Feissarit on todella syvältä (Helsinki)
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Kommentit (341)
Tampereella on myös helkkaristi feissareita, minulla ei ollut mitään heitä vastaan niin kauan kun eivät vetäneet hihasta, syyllistäneet kieltävästä vastauksesta tai jolkottaneet perässä. Silloin kun tämä käytös alkoi, otin toimivammat joskin epärehelliset keinot käyttöön; opiskelen viittomakieltä, ja kun näen feissarin tulevan kohti, viiton vain "kuuro" ja jo jättävät rauhaan. Jos olen kuitenkin ehtinyt paljastaa olevani kuuleva (esim. reagoimalla feissarin puheeseen), sanon vain iloisesti että "olen itsekin Planin/Amnestyn/Unicefin/mikä ikinä tyypin paidassa lukeekaan feissari", jolloin minut jätetään jälleen rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Voisitte edes käyttäytyä, vaikka ei kiinnostaisi. Teen tätä työtä, jotta ei tarvitsisi sossun luukulle mennä. Tekisin mielelläni jotain muuta, mutta tiedätte varmaan että on lama.
Teidänlaisten takia haluaisin ottaa joka päivä loparit. Hienosti tuette nuoria. Ei me niin kamalia olla.
T. 19v feissari
Mikä lama? Ei nyt ole sen erityisempää lamaa. Suomi on ihan normaalitilassa. Jos oma taloustilanteesi on huono ei se ole yleismaailmallinen ilmiö. Teen pitkää päivää, lamasta tietoakaan. Taitaa olla kyse siitä ettei osaamisesi/taitosi vastaa työelämän vaatimuksia. Rauhanhäiritsijöitä ja iholle tulevia kohtelen juuri kuten itse haluan
Itse aina kerron, että naisten ja lasten oikeudet ei kiinnosta, jos kysymys muotoillaan noin. Miksi minua kiinnostaa, mitä joku tuntematon feissari minusta ajattelee.
Onneksi lähes aina minulla on kiire töihin, ei kukaan ole vielä perässä juossut.
Vierailija kirjoitti:
Kävelen joka (työ)päivä Helsingin rautitieaseman ohi ja siinä päivystää aina feissareiden lauma. Reipas kävely ja napakka "ei kiitos" on aina riittänyt heidän torjumisekseen. Ei tulisi mieleenkään vältellä heitä tai suunnitella kulkureittejä niin, että heihin ei törmäisi. Tekevät vain työtään. Tarpeettoman tyly ei tarvitse olla, mutta ei myöskään tarvitse jäädä jutustelemaan. Toki autan työkseni varsin huonossa asemassa olevia ihmisiä, joten hyväntekeväisyysasiat on mietitty valmiiksi ja omatunto puhdas näiltä osin.
Mitali ja kunniakirja lähetetään kirjeitse.
No habla Finlandes toimii aina :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitte edes käyttäytyä, vaikka ei kiinnostaisi. Teen tätä työtä, jotta ei tarvitsisi sossun luukulle mennä. Tekisin mielelläni jotain muuta, mutta tiedätte varmaan että on lama.
Teidänlaisten takia haluaisin ottaa joka päivä loparit. Hienosti tuette nuoria. Ei me niin kamalia olla.
T. 19v feissari
Mikä lama? Ei nyt ole sen erityisempää lamaa. Suomi on ihan normaalitilassa. Jos oma taloustilanteesi on huono ei se ole yleismaailmallinen ilmiö. Teen pitkää päivää, lamasta tietoakaan. Taitaa olla kyse siitä ettei osaamisesi/taitosi vastaa työelämän vaatimuksia. Rauhanhäiritsijöitä ja iholle tulevia kohtelen juuri kuten itse haluan
Mä valmistuin juuri ylioppilaaksi..... mistä kuvittelet että saisin töitä? Pankinjohtajana? Koulu alkaa syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
No habla Finlandes toimii aina :D
Se on hablo. meksikossa oli kiva viime kesä. Espanja sujuu!
T. 19v
Vierailija kirjoitti:
Minä kysyn aina feissarilta, annatko pillua. Keskustelu loppuu aina siihen.
Tämä!
Joskus yritän ostaa hyvännäköiseltä tytöltä pikkuhousut suoraan jalasta... toimii!
Miehille sanon vaan "painu helvettiin" tms.
Kyllä ne kerjäläiset on pahempia. Ne jotka vaan istuskelee on aika vaarattomia, mutta ne jotka tulee suoraan vinkumaan rahaa/pulloja elehtivät suutaan kohti että ruokaa olisi saatava. Ja jos joskus on antanu kantamuksistaan pois sen tyhjän pullon niin ei kiitoksen samaa vaan napataan tylysti ja lähdetään etsimään uutta uhria.
Täällä taas ylihemmotellut kermapersemammat vauhdissa. Onpa se kyllä ikävää kun joutuu jopa pari kertaa sanomaan "ei kiitos" hymyn kanssa päivässä jos ei kiinnosta. Olisihan se paljon kivempaa että nämäkin koulutusta vaatimattomat nuoria varten olevat työpaikat heitettäisiin roskakoriin niin kermaperse av-mamma voi sitten näidenkin nuorten tulon kattaa feissauksen sijasta maksamillaan verorahoilla fattan kautta.
Suomi nousuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että feissarit ovat usein erittäin nuoria kesätyöntekijöitä, parikymppisiä. Oma ihka ensimmäinen kesätyöni oli feissarina kun olin 19v. Ajattelin että jes, saa olla ulkona ja tavata ihmisiä!
Kuitenkin, totuus oli toinen. Otin lopputilin kuukauden kuluttua, sillä ihmisten tyly suhtautuminen ja ilkeät kommentit saivat minut usein itkun partaalle.
Älkää syyttäkö feissareita, syyttäkää heidän työnkuvaansa. Ilkeäkään ei koskaan tarvitse olla.
N25
Ilkeys johtuu siitä että ihmiset kokevat feissareiden toiminnan ahdistavana ja häiritsevänä. Eihän kellään ole tietenkään mitään henkilökohtaisesti jotain feissaria vastaan.
Minulla kuule on hyvinkin henkilökohtaisia tunteita kaikenmaailman häiriköitä kohtaan. Ja sen teen selväksi.
Feissareiden ja kerjäläisten ilmestyminen suomalaisten kaupunkien katukuvaan muutti minun käyttäytymistäni todennäköisesti lopullisesti. Ennen katsoin vastaantulijoita kohti, saatoin hymyilläkin, pysähdyin jos joku puhutteli minua. Enää en sitä tee, koska en halua syyllistyä syyttä tai tulla ryöstetyksi luontaisen hyväntahtoisuuteni vuoksi. Olen ehkä tyly, mutta niin se vastapuolikin.
Yritän aina olla ystävällinen niin feissareille kuin puhelinmyyjillekkin, mutta nykyään molempien töiden edustajat ovat hirveän agrressiivisia. Kohteliais kieltäytyminen ei auta. Feissarit tivaavat syytä kieltäytymiselle ja yrittävät syyllistää sanomalla että lahjoitussumma olisi jo kasassa jos baarissa jätät yhden drinkin ostamassa. En käy baareissa enkä juo, kiitos vaan. Tuollaisen painostamisen jälkeen ei todellakaan kiinnostaa lahjoittaa.
Puhelinmyyjille on nykyään joskus pakko vetää luuri korvaan. Yrittävät kusettaa. Muotoilevat kysymyksiä ovelasti, ja jos vastaat huolimattomasti niin sitten olet muka suostunut tilaamaan jotain. Tai jos ystävällisesti kieltäydyt niin myyjä tiuskii takaisin jotain "No ei sitten!!" -vastausta.
Ihan järkyttävää kulkea keskustassa nukkuva vauva vaunuissa kun sellainen feissari tulee kovaäänisesti kiekumaan vaunujen viereen,
että kiinnostaako lasten oikeudet ja herättää samalla vauvan. Argh.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järkyttävää kulkea keskustassa nukkuva vauva vaunuissa kun sellainen feissari tulee kovaäänisesti kiekumaan vaunujen viereen,
että kiinnostaako lasten oikeudet ja herättää samalla vauvan. Argh.
Kaupungilla ei muita ääniä kuulekaan. Vain mölyävä feissari!
Vierailija kirjoitti:
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Se on kyllä vittumaista,kun feissareilla ei ole tilannetajua,tai sitten kukaan ei ole kiinnostunut niiden jorinoista,joten käyvät kahta kauheammin ahdistelemaan ei-kiinnostuneita,jotta joku kiinnostuisi.
Yleensä kun näen niitä,menen melkein puolijuoksua ohi,vältän katsekontaktia ja ehkä räplään puhelinta,silti joku tunkee aina ihan iholle selittämään sademetsien/nälkälapsien oikeuksista :I
Kun joku kirjoitti että 95 % suhtautuu positiivisesti feissareihin ja puhelinmyyntiin, niin pakko sanoa että ei varmasti ole noin! Olen itse työskennellyt tutkimushaastattelijana puhelimitse ja kyllä se vastausprosentti oli niin, että reilusti alle 10% suostui vastaamaan (mä tein puljussani keksivertoa parempaa tulosta) ja me ei edes myyty mitään. Tuosta 10% jotka vastasivat, aika moni kysyi pariinkin kertaan ettei asia vaan koske minkään myymistä.
Useimmat ihmiset vaan ovat (vielä) sen verran ystävällisiä etteivät viitsi haistatella ihan suoraan vaan ystävällisesti sanovat ei kiitos, vaikka sisimmässään miten inhoaisivat tuota tyrkyttämistä.
Mulla on nykyään se linja, etten tue sellaisia hyväntekeväisyyspuljuja jotka käyttävät feissareita. Onneksi niitä muitakin löytyy vielä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Puhelinmyyntikin on monelle ensimmäinen työpaikka ja viimeinen vaihtoehto,ei se tee puhelinmyyjien loputtomasta pommituksesta yhtään sen miellyttävämpää.Sama juttu ahdistelevien feissareiden kanssa.
Tietysti tunnen myötätuntoa niitä nuoria kohtaan,jotka joutuvat kiusaamaan ihmisiä työkseen.En silti käytä vähäisiä rahojani nälkälasten auttamiseen tai turhien lehtien tilaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kun joku kirjoitti että 95 % suhtautuu positiivisesti feissareihin ja puhelinmyyntiin, niin pakko sanoa että ei varmasti ole noin! Olen itse työskennellyt tutkimushaastattelijana puhelimitse ja kyllä se vastausprosentti oli niin, että reilusti alle 10% suostui vastaamaan (mä tein puljussani keksivertoa parempaa tulosta) ja me ei edes myyty mitään. Tuosta 10% jotka vastasivat, aika moni kysyi pariinkin kertaan ettei asia vaan koske minkään myymistä.
Useimmat ihmiset vaan ovat (vielä) sen verran ystävällisiä etteivät viitsi haistatella ihan suoraan vaan ystävällisesti sanovat ei kiitos, vaikka sisimmässään miten inhoaisivat tuota tyrkyttämistä.
Mulla on nykyään se linja, etten tue sellaisia hyväntekeväisyyspuljuja jotka käyttävät feissareita. Onneksi niitä muitakin löytyy vielä.
Hyvä suhtautuminen tarkoittaa sitä, että ei haistattele päin naamaa tai huuda ettei kiinnosta. T. Kommentin kirjoittanut, feissarim työtä 8 vuotta tehnyt. Lahjoittajia päivässä tulee 1-5. Tutkimushaastattelu ei ole verrattavissa tähän, se ei ole mitään hyväntekeväisyyttä.
Minä hymyilen iloisesti ja vastaan "Ei" näihin kysymyksiin. Tarkoitushan on tuolla kysymyksellä saada ihminen vaivaantumaan ja mutisemaan että joo kyllä mutta... ja siinä vaiheessa on jo myöhäistä ja feissari voi aloittaa luentonsa.
Minun tililtäni lähtee joka kuukausi suoraveloituksella 20 euroa Planin Koska olen tyttö -kampanjalle (netin kautta tehty sopimus, ei feissareiden). Se saa riittää minun osaltani. En halua kuunnella monta kertaa päivässä feissareiden itkuvirsiä.