Feissarit on todella syvältä (Helsinki)
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Kommentit (341)
Ihan turhaa toi feissarin työ muutenkin. Montakohan lahjoitusta/allekirjoitusta päivässä saavat? Hyväähän he vain ajattelevat ja yrittävät parantaa maailmaa, mutta tuputtamisesta ja väkisin iholle tunkeutumisesta ei pidä kukaan.
Turussa joskus kierrän kävelykadun, kun ei sitä vaan jaksa että pienellä kadunpätkällä on kolmen eri järjestön feissareita ja kustakin järjestöstä kolme eri henkilöä. Levittäytyvät kadulle siten että ohi ei pääse ilman kontaktia kulkemaan kun feissareita on oikealla ja vasemmalla.
Nyt kyllä Amnestyt, Planit, SPR:t yms. tekevät itsellensä kunnon karhunpalveluksen. Ihmiset eivät yleensä halua lahjoittaa senttiäkään sellaiselle järjestölle, joka ajaa asiaansa puhelinhäiriköinnillä, katuhäiriköinnillä, täysin asiattomalla syyllistämisellä ja painostamalla lahjoittajia jatkuvasti korottamaan kuukausisummaansa. Turha itkeä sitten ihmisten itsekkyyttä, kun ensin ovat omalla toiminnallaan ajaneet ne halukkaatkin lahjoittajat loitolle.
Koivukylän cittari on myös persepaikka.
Heti köttelyssä telefinlandin nuoret "en myy mitään, mutta haluathan ottaa osaa arpajaisiin", seuraavaksi vattenfallin nuoret kyselemässä ovatko sähköasiat kunnossa, sitten nuoret Hesarista työntää väkisin päivä Hesaria kainaloon..
Huomasi, että kesäduunarit ovat tulleet ja palkkaus on kontakteista kiinni. Talvisaikaan on vähemmän iholle tulijoita ja usein ovat firman isompia pomoja, jotka profiloivat ulkonäöstä..
Mulle ei ole tyrkytetty parvekelaseja, eikä terassikatetta. Epäilen rönttösen ulkoasuni kielivän, ettei mulla ole varaa heidän tuotteisiinsa. Väärässä ovat. ;)
Tuo "niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan" ei kyllä pidä paikkaansa. Itse olen aina ystävällinen feissareille, mutta silti saan haukkuja, jäädään vierelle kävelemään ja syyllistämään ja jopa roikkumaan hihassa kirjaimellisesti!
Nuo menisi vielä satunnaisesti, mutta asun Kampissa ja kävelen siitä läpi joskus useaan kertaan päivässä. Todella ahdistavaa, kun metrin välein on joku siinä roikkumassa eikä usko nättiä kieltoa.
Vierailija kirjoitti:
Amnestystä ei pääse millään eroon. Vaikka olisi kymmenen vuotta sitten eronnut ja salainen osoite, jostain ne sen kaivaa. En tiedä, mitä etuoikeuksia niillä on kaivaa tiedot jostain. Valehteleeko ne osoitepalvelulle, että kyllä tämä henkilö on edelleen jäsen? Ilmeisesti niiden rekisteristä ei pääse koskaan.
Feissarit pitäisi kieltää, tai niiden toimintaa pitäisi rajoittaa niin, että ainoastaan jotain kojua saa pitää (niin kuin on mainostuotekojuja, joista voi saada ilmaisnäytteitä) ja siitä ei saa aktiivisesti mennä ketään häiriköimään.
Erittäin hyvä ehdotus. Vain koju, ei aggressiivista ihmisten häiriköintiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan turhaa toi feissarin työ muutenkin. Montakohan lahjoitusta/allekirjoitusta päivässä saavat? Hyväähän he vain ajattelevat ja yrittävät parantaa maailmaa, mutta tuputtamisesta ja väkisin iholle tunkeutumisesta ei pidä kukaan.
Viime vuonna keräämieni kuukausitukijoiden avulla järjestö saa 260 000-400 000 €, riippuen siitä, kauanko henkilö on lahjoittajana. Oma vuosipalkkani oli feissaushommista 13 000€. Siitä voit laskea.
Minäkin olen miettinyt, mitä feissareille koulutuksessa puhutaan. Kerran lehdessä haastateltiin erään lastensuojelujärjestön feissaria, joka puhui lastensuojelusta tosi ikävään sävyyn, tyyliin että heidän avullaan perheet ei joudu lastensuojelun kynsiin tms. Lastensuojelusta saa oikeasti apua ja tukea, varmasti enemmän kuin järjestöiltä, vaikka hyvää työtä tekisivätkin. Ihmettelinkin, miten järjestön edustaja haukkuu pokkana yhteistyökumppania mediassa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, ja usein feissarit ovat vielä todella tahdittomia kaiken päälle. Minut pysäytti kerran töistä tullessani Amnestyn feissari, joka mainosti, että "kuukausimaksu on vain viis euroo mutta jos sä tuhlaat sen mieluummin kaljatuoppiin niin ok." Ystävälleni kävi kerran niin, että kun hän torjui erään lasten asialla olevan järjestön feissarin (olisko ollut juuri Plan, en enää muista), niin feissari oli lähtenyt juoksemaan hänen peräänsä ja karjunut, että "mikä on, kun ei lasten asiat jaksa koskettaa!" Oli kuitenkin lähtenyt pois, kun ystäväni oli bongannut parkissa olevan poliisimaijan ja lähtenyt sitä kohden. Näiden kokemusten perusteella kiinnostaisi erittäin paljon tietää, millaisen valmennuksen/koulutuksen järjestöt tarjoavat feissareilleen vai heitetäänkö heidät suoraan kentälle ihmisiä ahdistelemaan.
Minuakin tuli kerran tupakalla ollessani muistaakseni Unicefin feissari ahdistelemaan ja totesi että "sulla näköjään on rahaa laittaa röökiin niin jos laittasit sen sijasta ne hyväntekeväisyyteen". En todellakaan tuollaisen "myyntipuheen" jälkeen antanut rahojani, tahditon syyllistäminen saa laittamaan lompakon visusti kiinni.
Kaiken a ja o on katsekontaktin välttäminen, puhumattomuus ja kohtelu kuin olisivat ilmaa.
Kaikki, jotka ovat matkoillaan olleet esim. egyptiläisessä basaarissa tai kaakkoisaasialaisessa turistirysässä ovat varmasti huomanneet, että jos olet sadoista ohikulkijoista se ainoa, joka edes vilkaisee markkinointilauseitaan huutelevaa kaupustelijaa päin tai erehtyy sanomaan kohteliaasti/lakonisesti "no thanks", niin siitä pienestä kontaktista kaupustelijat vasta innostuukin ja inttäminen alkaa.
Eli parasta on olla reagoimatta.
Riippuen fiiliksistä miten ohitan kerjäläiset sun muut. Tiukka ilme ja pään pudistus,.
Mulla änkesi sisälle yksi syyllistämään. Kun en yh-äitinä kalliin vuokran, ja muiden kulujen jälkeen ollut valmis lahjoittamaan. Kysyin häneltä, että kuinka paljon vuodessa järjestönne kerää rahaa... Ei "tiennyt".
Feissarit vielä kestän, mutta Jyväskylässä fortumin myyjät ovat ihan mahdottomia. Ei minkäänlaista naamamuistia, vaikka kävelee päivittäin pari kertaa ohi. Vaihdoin yhtiötä, kun aggressiivinen tyyli alkoi ärsyttää. Eivät suostuneet uskomaan, että jostain saa halvemmalla sähköä. Olisin tosin valmis maksamaan enemmän, että pääsin ko firmasta eroon. Erittäin huonoa mainosta. Lisäksi juuri jyväskylässä työntekijät ovat erittäin kärkkäitä ja epämiellyttäviä. Jossain vaiheessa menivät viereisen Arnold'sin pöytiin häiritsemään asiakkaita, mutta onneksi he pistivät stopin moiselle.
Itse feissasin Amnestyllä muutama vuosi sitten, ja meille sanottiin että ei saa mennä liikkeisiin asiakkaiden perässä. Kerran menin kahviseuraksi jollekin naiselle, oli itse menossa sinne muutenkin niin pyysi minut seuraksi kertomaan juttuni :D
Meillä oli kahden päivän koulutus Helsingissä, ja työskentelin siis omalla kotipaikkakunnalla. Olisin mennyt muualle töihin jos olisin saanut mitään muita töitä. Opin kyllä ihmisistä paljon sen kesän aikana, ja pyrin olemaan aina kohtelias feissareille, en kävele kuurona ohi koska tiedän mitä se homma on.
Minua lyötiinkin kerran, ihan normaalin näköinen ja aluksi normaalisti käyttäytyväkin mies löi kasvoihin.
Muistan kuinka joskus Tampereella söin keskustorilla jäätelöä kaikessa rauhassa, kun siihen tuli sitten joku feissari häiriköimään ja kyselemään, kiinnostavatko lasten oikeudet. Vastasin, että ei nyt juuri ja tästähän kyseinen feissari tietenkin kauhistui. Onneksi kuitenkin häipyi ja sain jatkaa jäätelön syöntiä. Inhotti vain, kun piti tietenkin tulla tuommoinen muuten täydellinen hetki keskeyttämään.
Mun sairas isä oli laittanut nimesä kuukausilahjoitussoppariin vaikka noiten kerääjien olisi pitänyt huomata ettei hän ymmärrä mihin on nimensä laittamassa. Rahat pois vaan... Ja kyseessä vielä Amnesty!
Ja kerran tuli hirveät syyllistämiset SPR:n porukalta kun en suostunut kuukausilahjoittajaksi ja mulla oli ostoskasseja kädessä. Olin itsekäs ihminen ja mitähän kaikkea.
Kiinnostaako yksinäiset miehet/naiset pahassa seksinpuutteessa? Haluaisitko auttaa tässä ja nyt?
Menkää nyt vaikka mieluummin kerääämään rahanne mustikkametsästä - te vaihtoehto sossutuelle-feissarit!
SPR todellakin soittelee ja kyselee voisitko lahjoittaa lisää. Puhelu alkaa kiitoksella siitä että on toiminut kuukausilahjoittajana, MUTTA sitten heti samaan hengenvetoon kysytään voisitko korottaa summaa. Kun sanon että ei ole mahdollista, niin jatkavat vain litaniaa siitä mitä rahalla voitaisiin saada aikaan. Vituttaa. Ja jos puheluun ei vastaa, niin jatkavat soittamista.