Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa, miten työpaikkanne "saikuttajat" ovat jääneet kiinni?

Vierailija
06.07.2016 |

Tuli toisesta ketjusta mieleen kerätä kokemuksia näistä sankareista, jotka ovat narahtaneet saikuttelusta - eli kertokaahan!

Meillä oli työpaikalla eräs nuori nainen, joka harrasti päivän-parin sairauslomia. Oli perinteistä ripulia, päänsärkyä yms. Yhtenä viikonloppuna ei päässyt töihin, kun oli paha flunssa pukannut. Postasi kuitenkin avoimelle Facebook-seinälleen kuvia festareilta ja Ikea-reissusta. Siis miten hölmö pitää olla... olisi nyt edes tekoviikset hommannut ja pitänyt matalaa profiilia. Ei jostain syystä jatkettu työsopimusta. :)

Kommentit (150)

Vierailija
21/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taas kävi niin päin, että sairastuin oikeasti vatsatautiin viikonloppuna, ehkä norovirukseen ja maanantaina piti työpaikalla olla yksi keskustelu esimiehen kanssa. En ole varmaan koskaan aikaisemmin ollut yhtä sänkypotilas kuin tuolloin, ekat 24h pelkästään sängyssä.

Ilmoitin esimiehelle, että olen 2 päivää poissa. Kun ilmoitin kolmantena päivänä että en ole vielä työkunnossa niin esimies sanoi että "vatsatauti parantuu kyllä yleensä kahdessa päivässä..." ja että "pelottaako sinua tulla töihin tuon keskustelun takia?"..

Aika ikävää epäillä toisen sairasloman aiheellisuutta..

Vierailija
22/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi toimistovirkailija oireili "hometta" vuosia, oli avokonttori ja kukaan muu ei kärsinyt mistään oireista. Mitattiin ja homekoirakin varmisti asian, että mitään hometta ei ollut. 

Yleensä talvisin häipyi "sairaslomallaan" lappiin hiihtämään, keväällä ja syksyllä otti halpoja äkkilähtöjä aurinkoon. Palkka juoksi...

Jäi sitten viimein "sairaseläkkeelle".

Toinenkin kroonikko samasta työpaikasta löytyi. Mystiset mahaoireet ja selkä- vai lonkkavaivat olivat niin rajuja ettei kuulemma kotonakaan voinut ei istua, ei maata, ei liikkua.

Näitä oli muutama pva viikossa, mutta kuussa keskimäärin 15 poissaolopäivää jokatapauksessa. Jäi kiinni, kun lehdessä oli kuva kauppakeskuksen avajaisista, jota ihmiset olivat jonottaneet tuntikaupalla aamuyöstä lähtien. Siinä eturivissa aivan reippaana kassi kädessä seisoi tämä "raihnainen" ihminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta pomo on jäänyt aikoinaan kiinni lavertelusta. Olin saikulla ja soitteli häiriköiden kotiin useasti, niin kerran vitutti ja sanoin, että jalka on poikki. 

Menin 3 päivän päästä töihin, niin työkaveri kysyi, että eikö sulla pitänyt olla jalka poikki ..

Pomo jäi siis kiinni. Ei sillä ole lupa mun tietoja levitellä.

Sinkkumies

Vierailija
24/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli mies, joka polvikivun, vai oliko se peräti polvileikkauksen, takia ei vielä töihin kyennyt. Paikallisen sanolehden etusivulla oli sitten kuva miehestä joukkuekilpailussa, lentopallo-ottelussa, juuri hyppäämässä verkolla!

Juttu meni oikeuteen asti, työnantajahan sen voitti, sairauslomapalkkaa ei tullut. Sitä en muista, jatkuiko työsuhde.

Ihmisten typeryys on käsittämätöntä. Miksi taistella oikeudessa, jos on jo jäänyt kiinni lehden etusivulla? Ottaisi sanktiot nöyränä vastaan.

Sinkkumies

Vierailija
25/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yks työntekijä kuukausia poissa saman pikkuleikkauksen johdosta, kun toimari oli päiviä. Sattuivat samoihin aikoihin.

Niillä on vähän eri vastuut ja tekeekö toimari fyysisiä töitä? Vertailu on kehno.

Sinkkumies

Vierailija
26/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli saikkua ja käsi poikki, niin menin silti palaveriin, jossa käsiteltiin firman tulevaisuutta ja minun mielipiteitäni haluttiin kuulla.. kunhan viittaan tuohon edelliseen.

Sinkkumies

Vierailija
27/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla taas kävi niin päin, että sairastuin oikeasti vatsatautiin viikonloppuna, ehkä norovirukseen ja maanantaina piti työpaikalla olla yksi keskustelu esimiehen kanssa. En ole varmaan koskaan aikaisemmin ollut yhtä sänkypotilas kuin tuolloin, ekat 24h pelkästään sängyssä.

Ilmoitin esimiehelle, että olen 2 päivää poissa. Kun ilmoitin kolmantena päivänä että en ole vielä työkunnossa niin esimies sanoi että "vatsatauti parantuu kyllä yleensä kahdessa päivässä..." ja että "pelottaako sinua tulla töihin tuon keskustelun takia?"..

Aika ikävää epäillä toisen sairasloman aiheellisuutta..

Mä oon ottanut tuohon sen linjan että jos vaan pystyn kävelemään vessanpönttöä pidemmälle, meen norossakin töihin. Saavatpahan mitä tilaavat.

Vierailija
28/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli yks työntekijä kuukausia poissa saman pikkuleikkauksen johdosta, kun toimari oli päiviä. Sattuivat samoihin aikoihin.

Niillä on vähän eri vastuut ja tekeekö toimari fyysisiä töitä? Vertailu on kehno.

Sinkkumies

Kumpikaan ei tehnyt fyysisiä töitä. Ja mulle ihan sama. Mutta työntekijälle vähän nolo sattuma. 

Vierailija
29/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi työkaveri oli kipenä flunssan vuoksi ja näin hänet juoksulenkillä. Toinen oli kylpylässä äitini kanssa yhtä aikaa, vaikka oli "kuumeessa". En käräyttänyt. Mietin vain, että miten tyhmiä ihmiset ovatkaan. En luota tuollaisiin ihmisiin missään muussakaan asiassa. Maineensa menettävät.

Olen minä saunonut kipeänä. Olen käynyt mökilläkin kipeänä. Olen käynyt jopa töissä kipeänä, eli saanko tehdä töitä kotona kipeänä?!

Sinkkumies

Vierailija
30/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkkumies

Kumpikaan ei tehnyt fyysisiä töitä. Ja mulle ihan sama. Mutta työntekijälle vähän nolo sattuma. 

Ei voida vetää tuollaisia johtopäätöksiä. Mulle oli kerran yksi suljettu haava puoli vuotta tulehtuneena.

Sinkkumies

Vierailija
31/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen tärkeä asia kannattaa huomioida, että jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomaa niin ihmisellä on oikeus olla rannalla, festareilla, IKEAssa, missä vaan. Sairaslomalla ollaan sairaslomalla, niitä syitä on monenlaisia eikä kukaan ole silloin velvoitettu olemaan kotona.

Se on eri asia jos on itseilmoitetulla sairaslomalla ripulin / selkäkivun / influenssan tms. takia ja nähdään festareilla bailaamassa. Silloin saa epäillä että onko puhtaat jauhot pussissa, jos on muutenkin jo ollut viitteitä että lusmuilija saattaa olla kyseessä. 

Mutta lääkärin määräämään saippariin ei ole kellään nokan koputtamista, ei vaikka kuinka epäilyttäisi.

Kyllä lääkäritkin sitten alkavat epäilemään jos samalle jampalle jatkuvasti kirjoitetaan sairaslomaa samasta ripulista.

Vierailija
32/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen tärkeä asia kannattaa huomioida, että jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomaa niin ihmisellä on oikeus olla rannalla, festareilla, IKEAssa, missä vaan. Sairaslomalla ollaan sairaslomalla, niitä syitä on monenlaisia eikä kukaan ole silloin velvoitettu olemaan kotona.

Se on eri asia jos on itseilmoitetulla sairaslomalla ripulin / selkäkivun / influenssan tms. takia ja nähdään festareilla bailaamassa. Silloin saa epäillä että onko puhtaat jauhot pussissa, jos on muutenkin jo ollut viitteitä että lusmuilija saattaa olla kyseessä. 

Mutta lääkärin määräämään saippariin ei ole kellään nokan koputtamista, ei vaikka kuinka epäilyttäisi.

Kyllä lääkäritkin sitten alkavat epäilemään jos samalle jampalle jatkuvasti kirjoitetaan sairaslomaa samasta ripulista.

Jep. Olen harvoin sairauslomalla mutta silloin kun olen, määräys on liikkua (kävely pääasiassa) heti kuin mahdollista. Kyseessä on siis krooninen selkävaiva joka on välillä todella paha. Esimies on tietoinen hoito-ohjeesta, ei ole ollut mitään ongelmia. :)

Vierailija
33/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkufirmassa eräs mies saikutti, ja samana päivänä firman TJ ja yksi toinen työntekijä menivät markettiin tekemään ostoksia pikkujouluja varten. Arvaa kuka käveli jouluostoksilla vaimon kanssa vastaan... :D

Vierailija
34/150 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkufirmassa eräs mies saikutti, ja samana päivänä firman TJ ja yksi toinen työntekijä menivät markettiin tekemään ostoksia pikkujouluja varten. Arvaa kuka käveli jouluostoksilla vaimon kanssa vastaan... :D

No voi nyt vittu oikeasti. Kahden lapsen yksinhuoltajana minäkin käyn kaupassa vaikka olisin 40 asteen kuumeessa koska muuten sitä ruokaa kaappiin ei tule.

Nyt ihmiset, sairasloma jonka on määrännyt ja arvioinut lääkäri, ei tarkoita sitä etteikö saisi käydä kaupassa, Ikeassa tai kaupungilla kävellä vastaan. Ei se sairasloma sitä tarkoita että täytyy olla neljän seinän sisällä. Minäkin olin kerran neljä kuukautta sairaslomalla autokolarin takia, kävin mm kaupassa, fyssarilla, uimahallissa, salilla, kirjastossa ja kavereilla.

Vankilaanko sitä pitäisi saikulla mennä?

Vierailija
35/150 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mikä itseäni on hämmästyttänyt on se, miten holhoava tämä suomen yhteiskunta on kaikkien saikuttelijoiden ja alkoholiongelmaisten työntekijöiden suhteen. Työntekijät saavat törttöillä miten sattuu ja varastaa työnantajalta (saikuttamalla) ja kaikkea pitäisi katsoa läpi sormien. Suomessa on työntekijäsuoja niin korkealla, että täällä saa tehdä suunnilleen mitä huvittaa..toisinkuin jossain jenkeissä missä auktoriteetteja kuunnellaan ja totellaan. Esimiehet suomessa ovat pikemminkin jotain ohjaajia eikä mitään todellisia pomoja, koska ei ole oikeutta potkia ketään pihalle ennenkuin vasta tuhannen varoituksen ja taistelun liiton lakimiesten välillä ja kaikki se byrokratia siinä välissä. Otettaisiin nyt edes se ruotsin malli käyttöön noissa saikkuasioissa niin vähän saisi tätä hommaa järkeväksi.

Vierailija
36/150 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärintodistus voidaan arvioittaa toisella lääkärillä, jos ja kun on runsaasti sairas poissaoloja. Silloin selvitetään työntekijän työkyky kokonaan.

Vierailija
37/150 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli mies, joka polvikivun, vai oliko se peräti polvileikkauksen, takia ei vielä töihin kyennyt. Paikallisen sanolehden etusivulla oli sitten kuva miehestä joukkuekilpailussa, lentopallo-ottelussa, juuri hyppäämässä verkolla!

Juttu meni oikeuteen asti, työnantajahan sen voitti, sairauslomapalkkaa ei tullut. Sitä en muista, jatkuiko työsuhde.

Siis jos lääkäri kirjoittaa sairauslomaa, niin työntekijällä on oikeus olla palkallisella sairauslomalla. Mitä tässä on ihmeellistä? Työnantajan olisi pitänyt olla yhteydessä työntekijään ja kysellä mahdollisuuksia palata aiemmin töihin, esim, toimistotöihin. Tällöinkin on hyvä pyytää työterveyslääkäriltä lausunto, että näin voi toimia. Muuten on tuon taivaallisen yhden tekevää mitä ihminen sairauslomallaan tekee. Nimimerkillä Berliinissä käynyt

Lääkärin kirjoittamalla sairaslomalla työntekijällä on ainoastaan oikeus olla luvallisesti pois töistä. Sairasloman syy määrittää maksaako työnantaja palkkaa vai ei.

Vierailija
38/150 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi sentään. Olenpa onnellinen että esimies on aivan toisessa maassa kuin minä. Sairaslomani ovat suurimmaksi osaksi aivan aiheellisia ja niistä on lääkärintodistus aina. Mutta osa olen kyllä ihan itse itselleni määrännyt.

Puoliso tekee vuorotyötä kuten minäkin ja joskus vaan pitää noita vuoroja jättää välistä, että edes jonkinlainen aviosuhteessa ja yhteiselo jatkuu.

Vierailija
39/150 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ihan mieleen mitä työkaverit teki vuosi sitten. Olen ollut samalla työnantajalla noin 5 vuotta töissä. Sairaslomalla olin ollut kerran koko sen viiden vuoden aikana flunssan takia. Vuosi sitten sain alkuraskaudessa aivan kauhean verenvuodon. Naistenpolilla eivät löytäneet mitään vikaa muutakuin että luultavasti jostain istukan tienoilta vuosi. Sain sieltä 3 päivän sairaslomalapun lääkäriltä.

Onneksi työpaikkani oli naistenpolin vierellä niin vein heti pomolleni ilmoituksen sairaslomasta ja kerroin tiimikaverille ajankohtaiset sen takia että hän voi ne sairaslomallani hoitaa. No työkaverit olivat sitten nähneet minut siellä töissä mukamas niin pirteänä ja iloisena että en mukamas mitenkään voi olla oikeasti sairas. En voinut vielä niin alussa kertoa töissä raskaudesta kun edellinen raskaus oli päätynyt keskenmenoon. Kuulin myöhemmin että puhuivat minun selän takana kuukausikaupalla paskaa siitä että saikutin turhaan. Kuitenkin kyseessä oli ihmiset jotka itse olivat 3-4 kertaa vuodessa sairaslomalla.

Tietty meilläkin on muutama työntekijä jotka ovat noin 5-10 päivää kuukaudessa saikulla, mutta kyseessä on vanhoja työntekijöitä joiden tekemisiä ei niin enää seurata.

Vierailija
40/150 |
29.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa tyhmyyttään jos työnantajalle kertoo poissaolon syyn. Kaikki sairaudet eivät toki estä muuta elämää. Työterveyslääkäri katsoo onko työntekijä kykenemätön ammattiinsa sillä hetkellä. Esim äänen menetys on este opettamiselle, mutta ei palkanlaskijalle. Joten jos joku on saikulla ja samanaikaisesti kaupassa niin voi kyynel.