Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terveiden lasten terveinä vanhempina ei vissiin tartte ikinä hoitoapua =(

Vierailija
05.07.2016 |

Onhan se joo ihanaa että minä ja mieheni ollaan terveitä, ja että meillä on terveet lapset, enkä ole muille yhtään kateellinen mutta jotenkin välillä iskee ärtymys kun me ei saada ikinä lapsia hoitoon.
Nyt oli kuitenkin sovittu miehen vanhempien kanssa että ottaisivat viikonlopuksi meidän lapset (3v.&5v.) la-su luokseen jotta saisimme olla ihan kahden miehen kanssa, ja ollaan kyllä odotettu sitä. Mietitty jos mentäis ravintolaan, juotais vähän viiniä ja nautittais toisistamme...
Tuli melkein itku kun anoppi soitti miehelleni että joutuvat perumaan kuitenkin, siskonsa nyt taas niin väsynyt ja tarvitsee viikonloppuna lapsivapaata ja miehellään oli joku sovittu meno ettei voi olla lapsen kanssa.
No tietysti ja tottakai auttavat tytärtään jolla on ollut jotain mt-ongelmia, ettei hän vaan romahda.
Äitinikään ei jaksa meidän lapsia ottaa, koska veljeni lapsi on siellä niin usein. On joku autismikirjon häiriö, ja elämä hänen kanssaan on aika vaativaa joten haluavat lapsivapaita viikonloppuja välillä jotta saavat rentoutua. Onhan se sitten ymmärrettävää että haluaa miehensä kanssa vapaitakin viikonloppuja.
Lapsillamme on kuitenkin hyvät valit isovanhempiin, käymme sekä mieheni vanhempien että äitini luona suht usein jotta tapaavat kuitenkin.
Välillä vaan hieman surettaa kun he miettii miksi he eivät pääse yökylään kun kuulevat sit kuitenkin aina miten Kerttu oli mummin luona ja Pelle oli mummun luona yötä.
Tällainen pieni avautuminen, oli vain pakko jonnekin purkaa pettymystä.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö saisi jotain nuorta/opiskelijaa joka kävisi hoitamassa lapsianne silloin tällöin. Minulla on 19v,17v ja 15v ja he ovat kaikki käyneet paljon hoitamassa naapureiden ja sukulaisten lapsia pientä korvausta vastaan (5€/tunti/50€ jos ovat koko yön) on aika tavallinen liksa. 17v ja19v ovat olleet öitäkin. Nyt 17v sai vielä kesätyöpaikan päiväkodista ja varmasti saa sitä kautta uusia töitä myös jatkossa.

Vierailija
62/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei.

En jaksa vastata kaikille erikseen, tiivistän tänne vähän jotain.

Rakastan lapsiani ja nautin heidän seurasta, mutta nyt olisi tosiaan tehnyt mieli olla yhden yön kahdestaan miehen kanssa, ja luottaa siihen että lapset ovat tuttujen ja turvallisten ihmisten luona hoidossa.

Kuten taisin aloituksessa sanoa käymme aika usein vierailulla kuitenkin, jotta lapsilla olisi hyvät välit kuitenkin vaikka eivät saa serkkujen lailla olla yötä.

Itse olin veljeni kanssa ihan pienestä paljon sekä isäni äidin että äitini vanhempien luona hoidossa, öitäkin.

Tiedän kuulostavani katkeralta, ja varmaan olenkin, mutta tuntuu että olisi helpompi niellä sitä että ei saa apua jos isovanhemmat yksinkertaisesti olisivat niin vanhoja ja huonossa kunnossa etteivät hoida ketään, eikä näin että hoitavat muiden lapsia koska muilla on niin raskasta. Käydään kyllä ravintolassa lastenkin kanssa, mutta olisihan se ollut vähän erilaista käydä kahdestaan niin että tietää että kotona odottaa tyhjä koti, ja saamme olla ihan vain kahdestaan.

Kyllä tunniksi, pariksi voi hoitajan hankkia jotta pääsee elokuviin tai syömään, koko yöksi en vain halua jättää vieraalle ihmiselle.

Kyllä me pärjätään näinkin ja hyvin menee, muutaman vuoden kuluttua lapset voivat jo mennä kavereiden luokse yökylään ja meillekin voi tulla.

Ja sille joka ehdotti vastavuoroisuutta niin että hoidettais välillä ne serkut, ei tuu tapahtumaan koska se on ihan selvää etteivät he jaksais meidän lapsia kun omankin kanssa on niin raskasta.

Mistä ihmeestä äidit keksivät tämän tekosyyn, että lapset pitää jättää "tuttujen ja turvallisten aikuisen hoitoon" ja silloin kelpaavat vain isovanhemmat, koska nämä ovat ilmaisia! Ei kyse ole muusta kuin saituudesta.

Hoitajasta tulee nopeasti tuttu, kun hän on lastenne kanssa vaikka 5 lauantaita peräkkäin 2-3 tuntia kerrallaan. Eiköhän sen jälkeen voi sanoa, että ollaan yötä poissa, kyllä te pärjäätte.

Jostain syystä oletetaan, että vanhempien parisuhde on isovanhempien vastuulla oleva asia. Ihanko oikeasti syytätte vanhempianne siitä, että seksielämä ei toimi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö saisi jotain nuorta/opiskelijaa joka kävisi hoitamassa lapsianne silloin tällöin. Minulla on 19v,17v ja 15v ja he ovat kaikki käyneet paljon hoitamassa naapureiden ja sukulaisten lapsia pientä korvausta vastaan (5€/tunti/50€ jos ovat koko yön) on aika tavallinen liksa. 17v ja19v ovat olleet öitäkin. Nyt 17v sai vielä kesätyöpaikan päiväkodista ja varmasti saa sitä kautta uusia töitä myös jatkossa.

Normitaksa meilläpäin on verokortillisena 8.40 e/h ja koko yöstä maksetaan ihan samalla kaavalla + 20%, koska ei se vastuu mihinkään yön aikana katoa. Lastenhoito on työtä, siihen pitää suhtautua työnä.

Vierailija
64/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kehitysvammainen ihana lapsi, ja hän on kivassa tilapäiskodissa hoidossa 3 päivää kuukaudessa.

Se surettaa, että sukulaiset eivät edes tahtoisi ottaa lasta hoitoon. Ovat itse sanoneet, että eivät halua hoitaa sairasta lasta.

Ja lapsella ei siis ole mitään sairauksia, on omatoiminen pukemisessa, syömisessä jne. Toki tarvitsee valvontaa, koska on n 4-5 vuotiaan tasolla. Pitäkööt tunkkinsa...

Monet varmaan ajattelevat, että sairaan lapsen hoitamisessa on jotain erityisjuttuja ja ajatellaan että osataanko ja stressataan siitä. Tai että sairas lapsi saa hoidossa jonkun 'kohtauksen', ja sitten pitää osata toimia oikein sen kanssa. Vastuu on isompi.

Vieraiden terveidenkin lasten hoitaminen on normaalia kuormittavampaa.

Vierailija
65/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa isovanhemmista tuli hoitoautomaatti?

Ihan kamala lukea siitä, että isovanhempien tulee hoitaa lapsenlapsia voidakseen luoda näihin ihmissuhteen. Ja yhtä kamala on lukea, että valivali kun ei saada miehen kanssa yhteistä aikaa, kun isovanhemmat ei hoida lapsenlapsia.

Miksi ette tee kuten teidän omassa lapsuudessanne todennäköisimmin tehtiin eli palkattiin hoitaja katsomaan lasten perään, isovanhemmat kun harvoin asuivat samalla paikkakunnalla (oletus: olette syntyneet 70-80-luvuilla, jolloin suuret ikäluokat ja niiden seuraajat oli muuttaneet maalta kaupunkeihin töihin ja vanhempansa jäivät maalle eivätkä seuranneet perässä).

Mistä olette keksineet sen, että vain isovanhemmat kelpaavat hoitajiksi?

Mun lapsuudessa tehtiin niin että alle kouluikäisenä mummo hoiti minua päivät kun vanhemmat oli töissä ja iltaisin kun vanhemmat meni tansseihin tai halusivat lapsivapaata.

Sitten kun olin koululainen vietin kesät mummolassa ja talvellakin usein viikonloppuja.

Enkä ollut naapuruston ainoa lapsi kuka vietti pitkiä aikoja mummolassa.

Palkattua hoitajaa meillä ei koskaan ollut.

Itse hoidin ensimmäisen kerran serkkujani kun olin 10 v. Serkut olivat silloin 0v 2v ja 3v.

Ohjeeksi sain, "heiluta vaunuja jos vauva herää".

Vanhemmat lähtivät silloin baariin ja tuumasivat että minä voin hyvin hoitaa pienempiä.

70-luvulla olen syntynyt.

Vierailija
66/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äitini teki lastensuojeluilmoitukse. Kun joutui hoitamaan esikoista liikaa. Veimme hänet sinne kerran yökylään viisivuotiaana kun kuopus joutui sairaalaan hengenvaarallisen kphtauksen takia. Repikää siitä!

Miten lasu reagoi ilmoitukseen? Hoitiko mummo lasta muulloin kuin yöllä usein?

No ei hoitanut ja tuo oli ainoa yökyläily. Dementoitunut itsekeskeinen drama queen ja kyllähän hänet sieltä ulos naurettiin. Samassa ilmoituksessa kun valitti mm sitä että lapselle ei jörjestetty sellaisia synttäreitä kun hän halusi (tilasi kakun leipomosta kysymättä meiltä) ja että lapsi ei saa tarpeeksi nakkisoppaa...

Miten uskalsit viedä lapsesi hoitoon dementoituneelle ihmiselle???

Vierailija
67/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei.

Rakastan lapsiani ja nautin heidän seurasta, mutta nyt olisi tosiaan tehnyt mieli olla yhden yön kahdestaan miehen kanssa, ja luottaa siihen että lapset ovat tuttujen ja turvallisten ihmisten luona hoidossa.

Kuten taisin aloituksessa sanoa käymme aika usein vierailulla kuitenkin, jotta lapsilla olisi hyvät välit kuitenkin vaikka eivät saa serkkujen lailla olla yötä.

Itse olin veljeni kanssa ihan pienestä paljon sekä isäni äidin että äitini vanhempien luona hoidossa, öitäkin.

Tiedän kuulostavani katkeralta, ja varmaan olenkin, mutta tuntuu että olisi helpompi niellä sitä että ei saa apua jos isovanhemmat yksinkertaisesti olisivat niin vanhoja ja huonossa kunnossa etteivät hoida ketään, eikä näin että hoitavat muiden lapsia koska muilla on niin raskasta. Käydään kyllä ravintolassa lastenkin kanssa, mutta olisihan se ollut vähän erilaista käydä kahdestaan niin että tietää että kotona odottaa tyhjä koti, ja saamme olla ihan vain kahdestaan.

Kyllä tunniksi, pariksi voi hoitajan hankkia jotta pääsee elokuviin tai syömään, koko yöksi en vain halua jättää vieraalle ihmiselle.

Kyllä me pärjätään näinkin ja hyvin menee, muutaman vuoden kuluttua lapset voivat jo mennä kavereiden luokse yökylään ja meillekin voi tulla.

Ja sille joka ehdotti vastavuoroisuutta niin että hoidettais välillä ne serkut, ei tuu tapahtumaan koska se on ihan selvää etteivät he jaksais meidän lapsia kun omankin kanssa on niin raskasta.

Mistä ihmeestä äidit keksivät tämän tekosyyn, että lapset pitää jättää "tuttujen ja turvallisten aikuisen hoitoon" ja silloin kelpaavat vain isovanhemmat, koska nämä ovat ilmaisia! Ei kyse ole muusta kuin saituudesta.

Hoitajasta tulee nopeasti tuttu, kun hän on lastenne kanssa vaikka 5 lauantaita peräkkäin 2-3 tuntia kerrallaan. Eiköhän sen jälkeen voi sanoa, että ollaan yötä poissa, kyllä te pärjäätte.

Jostain syystä oletetaan, että vanhempien parisuhde on isovanhempien vastuulla oleva asia. Ihanko oikeasti syytätte vanhempianne siitä, että seksielämä ei toimi?

Ap:n seksielämä voi ihan hyvin, kivaa että murehdit siitä =) Jos olet huomannut en ole missään valittanut seksin vähyydestä, vaan siitä että emme saa olla ihan kahdestaan koko yön. En tiennytkään että kahdestaan olo on yhtä kuin seksiä ja että sitä ei voi harrastaa jos lapset nukkuvat kotona =)

Onhan sulla jonkinlainen pontti hotajan tuttuudella, täksi viikonlopuksi ei nyt vain ehtii ketään tutustuttaa lapsiin ja harmitus nyt koski sitä että tavallaan kakkupala vietiin nokan edestä.

Enkä ajattele olevani kovin saota, mutta kyllähän se tulee kalliiksi jos hoitaja on täällä yötä, ja vielä aamupäivän sanotaan vaikka 18-11 (vaikka jos joutuu menemään hotelliin niin käy varmaan aamiaisella ensin ja rauhassa kotiutuu sen jälkeen kun viim 12 pitää poistua) niin tuleehan hoidolle aikamoinen hinta. Lisätään siihen vielä se hotelli. Mennään kyllä niillä rahoilla mieluummin vaikka koko perhe risteilylle =)

Vierailija
68/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kehitysvammainen ihana lapsi, ja hän on kivassa tilapäiskodissa hoidossa 3 päivää kuukaudessa.

Se surettaa, että sukulaiset eivät edes tahtoisi ottaa lasta hoitoon. Ovat itse sanoneet, että eivät halua hoitaa sairasta lasta.

Ja lapsella ei siis ole mitään sairauksia, on omatoiminen pukemisessa, syömisessä jne. Toki tarvitsee valvontaa, koska on n 4-5 vuotiaan tasolla. Pitäkööt tunkkinsa...

Saanko kysyä miksi hitossa sukulaisten edes pitäisi hoitaa sinun lasta? (Aloittajakin saa vastata)

En ole aloittaja, mutta mielestäni silloin jos on luvannut hoitaa toisen lapsia niin kyllä niitä silloin pitäisi myös hoitaa. Myöskin tasapuolisuus on yksi näkökulma. Jos isoäiti hoitaa tyttärensä lapsia, niin kyllä mielestäni tasapuolisuuden vuoksi pitäisi hoitaa myös pojan lapsia.

Mihin asti se tasapuolisuus ulottuu? Jos tytär maksaa joka kuukausi äitinsä kuluja 800 euron edestä, niin voidaanko olettaa, että myös poika antaa saman summan äidilleen? Oli niitä hoidettavia lapsia tai ei. Tai jos tytär pesee äidin talosta ikkunat 3 krt/v ja vävy huolehtii rännien puhdistuksen jne., niin voidaanko tasapuolisesti vaatia poikaa perheineen maalaamaan autotallia ja leikkaamaan ruohoa?

Miten niin mihin asti ulottuu? Tasapuolisuus on tasapuolisuutta. Jos tytär pesee äidin ikkunoita ja kotia, ja äiti vastavuoroisesti hoitaa lapsia, niin kyse on palveluksesta ja vastapalveluksesta. Mutta jos ns. ilman tuollaisia vastikkeita hoitaa toisen lapsensa lapsia, niin silloin mielestäni pitää hoitaa niitä toisenkin lapsen lapsia.

Eli olet siis sitä mieltä, että jos tytär tarjoaa äidille vastiketta hoitoavusta, niin silloin veljen perheen lapsia ei tarvitse hoitaa tasapuolisuuteen vedoten? Oletko sitä mieltä, että äiti saa itse määrittää tuon vastikkeen, jolloin voi riittää vaikka se, että tytär suhtautuu äitiinsä asiallisesti, istuu mielellään kahvittelemassa ja rupattelee vai pitääkö sen vastikkeen olla työtä?

Tasapuolisuus on tasapuolisuutta, jolloin kun tytär maksaa äidin laskuja 800 eurolla, pitää pojan ymmärtää tasapuolisuuden vuoksi antaa samansuuruinen summa äidille, koska muutenhan lapset eivät ole tasapuolisia äidilleen.

No eiköhän nuo pohtia ihan sen oman harkintakykynsä mukaan. Eihän nuo mitenkään voi mennä nanometrilleen kaikille tasan, mutta periaate että jos auttaa toista lastaan niin pitäisi sitten auttaa toistakin. Mutta jos toinen lapsi auttaa isovanhempaa arjessa paljon ja toinen ei yhtään, niin on mielestäni tasapuolista että myös isoäiti auttaa tätä auttajaa enemmän. Jos tytär omasta tahdostaan makselee äitinsä laskuja, niin ei se mielestäni velvoita veljeä osallistumaan samalla summalla.

Hetkinen - jos tytär omasta tahdostaan auttaa äitiä, ei se velvoita velheäkin auttajaksi => Silloinhan jos äiti omasta tahdostaan hoitaa tyttären lapsia, ei se edellytä sitä, että hoitaisi myös pojan lapsia.

:D Oi luoja mitä logiikkaa. Tyttärellä ei ole kuin yksi äiti ja tytär tekee itse omat päätöksensä, ei voi vaikuttaa veljen päätöksiin. Jos tytär itse haluaa omasta tahdostaan auttaa ainoaa äitiään, niin ok, ei tama veljeä velvoita. Äidillä taas on kuitenkin kaksi lasta, jotka (ainakin pitäisi) ovat äidille samanarvoisia. Siksi on epäreilua auttaa vain toista.

Sama juttu, jos tuolla tyttärellä olisi kaksi lasta mutta antaisi rahaa vain toiselle.

Mistä ihmeestä keksit, että vain äidin on oltava tasapuolinen? Ilman muuta myös äidillä on oikeus odottaa, että lapset kohtelevat häntä tasapuolisesti, jos oletetaan, että äiti kohtelee lapsiaan tasapuolisesti. On epäreilua, että vain toinen auttaa ja toinen katsoo, että hänen ei tarvitse tehdä mitään, koska kyseessä on oma päätös.

Toisaalta logiikassasi on äidin kannalta paljon hyvää. Ei ole pakko hoitaa kaikkia lapsenlapsia, koska voi aina vedota siihen, että kyseessä ei ole mikään hoitaminen vaan oma päätös nauttia elämästä. Tyttären lasten kanssa se onnistuu, pojan lasten kanssa ei.

No huoh... tuolla aikaisemminhan jo sanoin mutta toistetaan nyt sitten, että jos esim. toinen lapsi auttaa äitiä arjessa paljon, niin on ihan ok että äiti hoitaa tämän auttajan lapsia enemmän. Mutta jos lapset ovat tässä mielessä samalla viivalla (kumpikaan ei tee merkittävästi enemmän äidin hyväksi) niin kyllä äidin on kohdeltava lapsiaan tasapuolisesti.

Vierailija
69/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kummitäti, joka on kelvannut hoitoavuksi tasan kerran. Silloin kummipoika oli 1,5v ja minä ainut mahdollisuus hoitamaan. Toinen kummitäti on kyllä kelvannut hoitoavuksi, jostain syystä minä en. Aluksi tarjosin apuani, sittemmin en. Kyllä, olen hieman pettynyt sillä koin tilanteen aikoinaan luottamuksen puutteena. Rahallista apua kyllä pyydetään, joten ihan kelvoton en ole.

Vierailija
70/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei.

Heh, sulla ei kyllä selkeästi ole lapsia kun kuvittelet että lapset voisi noin vaan jättää yöksi jonkun täysin tuntemattoman ihmisen hoitoon. Ja ei niitä lapsia useinkaan hoidateta isovanhemmilla ilmaiseksi. Rahaa ei välttämättä makseta, mutta käydään esim. kaupassa, autetaan siivoamisessa jne.

Vierailija
71/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normitaksa meilläpäin on verokortillisena 8.40 e/h ja koko yöstä maksetaan ihan samalla kaavalla + 20%, koska ei se vastuu mihinkään yön aikana katoa. Lastenhoito on työtä, siihen pitää suhtautua työnä.

Tyttöjen äiti vastaa, että meillä tehdään nämä lastenhoitohommat naapurissa/ystävillä ilman verokorttia. Maksetaan niin sanotusti pientä taskurahaa. Ja pääkaupunkiseudulla asutaan.

Vierailija
72/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap,

Täältä saat sympatiaa! Moni täällä kommentoivista on itse joko lapseton tai hoitohaluton isovanhempi. Lastenhoito on tosi raskasta, jos siitä ei ikinä saa taukoa. Kaikki perheelliset tietävät sen. Harvalla lapsiperheellä on niin paljon ylimääräistä rahaa, että palkattu hoitaja olisi aina vaihtoehto. Ikävää, että monessa perheessä tuntuu olevan niin kylmä kulttuuri.

Haluaisinpa tietää pitääkö näiden kommentoijien mielestä isovanhempia auttaa, kun nämä tarvitsevat apua. Vanhenevista vanhemmista on paljon taakkaa ihmiselle. Esim. palvelutaloista ei saa saattajaa lääkäriin ja se aika on aina kesken työpäivää. Sieltä myös soitellaan töihin kuten päiväkodista, että vanhus on sairastunut ja pitäisi viedä hoitoon.

Me ollaan esim hoidettu anopin kaikki asiat ruokakaupassa käymisestä asti viimeiset 7v. Kunto romahti just kun oltiin lapsi saatu eli siinä sitten puoliso hoiti masentunutta vaimoaan ja äitiään. Ja minun vanhemmista ei tosiaan mitään apua ole ollut, vetreitä ja nuoria ovat. Ilmoittaneet että omat lapset on jo kasvatettu (isovanhempien suurella tuella).

Vierailija
73/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei.

Ap:n seksielämä voi ihan hyvin, kivaa että murehdit siitä =) Jos olet huomannut en ole missään valittanut seksin vähyydestä, vaan siitä että emme saa olla ihan kahdestaan koko yön. En tiennytkään että kahdestaan olo on yhtä kuin seksiä ja että sitä ei voi harrastaa jos lapset nukkuvat kotona =)

Onhan sulla jonkinlainen pontti hotajan tuttuudella, täksi viikonlopuksi ei nyt vain ehtii ketään tutustuttaa lapsiin ja harmitus nyt koski sitä että tavallaan kakkupala vietiin nokan edestä.

Enkä ajattele olevani kovin saota, mutta kyllähän se tulee kalliiksi jos hoitaja on täällä yötä, ja vielä aamupäivän sanotaan vaikka 18-11 (vaikka jos joutuu menemään hotelliin niin käy varmaan aamiaisella ensin ja rauhassa kotiutuu sen jälkeen kun viim 12 pitää poistua) niin tuleehan hoidolle aikamoinen hinta. Lisätään siihen vielä se hotelli. Mennään kyllä niillä rahoilla mieluummin vaikka koko perhe risteilylle =)

Mikä ihme saa sinut ajattelemaan, että isovanhempien aika on ilmaista? Sekö, että he ovat isovanhempia? Samalla logiikalla hoidat itse lapsesi, sehän ei maksa mitään.

Vierailija
74/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttöjen äiti vastaa, että meillä tehdään nämä lastenhoitohommat naapurissa/ystävillä ilman verokorttia. Maksetaan niin sanotusti pientä taskurahaa. Ja pääkaupunkiseudulla asutaan.

Meillä opetetaan myös tytöille, että työ on työtä ja se tuo mukanaan vastuun. Jos lapsille sattuu jotain tai jos hoitajalle sattuu jotain, on olemassa vakuutukset, joiden avulla asiat saadaan kuntoon. Työsuhteessa kertyy kokemusta, jonka voi laittaa CV:hen ja josta tietyissä opiskelupaikoissa on etua. Taskurahatyö ei näy missään, siitä ei saa suosituksia ja se on tekijän kannalta huono vaihtoehto. Jos lasten vanhemmat eivät arvosta lastenhoitotyötä tuon enempää, heille varmaan sopii se, että hoitaja laittaa DVD:n pyörimään, kuulokkeet korville ja keskittyy nettiin.

Vierailija
75/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei.

Heh, sulla ei kyllä selkeästi ole lapsia kun kuvittelet että lapset voisi noin vaan jättää yöksi jonkun täysin tuntemattoman ihmisen hoitoon. Ja ei niitä lapsia useinkaan hoidateta isovanhemmilla ilmaiseksi. Rahaa ei välttämättä makseta, mutta käydään esim. kaupassa, autetaan siivoamisessa jne.

Sinulla on mielenkiintoinen ajatusmalli täysin tuntemattomasta. Kun olet tapaillut jotain henkilö 5 kertaa, niin pidätkö häntä yhä täysin tuntemattomana?

Vierailija
76/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko kysyä miksi hitossa sukulaisten edes pitäisi hoitaa sinun lasta? (Aloittajakin saa vastata)

En ole aloittaja, mutta mielestäni silloin jos on luvannut hoitaa toisen lapsia niin kyllä niitä silloin pitäisi myös hoitaa. Myöskin tasapuolisuus on yksi näkökulma. Jos isoäiti hoitaa tyttärensä lapsia, niin kyllä mielestäni tasapuolisuuden vuoksi pitäisi hoitaa myös pojan lapsia.

Mihin asti se tasapuolisuus ulottuu? Jos tytär maksaa joka kuukausi äitinsä kuluja 800 euron edestä, niin voidaanko olettaa, että myös poika antaa saman summan äidilleen? Oli niitä hoidettavia lapsia tai ei. Tai jos tytär pesee äidin talosta ikkunat 3 krt/v ja vävy huolehtii rännien puhdistuksen jne., niin voidaanko tasapuolisesti vaatia poikaa perheineen maalaamaan autotallia ja leikkaamaan ruohoa?

Miten niin mihin asti ulottuu? Tasapuolisuus on tasapuolisuutta. Jos tytär pesee äidin ikkunoita ja kotia, ja äiti vastavuoroisesti hoitaa lapsia, niin kyse on palveluksesta ja vastapalveluksesta. Mutta jos ns. ilman tuollaisia vastikkeita hoitaa toisen lapsensa lapsia, niin silloin mielestäni pitää hoitaa niitä toisenkin lapsen lapsia.

Eli olet siis sitä mieltä, että jos tytär tarjoaa äidille vastiketta hoitoavusta, niin silloin veljen perheen lapsia ei tarvitse hoitaa tasapuolisuuteen vedoten? Oletko sitä mieltä, että äiti saa itse määrittää tuon vastikkeen, jolloin voi riittää vaikka se, että tytär suhtautuu äitiinsä asiallisesti, istuu mielellään kahvittelemassa ja rupattelee vai pitääkö sen vastikkeen olla työtä?

Tasapuolisuus on tasapuolisuutta, jolloin kun tytär maksaa äidin laskuja 800 eurolla, pitää pojan ymmärtää tasapuolisuuden vuoksi antaa samansuuruinen summa äidille, koska muutenhan lapset eivät ole tasapuolisia äidilleen.

No eiköhän nuo pohtia ihan sen oman harkintakykynsä mukaan. Eihän nuo mitenkään voi mennä nanometrilleen kaikille tasan, mutta periaate että jos auttaa toista lastaan niin pitäisi sitten auttaa toistakin. Mutta jos toinen lapsi auttaa isovanhempaa arjessa paljon ja toinen ei yhtään, niin on mielestäni tasapuolista että myös isoäiti auttaa tätä auttajaa enemmän. Jos tytär omasta tahdostaan makselee äitinsä laskuja, niin ei se mielestäni velvoita veljeä osallistumaan samalla summalla.

Hetkinen - jos tytär omasta tahdostaan auttaa äitiä, ei se velvoita velheäkin auttajaksi => Silloinhan jos äiti omasta tahdostaan hoitaa tyttären lapsia, ei se edellytä sitä, että hoitaisi myös pojan lapsia.

:D Oi luoja mitä logiikkaa. Tyttärellä ei ole kuin yksi äiti ja tytär tekee itse omat päätöksensä, ei voi vaikuttaa veljen päätöksiin. Jos tytär itse haluaa omasta tahdostaan auttaa ainoaa äitiään, niin ok, ei tama veljeä velvoita. Äidillä taas on kuitenkin kaksi lasta, jotka (ainakin pitäisi) ovat äidille samanarvoisia. Siksi on epäreilua auttaa vain toista.

Sama juttu, jos tuolla tyttärellä olisi kaksi lasta mutta antaisi rahaa vain toiselle.

Mistä ihmeestä keksit, että vain äidin on oltava tasapuolinen? Ilman muuta myös äidillä on oikeus odottaa, että lapset kohtelevat häntä tasapuolisesti, jos oletetaan, että äiti kohtelee lapsiaan tasapuolisesti. On epäreilua, että vain toinen auttaa ja toinen katsoo, että hänen ei tarvitse tehdä mitään, koska kyseessä on oma päätös.

Toisaalta logiikassasi on äidin kannalta paljon hyvää. Ei ole pakko hoitaa kaikkia lapsenlapsia, koska voi aina vedota siihen, että kyseessä ei ole mikään hoitaminen vaan oma päätös nauttia elämästä. Tyttären lasten kanssa se onnistuu, pojan lasten kanssa ei.

No huoh... tuolla aikaisemminhan jo sanoin mutta toistetaan nyt sitten, että jos esim. toinen lapsi auttaa äitiä arjessa paljon, niin on ihan ok että äiti hoitaa tämän auttajan lapsia enemmän. Mutta jos lapset ovat tässä mielessä samalla viivalla (kumpikaan ei tee merkittävästi enemmän äidin hyväksi) niin kyllä äidin on kohdeltava lapsiaan tasapuolisesti.

Niin, omasta mielestään tasapuolisesti!

Jos toisen perheen lapset ovat isovanhempien kanssa aina ilman vanhempiaan hoidossa ja toisen perheen lapset vanhempineen kyläilemässä, niin tasapulista olisi lopettaa kokonaan se ilman vanhempia tulevien lasten hoitaminen.

Vierailija
77/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samanlaisia kokemuksia täällä, poikkeuksena vain se että lapsen serkkujen vanhempien liitto on retuperällä jo ties kuinka monetta vuotta ja siksi tarvitaan isovanhempia apuun. Isäni on kuollut ja äitini muutti eläkepäivien myötä ulkomaille joten hänestä on lastenhoitoapua noin kaksi kertaa vuodessa.

Miehen siskon lapset ovat kyllä aivan terveitä, mutta sijaan lasten isä ei juuri koskaan vietä aikaa omien lastensa kanssa töidensä päälle vaan lapset nakitetaan isoäidille. Koska anoppini on ehtinyt luoda heihin vahvan arkipäiväisen siteen, ovat lapset isoäidillään hoidossa viikon mittaan useampana päivänä, esim. ekaluokkalainen koulupäivän jälkeen kun äiti tekee iltavuoroa ja päiväkotilainen lauantaipäivät kun isoveli käy harrastusmatkoilla äidin kanssa. Appi käy vielä töissä mutta ottaa pienempää välillä työjuttuihinsakin mukaan sillä on pomona omassa firmassaan missä pystyy nakittamaan jonkun alaisensakin välillä katsomaan tytön perään.

Meillä on terve kaksivuotias taapero emmekä ole saaneet häntä kertaakaan miehen vanhempien luokse kunnolla hoitoon. Ovat kyllä ihan tekemisissä tämänkin lapsenlapsen kanssa, mutta siten että käyvät meillä vieraisilla (usein vanhempien serkkujen kanssa jotka ovat heillä hoidossa) tai tehdään jotain yhteisiä retkiä ja tämän takia tajusin oikeastaan vasta tänä keväänä että meidän tyttö ei ole viettänyt kertaakaan yksin näiden isovanhempien kanssa tuntia pidempää aikaa.

Käly ehtii nakittaa äitinsä aina ensimmäisenä ja anoppi asettaa nämä lapsenlapset ykkössijalle vaikka meillä oltaisiin akuutissa lastenhoitotarpeessa. Näin kävi nyt keväällä, oltiin miehen kanssa korkeassa kuumeessa kummatkin eikä anopilla ei ollut sille sunnuntaille menoa. Mieheni oli alustavasti sopinut että äitinsä veisi lapsen puistoon ja siitä heille syömään niin että saisimme nukuttua kuumetta pois, mutta yhdeksältä aamulla puhelin soi ja anoppi perui sillä käly ja lanko olivat riidelleet koko yön kunnes lanko oli lähtenyt ovet paukkuen ja kälyn piti saada äitinsä auttamaan vanhemman lapsen harrastusmyyjäisiin samalla kun isoisä hoiti pienempää. Meidän lapsi olisi ihan hyvin mennyt siinä sivussa, mutta ilmeisesti isoisältä meni pasmat sekaisin kun olisi pitänyt olla kahdelle pikkutytölle samanaikaisesti hoitajana ja niinpä me katsotutimme lapsellamme Muumeja koko päivän...

Lapsemme on sen verran ujo tapaus ettei kyllä tulisi mieleenkään hänen sairastaessaan hommata ex temporena jotain MLL:n lastenhoitajaa. Nyt kesällä olisi tarkoitus kokeilla työkaverini teinityttöä hoitajana, vastuuntuntoinen ja lapsirakas tapaus  josta saisimme parhaimmillaan luottohoitajan niin että pääsisimme jopa säännöllisesti kahdestaan viettämään laatuaikaa.

Ottaa päähän ja itsekkäästi haluaisin että isovanhemmat osaisivat joskus oma-alotteisesti tarjota meillekin lastenhoitoapua kuten miehen siskolle tehdään, mutta riittäisi ihan sekin että näkisivät kuinka epätasaisesti heidän huomionsa jakautuu serkkujen välillä. Enemmän olen oikeastaan surullinen mieheni puolesta. Näkee että isosisko on aina ollut vanhempiensa silmäterä ja hänet suositaan aina ykköseksi samalla kun mieheni jää varjoon. Taustalla vaikuttaa varmaan kälyni syömishäiriötausta ja vanhempien pelko sen uusiutumisesta mutta omasta mielestäni on sairaampaa tukea tyttären huonosti voivaa liittoa ja itsekästä puolisoa paikkaamalla tätä.

Vierailija
78/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahalla saa ja hevosella pääsee...

Vierailija
79/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap täällä hei.

Mikä ihme saa sinut ajattelemaan, että isovanhempien aika on ilmaista? Sekö, että he ovat isovanhempia? Samalla logiikalla hoidat itse lapsesi, sehän ei maksa mitään.

Ei, isovanhempien aika ei ole ilmainen, mutta ethän sinäkään tiedä mitä me siellä teemme kun olemme käymässä =) Tottakai ajattelet että makoillaan vain sohvalla ja mennään valmiiseen pöytään ja isovanhemmat hoitavat lapsia, mutta kun olemme siellä annamme isovanhempien olla lasten kanssa ja autamme sillä aikaa pihatöissä, teemme ruuan, tiskaamme ruuan jälkeen, viedään mukaan kahvileipää koska arvostavat tuoretta pullaa ja kakkuja mutta eivät itse tykkää leipoa jne.

Enkä nyt ole ihan satavarma mutta minusta tuntuu että aika harvassa ovat ne ketkä maksaisivat isovanhemmille rahana kun lapset ovat siellä...

Vierailija
80/122 |
06.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei noin pieniä lapsia saaa viikonlopuksi erottaa vanhemista. Teksin testä lasun. Itte kaikki ne lapset hoitaa. Yksi yö jossain kerran vuodessa on kohtuu, mutta ei noin pieniä lapsia.

oletko ap siis perheinenne riippuvainen omasta äidistäsi ja isästäsi? sinun ei oleii miehesi kanssa pitänyt ikinä llisääntyä. Vieläkin siskosi kanmssa riitelet vanhempienne huomiosta. Oma perhe hoidetaan 100% itse tai omilla voimilla, palkaten lisäapua jos ei its epärjää, tai sossulta apua pyytäen, mutta ei omia vanehmpia rasittaen. Hullu koko ajatuskin oll ariippuvainen vanhemmistaan ettei kestä ei:tä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan