Ravintolan asiakkaat: sen nyt vaan on niin, että jos siihen siivoamattomaan edellisten asiakkaiden jälkiä täynnä olevaan pöytään marssii, niin tiedossaa EI ole hyvää palvelua.
Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"
Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.
Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.
Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.
Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu kertoo kaiken suomalaisesta ravintolakulttuurista. Asiakkaat eivät omaa ilmeisesti minkäänlaisia käytöstapoja vaan kuvittelevat voivansa tehdä ravintolassa mitä huvittaa. Tarjoilijan työtä pidetään mitättömänä ja mistään mitään tietämättömät juntit luulevat, että ainoa tehtävä tarjoilijalla pokkuroida asiakkaan joka oikkua. Sorry, asiakas ei ole aina oikeassa. Ja ihan pikku vinkiksi, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos tulet ravintolaan kuin maailman omistaja, tervehtimättä, ja istut siihen salin ainoaan likaiseen pöytään kysymättä ja kuvittelet vielä saavasi kuninkaan kohtelun, olet väärässä. Palvelua saat, mutta kyllä sulle nurkan takana nauretaan.
Luuletko oikeasti, että mua kiinnostaa pätkän vertaa, mitä joku nobody hihittää nurkan takana mulle? Ihan oikeasti. Elämässä tulee hulluksi, jos alkaa miettiä, mitä selän takana tapahtuu. Pääasia, että palvelu pelaa, koska siitä maksetaan. Käyttäydyn asiallisesti tarjoilijoita kohtaan, mutta me emme ole ravintolassa tasa-arvoisessa asemassa. Ihmisinä kyllä noin yleisesti, mutta siinä tilanteessa minä olen kuningas ja tarjoilija palvelee kohtuullisuuden rajoissa sitä rahaa vastaan, jonka maksan ravintolalle.
Ja luulet, että se paras palvelu tulee sillä että istut paskaiseen pöytään? No, tee miten lystäät. Älä sitten valita somessa, kuinka huonoa palvelua sait, idiootti. Anteeksi, kuningas.
Näin se muuten on, aasit kuvittelee, että saa nopeammin palvelua jos istuu pöytään, jossa on vielä tavaraa, eivätkä tajua, että jos on esim just tullut uusi vuoro töihin, niin jäävät kokonaan ilman palvelua, kun uudet vuorolaiset luulee, että ne on vanhoja, jo palveltuja asiakkaita.
Muutenkin ketjussa käytetään tarjoilijoista törkeää kieltä. Eikö aasit tajua edes hävetä? No, jos käyttäytyvt yhtä törkeästi ravintoloissa, kuten tässä ketjussa, niin ei ihmekään etteivät saa palvelua. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Ja ei, en ole tarjoilija, mutta ystävä on tarjoilijana hotellin ravintolassa, jossa on topakka hovimestari, joka hoitaa pöytiinohjaukset ja heti pöydän vapautuessa pistää yhden tai kaksi tarjoilijaa siivoamaan sen. Jos tarjoilijat ei ehdi, siivoaa itse.
Tosin kyseessä ei olekaan mikään hese vaan astetta paremmat hotelli ja ravintola, ei mikään s-ryhmä.
Ja vaikka on astetta parempi ravintola niin topakan hovimestarin pitää aina pöydän vapautuessa laittaa tarjoilijat tyhjentämään pöytä. Uskoisitko että ulkomailla ne tarjoilijat osaa ihan oma-aloitteisesti siivota pöydän seuraaville asiakkaille heti kun se tyhjenee. Kuulun tehtävän kuvaan ja sillä hallitaan sitä kassavirtaa että pöydät on kokoakan mahdollisimman suurella köyttöprosentilla. Ei ole puolen viivan kahden tunnin siivoustaukoa asiakkaiden välillä. Samassa pöydässä ehtii istua useampikin seurue työvuoron aikana.
Ongelma on että Suomessa on poistettu ne pikkupomot turhina kuluina. Luullaan että homma toimii tarjoilijoiden omasta toimesta. No ei toimi. Tästä ketjusta huomaa hyvin että asiakaspalvelu, pöytien siivous, pöytiinohjaus, yleensäkin prosessit ja laatu ei pelaa jos ei ole läsnäolevaa esimiesporrasta joka vastaa käytännöntoiminnasta ja siitä että työajalla tehdään töitä ei surffata facebookissa.
Ehehehe. Suomiruokalassa jää aika nälkäiseksi jos jää odottamaan pöytäänohjausta =D =D. Tyhmiä neuvoja sanon minä. Lisäksi jos tarjoilijan asenne on antaa paskaa palvelua, niin ei siinä auta sitten mikään. Pitää vaan istua hiljaa ja toivoa ettei ruokaan syljetä.
Vaihtoehdot ovat monesti vähissä, jos puhtaita pöytiä ei ole, muutakin väkeä on tulossa sisään täyttäen vapaat (likaiset) pöydät ja tarjoilijoita ei näy ei kuulu. Siinä saa ihan rauhassa seisoa toljottaa likaisen pöydän vieressä kulkuväylän tukkona jos haluaa - minä en halua vaan vaihdan suosiolla toiseen ravintolaan. Siinäpä ap saat pitää paskan palvelusi, parempaan tuskin pystytkään.
Vierailija kirjoitti:
Näin se vaan on toverit. Kun suurin ongelma tässä on juuri se, että kun kiireisessä ravintolassa jotkut pikku ketut hiipii likaseen pöytään nököttämään, niin ei teitä huomata, kas kun me emme muista kasvoilta teitä kaikkia asiakkaita :) Ja sitten kun te olette puoli tuntia tönöttäneet ja tulette vaatimaan palvelua, niin muistakaa kuitenkin miten kyseisen huomiotta jättämisen kohteeksi jouduitte 👏🏼
No jos tarjoilla ei käy pöydässä kysymässä mitään puolen tuntien ja kysymässä mitä saisi olla ( lisä myynti ) niin potkut tulee!!
Eihän nyt olemassa olevia asiakasta voi sivutaa
Puolin ja toisin.
Asiakkaan ei tulisi maksaa laskua likaiset lautaset pöydässä, mutta monesti juomalasit ovat kohteliasta jättää kunnes asiakas on poistunut. Pöytää ei voi myöskään uudelleen kattaa edellisen asiakkaan aikana. Joten "siivoa nopeammin" kommentit eivät nähneet täysin koko kuvaa.
Jos asiakas on lähtenyt ja lautaset jääneet pöytään on myös asiakaskin poistunut kiireellä. Komppaan kuitenkin sen, että tarjoilua ja helpottaa isoimmista asioista siivoaminen asiakkaan ollessa pöydässä.
Itse en koskaan istuisi likaiseen pöytään. En istuisi likaiseen vessaankaan. Asiakas voi odottaa kauniisti pöydän siivoamista toisaalla ja saa samalla ravintolassa parhaimman mahdollisen kokemuksen ja elämyksen. Ravintola haluaa siivota ja kattaa pöydän juuri teille ja palvella juuri teitä. Antakaa heidän tehdä työnsä, miksi väkisin änkeä keskeneräiseen palvelutilanteeseen?
Tekstissä ei kielletty ketään menemästä parhaille paikoille vaan odottamaan kunnes työntekijä osoittaa pöydän olevan valmis ja hänen olevaan valmis palvelemaan teitä.
Vierailija kirjoitti:
Puolin ja toisin.
Asiakkaan ei tulisi maksaa laskua likaiset lautaset pöydässä, mutta monesti juomalasit ovat kohteliasta jättää kunnes asiakas on poistunut. Pöytää ei voi myöskään uudelleen kattaa edellisen asiakkaan aikana. Joten "siivoa nopeammin" kommentit eivät nähneet täysin koko kuvaa.
Jos asiakas on lähtenyt ja lautaset jääneet pöytään on myös asiakaskin poistunut kiireellä. Komppaan kuitenkin sen, että tarjoilua ja helpottaa isoimmista asioista siivoaminen asiakkaan ollessa pöydässä.
Itse en koskaan istuisi likaiseen pöytään. En istuisi likaiseen vessaankaan. Asiakas voi odottaa kauniisti pöydän siivoamista toisaalla ja saa samalla ravintolassa parhaimman mahdollisen kokemuksen ja elämyksen. Ravintola haluaa siivota ja kattaa pöydän juuri teille ja palvella juuri teitä. Antakaa heidän tehdä työnsä, miksi väkisin änkeä keskeneräiseen palvelutilanteeseen?
Tekstissä ei kielletty ketään menemästä parhaille paikoille vaan odottamaan kunnes työntekijä osoittaa pöydän olevan valmis ja hänen olevaan valmis palvelemaan teitä.
Tämä toimii ihan hirveän hienosti, jos ravintolassa on tilat, joissa asiakas voi odottaa pöytää. Jos huonojalkaisten mummojen, sylilasten ja vilkasliikkeisten taaperoiden kanssa pitää parveilla pöytien välissä muiden kulkua estämässä, saa ravintolan väki kyllä ihan keskenään miettiä, miksi asiakkaat istuvat likaisissa pöydissä.
Jos ravintolassa on pöydät täynnä poisviemistä odottavia astioita niin se kertoo siitä että tarjoilijat ei hoida töitään. Nehän kaikki pöydät kuuluu jonkun tarjoilijan alueeseen eli ei hoida töitään. Hyvä se on omaa laiskuuttaan asiakkaiden päälle kaataa ja sama siinä on vaikka vuoro olisi vaihtunut ne kuuluu yhä jonkun tarjoilijan alueeseen.
Ja se että nyt hoidetaan niitä jotka jo odottaa ruokiaan eikä niitä jotka istuu täyteen pöytään on naurettava lause. Eihän ne astioita täynnä olevat pöydät ole mitään joutopöytiä vaan juuri niitä pöytiä joiden asiakkaista pitäisi saada ravintolalle tuottoa eli rahaa. Mitähän mieltä se ravintolan omistaja on tuollaisesta?
Kummallista tarjoilijan itsensä nostamista tuo aloittajan teksti. On olevinaan joku vallankäyttäjä.
Mistähän muuten johtuu että monesti kun pääruoka on tuotu pöytään niin ei enää tarjoilla mitään eikä edes katsota asiakkaan suuntaan vaikka paikassa on viinaa ja jälkiruokaa yms tarjolla? Onko asiakas muuttunut tyhmäksi mitäs ääliö istut pöytään jossa on astioita-kategoriaan niin että tarjoilija voi heitellä niskaa heille ja jättää palvelematta?
On se hankalaa tuo tarjoilijan työ!
Nämä siivoa nopeammin - huutelijat, miltä teistä tuntuisi, jos siivoaisitte niin nopeasti kuin pystytte, siellä kun on muitakin pöytiä siivottavana tai muuten huollettavana, kun samalla uudet asiakkaat seisoo jo selän takana ja jupisee hitaasta palvelusta?
Vierailija kirjoitti:
Nämä siivoa nopeammin - huutelijat, miltä teistä tuntuisi, jos siivoaisitte niin nopeasti kuin pystytte, siellä kun on muitakin pöytiä siivottavana tai muuten huollettavana, kun samalla uudet asiakkaat seisoo jo selän takana ja jupisee hitaasta palvelusta?
No mihin ihmeessä ne uudet asiakkaat istuu kun pöydät on täynnä edeltävien asiakkaiden astioita?
Lue viesti 148.
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"
Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.
Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...
Ja kyllä vaikka se sinua niin korpeaakin niin moni ammattiliitto on tehnyt sopimuksia tyyliin jälkiruoka puoleen hintaan joidenkin ravintoloiden kanssa. Ne pitää ammattitaitoisella tarjoilijalla olla jossain ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nuorena ja opiskeluaikana vuosia ollut asiakaspalveluammatissa ja en edelleenkään ymmärrä osan silloisista kollegoista asennetta. Perusperiaate oli, että asiakas ei saa kysyä, pyytää, arvostella tai mitään. Niin, tuli lähinnä mieleen, että "tää työ olis ihan kivaa, jos ei olis noita pirun asiakkaita häiritsemässä". Sitten osa harrasti just tota sadistista ilkeilyä asiakkaille, jotka eivät osanneet tarkkaan mukautua heidän mielestään toimimaan oikein.
Jonkin aikaa olin laivalla ja hyvä esimerkki asenteesta oli, kun asiakas tuli infoon sanomaan, että hytissä on vaan kolme pyyhettä. Jessus sitä narinaa jälkikäteen, että "voi vittu, varmaan ne ei edes tarvi niitä neljää pyyhettä, mutta pitää vaan tulla valittamaan".
Minä olen edelleen laivalla. Sinä et ehkä enää kestänyt? Urpoja on työpassin aikana muutamia, mutta suurin osa kivoja asiakkaita. Sitten on näitä, joita ei vaan normi-ihminen voi ymmärtää. Kuten "saisinko pyyhkeen paskani kuivaamiseen seinältä"?
Kyllä, on meitä moneen junaan.
No mutta, asiakas itsehän aikoo siivota sen paskan, olisit tyytyväinen siitä, että pyrkii itse hoitamaan asian! Tuskin se asiakas sitä paskaa tarkoituksellisesti sinne seinään on sohrannut, jos itse aikoo sen siivota.
Tuntuu tosiaan olevan moneen laivaan teitäkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu kertoo kaiken suomalaisesta ravintolakulttuurista. Asiakkaat eivät omaa ilmeisesti minkäänlaisia käytöstapoja vaan kuvittelevat voivansa tehdä ravintolassa mitä huvittaa. Tarjoilijan työtä pidetään mitättömänä ja mistään mitään tietämättömät juntit luulevat, että ainoa tehtävä tarjoilijalla pokkuroida asiakkaan joka oikkua. Sorry, asiakas ei ole aina oikeassa. Ja ihan pikku vinkiksi, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos tulet ravintolaan kuin maailman omistaja, tervehtimättä, ja istut siihen salin ainoaan likaiseen pöytään kysymättä ja kuvittelet vielä saavasi kuninkaan kohtelun, olet väärässä. Palvelua saat, mutta kyllä sulle nurkan takana nauretaan.
Luuletko oikeasti, että mua kiinnostaa pätkän vertaa, mitä joku nobody hihittää nurkan takana mulle? Ihan oikeasti. Elämässä tulee hulluksi, jos alkaa miettiä, mitä selän takana tapahtuu. Pääasia, että palvelu pelaa, koska siitä maksetaan. Käyttäydyn asiallisesti tarjoilijoita kohtaan, mutta me emme ole ravintolassa tasa-arvoisessa asemassa. Ihmisinä kyllä noin yleisesti, mutta siinä tilanteessa minä olen kuningas ja tarjoilija palvelee kohtuullisuuden rajoissa sitä rahaa vastaan, jonka maksan ravintolalle.
Ja luulet, että se paras palvelu tulee sillä että istut paskaiseen pöytään? No, tee miten lystäät. Älä sitten valita somessa, kuinka huonoa palvelua sait, idiootti. Anteeksi, kuningas.
Näin se muuten on, aasit kuvittelee, että saa nopeammin palvelua jos istuu pöytään, jossa on vielä tavaraa, eivätkä tajua, että jos on esim just tullut uusi vuoro töihin, niin jäävät kokonaan ilman palvelua, kun uudet vuorolaiset luulee, että ne on vanhoja, jo palveltuja asiakkaita.
Muutenkin ketjussa käytetään tarjoilijoista törkeää kieltä. Eikö aasit tajua edes hävetä? No, jos käyttäytyvt yhtä törkeästi ravintoloissa, kuten tässä ketjussa, niin ei ihmekään etteivät saa palvelua. Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
Ja ei, en ole tarjoilija, mutta ystävä on tarjoilijana hotellin ravintolassa, jossa on topakka hovimestari, joka hoitaa pöytiinohjaukset ja heti pöydän vapautuessa pistää yhden tai kaksi tarjoilijaa siivoamaan sen. Jos tarjoilijat ei ehdi, siivoaa itse.
Tosin kyseessä ei olekaan mikään hese vaan astetta paremmat hotelli ja ravintola, ei mikään s-ryhmä.
Kuule, asiakasta ei kiinnosta pätkääkään se, että miten surkeasti ja sekavasti just teidän ravintolassanne on asiat järjestetty. Asiakasta kiinnostaa se yksi tietty asia eli ruokailu ja siihen liittyvät yksityiskohdat. Jos asiakas ei teiltä saa palvelua niin taatusti löytyy toinen paikka josta sitä saa. Ravintola ei ole virasto eli asiakkaan ei ole pakko asioida teillä ja ottaa vastaan mitä tahansa ylimielistä paska-asennetta.
Jos et kestä asiakkaiden kanssa toimimista niin vaihda sellaiseen työhön jossa ei ole asiakaspalvelua.
En minä siellä ole töissä, arvon aasi, minä olen se joka tekee sinullekin niitä psyykelääkkeitä, joita et kuitenkaan ota. Ja se ettet ota niitä näkyy tekstissäsi selvääkin selvemmin.
153 lisää, että aasi on hyvä ja valittaa Kämpin johdolle, jos kokee saaneensa siellä surkeaa palvelua, vaikka siellä ei ole varaa käydä :)
Eikö sinne ovelle voi muka laittaa kylttiä, että odottakaa pöytiinohjausta? Viimeksi kun seisottiin Raxissa odottamassa, ohi rynni 8 hengen porukka, jotka valtasivat viimeiset 2 tyhjää (siivoamatonta) pöytää. Huomautin kassalla, että kyllä meidän perhe oli jonossa ensin, ja kassahlö kertoi, että heillä EI ole pöytiin ohjausta ja heti kun on maksanut, voi mennä varaamaan paikat. Kysyin, että mites kun pöydät oli niin törkysessä kunnossa, limua valunut ja edellisten asiakkaiden jättämiä pahvimukeja yms. Tähän kassaneiti puolustautui, että kyllä siivotaan sitä tahtia kuin ehditään ja asiakkaiden kuuluu viedä kaikki astiansa ja roskansa pois, mutta kun kaikki eivät niin toimi. Just. Seuraavaksi siellä on varmaan pyyhintärätit pöydillä valmiina.
Tätä ketjua lukiessa tuli mieleen, ettei taida asiakkaat olla oikein toivoittuja ravintolaan. Mikä lienee ravintolan tarkoitus??
Olen aina inhonnut ravintoloita, jossa tarjoilijat tylyttävät asiakkaita. Osalla tarjoilijoista menee sekaisin käsitteet ravintola-alan ammattilainen ja epäystävällinen tehoilija. Jos ravintolassa jo sisääntullessaan saa epäystävällistä palvelua niin lähden nykyään heti pois.
Menimme kerran mieheni kanssa kylpyläravintolaan, ainut ikkunapöytä oli edellisten asiakkaiden jäljiltä ja pari vapaana olevaa pöytää oli pimeässä nurkassa. Ei kiitos, katson mielelläni ikkunasta ulos ruokailun aikana. Kun istuimme pöytään niin viereistä pöytää palvellut tarjoilija mulkaisi pahasti meitä. Aivan sama, istuttiin alas. Tarjoilija tuli hetken päästä siivoamaan mitään sanomatta pöytää. Kävi selväksi ettemme olleet tervetulleita tai käynnissä oli mielenosoitus siitä, ettei siihen pöytään olisi saanut istua. Mieheni yritti sanoa jotain sovittelevaa, minä olin hiljaa.
Kun tarjoilija tuli kysymään juotavia minä olin edelleen hiljaa, katsoin listaa ja mieheni tilasi jotain juotavaa, tarjoilija odotti minua ja siinähän odotti, en sanonut sanaakaan. Pyysin miestäni tilaamaan puolestani. Kun ruokia tultiin kysymään niin mieheni tilasi molemmat ja tarjoilija alkoi olla jo hieman hämillään. Ruuan tullessa en sanonut mitään, kun kysyttiin maistuiko niin en sanonut mitään, tarjoilija kävi kahdesti kysymässä, hän alkoi kai jo katua aiempaa tylyyttään, aivan sama. Ruoka oli ihan ok.
Mieheni maksoi ja minä en sanonut mitään, en koko aikana edes katsonut kyseiseen tarjoilijaan ja lähtiessäni en luonnollisestikaan sanonut mitään. Mieheni oli ihan normaali, tosin häntä huvitti jäätävä asenteeni. Kumma miten ravintola-alan ammattilainen ei pysty jatkamaan valitsemaansa tylyä linjaa loogisesti loppuun saakka vaikka asiakas pystyy sopeutumaan ravintolan tyyliin ja valittuun linjaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina inhonnut ravintoloita, jossa tarjoilijat tylyttävät asiakkaita. Osalla tarjoilijoista menee sekaisin käsitteet ravintola-alan ammattilainen ja epäystävällinen tehoilija. Jos ravintolassa jo sisääntullessaan saa epäystävällistä palvelua niin lähden nykyään heti pois.
Menimme kerran mieheni kanssa kylpyläravintolaan, ainut ikkunapöytä oli edellisten asiakkaiden jäljiltä ja pari vapaana olevaa pöytää oli pimeässä nurkassa. Ei kiitos, katson mielelläni ikkunasta ulos ruokailun aikana. Kun istuimme pöytään niin viereistä pöytää palvellut tarjoilija mulkaisi pahasti meitä. Aivan sama, istuttiin alas. Tarjoilija tuli hetken päästä siivoamaan mitään sanomatta pöytää. Kävi selväksi ettemme olleet tervetulleita tai käynnissä oli mielenosoitus siitä, ettei siihen pöytään olisi saanut istua. Mieheni yritti sanoa jotain sovittelevaa, minä olin hiljaa.
Kun tarjoilija tuli kysymään juotavia minä olin edelleen hiljaa, katsoin listaa ja mieheni tilasi jotain juotavaa, tarjoilija odotti minua ja siinähän odotti, en sanonut sanaakaan. Pyysin miestäni tilaamaan puolestani. Kun ruokia tultiin kysymään niin mieheni tilasi molemmat ja tarjoilija alkoi olla jo hieman hämillään. Ruuan tullessa en sanonut mitään, kun kysyttiin maistuiko niin en sanonut mitään, tarjoilija kävi kahdesti kysymässä, hän alkoi kai jo katua aiempaa tylyyttään, aivan sama. Ruoka oli ihan ok.
Mieheni maksoi ja minä en sanonut mitään, en koko aikana edes katsonut kyseiseen tarjoilijaan ja lähtiessäni en luonnollisestikaan sanonut mitään. Mieheni oli ihan normaali, tosin häntä huvitti jäätävä asenteeni. Kumma miten ravintola-alan ammattilainen ei pysty jatkamaan valitsemaansa tylyä linjaa loogisesti loppuun saakka vaikka asiakas pystyy sopeutumaan ravintolan tyyliin ja valittuun linjaan.
Voi sinua.
Vierailija kirjoitti:
Just.. Ehkä se tarjoilija vaan kuvitteli sinun olevan vammainen tai jotain.
Ja on se kohteliasta kysyä, että sopiiko siihen paskaiseen pöytään mennä. Siinä olisi voinut olla vaikka pöytävaraus, jota ei oltu vielä ehditty laittaa. Ja anteeksi vain, mutta minä pidön pöytävarauksen tehneitä sen verran tärkeämpinä, että pyrin varaamaan heille parhaimmat paikat. Joten muut saavat tyytyä niihin pimeisiin nurkkiin.
Ehkä sinulla on tapana istua paskaiseen pöytään tai ravintolassa, missä työskentelet on paskaisia pöytiä, mitään ihmisperäistä ulostetta kyseisessä ravintolapöydässä ei ollut vaan edellisen seurueen lasit. Pöytävarausta ei myöskään ollut, turha keksiä tähän kommenttiin mitään jossittelua (ravintola-ammattilaisen puolustuskeinoja omia mielipiteitään tukemaan). Sinulle ei ilmeisesti ole vielä työssäsi valjennut, että kaikki maksavat asiakkaat ovat samanarvoisia. Kielenkäyttösi kertoo, että olet tarjoilija, joka ei osaa työtään arvostettavalla tavalla.
Kun ravintolassa on kiirettä, laitan oman porukan lautaset siistiin pinoon pöydän nurkalle. Siitä tarjoilijan on helppo ne ottaa mukaansa. Pikkuisille otan kotoa mukaan omat haarukat ja lusikan ja mukin-ei kulu tarjoilijan aikaa siihen, että yrittää hakea niitä jostain keittiön tiskinurkasta. Lapsen lautasen alle voi laittaa lautasliinan ettei pöytä ole tahmeana ja lattialle tippuneet ruuat voi vanhemmat kerätä myös vaikka nenäliinalla. Ja jos lapsi ei suostu syömään, älkää aikuiset pakottako ja huudattako lastanne.