kanssa kun te ette tee niinku mää halusin!".

Vierailija
180/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli ongelma ei olekkaan se että istuu siivoamattomaan pöytään, vaan sua pännii se että asiakas on mielestäsi muuten tyly? Noihan on siis kaksi eri asiaa, kannattaisi esittää asiansa vähän selvemmin. Mutta ehkä sulla on ylipäätään vaikeuksia kommunikoinnissa ja ihmisten eleiden lukemisessa, ja siksi joudut niin kovin usein napit vastakkain asiakkaiden kanssa?

Vaikka me istumme siivoamattomaan pöytään, emme ole mielestämme "paskanvammaisia persenaamoja" (sivuhuomautuksena, tuossa kohtaa kannattaisi jo vaihtaa alaa, ihan oikeasti. Jos asenne kaikkia pikkuasioitakin kohtaan alkaa olla tuo.. ). Me ainakin istumme siihen pöytään, juttelemme keskenämme normaalisti niinkuin siivotussakin pöydässä. Odotamme tarjoilijaa. Tervehdimme. Sanomme ettei haittaa mitään, jos tarjoilija pahoittelee sotkuista pöytää. Kiitämme kun se on siivottu, tilaamme juomat. Sanomme kiitos kun ne tuodaan. Keskitymme kuitenkin pääasiassa toisiimme, koska tulemme ravintolaan syömään ja nauttimaan ajasta omien läheisten kanssa. Emme leikkimään tapaleikkejä ja pokkurointia tarjoilijan kanssa. Käyttäydyt kuin pikkulapsi. "mää en leiki teijän kanssa kun te ette tee niinku mää halusin!".

Olet moukka mouhottaja, jolla ei ole käytöstapoja. Et vastannut, oletko ravintola-alan asiantuntija sillä verukkeella, että miehesi on kokki? Kokit on suurin osa kusipäitä, ja kokeilla ei ole useinkaan mitään käsitystä siitä mitä tarjoilijan työ pitää sisällään.

Millä alalla itse työskentelet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän