Kertokaa, miten työpaikkanne "saikuttajat" ovat jääneet kiinni?
Tuli toisesta ketjusta mieleen kerätä kokemuksia näistä sankareista, jotka ovat narahtaneet saikuttelusta - eli kertokaahan!
Meillä oli työpaikalla eräs nuori nainen, joka harrasti päivän-parin sairauslomia. Oli perinteistä ripulia, päänsärkyä yms. Yhtenä viikonloppuna ei päässyt töihin, kun oli paha flunssa pukannut. Postasi kuitenkin avoimelle Facebook-seinälleen kuvia festareilta ja Ikea-reissusta. Siis miten hölmö pitää olla... olisi nyt edes tekoviikset hommannut ja pitänyt matalaa profiilia. Ei jostain syystä jatkettu työsopimusta. :)
Kommentit (150)
Kaveri oli jatkuvasti saikulla pahoista selkäongelmista. Oli niin vakuuttava, että mäkin sitä säälin kun tuli "hankala vaihe" päälle. Sitten meidän toimari oli yhtenä päivänä kauppareissulla ja ajeli tämän tyypin omakotitalon ohi. Siellä se pihalla lapioi multaa täpötäyteen kottikärryyn, jota lähti työntelemään sitten reippahasti...
Vierailija kirjoitti:
Kaveri oli jatkuvasti saikulla pahoista selkäongelmista. Oli niin vakuuttava, että mäkin sitä säälin kun tuli "hankala vaihe" päälle. Sitten meidän toimari oli yhtenä päivänä kauppareissulla ja ajeli tämän tyypin omakotitalon ohi. Siellä se pihalla lapioi multaa täpötäyteen kottikärryyn, jota lähti työntelemään sitten reippahasti...
Liikunta on parasta lääkettä selkäkipuihin. Minäkään en pysty toimistohommia tekemään, enkä istumaan työpöydän ääressä, kun selkä alkaa temppuilemaan. Silloin pitää tehdä pieniä kävelylenkkejä tunnin välein niin alkaa parin päivän päästä helpottamaan.
Tilastollinen analyysi. Sama tyyppi saikutti monta vuotta peräkkäin aina perjantaita tai maanantaita.
HUOM! Tämä on vain epäily, mutta kerronpa silti. Meillä on töissä semmonen muutaman naisen porukka, joka toivoo pelkästään aamuvuoroa, ja viikonloput vapaiksi. Eivät ole vielä siinä pisteessä uraa, että voisivat erityisemmin lähteä määrittelemään työaikojaan vuorotyössä. Mutta sitten kun näille henkilöille harvoin tulee iltavuoroja, pe-la -akselilla erityisesti, niin sitten alkaakin löytymään vähän kremppaa joka puolelta. Ovat sellaisia, jotka eivät koskaan jousta omista työajoistaan, tiedän, että jos täytyy omaa vuoroa vaihtaa, niin heiltä ei kannata kysyä, etenkin jos on joku perjantai-ilta tiedossa. Epäilen siis vahvasti, että kun yleinen viikonloppu alkaa, niin sitä ollaan parhaina päivinä usein jossain viihteellä tai sitten tekemässä jotain muuta poikaystävien tms. kanssa. Muutaman kerran on perhesyihin vedoten pyydetty vuoronvaihtoa, ja suostun aina jos pystyn, mutta sitä kautta kyllä saa tietää aika paljon, kun perustellaan sitä syytä. Mies käy vakitöissä klo 8-16, viikonloput vapaana. Ymmärtäähän sen, että silloin juuri ei voi olla töissä. Ollaan tehty muutama vuosi jo töitä samalla porukalla, eikä heitä kovin usein näy silloin vuoroissa. Ja ne harvat kerrat kun ovat merkitty sinne vuoroon, niin tulee yleensä poissaolo. Viimeksi juuri pari viikkoa sitten. Samanaikaisesti kaksi henkilöä.
Joku mainitsi facebookin. Olen KUULLUT tämän tarinan, en ollut samassa paikassa töissä, tiesin iyhmisen. (Ihan sama tarina, sairauslomalla, sitten lähettää baarista kuvia, baari jossain Aya Napalla, Turkissa, Kreikassa tms.
Itku tuli sitten kun ei saanutkaan viikon palkkaa.
Pointtinoi myös, mistä näitä pitkiä sairauslomia saa? En ole saanut vaikka olen kans selkäkipuinen!
Vierailija kirjoitti:
Joku mainitsi facebookin. Olen KUULLUT tämän tarinan, en ollut samassa paikassa töissä, tiesin iyhmisen. (Ihan sama tarina, sairauslomalla, sitten lähettää baarista kuvia, baari jossain Aya Napalla, Turkissa, Kreikassa tms.
Pointtinoi myös, mistä näitä pitkiä sairauslomia saa? En ole saanut vaikka olen kans selkäkipuinen!
Jos on mt-taustaa, ainakin kahden kuukauden sairausloman saa suunnilleen sormia napsauttamalla. Kahdessa eri työpaikassa on ollut tätä hyödyntävä tapaus.
Kiva näitä lukea näin työttömänä. Kaiken maailman lusmut saa kyllä töitä, mutta itse ei kelpaa töihin. Tänään viimeksi tuli vastaus, että ei valittu hakemaani paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitti pomolle olevansa kipeä, mutta somessa melusi 38 asteen "kuumeellaan". Potkuthan siitä tuli.
Jälkeen päin olen miettinyt miten tuollaiselle immeiselle käy, jos saa influenssan? Mulla kuume oli a influenssassa 41,3 ja sairaalaan.... 38 astettahan on ihan taivas kun vertaa siihen että on oikeasti kipeä.
Onko tämäkin joku kilpailu? Että kun sulla ei tunnu 38 missään, niin ei sitte muillakaan?
Meillä oli töissä nuori nainen joka saikutti melkein joka viikko joko maanantain, perjantain tai molemmat. Pääsiäisen aikaan (pe vapaa) soitti torstaina ettei pääse töihin kun on vatsataudissa. Maanantaina sitten selitti innoissaan miten oli älyttömän hauska mökkireissu; ajelivat kaveriporukan kanssa muutaman sata kilometriä järven rantaan pidennetyksi viikonlopuksi. Parasta oli kun lähtö oli aikaisin torstaiaamuna ja ensimmäinen siideri aukesi heti kun pääsivät autoon istumaan.
Poistui paikalta kun työkaveri heitti siihen että kurjaa varmaan istua noin pitkä matka autossa mahataudissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikunta on parasta lääkettä selkäkipuihin. Minäkään en pysty toimistohommia tekemään, enkä istumaan työpöydän ääressä, kun selkä alkaa temppuilemaan. Silloin pitää tehdä pieniä kävelylenkkejä tunnin välein niin alkaa parin päivän päästä helpottamaan.
En osaa ottaa kantaa mullan lapiointiin mutta minullakin jos on selkä tosi kipeä, en voi istua tietokoneen ääressä tai seisoa paikoillani, vaan ainut mikä helpottaa on kävely hiljakseen.
Pahimpia saikuttajia ja työn viereksuvia ovat aktiivisesti urheilevat. Milloin on muka mitäkin vaivaa nilkka tai ranne kipeä tai kuumetta.
Eräskin urheilija jäi kiinni, muka kuumeessa. Luettiin työpaikalla lehteä. Iso kuva lehdessä ja haastattelu, oli ollut pelaamassa salibandy turnauksessa.
Useasti myös nämä urheilijat eivät viitsi tehdä oikein ahkerasti töitä, kun ei kuulema jaksa sitten treenata töiden jälkeen.
Vinkki kesätöiden ottajille, älkää ottako urheilijaa töihin, jos haluatte työntekijän joka ei ole kokoajan poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on mt-taustaa, ainakin kahden kuukauden sairausloman saa suunnilleen sormia napsauttamalla. Kahdessa eri työpaikassa on ollut tätä hyödyntävä tapaus.
Sama juttu, minun vanhassa työpaikassa, jossa eräs herra sai aina keväisin kahden viikon pääloman, kun aurinko nousi tarpeeksi korkealle.
Siis ihan joka kevät, kymmenen vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli mies, joka polvikivun, vai oliko se peräti polvileikkauksen, takia ei vielä töihin kyennyt. Paikallisen sanolehden etusivulla oli sitten kuva miehestä joukkuekilpailussa, lentopallo-ottelussa, juuri hyppäämässä verkolla!
Juttu meni oikeuteen asti, työnantajahan sen voitti, sairauslomapalkkaa ei tullut. Sitä en muista, jatkuiko työsuhde.
Siis jos lääkäri kirjoittaa sairauslomaa, niin työntekijällä on oikeus olla palkallisella sairauslomalla. Mitä tässä on ihmeellistä? Työnantajan olisi pitänyt olla yhteydessä työntekijään ja kysellä mahdollisuuksia palata aiemmin töihin, esim, toimistotöihin. Tällöinkin on hyvä pyytää työterveyslääkäriltä lausunto, että näin voi toimia. Muuten on tuon taivaallisen yhden tekevää mitä ihminen sairauslomallaan tekee. Nimimerkillä Berliinissä käynyt
Ei ihan näinkään. Työnantaja voi olla huomioimatta tuota lääkärin kirjoittamaa lappua. Toki vastuu on sen jälkeen työnantajalla, mikäli jotain tapahtuu.
Alkoi kasaantua "yllättäviä" saikkuja ja unohduksia..
Aina kun henkilölle oli merkitty iltavuoro niin jo alkoi iltapäivällä päänsärky/huono olo tai sitten vain lähti töistä klo 14 sanomatta mitään ja kuittasi seuraavana päivänä katsoneensa väärää päivää. Ei tainnut kuin ihan ekana 4kk tehdä noita iltoja kun oli koeajalla samantien kun koeaika ohi niin alkoi tällänen.
Ei sitten kovin montaa viikkoa kehdannut enää käyttää noita verukkeitaan..
Oli ilmeisesti joku kaveri lääkärinä kun sai saikkuja jotka olivat aina 2 viikosta -1kk sitten tultiin muutamaksi päiväksi töihin valittamaan kun selkä/niska/pää on niin kipeä ai ai antakaa sääli sympatiaa.
Samaan aikaan sitten vaeltaa koiriensa kanssa ties missä ja päivittelee FB/insta kuvia kuinka hienot maisemat ja kuinka taas ikävästi on saikulla..
Ei varmaankaan yllätä että kun yt:t tuli niin tämä henkilö lähti ekojen joukossa.
Meillä yksi työntekijä aloittaa heti kesälomalistojen julkaisun jälkeen valittamisen miten kyseinen loma-aika ei hänelle sovi (kiertävä loma systeemi, joten tiedossa on että välillä osuu ns huonompi aika omalle kohdalle) yrittää vaihtaa loma aikaa kaikkien kanssa ja jos ei onnistu niin häntä kohdellaan epäreilusti. Kuinka ollakaan kun kesä koittaa lomailee oman lomansa ja siihen päälle saikuttaa sen ajankohdan minkä olisi halunnut lomailla. Hiukan haiskahtaa, kun on tapahtunut useampana vuonna tämä kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tärkeä asia kannattaa huomioida, että jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomaa niin ihmisellä on oikeus olla rannalla, festareilla, IKEAssa, missä vaan. Sairaslomalla ollaan sairaslomalla, niitä syitä on monenlaisia eikä kukaan ole silloin velvoitettu olemaan kotona.
Se on eri asia jos on itseilmoitetulla sairaslomalla ripulin / selkäkivun / influenssan tms. takia ja nähdään festareilla bailaamassa. Silloin saa epäillä että onko puhtaat jauhot pussissa, jos on muutenkin jo ollut viitteitä että lusmuilija saattaa olla kyseessä.
Mutta lääkärin määräämään saippariin ei ole kellään nokan koputtamista, ei vaikka kuinka epäilyttäisi.
Kyllä lääkäritkin sitten alkavat epäilemään jos samalle jampalle jatkuvasti kirjoitetaan sairaslomaa samasta ripulista.
Työnantajalla on aina olla oikeus hyväksyä tai olla hyväksymättä sairauslomaa palkallisena. Tätä tosiaan kaikki työnantantajatkaan eivät tiedä.
t. niitä sairauslomatodistuksia kirjoitteleva
Vierailija kirjoitti:
Lääkärintodistus voidaan arvioittaa toisella lääkärillä, jos ja kun on runsaasti sairas poissaoloja. Silloin selvitetään työntekijän työkyky kokonaan.
Lähinnä tulee kyseeseen työterveyslääkäri, ja joillakin jatkuvasti saikuttajilla voidaan vaatia joka kerrasta työterveyslääkäriltä sairauslomatodistus.
Vierailija kirjoitti:
Omaa tyhmyyttään jos työnantajalle kertoo poissaolon syyn. Kaikki sairaudet eivät toki estä muuta elämää. Työterveyslääkäri katsoo onko työntekijä kykenemätön ammattiinsa sillä hetkellä. Esim äänen menetys on este opettamiselle, mutta ei palkanlaskijalle. Joten jos joku on saikulla ja samanaikaisesti kaupassa niin voi kyynel.
Sehän on kerrottava.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitti pomolle olevansa kipeä, mutta somessa melusi 38 asteen "kuumeellaan". Potkuthan siitä tuli.
Jälkeen päin olen miettinyt miten tuollaiselle immeiselle käy, jos saa influenssan? Mulla kuume oli a influenssassa 41,3 ja sairaalaan.... 38 astettahan on ihan taivas kun vertaa siihen että on oikeasti kipeä.
Mehiläisen sivuilta: Kuumeen rajana voidaan siis pitää 37,5 asteen ylittävää lämpöä aamulla ja 37,8 asteen ylittävää lämpöä illalla.
Olin eka- ja tokaluokalla koulussa 70-luvun alkupuolella, sairauspäivistä piti viedä opettajalle vanhemman allekirjoittama lappu, jossa oli poissaolon syy. Mutta tälle opettajalle ei kelvannut syyksi "kuume". Piti olla mainittu se sairaus, joka kuumeen nosti.
Yläasteella meillä oli taas hyväuskoinen luokanvalvoja. Poissaolovihkoon oppilas merkitsi itse poissaolon syyn, ei sitä tarvinnut näyttää vanhemmille. Tuli siinä jonkin verran lusmuttua koulusta, ei nyt kovin paljoa kuitenkaan.