Kertokaa, miten työpaikkanne "saikuttajat" ovat jääneet kiinni?
Tuli toisesta ketjusta mieleen kerätä kokemuksia näistä sankareista, jotka ovat narahtaneet saikuttelusta - eli kertokaahan!
Meillä oli työpaikalla eräs nuori nainen, joka harrasti päivän-parin sairauslomia. Oli perinteistä ripulia, päänsärkyä yms. Yhtenä viikonloppuna ei päässyt töihin, kun oli paha flunssa pukannut. Postasi kuitenkin avoimelle Facebook-seinälleen kuvia festareilta ja Ikea-reissusta. Siis miten hölmö pitää olla... olisi nyt edes tekoviikset hommannut ja pitänyt matalaa profiilia. Ei jostain syystä jatkettu työsopimusta. :)
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yks työntekijä kuukausia poissa saman pikkuleikkauksen johdosta, kun toimari oli päiviä. Sattuivat samoihin aikoihin.
No tämä nyt on ihan naurettava juttu. Tietämättä tarkemmin mikä leikkaus, toiselle on voinut tulla komplikaatioita tai ties mitä muuta ja toipuminen ei ole eri ihmisillä aina samanlaista.
Työkaverilta leikattiin olkapää ja siitä tulikin joku jäätynyt olkapää leikkauksen jälkeen.
Mulla kuoli täti kun kävi päiväkirurgiassa poistattamassa luomia ja sai siltä reissulta koronatartunnan. Työkaveri taas sai jonkun mitättömän rutiinioperaation yhteydessä vuosia sitten sairaalabakteerin ja oli lopulta melkein puoli vuotta pois.
Sopiiko kysyä, oliko tädiltäsi poistetuissa luomissa edes syöpää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mies, joka polvikivun, vai oliko se peräti polvileikkauksen, takia ei vielä töihin kyennyt. Paikallisen sanolehden etusivulla oli sitten kuva miehestä joukkuekilpailussa, lentopallo-ottelussa, juuri hyppäämässä verkolla!
Juttu meni oikeuteen asti, työnantajahan sen voitti, sairauslomapalkkaa ei tullut. Sitä en muista, jatkuiko työsuhde.
Siis jos lääkäri kirjoittaa sairauslomaa, niin työntekijällä on oikeus olla palkallisella sairauslomalla. Mitä tässä on ihmeellistä? Työnantajan olisi pitänyt olla yhteydessä työntekijään ja kysellä mahdollisuuksia palata aiemmin töihin, esim, toimistotöihin. Tällöinkin on hyvä pyytää työterveyslääkäriltä lausunto, että näin voi toimia. Muuten on tuon taivaallisen yhden tekevää mitä ihminen sairauslomallaan tekee. Nimimerkillä Berliinissä käynyt
Ei ihan näinkään. Työnantaja voi olla huomioimatta tuota lääkärin kirjoittamaa lappua. Toki vastuu on sen jälkeen työnantajalla, mikäli jotain tapahtuu.
Jos sairaslomalla menee töihin ja käy vaikka työtapaturma, niin kaikki vakuutukset ovat kyllä voimassa.
Ei ole, mikäli työnantaja on pakottanut työntekijän töihin, vastoin lääkärin antamaa sairaslomalappua. Työnantaja voi toki määrätä työntekijän haluamalleen lääkärille, mutta joutuu maksamaan mahdolliset lääkärimaksut.
Työnantajahan se joka tapauksessa maksaa työterveyteen kuuluvan lääkärikäynnit. Ei ne työnantajat määrää muille lääkäreille esim. tk-lääkärin sijasta kuin työterveyslääkärille. Työterveyslääkäri voi suositella erikoislääkärin tutkimuksia tai tutkimuksia, joita työterveyssopimukseen ei kuulu, ja silloin ne maksaa hyvinvointialue, eli otetaan yhteyttä paikalliseen sote-keskukseen.
Lain mukaan sairasloman työkyvyttömyys koskee vain sitä omaa työtä. Eli muita hommia saat tehdä niin paljon kuin sielu sietää. Esim jos olet hitsaaja ja sun käsi on leikattu, eikä työnantajalla ole antaa hommia joita voit tehdä ilman sitä kättä, niin saat vaikka kotona tehdä palkallista kirjoitustyötä muulle työnantajalle jos vaan pystyt. Näin sanoo laki, järkeä tai ei.
Olin kuukauden saikulla akuutin stressireaktion vuoksi. Kollegalle sanoin, että syynä on leikkaus, koska mitäpä se oikea syy hänelle kuuluu.
Kun palasin työhön, jouduin pomoani sijaistavan henkilön kuultavaksi, koska kollegani oli nähnyt minut saikkuni aikana kirpparilla ja olin kuulema kävellyt normaalisti 😁 minulta oli siis muka polvi leikattu. Sijainen ei siis tiennyt oikeaa syytä, koska saikkulappu oli toimitettu jo ennen pomon lomaa.
No, kollega aika nolon näköisenä kulki pitkin seiniä hyvän aikaa. Helvetin juoruämmä.
Vierailija kirjoitti:
Yksi työkaveri oli kipenä flunssan vuoksi ja näin hänet juoksulenkillä. Toinen oli kylpylässä äitini kanssa yhtä aikaa, vaikka oli "kuumeessa". En käräyttänyt. Mietin vain, että miten tyhmiä ihmiset ovatkaan. En luota tuollaisiin ihmisiin missään muussakaan asiassa. Maineensa menettävät.
Mistä muka tiedät , että a) on sairaslomalla b) mistä syystä on sairaslomalla, kun molemmat ovat salassa pidettävää tietoa?
Entisen pomon aikaan (työskentelen terveyskeskuksessa poliklinikalla) minun yhden päivän migreenipoissaolon syyni tiedettiin terveyskeskuksen vuodeosaston (jossa en työskentele koskaan) työntekijöiden keskuudessa asti. Ja kun sillä pomolla ei ole mitään oikeutta kertoa kenellekään muulle, miksi tämä työntekijä on nyt sairauslomalla. Helvata koko tk:n väki tiesi, että sillä on tänään migreeni (pahoja kohtauksia on harvoin, ja yleensä lääke auttaa varhaisessa vaiheessa otettuna niin, että kohtaus menee ohi nopeasti), ja hyvin harvoin migreenin vuoksi olen joutunut sairauslomalla olemaan.
Samaiselle pomolle ilmoitin raskauden edettyä toiselle kolmannekselle, että olen raskaana ja ja jään äitiyslomalle silloin ja silloin. En puhunut mitään työkavereille, takana rankat lapsettomuushoidot ja ensimmäinen kerta kun "tärppäsi". Jostain syystä tieto raskaudestani levisi lähes koko muulle henkilökunnalle.
Yksi työkaveri muistuu mieleen myös 80-luvulta. Terveydenhuollossa työskentelyä sekin. Työkaveri oli kärsinyt lapsettomuudesta ja viimein saivat tiedon, että he miehensä kanssa ovat saamassa vauva-ikäisen adoptiolapsen. Kertoi pomolleen. Pomo kertoi muulle henkilökunnalle asiasta, ennen kuin henkilö itse ehti iloisesta uutisesta kertoa.
Työnantajalle paljastui, että oli jäänyt 38 asteen "kuumeen" takia pois.
Asia nyt on niin, että toisten työntekijöiden asia ei ole miettiä tai kytätä toisten sairaslomia.
Itse työnantajana(23 vuotta kokemusta) koitan keskustella työntekijän kanssa, jos tällä on puoliselittämättömiä poissaoloja paljon, että mitä voidaan asialle tehdä, kuitenkaan liikaa utelematta. Aina on ollut ajatuksena, että työn meillä olisi edes ok mukavaa, ettei tarvitsisi turhaan olla poissa. Alkoholiongelmaan ollaan saatu parille työntekijällä apua näiden vuosien aikana. Tosiaan kyräily ja juoruilu ei ole oikea tapa hoitaa näitä.
Vierailija kirjoitti:
Asia nyt on niin, että toisten työntekijöiden asia ei ole miettiä tai kytätä toisten sairaslomia.
Itse työnantajana(23 vuotta kokemusta) koitan keskustella työntekijän kanssa, jos tällä on puoliselittämättömiä poissaoloja paljon, että mitä voidaan asialle tehdä, kuitenkaan liikaa utelematta. Aina on ollut ajatuksena, että työn meillä olisi edes ok mukavaa, ettei tarvitsisi turhaan olla poissa. Alkoholiongelmaan ollaan saatu parille työntekijällä apua näiden vuosien aikana. Tosiaan kyräily ja juoruilu ei ole oikea tapa hoitaa näitä.
Näin juuri, saman allekirjoitan esimiehenä. Mahdolliset ongelmat hoidetaan esimiehen kanssa, työntekijät eivät jaa kenttäoikeutta.
Useampikin ilmoittanut olevansa koronassa. En usko noita ollenkaan. Ja jos onkin korona, niin sehän on vaan nuha. Hyvin voisi olla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Entisen pomon aikaan (työskentelen terveyskeskuksessa poliklinikalla) minun yhden päivän migreenipoissaolon syyni tiedettiin terveyskeskuksen vuodeosaston (jossa en työskentele koskaan) työntekijöiden keskuudessa asti. Ja kun sillä pomolla ei ole mitään oikeutta kertoa kenellekään muulle, miksi tämä työntekijä on nyt sairauslomalla. Helvata koko tk:n väki tiesi, että sillä on tänään migreeni (pahoja kohtauksia on harvoin, ja yleensä lääke auttaa varhaisessa vaiheessa otettuna niin, että kohtaus menee ohi nopeasti), ja hyvin harvoin migreenin vuoksi olen joutunut sairauslomalla olemaan.
Samaiselle pomolle ilmoitin raskauden edettyä toiselle kolmannekselle, että olen raskaana ja ja jään äitiyslomalle silloin ja silloin. En puhunut mitään työkavereille, takana rankat lapsettomuushoidot ja ensimmäinen kerta kun "tärppäsi". Jostain syystä tieto raskaudestani levisi lähes koko muulle henkilökunnalle.
Y
Ottakaa yhteys liittoon jos pomot lavertelee yksityisasioitanne. Sairausloman syytä ei saa muille työntekijöille paljastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri, saman allekirjoitan esimiehenä. Mahdolliset ongelmat hoidetaan esimiehen kanssa, työntekijät eivät jaa kenttäoikeutta.
Kyllä, paitsi moni työnantaja ja esimies johtaa todella huonosti näissä asioissa. Kokemusta on näiden asioiden selvittelyssä. Yksi esimerkki huonosta esimiehestä joka järjesti työntekijälle potkuja ja työsuhteen päätyttyä vielä ajeli useamman kerran työntekijän kodin ohi ja kyttäili, levitti työntekijästä myös täysin asiattomia valheita.
Meidän työpaikalla ei ketään kiinnosta vaikka jäisivät kiinni. Monella on tapana hakea sairaslomaa kun siltä tuntuu eikä ketään kiinnosta. Lääkäri lyö aina lappuun mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Useampikin ilmoittanut olevansa koronassa. En usko noita ollenkaan. Ja jos onkin korona, niin sehän on vaan nuha. Hyvin voisi olla töissä.
Jaa, näinkö on? Meillä yksi työntekijä kuoli koronaan, siis nuhaa vaan? Olet todella töykeä ja ilkeä ihminen.
tyhmä töitä tekee, viksu pääsee vähemmällä. koirat haukkuu ja karavaani kulkee. keskittykää omiin tekemisiinne ei se ole teiltä pois. alkakaa käyttään vaikka huumeita jos elämästä puuttuu sisältö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa tyhmyyttään jos työnantajalle kertoo poissaolon syyn. Kaikki sairaudet eivät toki estä muuta elämää. Työterveyslääkäri katsoo onko työntekijä kykenemätön ammattiinsa sillä hetkellä. Esim äänen menetys on este opettamiselle, mutta ei palkanlaskijalle. Joten jos joku on saikulla ja samanaikaisesti kaupassa niin voi kyynel.
Sehän on kerrottava.
Ei todellakaan tarvitse kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja pomolla ei ole oikeutta kertoa kenellekään, että tt on saikulla, ainoastaan että 'Minna' on poissa seuraavat kolme päivää.
On näitä toisinpäinkin sattunut. Minulla on liuta kroonisia sairauksia ja erään kerran ne olivat kaikki aktiivisessa vaiheessa. Hankin sairaslomalaput joka kerta tietenkin. Esimies halusi keskustella kanssani poissaoloistani ja päätti(!), että minulla on burnout. Loi minulle omat tiukat säännöt työpaikalla oloon, otti silmätikuksi ja seurasi jatkuvasti tekemisiäni. Hermostuin tästä niin, että sain riesakseni vielä unettomuuden, hyvä ettei tullut sitä burnoutia. Yritin selvittää tilannetta niin että esimies olisi ymmärtänyt, mutta ei mennyt läpi. Juttelin työterveyden ja luottamusmiehen kanssa, hain apua myös ylemmiltä pomoilta.
Esimies irtisanottiin seuraavissa yt-neuvotteluissa. En ollut ainoa alainen, jota oli kohdeltu huonosti.
Minä sain apua sairauksiini ja poissaolot putosivat minimaalisiksi.
Ap on itse turhan saikuttaja. Aloitti itse taas uuden ketjun aiheesta -- ilmeisesti kerää vinkkejä onnistuneeseen lusmuiluun muiden esimerkkien avulla. Mene töihin.
Ei jäätyneellä olkapäällä tehdä töitä, joissa tarvitaan molempia käsiä tai oikeakätisellä sitä oikeaa kättä. Se ei tarkoita sitä, että oltaisiin kättä pidetty pakastimessa yön yli, kuten ehkä yksinkertaisena työkaverina ajattelit työkaverisi vaan lintsaavan, vaan olkanivelen nivelkapseli paksuuntuu ja arpeutuu ja nivel jäykistyy aiheuttaen yösärkyä, liikekipua ja liikevajausta.