Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei päässyt Helsingin lääkikseen, nyt valittaa lehdessä järjestelmän epäreiluudesta

Vierailija
05.07.2016 |

http://www.hs.fi/mielipide/a1467602317790?ref=hs-etusivub-luetuimmat-#2

"HELSINGIN SANOMISSA on keskusteltu lääketieteen pääsykokeista (HS 21.6., 23.6. ja 1.7.). Haluaisin tuoda vielä esille lääketieteen pääsykokeen ongelmallisuuden hakijan näkökulmasta.

Hain tänä vuonna kolmatta kertaa lääketieteelliseen, ja opiskelupaikka jäi taas saamatta. Olen kuitenkin jokaisena hakuvuotenani suoriutunut kokeessa niin, että olisin päässyt johonkin Suomen yliopistoista opiskelemaan lääketiedettä, ja tänä vuonna olisin päässyt kaikkiin muihin yliopistoihin paitsi hakukohteeseeni Helsingin yliopistoon.

Suoriutumiseni on siis ollut jo kolme vuotta sitä tasoa, että jos yliopistoihin olisi yhteishaku lääketieteessä, kuten suuressa osassa muita vastaavia koulutusaloja, olisin päässyt joka vuosi opiskelemaan.

Nyt valmistaudun kuitenkin neljänteen hakukertaan, ja turhat välivuodet siis lisääntyvät jatkuvasti.

Ihmettelen, ketä tämä nykyinen järjestelmä palvelee. Opiskelemaan eivät nyt pääse puhtaasti taitavimmat, vaan ne, jotka ovat sattuneet valitsemaan kunakin vuonna hakuvaiheessa oikean kohteen.

Lisäksi ruotsin kielen taito antaa käsittämättömän valintaedun: tänä vuonna Helsingin yliopistossa suomenkielisen ja ruotsinkielisen linjan piste-ero oli lähes 30 raakapistettä.

Nykyinen järjestelmä ei siis todellakaan palvele hakijoita, koska monilla jää osaamisestaan huolimatta opiskelupaikka saamatta.

Myöskään yliopistojen kannalta järjestelmä ei ole järkevä, koska vähiten haluttuihin yliopistoihin pääsee sisälle välillä huomattavasti pienemmillä pisteillä kuin suositumpiin yliopistoihin.

Nykyinen systeemi on turhauttava ja tuottaa hakemiseen myös pakollista taktikointia ja lisästressiä hakukohteen suhteen.

Toivon todella, että lääketieteessä siirrytään pian muilla aloilla hyväksi havaittuun, yliopistojen yhteiseen hakujärjestelmään.

Turhautunut hakija"

Miksei arvon turhautunut hakija osannut heti ensimmäisen kerran jälkeen hakea myös niihin muihin yliopistoihin, jos kerran Helsingin ovet ei aukene?

Kommentit (152)

Vierailija
21/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi se vituttaa pelata varman päälle ja hakea Ouluun, kun sitten selviää, että olisi päässytkin Helsinkiin. 6 vuotta elämästään joutuu asumaan jumalan selän takana.

Vierailija
22/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa olisi pitänyt viimeistään kahden kerran jälkeen tajuta hakea sinne muualle, jos kerran pisteet olisi riittäneet ja lääkärin ammatti on ainoa mitä haluaa. Kyllä sen opiskeluajan verran voi asua muualla kuin Helsingissä ja sitten tulla takaisin, jos ei pysyvästi halua jäädä muualle.

Entäs jos sillä opiskelijalla on perhe. Aina ei ole kyse siitä voiko opiskelija muuttaa, itse olin omaishoitaja ja olen valinnut koulut ja työpaikat sen mukaan että lounastauollakin on päässyt kotihommiin. Elämän valintakysymyksiä.

Jos kirjoittaja olisi yhteishaun kautta valmis lähtemään, silloin tuskin tässä tapauksessa on mitään estettä muuttaa Helsingistä pois, miksei muuttoa voisi tehdä myös ilman yhteishakua. Luulisin, että suurimmalla osalla ei kuitenkaan ole omaishoitajutta, lapsia tai muuta syytä joka pakottaisi pysymään tietyllä paikkakunnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän epäkohtaan puuttuminen järjestelmätasolla ole automaattisesti "valittamista", vaikka itse järjestelmän heikkoudesta olisikin kärsinyt. 

Minusta hän on taysin oikeassa niin yliopistojen välisten erojen kohdalla kuin ruotsinkielisten käsittämättömästä edusta. 

Mikä estää ketään opiskelemasta ruotsia? Ei mikään.

Vierailija
24/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka pääsykoe olisikin sama, ovat pääsyprosentit ihan eri. Esim sosiaalityössä Helsinki otti 20 ja esim. Kuopio 18. Kuitenkin hakijoita Helsingissä oli n. 630 ja Kuopiossa n. 150. Kannattaa kuitenkin muistaa, että Helsingin yliopistoon kohdistuivat kaikkein mittavimmat leikkaukset rahan suhteen verrattuna muihin yliopistoihin. Opetus voi siis olla parempaa jopa muualla.

Vierailija
25/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuossa olisi pitänyt viimeistään kahden kerran jälkeen tajuta hakea sinne muualle, jos kerran pisteet olisi riittäneet ja lääkärin ammatti on ainoa mitä haluaa. Kyllä sen opiskeluajan verran voi asua muualla kuin Helsingissä ja sitten tulla takaisin, jos ei pysyvästi halua jäädä muualle.

Entäs jos sillä opiskelijalla on perhe. Aina ei ole kyse siitä voiko opiskelija muuttaa, itse olin omaishoitaja ja olen valinnut koulut ja työpaikat sen mukaan että lounastauollakin on päässyt kotihommiin. Elämän valintakysymyksiä.

Jos olisi yhteishaku, niin sitten perhe katoaa, PUFF, vai miten ajattelit?

Vierailija
26/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei helvetti... eika kai tämäkin ole sen haukilahtelaisäidin nulikoita kun paikkakunnan perusteella pitäisi päästä kouluu sisään?

Vierailija
27/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä, että täällä maakunnissa voidaan kyllä lähteä satojen kilometrien päähän opiskelun perässä vaikka olis mies ja/tai lapset. Mutta helsinkiläisille se on ihan ylivoimaista?

Vierailija
28/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteisistä kokeista haaveilijoille täytyy vain muistuttaa, että yliopistot ovat erikoistumassa, ja niin pitääkin. Tämä tulee näkymään myös pääsykokeissa entistä enemmän. Pääsykokeet eivät voi olla kaikkialla samat, sillä opinnotkaan eivät ole samanlaiset. Niissä on eri painotuksia. Haetaan sopivinta hakijaa juuri siihen koulutusohjelmaan, ei mitään valtakunnallisen tietoviisas-kisan parhaimmistoa.

Vierailija
29/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole koskaan pyrkinyt lääkikseen, joten en tunne sen alan kommervenkkeja, mutta muuhun vaativaan koulutukseen kylläkin. en todellakaan ymmärrä tuota ininää. jos Helsinkiin on vaikein päästä ja ei itse ole onnistunut omaksumaan asioita vaaditulla tavalla, miksei voisi jo vaihtaa hakukohdetta? usean välivuoden jälkeen olisi oikeasti fiksu vaihtoehto, varsinkin jos pisteet kerta riittäisivät muualle. mä en mitenkään voi uskoa, että Helsingin opetus olisi huomattavasti laadukkaampaa kuin muualla Suomessa. mäkin hain Helsinkiin, en päässyt, hain toiseen yliopistoon samalle alalle ja olen erittäin tyytyväinen. periferiayliopistoissa saattaa jopa saada parempaa ohjausta yms. jolloin oma kehittyminen tieteentekijänä voi olla parempaa.

Vierailija
30/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kerta jo ensimmäisen hakukerran jälkeen oli tiedossa, että muihin yliopistoihin olisi paikka auennut, miksei hakenut joihin niistä? Itseähän tuossa vain voi syyttää. Myötähäpeä.

No kerropa sinä, minkä yliopiston lääkikseen on ensi kesänä alhaisin pisteraja?

Vierailija
31/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkään helsinkiläinen ei voi mennä minnekään juntti-Kuopioon tai ookkonää-kaupunki Ouluun! Eihän nyt sellaista voi vaatia!

No kuka haluaa muuttaa jonnekin pohjoiseen kauas perheestä, kavereista ja sukulaisista.  Nykyisessä järjestelmässä ei todellakaan ole mitään järkeä. Pohjosen ämmätkin voisi pysyä siellä, eikä muuttaa etelään. Pahimpia kullihaukkoja landemuijat jotka voimaantuu kun pääsee "isoon kaupunkiin". 

Vierailija
32/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entäs jos sillä opiskelijalla on perhe. Aina ei ole kyse siitä voiko opiskelija muuttaa, itse olin omaishoitaja ja olen valinnut koulut ja työpaikat sen mukaan että lounastauollakin on päässyt kotihommiin. Elämän valintakysymyksiä."

- Helsinkiläiset eivät taatusti ole ainoita perheellisiä. - Surullista tai harmillista tietysti ovat nämä ääri esimerkit, joissa on hyvin kytketty perheeseen, esimerkiksi juuri omaishoito -kuviosta johtuen, mutta tällaiset "pakottavat perhesyyt" ei kuitenkin valta osalla hakijoista; usein perhe voi muuttaa jopa mukana. Mutta jotenkin harmillista on se, että osa potenttiaalisista ja hyvistä hakijoista jättää kokonaan seuraamatta omaa mielenkiinnon kohdettaann, kun ollaan jostain paljon epämääräisemmästä syystä lukittauduttu omiin ympyröihin.

Tällaisilla epämääräisimmillä syillä tarkoitan uskomusta siihen, että elämä jatkuisi samanlaisena joa tai kun kieltäytyy esimerkiksi muuttamasta omien vakiintuneitten piiriensä ulkopuolelle. On kaiketi  niin paljon helpompaa ja vaivattomampaa kun on vanhat tutut asiat ympärillä.

Jos muuttaisi vaikka Helsingistä Ouluun niin johan sitä joutusi kenties hetken etsimään tai olemaan kenties kokonaan ihan yksin; kunnes löytäsi ne omat mielipaikat, kaverit ... Tai niinkuin sanotaan luomaan uusia verkostoja. Kaikista ei ole siihen.

En tiedä pitääkö ollakaan, mutta minusta on tervettä joskus poistua oman mukavuus alueen ulkopuolelle, Saattaa jopa hieman itse kasvaa ja vahvistua. Opiskelu kuitenkin yleensä kestää vain rajoitetun ajan. Ja kuka estää palaamasta, myöhemmin?  

Vierailija
33/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole siitä missä haluaa opiskella, vaan siistä missä haluaa elää. 

Vierailija
34/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

elämä on valintoja täynnä. jos valitsee mieluummin elämisen Helsingissä kuin haluamansa alan opiskelun muualla Suomessa, on siitä turha alkaa valittaa suurimmassa päivälehdessämme. 

Olen tosin samaa mieltä ruotsi-kiintiöiden epäreiluudesta. Ja tästä uudesta ensikertalaiskiintiöstä. Aika monet asiat ovat epäreiluja, enkä usko, että lahjakkaimmat ja ahkerimmat aivan suoraan pääsisivät, aina voi tuollaisten tyhmyyksien tai ihan vaikka tuurin takia huonompi hakija tiputtaa paremman. mutta tuota valivali en päässyt Helsinkiin vaikka muualle olisin -valitusta en ymmärrä alkuunkaa. Onko se nyt jokin yllätys, että Helsingin yliopistoon on vaikea päästä?

Vierailija
35/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia voi myös opiskella. Turha valittaa sanaakaan siitä että sillä pääsee helpommalla jos ei osaa kielikoetta läpäistä. Se on auki suomenkielisillekkin.

Ja oikeasti yhteishaku pitäisi olla noihin lääketieteellisiin, ja samanlainen arvostelu. Nythän lisäksi Helsingin kokeet arvostellaan julmemmin kuin muualla.

Tasoero on siis suurempi kuin raakapisteissä näyttää.

Vierailija
36/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta on ensinnäkin täysin väärin se, ettei ole yhteisvalintaa ja toisekseen on väärin se, että ruotsinkielisessä kiintiössä hakevilla on kymmenien pisteiden etu. Aion vastedes aina pyytää itselleni lääkärin, joka on päässyt ensi yrittämällä sisään suomenkielisessä kiintiössä.

Toki ymmärrän, että ko. mielipidekirjoitus on allekirjoitettu nimimerkillä. On nimittäin varsin tyhmää jääräpäisesti vuodesta toiseen hakea vain siihen unelmien kouluun, jos kaikki merkit osoittavat, että muualle pääsy olisi taattu. 

Ylioppilaskirjoituksia vähän kehittämällä voisi aivan mainiosti jättää pääsykokeetkin pois ja valita uudet opiskelijat pelkän ylioppilastodistuksen sekä ehkä jonkun soveltuvuuskokeen perusteella. Soveltuvuuskokeella voidaan lajitella tarjokkaat asiakastyöhön sopivien ja sopimattomien ryhmiin. Epäsosiaaliset paskiaiset voisivat vielä tehdä uraa tutkijoina, jos osoittautuvat muuten oivallisiksi.

Vierailija
37/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aito ongelma: lahtelainen voi mennä vaikka Tampereelle, mutta helsinkiläinen ei hae muualle kuin Helsinkiin.

Valitettavasti yhteisvalinta nostaisi pisterajaa entisestään, koska koko maassa pisteet laitettaisiin samaan järjestykseen ja sieltä sitten katsottaisiin se ykkösvalinta yliopistoittain. Jos pisteet ei riitä Helsinkiin, joutuisi menemään Kuopioon, jos sen on laittanut ehdolle. Eli edelleenkin tuo kirjoittaja joutuisi kamalaan tilanteeseen, kun pääsykokeisiin osallistuminen ei annakaan haluttua opiskelupaikkaa.

Siskoni on samanlainen. Hakee joka vuosi Helsinkiin vaikka olisi päässyt samoilla pisteillä jo kauan sitten Ouluun jne. Hän ei halua jättää Helsinkiä ja sen huvituksia. Mieluummin sitten vaikka hakee joka vuosi uudestaan Helsinkiin.

Olen kyllä yrittänyt selittää hänelle ettei Helsingin ulkopuolella eläminen ole vaarallista. Noiden vuosien aikana hän olisi helposti oppinut ruotsia niin hyvin että voisi hakea ruotsinkielisten kiintiössä. Kaikki, jotka osaavat englantia, oppivat ruotsia helposti.

Vierailija
38/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei helvetti... eika kai tämäkin ole sen haukilahtelaisäidin nulikoita kun paikkakunnan perusteella pitäisi päästä kouluu sisään?" - Saattanee ollakin. - Tosin toivottavasti onkin, että olisivat sentään itse oppineet vaatimaan omia oikeuksiaan. - Haukilahtelais -äidin purnatessa lukio paikkaa pojalleen ehti ainakin omassa mielessäni käydä, että mahtoiko lukioon haluta enemmän äiti kuin poika. - Toki on mahdollista, että Helsingin lääkikseen halutaan vähän samoista syistä. (Kuka sitten järjestää perheen arvo alueelta hankitussa  -asunnossa opiskelijabileitä, jos lapsi muuttaakin Ouluun? Jo nyt naapurit ovat kummastleet kun eivät ole nähneet lasta koskaan tulevan vastaan potkupuvussa (lue: opiskelija haalarissa). - Eivät he valita asiasta; ihmettelevät vain kun muistelevat, että silloin kun he itse opiskelivat oli tapana elää ja juhlia, eikä elää ja olla kuin keski-ikäinen täti saati mummo..  

Vierailija
39/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingistä pitäisi lopettaa kaikki lukiot niin kakarat oppisi jo nuorempina että kouluun pitää matkustaa vaikka Keravalle, Lohjalle, Riihimäelle tai Porvooseen.

Joo, on se kumma ettei helsinkiläinen pääse pois Helsingistä, kun kuitenkin esim. moni porvoolainen käy koulua Helsingissä. Minunkin tyttäreni matkustaa noin neljä tuntia päivässä lukioonsa. Ja miten paljon muualta käydään töissä Helsingissä. 

Vierailija
40/152 |
05.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti nää ei vaan aina kohtaa. Siksi kyse onkin valinnoista.