Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käyttäjä2310

Seurattavat (0) Seuraajat (0)

Seuratut keskustelut

Seuratut keskustelut tulevat tähän näkyviin.

Kommentit

127/243 |
16.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa hyvin erilaisia ravintoloita. Kiva niille, jotka työskentelevät ja asioivat pienissä ja hyvin johdetuissa.

Itse olen toista kesää (kyllä, siis kauheeta että uusiakin työntekijöitä alalla on, etenkin näin kesäisin) töissä eräässä ison ketjun isossa ravintolassa (jos terassit on auki, asiakaspaikkoja on VIITISENSATAA). Kuitenkin, meitä on vuorossa ihan maksimissaan ehkä hyvä jos viittätoistakaan todella aurinkoisina ja ruuhkaisina päivinä (eli kun terassitkin ovat auki ja täynnä). Ap:n viesti oli ehkä vähän kitkerästi muotoiltu, mutta ihan oikeasti: jos minulla on kiireisimpinä päivinä montakymmentä asiakasta -> kymmenenkin pöytää, niin se ei hoidu ihan nätisti. Ruokia on viemässä onneksi saliapu (joskus hekin tarvitsevat roudausapua jos ovat yksin vuorossa). Mutta sen lisäksi että otan teidät vastaan/siivoan pöydän, otan juomatilauksen, haen/teen/lasken juomat, otan ruokatilauksen, lyön ne koneelle, kysyn miten ruoka maistuu, kerään lautaset, koitan myydä jälkiruokaa, käyn tekemässä annokset koska keittiössä on todnäk liian kiire, teen mahdolliset erikoiskahvit ja drinkit, tuon laskun ja... Siivoan pöydän. Tässä välissä olen plokannut ja siivonnut pöytiä, tiskannut, roudannut sun mitäkin kippoja ja kuppeja paikalleen, hakenut jäitä, juossut ympäri taloa etsimässä milloin kahvilusikoita, drinkkihedelmiä tai vuoropäällikköä jotta saan vaihtorahaa. Siinä kohtaa, kun juokset vaikka vain viiden pöydän "rinkiä" tekemässä tuota mainitsemaani rumbaa, on aivan mahdotonta ehtiä siivoamaan kaikkia pöytiä asiakkaiden lähdettyä. Monesti ei ehdi tarjoamaan lisää tuotteita, vaan asiakkaat pyytävät syötyään laskun (ymmärrän, ovat saattaneet joutua odottamaan ruokiakin pahimmillaan tunnin) ja vien laskun suoraan likaiseen pöytään, jotta he pääsevät jatkamaan matkaa jos on kiire ja minä pääsen viemään JO TILATTUJA juomia tai ruokia nykyisille asiakkaille ja juoksemaan 20 muutakin asiaa, mitkä JO OLIVAT asialistallani. 

Tottakai olisi kiva, jos ravintola olisi aina siisti ja meillä aikaa siivota, mutta miljoonista ruikutuksista huolimatta sekä kristallipallon puuttuessa joskus on todella pahakin alimiehitys, ja tätä karusellia pyöritetään alle 10 tarjoilijalla. Ei, homma ei todellakaan toimi, olen samaa mieltä. Mutta jos on todella se superkiire, niin todellakaan en ehdi siivota aina pöytää kun edelliset ovat lähteneet tai huomata, että pöydässä on uudet. Minulla saattaa myös olla pöytiä muualtakin kuin yhdeltä alueelta. 

Lisäksi, kokeilkaa itse siivota tehokkaasti pöytää muruista ja tahroista, kun pöydässä istuu asiakkaita. Jos pöytä on tyhjä, siivous ja pyyhkiminen käy hujauksessa, jos pöydässä istuu ihmisiä, joudun kurkottelemaan ja väistelemään (esimerkiksi looseja on vähän vaikea siivota muualta kuin pöydän päästä), joten pöytää ei meinaa ylettää edes siivota kunnolla. Siksi pyyntöni onkin, että jääkää vain nätisti seisomaan pöydän viereen. Tarjoilijat huomaavat teidät heti, ja yrittävät samantien rynnätä siivoamaan, koska seisotte. Jos istutte pöytään, se on vaikeampi siivota, teitä ei ehkä huomata heti, ja jos kaikilla tarjoilijoilla on tulipalokiire, te sentään istutte siinä. Ei ole ok odotuttaa, mutta seisten saatte parempaa palvelua. Puolijuoksu oli kyllä juuri oikea termi ap:lta. Ette ehkä sitten ole käyneet isommissa ravintoloissa tai pitäneet silmiä auki, mutta älkää missään käykö likaiseen pöytään jos haluatte olla fiksuja.

Onneksi suurin osa asiakkaista on ystävällisiä ja ymmärtäväisiä, sillä kyllä me todella teemme parhaamme, joka helvetin päivä, pahimpina hikinorot otsalla, tuntikausia ilman vessataukoa tai ruuan murentakaan. Ja siitä huolimatta, suurin osa meistä toivoo, että asiakkailla olisi mukava ruokailukokemus ja he poistuisivat ravintolasta hyvällä mielellä.

Aktiivisuus

Ei tapahtumia.