Kertokaa, miten työpaikkanne "saikuttajat" ovat jääneet kiinni?
Tuli toisesta ketjusta mieleen kerätä kokemuksia näistä sankareista, jotka ovat narahtaneet saikuttelusta - eli kertokaahan!
Meillä oli työpaikalla eräs nuori nainen, joka harrasti päivän-parin sairauslomia. Oli perinteistä ripulia, päänsärkyä yms. Yhtenä viikonloppuna ei päässyt töihin, kun oli paha flunssa pukannut. Postasi kuitenkin avoimelle Facebook-seinälleen kuvia festareilta ja Ikea-reissusta. Siis miten hölmö pitää olla... olisi nyt edes tekoviikset hommannut ja pitänyt matalaa profiilia. Ei jostain syystä jatkettu työsopimusta. :)
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli jatkuvasti saikulla pahoista selkäongelmista. Oli niin vakuuttava, että mäkin sitä säälin kun tuli "hankala vaihe" päälle. Sitten meidän toimari oli yhtenä päivänä kauppareissulla ja ajeli tämän tyypin omakotitalon ohi. Siellä se pihalla lapioi multaa täpötäyteen kottikärryyn, jota lähti työntelemään sitten reippahasti...
Liikunta on parasta lääkettä selkäkipuihin. Minäkään en pysty toimistohommia tekemään, enkä istumaan työpöydän ääressä, kun selkä alkaa temppuilemaan. Silloin pitää tehdä pieniä kävelylenkkejä tunnin välein niin alkaa parin päivän päästä helpottamaan.
Parasta pitkittyneessä selkäkivussa on kalevalainen jäsenkorjaus. Siinä lähti kertakäsittelystä monta kuukautta kestänyt selkäkipu. Jumppa ei auta, kipulääkkeistä auttaa vain Panacod.
Vierailija kirjoitti:
Kiva näitä lukea näin työttömänä. Kaiken maailman lusmut saa kyllä töitä, mutta itse ei kelpaa töihin. Tänään viimeksi tuli vastaus, että ei valittu hakemaani paikkaan.
Niinpä. Toivon, että kohdallasi vielä tärppää. Tsemppiä!
Joillekin työnteko tuntuu olevan se maailman kurjin asia. Ehkä elämä järjestää vielä sen päivän, kun ei ihan OIKEASTI kykene. Voi sitä sitten miettiä miltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitti pomolle olevansa kipeä, mutta somessa melusi 38 asteen "kuumeellaan". Potkuthan siitä tuli.
Jälkeen päin olen miettinyt miten tuollaiselle immeiselle käy, jos saa influenssan? Mulla kuume oli a influenssassa 41,3 ja sairaalaan.... 38 astettahan on ihan taivas kun vertaa siihen että on oikeasti kipeä.
Potkuthan olivat laittomat, jos ne annettiin siksi, että oli 38 kuumetta. Ei monikaan työkunnossa silloin ole, paitsi tuollaiset ihmeyksilöt kuten sinä.
Minäkin muuten olen sairastanut influenssan korkean kuumeen kanssa, ja olin todella kipeä, raju tauti. Mutta että sairaalaan olisi pitänyt mennä sen takia - naurettavaa kertakaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mies, joka polvikivun, vai oliko se peräti polvileikkauksen, takia ei vielä töihin kyennyt. Paikallisen sanolehden etusivulla oli sitten kuva miehestä joukkuekilpailussa, lentopallo-ottelussa, juuri hyppäämässä verkolla!
Juttu meni oikeuteen asti, työnantajahan sen voitti, sairauslomapalkkaa ei tullut. Sitä en muista, jatkuiko työsuhde.
Siis jos lääkäri kirjoittaa sairauslomaa, niin työntekijällä on oikeus olla palkallisella sairauslomalla. Mitä tässä on ihmeellistä? Työnantajan olisi pitänyt olla yhteydessä työntekijään ja kysellä mahdollisuuksia palata aiemmin töihin, esim, toimistotöihin. Tällöinkin on hyvä pyytää työterveyslääkäriltä lausunto, että näin voi toimia. Muuten on tuon taivaallisen yhden tekevää mitä ihminen sairauslomallaan tekee. Nimimerkillä Berliinissä käynyt
Ei ihan näinkään. Työnantaja voi olla huomioimatta tuota lääkärin kirjoittamaa lappua. Toki vastuu on sen jälkeen työnantajalla, mikäli jotain tapahtuu.
Jos sairaslomalla menee töihin ja käy vaikka työtapaturma, niin kaikki vakuutukset ovat kyllä voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olen tekaistulla sairaslomalla, käyn julkisilla paikalla korkeintaan kaupassa. En ole koskaan jäänyt kiinni ja valehdeltuja sairaslomapäiviä on 14 vuodessa kertynyt noin 75.
Työuupumusko on se varsinainen syysi pitää "sairaslomaa" vai ovatko nämä palkallisia ryyppyputkia?
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tärkeä asia kannattaa huomioida, että jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomaa niin ihmisellä on oikeus olla rannalla, festareilla, IKEAssa, missä vaan. Sairaslomalla ollaan sairaslomalla, niitä syitä on monenlaisia eikä kukaan ole silloin velvoitettu olemaan kotona.
Se on eri asia jos on itseilmoitetulla sairaslomalla ripulin / selkäkivun / influenssan tms. takia ja nähdään festareilla bailaamassa. Silloin saa epäillä että onko puhtaat jauhot pussissa, jos on muutenkin jo ollut viitteitä että lusmuilija saattaa olla kyseessä.
Mutta lääkärin määräämään saippariin ei ole kellään nokan koputtamista, ei vaikka kuinka epäilyttäisi.
Kyllä lääkäritkin sitten alkavat epäilemään jos samalle jampalle jatkuvasti kirjoitetaan sairaslomaa samasta ripulista.
Niinhän sitä saa, mutta ei sitä ole pakko hyvällä katsoa. Tuli yksi tapaus mieleen, joss nuorella naisella oli vähän vaikeuksia pitää päätään kasassa töissä, oman kertomansa mukaan. Joku toinen onnekas oli festariviikonlopouna kerennyt toivoa sen ajankohdan vapaaksi, ja kun ei pystynyt vaihtamaan vuoroja, niin käytti tätä tilaisuutta hyväkseen. Töissä ahdisti, mutta tuhansien ihmisten ympäröimänä ei. En katso hyvällä, vaikka asia ei enää toistunut.
Nykyään ihmisiltä vaaditaan liian vähän selkärankaa. Ei saa epäillä, tuomita, kritisoida, loukata jne. Ja jos vähänkään antaa painetta, niin ollaan tuolla psykologilla itkemässä. Jokaisella on oikeus toki yksityisyyteen, tietysti, mutta oikeudet tuo myös vastuita. Ja jos näitä oikeuksia käyttää väärin, se on perseestä. Jos saikuttaa sen takia, että pitää päästä johonkin mukaan, se on perseestä. Jos ei pysty aiheestakaan käymään töissä, mutta pystyy lähtemään ulos, IKEAan, festareille, risselle, ulkomaille, niin kyllä se laittaa vituttamaan siinä kohtaa.
Toki voisin itsekin tehdä niin. Oma sairaus oireilee toisinaan erittäin kivuliaasti, ja lääkäri oli valmis määräämään minulle sen verran vahvoja troppeja, että niillä nukkuu hyvin muutaman päivän. Mutta koska vuosi sitten lupasin työnantajalle, ettei sairaus vaikuta työhön, ja sen lupauksen olen pitänyt. Lukuun ottamatta yhtä kertaa, jolloin en yksinkertaisesti päässyt ylös sängystä aamulla, kun sattui niin perkeleesti ja voimia ei ollut ollenkaan. Silti minä käyn töissä vaikka sattuisikin, koska työni ei aiheuta suurta kuormaa. Voisin olla vain joku päivä että nyt ollaan kipeänä ja pystyisin kyllä lähtemään kuitenkin vaikka ulkomaille, en sentään niin kipeä ole.
Ihmisten kannattaisi nostaa vähän rimaa sen suhteen, että lähteäkö saikuttamaan vai ei. Se, että on pieniä tuntemuksia, ei välttämättä aiheuta suurta haittaa, ja voi ihan hyvin mennä töihin. Omalla alallani työskentelee paljon niitä, jotka tekee vain sen mitä on pakko, ja sitten jos on pientä lämpöä ja nuhaa, niin jäävät kotiin. Kyllä siihen alkaa vittuuntumaan, kun työnantaja soittelee viikottain että pääsenkö paikkaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olen tekaistulla sairaslomalla, käyn julkisilla paikalla korkeintaan kaupassa. En ole koskaan jäänyt kiinni ja valehdeltuja sairaslomapäiviä on 14 vuodessa kertynyt noin 75.
Työuupumusko on se varsinainen syysi pitää "sairaslomaa" vai ovatko nämä palkallisia ryyppyputkia?
Harvemmin ryyppään. Pidän ylimääräisiä sairaslomia koska viihdyn paremmin kotona ja haluan käyttää sairaslomapäiviä vuodessa keskimäärin 13.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yks työntekijä kuukausia poissa saman pikkuleikkauksen johdosta, kun toimari oli päiviä. Sattuivat samoihin aikoihin.
No tämä nyt on ihan naurettava juttu. Tietämättä tarkemmin mikä leikkaus, toiselle on voinut tulla komplikaatioita tai ties mitä muuta ja toipuminen ei ole eri ihmisillä aina samanlaista.
Työkaverilta leikattiin olkapää ja siitä tulikin joku jäätynyt olkapää leikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yks työntekijä kuukausia poissa saman pikkuleikkauksen johdosta, kun toimari oli päiviä. Sattuivat samoihin aikoihin.
No tämä nyt on ihan naurettava juttu. Tietämättä tarkemmin mikä leikkaus, toiselle on voinut tulla komplikaatioita tai ties mitä muuta ja toipuminen ei ole eri ihmisillä aina samanlaista.
Työkaverilta leikattiin olkapää ja siitä tulikin joku jäätynyt olkapää leikkauksen jälkeen.
Mulla kuoli täti kun kävi päiväkirurgiassa poistattamassa luomia ja sai siltä reissulta koronatartunnan. Työkaveri taas sai jonkun mitättömän rutiinioperaation yhteydessä vuosia sitten sairaalabakteerin ja oli lopulta melkein puoli vuotta pois.
Erään työkaverin kohdalla huomattiin että aina kun tuli palautetta työstä, olikin heti lapset kipeenä. Käytti siis lapsia mielenosoitussaikkuihin kun omaan olisi tarvinnut saikkupaperin.
Koronan alkaessa firmassa ei oikein osattu tehdä selkeitä ohjeita kuinka pitäisi toimia. Yksi lusmuilija jäi itsemäärittämäänsä karanteeniin eli oli 2 viikkoa kotona koska hänen tyttöystävänsä oli altistunut koronalle. Laitteli instaan kuvia kun oli jumbossa ostoksilla ym... Joku taisi siitä käräyttää lopulta kun tietty työt jäi muitten rasitteeksi.
Entinen esimieheni käytti myös lapsen sairastumista syynä olla pois. Joskus jäi sitten omissa puheissaan kiinni muille siitä että oli käynyt hakemassa virosta yhden harrastukseensa liittyvän välineen tarjouksesta vaikka piti olla kotona sairaan lapsen kanssa.
Valehteli muutenkin niin paljon että sekosi välillä mitä oli kenellekin puhunut.
Kerran oli maanantain pois sairaan lapsen takia ja kovaan ääneen puhui kuinka on ihana mies kun jäi nyt lapsen kanssa kotiin ja hän pääsi hoitamaan työtänsä. Iltapäivästä kuulin kun hän puhui puhelimessa siitä kumpi ehtisi hakea lapsen päiväkodista.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitti pomolle olevansa kipeä, mutta somessa melusi 38 asteen "kuumeellaan". Potkuthan siitä tuli.
Jälkeen päin olen miettinyt miten tuollaiselle immeiselle käy, jos saa influenssan? Mulla kuume oli a influenssassa 41,3 ja sairaalaan.... 38 astettahan on ihan taivas kun vertaa siihen että on oikeasti kipeä.
Tämä tapahtui arvatenkin Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mies, joka polvikivun, vai oliko se peräti polvileikkauksen, takia ei vielä töihin kyennyt. Paikallisen sanolehden etusivulla oli sitten kuva miehestä joukkuekilpailussa, lentopallo-ottelussa, juuri hyppäämässä verkolla!
Juttu meni oikeuteen asti, työnantajahan sen voitti, sairauslomapalkkaa ei tullut. Sitä en muista, jatkuiko työsuhde.
Siis jos lääkäri kirjoittaa sairauslomaa, niin työntekijällä on oikeus olla palkallisella sairauslomalla. Mitä tässä on ihmeellistä? Työnantajan olisi pitänyt olla yhteydessä työntekijään ja kysellä mahdollisuuksia palata aiemmin töihin, esim, toimistotöihin. Tällöinkin on hyvä pyytää työterveyslääkäriltä lausunto, että näin voi toimia. Muuten on tuon taivaallisen yhden tekevää mitä ihminen sairauslomallaan tekee. Nimimerkillä Berliinissä käynyt
Ei ihan näinkään. Työnantaja voi olla huomioimatta tuota lääkärin kirjoittamaa lappua. Toki vastuu on sen jälkeen työnantajalla, mikäli jotain tapahtuu.
Jos sairaslomalla menee töihin ja käy vaikka työtapaturma, niin kaikki vakuutukset ovat kyllä voimassa.
Ei ole, mikäli työnantaja on pakottanut työntekijän töihin, vastoin lääkärin antamaa sairaslomalappua. Työnantaja voi toki määrätä työntekijän haluamalleen lääkärille, mutta joutuu maksamaan mahdolliset lääkärimaksut.
Ei nyt saikuttamisesta, mutta etätyön väärinkäytöstä yksi sai lähteä koeajalla.
Kirjasi ilmeisesti useammalle projektille tunteja jotka eivät pitäneet paikkaansa.
Ainakin eräässä minun vetämässäni projektissa ilmoitti toteutuneiksi tunneiksi enemmän kuin oli mahdollista toteutuneeseen työhön nähden. En asiaan sen ihmeemmin kiinnittänyt huomiota koska ajattelin kyseessä olevan myös opettelun kankeutta, kunnes minulta pyydettii raporttia henkilön suoriutumisesta. Tuskin olisi osattu kysyä jossei samaa olisi ollut muillakin.
Toki häntä oli patisteltu toimistolle niinkuin muillakin uusilla on ollut tapana käydä kunnes työ tuttua, mutta aina oli auto rikki, tai flunssaa pukkasi ym.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron teille toisenlaisen tarinan. Siitä mitä on kun on itse aiheellisella saikulla ja joku yli-innokkaasti yrittää saikuttajaa käräyttää. Olin ollut polvileikkauksessa ja sain sen jälkeen saikkua, koska en ollut kykenevä tekemään työtä, sillä en päässyt siihen asentoon mitä työssä tarvitaan. Ja noin yleensäkin leikkauksen jälkeen tulee aina saikkua halusit tai et.
Olin uimarannalla äitini ja lasteni kanssa ja itsekin siellä vedessä lilluin, koska fysioterapeutti oli sanonut, että kun leikkaushaava parantuu saan aloittaa vedessäkin jumpan. Siellä lilluin laiturin kyljessä ja ojentelin jalkojani ohjeiden mukaan. No, vapaapäivällä ollut työkaveri sitten soitti tämän nähtyään pomolle, että on se kumma jalkavaivainen kun siellä se vaan rannalla uiskentelee.
Siinä sain kaiken tarmoni käyttää haaliessani lääkäriltä ja fysioterapeutilta todisteita siitä, että näin voi tässä tilanteessa tehdä ja että olen todellakin työkyvytön siihen asti, kunnes jalan liikkuvuus on saavutettu työn vaatimalle tasolle. Vasta ortopedin sana painoi sen verran, että työnantaja uskoi etten saikuta turhaan.
Sairaslomalaisen on siis visusti pysyttävä neljän seinän sisällä ja välttää sosiaalista mediaa juuri niin kauan kun sairaslomalapussa päiviä on. Vaikka puoli vuotta jos niin katsotaan tarpeelliseksi.
Asun maassa jossa tätä kytätään ihan paikallisen Kelan puolesta. Saikkulaisella on parin tunnin ikkuna jolloin saa käydä kaupassa tai apteekissa, ja muuten on oltava kotona, sillä "Kelan" edustajat voivat tulla milloin vain tarkistamaan oletko kotona sairaana. Kiva vaan jos joku on masennuksen takia pois ja lääkäri määrää ulos... tai juurikin että oletkin vaikka kuntoutumassa tai korttelin ympäri kävelemässä leikkauksen jälkeen. Oikein keskiaikaista verorahojen tuhlausta tällainen kyttääminen!
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas kävi niin päin, että sairastuin oikeasti vatsatautiin viikonloppuna, ehkä norovirukseen ja maanantaina piti työpaikalla olla yksi keskustelu esimiehen kanssa. En ole varmaan koskaan aikaisemmin ollut yhtä sänkypotilas kuin tuolloin, ekat 24h pelkästään sängyssä.
Ilmoitin esimiehelle, että olen 2 päivää poissa. Kun ilmoitin kolmantena päivänä että en ole vielä työkunnossa niin esimies sanoi että "vatsatauti parantuu kyllä yleensä kahdessa päivässä..." ja että "pelottaako sinua tulla töihin tuon keskustelun takia?"..
Aika ikävää epäillä toisen sairasloman aiheellisuutta..
Muhun iski noro tai vastaava puoli tuntia ennen kassavuoron alkua. Pomo huusi puhelimeen että teeskentelen, vaikka yökin puhelun aikana ja istuin myös pöntöllä koska tavaraa tuli tauotta molemmista päistä... aloitti sitkeän huhun että olin vain krapulassa. Hän itse kun ei ollut KOSKAAN ollut vatsataudissa! Enpä ollut kauaa siellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, muistan ensimmäisen kerran, kun jäin kotiin ilman pätevää syytä. Soitto pomolle, että mahatauti, yritin mahdollisemman surkealla äänellä selittää yöllä kärsimääni oksentelua jne...
Läpi meni ja siitä se sitten lähti. Ensimmäinen kerta oli pahin, nyt jo tottuneesti onnistuu ilman omantunnon tuskia.
Olisinpa aiemmin älynnyt. En ollut koskaan ennen ollut sairaslomalla, kun en juuri sairastele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas kävi niin päin, että sairastuin oikeasti vatsatautiin viikonloppuna, ehkä norovirukseen ja maanantaina piti työpaikalla olla yksi keskustelu esimiehen kanssa. En ole varmaan koskaan aikaisemmin ollut yhtä sänkypotilas kuin tuolloin, ekat 24h pelkästään sängyssä.
Ilmoitin esimiehelle, että olen 2 päivää poissa. Kun ilmoitin kolmantena päivänä että en ole vielä työkunnossa niin esimies sanoi että "vatsatauti parantuu kyllä yleensä kahdessa päivässä..." ja että "pelottaako sinua tulla töihin tuon keskustelun takia?"..
Aika ikävää epäillä toisen sairasloman aiheellisuutta..
Muhun iski noro tai vastaava puoli tuntia ennen kassavuoron alkua. Pomo huusi puhelimeen että teeskentelen, vaikka yökin puhelun aikana ja istuin myös pöntöllä koska tavaraa tuli tauotta molemmista päistä... aloitti sitkeän huhun että olin vain krapulassa. Hän itse kun ei ollut KOSKAAN ollut vatsataudissa! Enpä ollut kauaa siellä töissä.
Olisit mennyt töihin ja istunut vessassa työajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin ryyppään. Pidän ylimääräisiä sairaslomia koska viihdyn paremmin kotona ja haluan käyttää sairaslomapäiviä vuodessa keskimäärin 13.
Onko sinulla siis sosiaalisten tilanteiden pelko vai krapula vai oletko vain mitätön luuseri? Mulla on vähän eri asia tietysti, kun viihdyn töissäni, mutta minulla on oikeita sairauksia ja näiden sairauksien vuoksi on ihan lääkärintodistuksella ollut muutama sairausloma jo alkuvuoden aikana. Näistäkin parin määrätyn sairausloman kohdalla olen tervehdyttyäni ilmoittanut töihin, että olen jo toipunut ja tulen jo töihin huomenna, vaikka sairauslomaa olikin määrätty vielä pariksi päiväksi.