Feissarit on todella syvältä (Helsinki)
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Itse aina kerron, että naisten ja lasten oikeudet ei kiinnosta, jos kysymys muotoillaan noin. Miksi minua kiinnostaa, mitä joku tuntematon feissari minusta ajattelee.
Onneksi lähes aina minulla on kiire töihin, ei kukaan ole vielä perässä juossut.
Siis juuri tuo kysymyksen muotoilu on niin raivostuttavaa! Minua on houkuteltu tukemaan Unicefiä näyttämällä kuvaa afrikkalaisesta lapsesta ja kysytty:"Haluatko että tämä pieni poika kuolee nälkään?"
Öö,en,mutta jos alan tukea kaikkia yhdistyksiä,jotka yrittävät manipuloida tunteitani,kuolen itse nälkään.
Ai niin kysymykseen:"Kiinnostaako ihmisoikeudet?" voi vastata siteeraten Kyösti Pöystiä:"Ei kiitos,mulla on jo."
Kun tulevat lässyttämään, niin sanon vain "Ei!".
Ja jos erityisen ärsyttävän oloinen feissariloinen, niin lisään toivotuksen painua vittuun.
Vetääköhän kauppakeskukset jonkin siivun noista feissarituloista? Vai ihan muuten vainko päästävät feissarit keskuksiinsa häiritsemään asiakkaita?
Vierailija kirjoitti:
Ja jos erityisen ärsyttävän oloinen feissariloinen, niin lisään toivotuksen painua vittuun.
Työpäivän jälkeen nauretaan teille. Tai säälitään. Kukaan normaali aikuinen ei käyttäydy noin missään tilanteessa.
Ja kauppakeskukset eivät saa feissauksesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa videokuvata noita aggressiivisia feissareita ja sanoa että pistää matskun eteenpäin.
Kumma juttu, kun mua lähestyneet feissarit eivät koskaan ole olleet aggressiivisia :D On ne sosiaaliset kohtaamiset rankkoja!
En ole itse valinnut mitään sosiaalista kohtaamista kenenkään feissarin kanssa. Käsittääkseni elämme vapaassa maassa, mutta ehkä käsitykseni onkin väärä.
Maa on vapaa eikä mikään estä sinua muuttamasta vaikka maaseudulle erakoksi, jos et selviydy normaaliin kaupunkielämään kuuluvista sosiaalisista tilanteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos erityisen ärsyttävän oloinen feissariloinen, niin lisään toivotuksen painua vittuun.Työpäivän jälkeen nauretaan teille. Tai säälitään. Kukaan normaali aikuinen ei käyttäydy noin missään tilanteessa.
Ja kauppakeskukset eivät saa feissauksesta mitään.
Minä nauran teille päin naamaa.
Normaali aikuinen olen ja hyvin suorapuheinen sellainen.
Ja jos duunina on häiritä ihmisiä ostareilla niin ei kulta pieni kannata puhua säälimisestä YHTÄÄN MITÄÄN. :D
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa sanoa ei, jos ei kiinnosta?
Sen pitää olla niin päin että menen itse sanomaan Joo silloin kun kiinnostaa.
Oon itse joskus toiminut feissarina niin en viitsi ilkeäkään olla, mutta kyllä muakin ärsyttää kun ei pääse rauhassa kulkemaan :D Tosi rasittavia ne jotka jää jankkaamaan ja juoksee perässä.
Todellakin voisin lähtä mukaan vaikka sataan eri hyväntekeväisyysjuttuun jos vaan ois varaa ja ne rahat kans oikeasti menis sinne minne pitääkin, mutta näin ei ole niin jätän välistä.
Mä en ota ikinä katsekontaktia feissareihin, kävelen ohi katse tiukasti edessä tai kännykässä, jos sanovat jotain niin vilkaisen hieman heidän suuntaansa ja ynähdän jotain epämääräistä. Silloin harvoin kun onnistuvat pysäyttämään, kerron olevani lahjoittaja tai alaikäinen. Olen itse ollut eräällä järjestöllä feissarina ja olihan se ihan hirveää, mutta voin myös kokemuksesta sanoa että suurin osa ihmisistä on mukavia feissareille ja juttelevat mielellään, jos eivät ole selvästi kiireisiä. Feissareita pahempia ovat mielestäni puhelinliittymien myyjät. Onnistuvat aina pysäyttämään jollain verukkeella. Sen touhun saisi kyllä kieltää :(
Kirjoittakaapa googleen sana feissaus niin tulee kyllä sellaisia viestiketjuja aiheesta että huh huh... Feissaus ärsyttää erittäin monia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa videokuvata noita aggressiivisia feissareita ja sanoa että pistää matskun eteenpäin.
Kumma juttu, kun mua lähestyneet feissarit eivät koskaan ole olleet aggressiivisia :D On ne sosiaaliset kohtaamiset rankkoja!
En ole itse valinnut mitään sosiaalista kohtaamista kenenkään feissarin kanssa. Käsittääkseni elämme vapaassa maassa, mutta ehkä käsitykseni onkin väärä.
Maa on vapaa eikä mikään estä sinua muuttamasta vaikka maaseudulle erakoksi, jos et selviydy normaaliin kaupunkielämään kuuluvista sosiaalisista tilanteista.
Kaupunkikulttuuriin nimenomaan kuuluu se, että ihmiselle osataan antaa oma tila ja hänet jätetään rauhaan varsinkin jos ihminen selvästi on kiireinen ja hoitaa asioitaa jossain kauppakeskuksessa. Maaseudulla missä on vähän ihmisiä, niin on taas erilaiset tavat.
Musta tuntuu, että ihan viime vuosina feissareiden toiminta on mennyt jotenkin ahdistavampaan suuntaan. Sinällään mua ei haittaa se, että joku lähestyy ja kysyy, kiinnostaako liittyä lahjoittajaksi, mutta kun heti isketään ovelasti vyön alle kysymällä "kiinnostaako ihmisoikeudet", on vaikea poistua tilanteesta kokematta itseään huonoksi ihmiseksi. Myös tivaaminen, perässä roikkuminen ja asiaton rahankäyttöön puuttuminen (kommentit tyyliin "mutta sä voisit jättää jotain ostamatta ja tukea sillä rahalla meitä" sanottuani olevani viime senttiin asti budjetoitu opiskelija) ahdistavat. Ilman näitä en näkisi feissaamisessa varsinaisesti mitään ongelmaa.
Siis ihanko oikeasti te että saa häiriköivää feissaria häipymään kimpustanne saman tien?
Lienen poikkeus sitten.
Tätäkö varten on perustettu se sivusto feissarimokat?
Itse olen kuukausilahjoittaja eräälle järjestölle ja nyt on alkanut ärsyttää aivan suunnattomasti koko touhu. Olen opiskelija ja lahjoitussummani on hyvin pieni, mutta minulle se on paljon rahaa. Olen pari kertaa joutunut perumaan maksun, jotta saisin ruokaa tai muuta välttämätöntä. Järjestöstä soitellaan tasaisin väliajoin ja pyydetään korottamaan lahjoitussummaa ja syyllistetään tietysti samalla. Sanon joka kerta heti alkuunsa, että olen opiskelija ja en pysty lahjoittamaan senttiäkään enempää, mutta ei mene kaaliin heillä. Viimeksi kun taas soittivat niin menetin hermoni lopullisesti ja sanoin ihan suoraan että merkkaavat sinne koneelle tietoihini, että en aio maksaa enempää ja jos vielä kinutaan lisää rahaa niin lahjoitukset loppuvat siihen.
Se on oikeasti niin hermoja raastavaa kun haluaisin oikeasti lahjoittaa tälle järjestölle enemmän jos vain voisin ja todelakin tulee huono omatunto kun syyllistävät ja kertovat kaikkia kauhutarinoita mitä käy jos en lahjoituksia ei ole tarpeeksi. Ihan oman mielenterveyteni takia teksisi mieli lopettaa lahjoittaminen...
Ja yleisesti feissareissa ja muissa tyrkyttäjissä olen parin viime vuoden aikan huomannut juuri tuon muutoksen, että aletaan syyllistämään todella ilkeästi. Vihaan varsinkin sitä kun sanotaan että "jos joisit yhden siiderin vähemmän baarissa niin heti riittäisi rahat". Ihan kuin minulla olisi rahaa käydä jossain baareissa?? Kuka niitä on opettanut vittuilemaan tuolla tavalla
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kuukausilahjoittaja eräälle järjestölle ja nyt on alkanut ärsyttää aivan suunnattomasti koko touhu. Olen opiskelija ja lahjoitussummani on hyvin pieni, mutta minulle se on paljon rahaa. Olen pari kertaa joutunut perumaan maksun, jotta saisin ruokaa tai muuta välttämätöntä. Järjestöstä soitellaan tasaisin väliajoin ja pyydetään korottamaan lahjoitussummaa ja syyllistetään tietysti samalla. Sanon joka kerta heti alkuunsa, että olen opiskelija ja en pysty lahjoittamaan senttiäkään enempää, mutta ei mene kaaliin heillä. Viimeksi kun taas soittivat niin menetin hermoni lopullisesti ja sanoin ihan suoraan että merkkaavat sinne koneelle tietoihini, että en aio maksaa enempää ja jos vielä kinutaan lisää rahaa niin lahjoitukset loppuvat siihen.
Se on oikeasti niin hermoja raastavaa kun haluaisin oikeasti lahjoittaa tälle järjestölle enemmän jos vain voisin ja todelakin tulee huono omatunto kun syyllistävät ja kertovat kaikkia kauhutarinoita mitä käy jos en lahjoituksia ei ole tarpeeksi. Ihan oman mielenterveyteni takia teksisi mieli lopettaa lahjoittaminen...
Ja yleisesti feissareissa ja muissa tyrkyttäjissä olen parin viime vuoden aikan huomannut juuri tuon muutoksen, että aletaan syyllistämään todella ilkeästi. Vihaan varsinkin sitä kun sanotaan että "jos joisit yhden siiderin vähemmän baarissa niin heti riittäisi rahat". Ihan kuin minulla olisi rahaa käydä jossain baareissa?? Kuka niitä on opettanut vittuilemaan tuolla tavalla
Aloin vasta SPR:n kuukausilahjoittajaksi, myös hyvin pienellä summalla, ettei joka kuu tarvitsisi miettiä sydän syrjällään, riittäähän rahat nyt varmasti. Tämän keskustelun myötä olen alkanut pelätä, että saan kohta itsekin osakseni korotuksen kerjäämistä. Inhottavaa, viheliäistä kiristystä ja ahdistelua. Ei riitä, että syyllistetään kadulla feissareiden toimesta, vaan rahaa pitää kinuta vielä lisää sittenkin, kun joku on jo leikkiin ryhtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas ylihemmotellut kermapersemammat vauhdissa. Onpa se kyllä ikävää kun joutuu jopa pari kertaa sanomaan "ei kiitos" hymyn kanssa päivässä jos ei kiinnosta. Olisihan se paljon kivempaa että nämäkin koulutusta vaatimattomat nuoria varten olevat työpaikat heitettäisiin roskakoriin niin kermaperse av-mamma voi sitten näidenkin nuorten tulon kattaa feissauksen sijasta maksamillaan verorahoilla fattan kautta.
Suomi nousuun!
Olen työssä, jossa olen jatkuvasti tekemisissä ihmisten kanssa. Kotona pienet lapset. Työmatkat on usein mun ainoa hetkeni, kun saan olla rauhassa. Ei todellakaan nappaa sitäkin aikaa kuluttaa toistelemalla "ei kiitos" oikealle ja vasemmalle, kun haluaisi vain kävellä kerrankin hetken omissa oloissaan.
Eikä se ole vain kerran tai kaksi: Yksi päivä kävin töistä kotiin kävellessä kauppakeskuksessa noin vartin, sinä aikana ehti 3-4 myyjää/feissaria tyrkyttämään jotain, joista yksi peräti kolmeen kertaan.
Amnestystä ei pääse millään eroon. Vaikka olisi kymmenen vuotta sitten eronnut ja salainen osoite, jostain ne sen kaivaa. En tiedä, mitä etuoikeuksia niillä on kaivaa tiedot jostain. Valehteleeko ne osoitepalvelulle, että kyllä tämä henkilö on edelleen jäsen? Ilmeisesti niiden rekisteristä ei pääse koskaan.
Feissarit pitäisi kieltää, tai niiden toimintaa pitäisi rajoittaa niin, että ainoastaan jotain kojua saa pitää (niin kuin on mainostuotekojuja, joista voi saada ilmaisnäytteitä) ja siitä ei saa aktiivisesti mennä ketään häiriköimään.
Sanon aina, että muuten joo, mutta olen alaikäinen :-----)
T. N23