Mua on alkanut vituttaa ihmisten älypuhelimen räpläys niin paljon että
itse en räplää puhelinta enää muiden nähden kuin vain jos on oikeasti pakko. En selaa av:tä muualla kuin kotona tai tauolla töissä.
Bussissa ja metrossa istuessa katson maisemia. En helvetti halua olla samanlainen zombi kuin nämä jotka ei osaa enää tehdä mitään muuta kuin tuijottaa taikakiveensä.
Nyt loppui taikakiveen tuijottaminen.
Toivoisin että muutkin tajuaisivat herätä todellisuuteen.
Onko ihannemaailmassamme kaikilla älypuhelin kärsän edessä?
Minun ihannemaailmassani ei.
Kommentit (177)
Aivokasvaimet lisääntyvät räjähdysmäisesti.
Hyvä aloittaja, sinä et tiedä mitä ihmiset puhelimellaan tekevät. Itse viestin miehelleni sms jotta vauvamme ei herää, mm kauppalistasta, muista asioista joita hoidan kaupungilla. Ikävä jos olemme tuottaneet sinulle tuntemattomalle mielipahaa toiminnallamme.
Hienoa kuitenkin, että pystyt vähentämään omaa turhaa räpläystäsi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osalla ihmisistä menee yli tämä älyluurien inhoaminenkin. Viime viikolla kuljeskelin vieraassa kaupungissa puhelimen Google Maps edessäni, yrittäen löytää ystäväni tupareihin. Vanhempi mies totesi ohi kävellessäni vaimolleen, että "on se kumma kun täytyy koko ajan kulkea nenä kiinni noissa vekottimissa". Nostin katseeni ja kerroin herralle, että olen ensi kertaa kyseisessä kaupungissa ja puhelin ohjaa minua parhaillaan määränpäähäni. Rouva vieressä iski tässä vaiheessa ukkokultaansa kyynärpäällä kylkeen ilmeisesti nuhteeksi ja tokaisi, että "siinäs kuulit". :)
Tuo on sitä ihmisten tyhmentymistä. Ei osata enää edes liikkua ilman puhelimen karttaa. Etkö olisi etukäteen voinut opetella reittiä ulkoa? Muistivihkoon voi myös kirjoittaa reitin jos ei sitä muista. Ohikulkijoilta voi myös kysyä apua. Nykyään myös laskutaito on ihmisillä huonontunut kun aina otetaan puhelin avuksi eikä edes yritetä laskea itse.
Vierailija kirjoitti:
Katsot metrossa maisemia? :D
Suurin osa Helsingin metrosta menee maan päällä.
Mulla ei ole kännykässä Facebookia tai muita somesovelluksia, mutta käytän älypuhelinta usein bussissa kun täytyy kytätä kartalta koska jään pois! Samoin geokätköilen, eli kävellessänikin tiiraan luurilta järkevintä reittiä lähimmälle purkille. Kaikki ei kuulkaa aina ole sitä miltä näyttävät :)
Lisäksi työmatkoilla saatan lukea sähkökirjaa tai miettiä pinterestistä reseptiä päivälliskokkailuun tai vastaavaa.
Onko tämä tosiaan näin tuomittavaa?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä osalla ihmisistä menee yli tämä älyluurien inhoaminenkin. Viime viikolla kuljeskelin vieraassa kaupungissa puhelimen Google Maps edessäni, yrittäen löytää ystäväni tupareihin. Vanhempi mies totesi ohi kävellessäni vaimolleen, että "on se kumma kun täytyy koko ajan kulkea nenä kiinni noissa vekottimissa". Nostin katseeni ja kerroin herralle, että olen ensi kertaa kyseisessä kaupungissa ja puhelin ohjaa minua parhaillaan määränpäähäni. Rouva vieressä iski tässä vaiheessa ukkokultaansa kyynärpäällä kylkeen ilmeisesti nuhteeksi ja tokaisi, että "siinäs kuulit". :)
Tuo on sitä ihmisten tyhmentymistä. Ei osata enää edes liikkua ilman puhelimen karttaa. Etkö olisi etukäteen voinut opetella reittiä ulkoa? Muistivihkoon voi myös kirjoittaa reitin jos ei sitä muista. Ohikulkijoilta voi myös kysyä apua. Nykyään myös laskutaito on ihmisillä huonontunut kun aina otetaan puhelin avuksi eikä edes yritetä laskea itse.
Oletko tosissasi? Onhan se puolet helpompaa ja NOPEAMPAA käyttää sitä Google mapsia kuin jotain paperille väkerrettyjä piirroksia.
Pari kuukautta sitten olin menossa Nuuksioon. Ensimmäinen bussi oli myöhässä, joten missasin hotelli Nuuksion eteen menevän bussin, eli jouduin ottamaan seuraavaan ja kävellä vajaa pari kilsaa. Kerrotko miten olisin voinut varautua? Googletin toki hotellin numeron ja kysyin kävelyohjeita, koska en luota Googleen, mutta ilman älypuhelinta en olisi tiennyt missä olisin jäänyt pois ja olisin joutunut soittamaan numeropalveluun. Kännyn avulla tiesin myös, että mikä on oikea suunta enkä eksynyt metsään (jossa ei ollut ketään jolta kysyä apua).
Itsekin kuukausi sitten tajusin kuinka koukussa olen älypuhelimeen. Mulla ei oo ollu muita sosiaalisia medioita kuin wa, mutta netin keskusteluja luin. Sitten tuli se kauhea päivä kun rakas luurini hajosi. No, sitten täytyi kaivaa kaapin takimmaisesta nurkasta vanha nokialainen käyttöön jolla ei voinut tehä muuta kuin soittaa ja lähettää tekstareita. Oli kyllä aivan hirveetä parit eka päivää kun töistä lähtiessä joudun odottamaan bussia 2 tuntia. Yleensä käyn kaupassa ja siihen menee max 20min sitten menen kahvioon istumaan (ja puhelin kourassa). Ja kun kahvia oon juonu tarpeeksi menen bussiaseman penkille (ja puhelin kourassa). Ilman luuria ei aika meinannu kulua millään. Sitten muistin että täällähän on kiva puisto jossa liikkuu ihmisiä. Nykyään menen puistoon istumaan ja katselemaan ihmisiä. Olen tutustunut muutamaan mukavaan vanhukseen joiden kanssa juttelen ja aika kuluu kuin siivillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä soittelin äidilleni töihin jatkuvasti, koska löysin itseni ties mistä. Esimerkiksi en ehtinyt bussiin ja soitin, että voitko katsoa millä muulla bussilla pääsen takaisin. Kerran soitin tyyliin "missä mä oon" kun harhailin jossain Töölössä fysioterapiasession jälkeen. 😂
Monesti kesken matkan reitit, aikataulut tai suunnitelmat muuttuu, ei kaikkea voi suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Minua tympii eräs ystäväni, jonka on pakko leffan aikanakin somettaa ja snäppäillä. Sitten jää hyvät kohtaukset välistä ja vinkuu kuinka leffa oli tylsä ja ei tajunnut mitään..
Eiiiiiih! onkohan hän tajunnut miten valo häiritsee muitakin ihmisiä....onneksi leffateatterissa, jossa käyn on kokonaan kielletty puhelimen käyttö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai että. :D Muita esimerkkejä ihmisten tyhmentymisestä: pyykinpesukoneen käyttö (etkö osaa pestä käsin?), ei tokikaan pelkkä google maps vaan koko internet (mikset mene etsimään tietoa kirjaston kirjoista tai kyselemään ohikulkijoilta) ja latinan kielen osaamattomuus. Lista on loputon.
Menkää amishit takaisin sinne Pennsylvanian pelloille.
Miksei tämä keskustelu päivitä uusia viestejä vaikka pomppaa ylimmäksi? Mitään ei näy...
Sekin on jännää, että nämä älypuhelinten mollaajat ovat ensimmäisenä kysymässä, että "voisitko katsoa netistä sen jutun...?"
Mikä teitä oikein riepoo? Pitäisi varmaan palata lankapuhelinaikaan...
Ja miksi ei linja-autossa saa selata nettiä? Itse ainakin luen matkalla ilta-sanomat. Suomalaisten
sosiaalisuuden tuntien, kukaan ei halua jutella linja-autossa, joten siinä sitten tylsistyneenä tuijotetaan ulos ikkunasta. En aio palata siihen aikaan, joten aloittaja voi ihan rauhassa vaikka tukehtua mielipahaansa.
Mulla on fb kaveri joka laittaa kuvia ja muita päivityksiä ollessaan miehensä kanssaesimerkiksi syömässä tms. Menee ehkä yksi minuutti kun tämä mies on tykännyt tai kommentoinut vaimonsa statusta. Ja saattavat kommentoida toisilleen. Eli ovat molemmat puhelimet kädessä jossain esim ravintolassa.
Myötähäpeän tunne on suuri!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksipä minulla onkin tavallinen puhelin, enkä aio älypuhelinta hankkia ennen kuin on viimeinen pakko. En halua muuttua zombiksi vaan haluan havannoida ympärilläni tapahtuvia asioita. Puhelin on soittamista ja viestittelyä varten ja tietokonehommat hoidetaan kotona. Vielä ei ole tullut tilannetta eteen, mistä en olisi selviytynyt ilman tuota ihmeellistä hivelylautaa.
Meillä taas työyhteisössä on pakko olla melkein älypuhelimet, kun koko työryhmän on tärkeä pystyä kommunikoimaan reaaliaikaan keskenään sujuvuuden kannalta, ja porukka seilaa kuitenkin eri paikoissa eikä koneen ääressä olla kuin osa työajasta.
Ymmärrän mutta tuli vaan mieleen että mitä soittaminen ja puhelimessa puhuminen on jos ei reaaliajassa kommunikointia.
Miten täydennät soittamalla tikettiä muutoksenhallintaan? Tai kommentoit ryhmäkeskustelussa uusinta leiskaa? Ei puhelimella mitään virkaa ole jos ei sillä voi kommunikoida kuin jollain kivikautisella äännähtelyllä.
Lakialoite: julkisella paikalla somettamisen kieltäminen ;) Tai kuten autojen tyhjäkäynti, sallittu max.2min
Trine kirjoitti:
Sekin on jännää, että nämä älypuhelinten mollaajat ovat ensimmäisenä kysymässä, että "voisitko katsoa netistä sen jutun...?"
Ja miksi ei linja-autossa saa selata nettiä? Itse ainakin luen matkalla ilta-sanomat. Suomalaisten
sosiaalisuuden tuntien, kukaan ei halua jutella linja-autossa, joten siinä sitten tylsistyneenä tuijotetaan ulos ikkunasta. En aio palata siihen aikaan, joten aloittaja voi ihan rauhassa vaikka tukehtua mielipahaansa.
No, mutta onhan se nyt paljon kehittävämpää tuijottaa apaattisena ja tylsistyneenä ikkunasta ulos kuin lukea lehteä tai kirjaa kännystä. Kun se kännyriippuvaisuus on niin kauheaa ja pahasta. Kännyllä saa vain soittaa tai lähettää tekstiviestejä, niitäkin vaan silleen sopivasti. Muuten on elämä pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teininä soittelin äidilleni töihin jatkuvasti, koska löysin itseni ties mistä. Esimerkiksi en ehtinyt bussiin ja soitin, että voitko katsoa millä muulla bussilla pääsen takaisin. Kerran soitin tyyliin "missä mä oon" kun harhailin jossain Töölössä fysioterapiasession jälkeen. 😂
Monesti kesken matkan reitit, aikataulut tai suunnitelmat muuttuu, ei kaikkea voi suunnitella.
no toi on kyllä jo typeryyttä. Bussipysäkeillä on aikataulut ja linjakartat. Jopa teinit osaa lukea niitä.
Myös sellainen juttu kun aikataulukirja on ollut olemassa jo vuosikymmeniä, sitä hyvä käyttää. Sielläkin on kartta.
Mitenhän mäkin olen keski-ikään päässyt ilman älylaitteita?
Trine kirjoitti:
Ilmeisesti vauvapalstalla roikkuminen ja täällä oman paremmuutensa julistaminen kuitenkin sopii näille internet- ja somekriittisille. Toivottavasti sentään käyttävät tätä palstaa tietokoneella eivätkä sillä suoraan helvetistä olevalla kännyllä. Ja tekevät sen omalla ajallaan eivätkä töistä. Muuten menee vähän pohja tältä kritiikiltä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ärsytä yhtään. Aiemmin luin Hesaria (oli muuten hankalaa kun se oli vielä broadsheet) tai pokkaria bussissa. Nykyään luen Hesaria ja kirjaa kännykällä, ja kyllä kännykkä on siis nenän edessä koko työmatkan ajan.
Ei kaikki älypuhelimen käyttö ole somessa roikkumista.
Hesarissa on myös sosiaalista mediaa, nimittäin uutisiin kommentointi.
Hesarin verkkosivut on nykyään köyhän ja tylsän näköiset, kun ne on nyt suunniteltu mobiilikäyttäjille. Pöytäkoneelle sopivia sivustoja ei enää tahdo mistään löytää.
Itse olen kosketuksessa puhelimeen ehkä 15 minuuttia päivässä, tuskin sitäkään.