Ravintolan asiakkaat: sen nyt vaan on niin, että jos siihen siivoamattomaan edellisten asiakkaiden jälkiä täynnä olevaan pöytään marssii, niin tiedossaa EI ole hyvää palvelua.
Ihan totta. Se vaan on niin. Se kuuluu normaalin käytökseen että odotetaan, kunnes henkilökunta osoittaa vaikka vain nyökkäämällä tai muuten ohjeistamalla,että "tervetuloa ja olkaapa hyvät, tässä on teille hyvä paikka"
Kesällä kun on tuota sesonkia ja isompia ryhmiä usein tulossa, niin tosiaan semmoisten suurperheiden ja serkkulaumojen kanssa leiriytyvät voisivat myöskin ihan rauhassa odottaa että saadaan teille järjestettyä se pöytä.
Kyllä varmasti jaksaa lapset odottaa että pöytä siivotaan ja tuolit noudetaan paikalle. Ei nimittäin kestä kuin muutama minuutin.
Jos minun asemalleni kaiken kiireen keskellä,kun plokkaan puolijuoksussa pöytiä ja juoksutan annoksia asiakkaille, marssii joku porukka sanan puhumatta taikka päivää sanomatta likaiseen pöytään tönöttämään, niin sitten mä oletan kyllä, että kysessä on ne edelliset asiakaat jotka jostain syystä jääneet imeskelemään hampaitaan pitkästi ruokailun jälkeen.
Joko niin, että minä itse, tai ravipäällikkö tai omistaja tms. käy siivoamassa pöydän ja ohjaa asiakkaat paikalle.
Jos siellä sitten aletaan pönöttään likaisten servettien takana ja kuikuilemaan jonnekin että mitäs nyt, niin antaapa sitten kuikuilla.
Ja kesän vakituiset alennuskuponkien muistelijat: en usko, en tänäkään kesänä, enkä aiemminkaan, että "teidän ammattiliiton lehdessä" (??) olisi ollut joku 50 % alennuskuponki meidän ravintolan mihin tahansa annokseeen kesäkaudeksi. En vaan usko. Ottakaa jooko se lehti mukaan kun lähdette ruokailemaan ja laskun jo tultua - alennusta pyytämään...
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaisilla ole mitään käytöstapoja, eikä niitä noudateta vaikka olemassa olosta tiedettäisiin. Tämäkin on ihan perus perus juttu, että aina poikkeuksetta ravintolaan mennessä kysytään, olisko pöytää. Onhan tuo törkeää taas vaan leväyttää se takalisto jonnekin. Mutta en ole yllättynyt, sellasta se siellä päin on. En siis asu Suomessa ja paljon korostuu omassakin arjessa ne erot suomalaisten ja muun Euroopan välillä. Esimerkiksi Ruotsissa ei voisi suomalaiset vähemmän kiinnostaa ja heitä pidetään vähän yksinkertaisina juntteina. Mutta "työhevosina", suomalainen painaa töitä. Muutoin ajatellaan ettei summalaiset osaa oikein käyttäytyä, juo paljon ja ovat metsäläisiä. Valitettavan oikeassa he ovat...
Suomessa taas ajatellaan, että ruotsalaiset eivät osaa muuta kuin joukkoraiskata kännisiä naisia laivalla.
Koska olet suomalainen, olet siis itsekin samanlainen juntti. Ai etkö?
Tämä ketju on humoristinen, mutta muistuttaa elävästi miksei Suomessa tule käytyä ravintoloissa.
Surullisinta tässä ketjussa on että ap. oikeasti kuvittelee olevansa ammattitaitoinen ja osaavansa työnsä. Ravintoloitsijoiden pitäisi käyttää enemmän mysteryasiakkaita ja saada palautetta näistä 'sankareista' ja sankareista.
Miksi sinne likaiseen pöytään pitää tunkea? En ymmärrä. Ja jos sinne likaiseen pöytään on kuitenkin jostain kumman syystä pakko päästä, olisiko siinä vaiheessa ennen kuin siihen istuu, kohteliasta vinkata ystävällisesti tarjoilijalle, että haluaa juuri siihen pöytään? Näin tarjoilija voisi siivota sen pöydän, jos ehtii, ennen kuin siihen istutaan. Tai vaihtoehtoisesti esittää teille toista pöytää. Mikä hitto tässä on asiakkaan puolelta niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on humoristinen, mutta muistuttaa elävästi miksei Suomessa tule käytyä ravintoloissa.
Surullisinta tässä ketjussa on että ap. oikeasti kuvittelee olevansa ammattitaitoinen ja osaavansa työnsä. Ravintoloitsijoiden pitäisi käyttää enemmän mysteryasiakkaita ja saada palautetta näistä 'sankareista' ja sankareista.
Ravintoloitsijan pitäisi miettiä, onko asiakaspalvelu mielekästä tarjoilijalle sekä asiakkaalle, kun paikalla on usein minimi henkilökunta...
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen joka täälläkin on arvostellut tarjoilijan työtä, kannattaisi kokeilla sitä itse...Työ on muutakin kuin likaisten astioiden korjaamista pöydistä. Jos on kiire ja usein on, niin ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä ei ole pöytien siivoaminen, jos tilaa kuitenkin on muissa pöydissä.
Ja olen itsekin ihmetellyt tuota intoa istua juuri siihen likaiseen pöytään, vaikka vieressä olisi puhdas pöytä.
Kohtelias asiakas tervehtii ja kysyy ravintolan henkilökunnalta mihin voi istua, vaikka sitä pöytiinohjausta ei olisikaan ilmoitettu.
Ihmettelet miksi haluaa hyvän, joskin vielä blokkaamattoman pöydän jonkun surkean mutta siistityn sijaan? No, sinä et varmaan elämässä muuta ehdikään kuin ihmetellä.
Tuskin kukaan vapaaehtoisesti valitsee kahdesta muuten samantasoisesta pöydästä sitä likaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen joka täälläkin on arvostellut tarjoilijan työtä, kannattaisi kokeilla sitä itse...Työ on muutakin kuin likaisten astioiden korjaamista pöydistä. Jos on kiire ja usein on, niin ensimmäisenä tärkeysjärjestyksessä ei ole pöytien siivoaminen, jos tilaa kuitenkin on muissa pöydissä.
Ja olen itsekin ihmetellyt tuota intoa istua juuri siihen likaiseen pöytään, vaikka vieressä olisi puhdas pöytä.
Kohtelias asiakas tervehtii ja kysyy ravintolan henkilökunnalta mihin voi istua, vaikka sitä pöytiinohjausta ei olisikaan ilmoitettu.Ihmettelet miksi haluaa hyvän, joskin vielä blokkaamattoman pöydän jonkun surkean mutta siistityn sijaan? No, sinä et varmaan elämässä muuta ehdikään kuin ihmetellä.
Tuskin kukaan vapaaehtoisesti valitsee kahdesta muuten samantasoisesta pöydästä sitä likaisempaa.
No tässä se pointti onin. Juuri se likainen pöytä on jostain syystä se houkuttelevin.
Ihmettelet miksi haluaa hyvän, joskin vielä blokkaamattoman pöydän jonkun surkean mutta siistityn sijaan? No, sinä et varmaan elämässä muuta ehdikään kuin ihmetellä.
Tuskin kukaan vapaaehtoisesti valitsee kahdesta muuten samantasoisesta pöydästä sitä likaisempaa.[/quote]
Voi kuule, kyllä valitsee. Tervetuloa töihin ravintolaan. Saattaa mielipiteesi muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne likaiseen pöytään pitää tunkea? En ymmärrä. Ja jos sinne likaiseen pöytään on kuitenkin jostain kumman syystä pakko päästä, olisiko siinä vaiheessa ennen kuin siihen istuu, kohteliasta vinkata ystävällisesti tarjoilijalle, että haluaa juuri siihen pöytään? Näin tarjoilija voisi siivota sen pöydän, jos ehtii, ennen kuin siihen istutaan. Tai vaihtoehtoisesti esittää teille toista pöytää. Mikä hitto tässä on asiakkaan puolelta niin vaikeaa?
Yhtä hyvin miksei se tarjoilija voi sanoa että tämä pöytä on varattu täksi illaksi likaisille astioille eikä ole asiakaskäytössä ja esittää heille toista pöytää. Mikä hitto tässä on tarjoilijan puolelta niin vaikeaa?
Tämä keskustelu kertoo kaiken suomalaisesta ravintolakulttuurista. Asiakkaat eivät omaa ilmeisesti minkäänlaisia käytöstapoja vaan kuvittelevat voivansa tehdä ravintolassa mitä huvittaa. Tarjoilijan työtä pidetään mitättömänä ja mistään mitään tietämättömät juntit luulevat, että ainoa tehtävä tarjoilijalla pokkuroida asiakkaan joka oikkua. Sorry, asiakas ei ole aina oikeassa. Ja ihan pikku vinkiksi, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos tulet ravintolaan kuin maailman omistaja, tervehtimättä, ja istut siihen salin ainoaan likaiseen pöytään kysymättä ja kuvittelet vielä saavasi kuninkaan kohtelun, olet väärässä. Palvelua saat, mutta kyllä sulle nurkan takana nauretaan.
Laita lappu luukulle,jos asiakkaat ei ole tervetulleita.Urpo😂
Yhtä hyvin miksei se tarjoilija voi sanoa että tämä pöytä on varattu täksi illaksi likaisille astioille eikä ole asiakaskäytössä ja esittää heille toista pöytää. Mikä hitto tässä on tarjoilijan puolelta niin vaikeaa?[/quote]
Johan vitsin murjaisit :D Ei siinä ole mitään muuta vaikeaa kuin se asiakas, joka istuu juuri siihen pöytään kysymättä ja haluaa istua totta kai juuri siinä pöydässä. Ja ei, pöydän vaihtaminen ei onnistu. Voihan tarjoilija siirtää ne likaiset astiat viereiseen tyhjään pöytään.
Ja jos näin ei tapahdu, lue tämä viestiketju, niin saat hyvän kuvan jatkosta...
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu kertoo kaiken suomalaisesta ravintolakulttuurista. Asiakkaat eivät omaa ilmeisesti minkäänlaisia käytöstapoja vaan kuvittelevat voivansa tehdä ravintolassa mitä huvittaa. Tarjoilijan työtä pidetään mitättömänä ja mistään mitään tietämättömät juntit luulevat, että ainoa tehtävä tarjoilijalla pokkuroida asiakkaan joka oikkua. Sorry, asiakas ei ole aina oikeassa. Ja ihan pikku vinkiksi, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Jos tulet ravintolaan kuin maailman omistaja, tervehtimättä, ja istut siihen salin ainoaan likaiseen pöytään kysymättä ja kuvittelet vielä saavasi kuninkaan kohtelun, olet väärässä. Palvelua saat, mutta kyllä sulle nurkan takana nauretaan.
Samaa mieltä. Suomessa ihmiset oikeasti luulevat että tarjoilija olisi töissä palvellakseen asiakkaita. Naurettavaa, kyllä se asiakkaat on siellä meitä tarjoilijoita varten. Saisivat olla kiitollisia että on yleensä päästetty heidät sisätiloihin jonottamaan sitä pöytiin ohjausta.
Olen itse nuorena ja opiskeluaikana vuosia ollut asiakaspalveluammatissa ja en edelleenkään ymmärrä osan silloisista kollegoista asennetta. Perusperiaate oli, että asiakas ei saa kysyä, pyytää, arvostella tai mitään. Niin, tuli lähinnä mieleen, että "tää työ olis ihan kivaa, jos ei olis noita pirun asiakkaita häiritsemässä". Sitten osa harrasti just tota sadistista ilkeilyä asiakkaille, jotka eivät osanneet tarkkaan mukautua heidän mielestään toimimaan oikein.
Jonkin aikaa olin laivalla ja hyvä esimerkki asenteesta oli, kun asiakas tuli infoon sanomaan, että hytissä on vaan kolme pyyhettä. Jessus sitä narinaa jälkikäteen, että "voi vittu, varmaan ne ei edes tarvi niitä neljää pyyhettä, mutta pitää vaan tulla valittamaan".
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mene urpo siihen likaiseen pöytään ihan rauhassa, kun siihen kerran on niin jumalaton kiire. On tää ketju valaissut tätä suomalaisten asiakkaitten käyttäytymistä. Puusta suoraan kuppilaan.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että mua kiinnostaa pätkän vertaa, mitä joku nobody hihittää nurkan takana mulle? Ihan oikeasti. Elämässä tulee hulluksi, jos alkaa miettiä, mitä selän takana tapahtuu. Pääasia, että palvelu pelaa, koska siitä maksetaan. Käyttäydyn asiallisesti tarjoilijoita kohtaan, mutta me emme ole ravintolassa tasa-arvoisessa asemassa. Ihmisinä kyllä noin yleisesti, mutta siinä tilanteessa minä olen kuningas ja tarjoilija palvelee kohtuullisuuden rajoissa sitä rahaa vastaan, jonka maksan ravintolalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse nuorena ja opiskeluaikana vuosia ollut asiakaspalveluammatissa ja en edelleenkään ymmärrä osan silloisista kollegoista asennetta. Perusperiaate oli, että asiakas ei saa kysyä, pyytää, arvostella tai mitään. Niin, tuli lähinnä mieleen, että "tää työ olis ihan kivaa, jos ei olis noita pirun asiakkaita häiritsemässä". Sitten osa harrasti just tota sadistista ilkeilyä asiakkaille, jotka eivät osanneet tarkkaan mukautua heidän mielestään toimimaan oikein.
Jonkin aikaa olin laivalla ja hyvä esimerkki asenteesta oli, kun asiakas tuli infoon sanomaan, että hytissä on vaan kolme pyyhettä. Jessus sitä narinaa jälkikäteen, että "voi vittu, varmaan ne ei edes tarvi niitä neljää pyyhettä, mutta pitää vaan tulla valittamaan".
Minä olen edelleen laivalla. Sinä et ehkä enää kestänyt? Urpoja on työpassin aikana muutamia, mutta suurin osa kivoja asiakkaita. Sitten on näitä, joita ei vaan normi-ihminen voi ymmärtää. Kuten "saisinko pyyhkeen paskani kuivaamiseen seinältä"?
Kyllä, on meitä moneen junaan.
Voiskohan siellä ravintolassa olla lappu, odottakaa pöytiin ohjausta. Kaikissa paikoissa ei nimittäin tarvitse sitä odottaa, vaan halutaan, että aaiakkaat menevät itse pöytään.
Mulla on tapana jättää hyvästä palvelusta aina tippiä 10 prossaa ateripiden hinnasta. Meitä syö 5-henkinen perhe, eli ihan kiva summa sinne pöytään jää.
Pahimmassa tapauksessa huono palvelu tarkoittaa, että valitaan eri paikka seuraavalla kerralla. Ne tipit, mutta myös työt saa joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko oikeasti, että mua kiinnostaa pätkän vertaa, mitä joku nobody hihittää nurkan takana mulle? Ihan oikeasti. Elämässä tulee hulluksi, jos alkaa miettiä, mitä selän takana tapahtuu. Pääasia, että palvelu pelaa, koska siitä maksetaan. Käyttäydyn asiallisesti tarjoilijoita kohtaan, mutta me emme ole ravintolassa tasa-arvoisessa asemassa. Ihmisinä kyllä noin yleisesti, mutta siinä tilanteessa minä olen kuningas ja tarjoilija palvelee kohtuullisuuden rajoissa sitä rahaa vastaan, jonka maksan ravintolalle.
Ja luulet, että se paras palvelu tulee sillä että istut paskaiseen pöytään? No, tee miten lystäät. Älä sitten valita somessa, kuinka huonoa palvelua sait, idiootti. Anteeksi, kuningas.
Ap:llä on ilmeisesti ns. palveluasenne hieman hukassa. Asiakkaan ei ole tarkoitus saada sinut ap viihtymään töissä, joka näyttää olevan sinulle todella vastenmielinen, vaan sinä palvelet asiakasta.