Kertokaa, miten työpaikkanne "saikuttajat" ovat jääneet kiinni?
Tuli toisesta ketjusta mieleen kerätä kokemuksia näistä sankareista, jotka ovat narahtaneet saikuttelusta - eli kertokaahan!
Meillä oli työpaikalla eräs nuori nainen, joka harrasti päivän-parin sairauslomia. Oli perinteistä ripulia, päänsärkyä yms. Yhtenä viikonloppuna ei päässyt töihin, kun oli paha flunssa pukannut. Postasi kuitenkin avoimelle Facebook-seinälleen kuvia festareilta ja Ikea-reissusta. Siis miten hölmö pitää olla... olisi nyt edes tekoviikset hommannut ja pitänyt matalaa profiilia. Ei jostain syystä jatkettu työsopimusta. :)
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan sairasloman työkyvyttömyys koskee vain sitä omaa työtä. Eli muita hommia saat tehdä niin paljon kuin sielu sietää. Esim jos olet hitsaaja ja sun käsi on leikattu, eikä työnantajalla ole antaa hommia joita voit tehdä ilman sitä kättä, niin saat vaikka kotona tehdä palkallista kirjoitustyötä muulle työnantajalle jos vaan pystyt. Näin sanoo laki, järkeä tai ei.
Isot rakennusliikkeet kiertää tuolla sakkoja työmaatapaturmista. Jos henkilö katkaisee työmaalla jalkansa tai leikkaa sormensa irti ja saa saikkua, henkilö ohjataan saman konsernin toimistotöihin ja näin ollen henkilö ei ole sairaslomalla = ei kirjata työtapaturmapäiviä.
Karua.
Työkaveri klinikalla saikutti usein. Kerran soitin toiselle klinikalle saadakseni jotain papereita ja yllättäen tämä työkaveri vastasi siellä puhelimeen vaikka oli meiltä sairaslomalla. Potkut tuli.
Olen saanut kirjallisen varoituksen siitä, että väitin olleeni sairauslomalla ja minut nähtiin kaupassa. Tosiasiassa olin juuri sillä hetkellä leikkauspöydällä, mutta sitähän ei työnantaja uskonut, koska joku oli nähnyt.
Minulla oli hermopinne kädessä ja olin sen vuoksi työkyvytön. Hermokivut oli ihan hirveät ja söin todella vahvoja lääkkeitä. En olisi pystynyt tekemään toimistotyötäni kipujen takia enkä myöskään ajattelemaan tarpeeksi selkeästi lääkityksen vuoksi. Odottelin leikkausta kesäkuumalla. Käden turpoaminen kuumassa pahensi kipuja, joten kävin paljon uimassa maauimalassa ja rannalla. Viileä vesi auttoi kipuihin edes hiukan.
Leikkautin käden omakustanteisesti yksityisellä, kun julkisella puolella olisi kestänyt puoli vuotta odotella. Palasin 2vkoa leikkauksen jälkeen töihin kuuntelemaan kuinka jonkun valopään mielestä olin ollut saikulla vaan lomailemassa, kun en jaksanut tehdä töitä vaan halusin rannalle. Huoh. Ehkä olisin odotellut julkisen leikkausta, jos olisin lomaa niin paljon kaivannut.
Työkaverit eivät todellakaan aina tiedä, onko saikku aiheellinen.
Yhdessä työpaikassa työntekijä sairastui syöpään ja joutui hoitojen takia olemaan saikulla. Hän ei kuitenkaan halunnut, että sairaudesta kerrotaan työkavereille. Työkaverit sitten epäilivät saikkujen aiheellisuutta ja olivat katkeria, kun joutuivat tekemään toisen työt.
Nämä saikuttajat ovat pääsääntöisesti naisia. Miksi?
Ex työtoverilla oli vähän väliä lapset sairaana ja hän kotona, kun silloinen työnantaja ei tavannut leikata palkkaa lastenkaan sairaspäiviltä. Kun yrityksessä vaihtui omistaja, totesin työkaverille, että lasten sairauden takia saa olla pois, mutta palkkaa ei välttämättä tule. Lapset eivät enää koskaan olleet sairaana.
Olen käräyttänyt monta saikkupinnaria pomolle 👍
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan sairasloman työkyvyttömyys koskee vain sitä omaa työtä. Eli muita hommia saat tehdä niin paljon kuin sielu sietää. Esim jos olet hitsaaja ja sun käsi on leikattu, eikä työnantajalla ole antaa hommia joita voit tehdä ilman sitä kättä, niin saat vaikka kotona tehdä palkallista kirjoitustyötä muulle työnantajalle jos vaan pystyt. Näin sanoo laki, järkeä tai ei.
Joo mutta jos oot sairauslomalla flunssasta tai kuumeesta niin et todellakaan touhua muuta kuin olet kotona sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käräyttänyt monta saikkupinnaria pomolle 👍
Sama juttu. Alkoi eräälläkin saikuttajalla kylmä rinki tiivistyä perseen reiän ympärille kun tiesi jääneensä kiinni ja pomo pyysi toimistolle.
Ylipainoinen naiskollega saikutti migreenin takia, näin hänet samana päivänä ostoskeskuksen mäkissä pari tuntia viestin lähettämisen jälkeen. Aika paha migreeni näemmä.
Hevos naamainen alkoholisti entinen paskin pm ikinä on ollut kännissä ja jauho päissään työajalla maksattanut häät ja aamupalat veronmaksajien piikkiin tottakai. Aiheuttanut melkein 50miljardin tappiot suomalaisille ja nyt revittelee perse ttä pitkin maailmaa eli saikut on pieniä joulukaloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot rakennusliikkeet kiertää tuolla sakkoja työmaatapaturmista. Jos henkilö katkaisee työmaalla jalkansa tai leikkaa sormensa irti ja saa saikkua, henkilö ohjataan saman konsernin toimistotöihin ja näin ollen henkilö ei ole sairaslomalla = ei kirjata työtapaturmapäiviä.
Karua.
Duunarit on hyvin pitkälti ulkoistettu ja ulkomaalaisia.
En ole itse turhaan saikuttaja, mutta jollain tavalla ihailen noita tyyppejä. Oishan elämä paljon mielekkäämpää, jos sais käydä enemmän lenkillä tai festareilla :D varsinkin jos on jossain paskasti palkatussa raskaassa työssä isossa firmassa, jossa pomot käärii hirveät voitot käsiin, niin en edes näe sitä kovin epäeettisenä. Itse olen onnekas ja pidän työstäni, mutta säälin kyllä ihmisiä joilla menee 40 tuntia viikosta johonkin paskaan.
Nykyään olen työpaikassa, jossa esihenkilöt eivät edes saa kertoa muille alaisilleen, että joku työntekijä on sairaslomalla, puhumattakaan syystä. Ja tietyn ajan kuluessa jos olet ollut kolme kertaa sairauslomalla, on pidettävä "keskustelu", en muista miksi tätä kutsutaan...
Vierailija kirjoitti:
En ole itse turhaan saikuttaja, mutta jollain tavalla ihailen noita tyyppejä. Oishan elämä paljon mielekkäämpää, jos sais käydä enemmän lenkillä tai festareilla :D varsinkin jos on jossain paskasti palkatussa raskaassa työssä isossa firmassa, jossa pomot käärii hirveät voitot käsiin, niin en edes näe sitä kovin epäeettisenä. Itse olen onnekas ja pidän työstäni, mutta säälin kyllä ihmisiä joilla menee 40 tuntia viikosta johonkin paskaan.
Kivaa on myös kun omat hyvin ansaitut sekä tarpeeseen tulevat vapaapäivät alkaa työnantajan painostusyhteydenotoilla että pitäisi tulla paikkaamaan sairaspoissaoloja.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut kirjallisen varoituksen siitä, että väitin olleeni sairauslomalla ja minut nähtiin kaupassa. Tosiasiassa olin juuri sillä hetkellä leikkauspöydällä, mutta sitähän ei työnantaja uskonut, koska joku oli nähnyt.
Ei kai tuo voi muutenkaan mennä läpi. Jos asuu yksin eikä ole ketään tuttua joka kävisi kaupassa puolesta, niin pakkohan se on kaupassa käydä jos ruoka ja muut on loppu. Eri asia jos olisi jossain vaatekaupassa shoppailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Entisen pomon aikaan (työskentelen terveyskeskuksessa poliklinikalla) minun yhden päivän migreenipoissaolon syyni tiedettiin terveyskeskuksen vuodeosaston (jossa en työskentele koskaan) työntekijöiden keskuudessa asti. Ja kun sillä pomolla ei ole mitään oikeutta kertoa kenellekään muulle, miksi tämä työntekijä on nyt sairauslomalla. Helvata koko tk:n väki tiesi, että sillä on tänään migreeni (pahoja kohtauksia on harvoin, ja yleensä lääke auttaa varhaisessa vaiheessa otettuna niin, että kohtaus menee ohi nopeasti), ja hyvin harvoin migreenin vuoksi olen joutunut sairauslomalla olemaan.
Samaiselle pomolle ilmoitin raskauden edettyä toiselle kolmannekselle, että olen raskaana ja ja jään äitiyslomalle silloin ja silloin. En puhunut mitään työkavereille, takana rankat lapsettomuushoidot ja ensimmäinen kerta kun "tärppäsi". Jostain syystä tieto raskaudestani levisi lähes koko muulle henkilökunnalle.
Y
Aikanaan pikkupaikkakunnalla opettajana toimiva siskoni kävi neuvolassa tarkastuksessa, koska odotti esikoistaan. Hän ei ollut vielä kertonut raskaudesta työpaikallaan. Kuitenkin koulunsa rehtori kerran tokaisi, että sinähän et sitten olekaan täällä keväällä. Rehtorin vaimo oli töissä paikkakunnan neuvolassa.
Nyt kyllä pitää ihmetellä että missä tyypit on töissä.
Minä olen julkisella töissä enkä ole huomannut kenenkään saikuttelevan tuolla tavoin. Yhdellä oli epäselvyyksiä työaikakirjauksissa ja se sai potkut - ja tästä on vuosia.
Aikaisemmassa (yksityisessä) työpaikassa oli kyllä legendaarinen esimies jolla oli aina pitkiä asiakastapaamisia kun tuli golfauskelit. Niin kauan kuin osasto teki hyvää tulosta se jatkoi mutta tottakai sai kenkää kun tulos kääntyi.
Asuin aikoinaan samassa talossa silloisen työkaverin kanssa,tämä ihminen kehui miten ei ole koskaan kipeä ja uskoi kovaan ääneen muidenkin vain esittävän. Kerran olin influenssan kynsissä ja valmistin teetä keittiössä kun tuli tunne että joku seisoo selkäni takana,no ihan siinä ei ketään ollut mutta työkaverin/naapurin naama kiinni ikkunassa! Vilkutin ja vahingossa heitin sen märän teepussin ikkunaan! :D Taisi työkaveri loukkaantua "hyökkäyksestä" ja meni valitttamaan pomolle miten häärin keittiössä. Pomo ei onneksi lotkauttanut korvaansakaan ja jälkeenpäin vitsaili tuosta vakoilusta.