Feissarit on todella syvältä (Helsinki)
Olin äsken Ruoholahden kauppakeskuksessa, feissarit olivat valloittaneet tietysti koko keskuksen pääsisäänkäynnin SISÄPUOLELTA. Tein kävelyliikkeelläni hyvin selväksi etten ole kiinnostunut heidän jorinoistaan, mutta nämä tollot vain lähestyivät ja eivät tajunneet, olisko pitänyt näyttää keskisormea vai mitä?.Pitäsi varmaan tehdä valitus Planille ja Ruoholahden kauppakeskukselle noista. Helsingin keskustaahan nämä tyypit ovat terrorisoineet jo vuosikausia. Paljon pahempaa kuin puhelinmyynti, puhelinmyyjän soittama puheluhan on helppo vain katkaista. Talvella ei onneksi ole näitä tyyppejä niin paljon.
Kommentit (341)
Kenenkään nuoren toimeentulo ei saisi olla kiinni feissaamisesta, eikä kyllä myöskään puhelinmyynnistä, ennemmin vaikka sitten rahaa toimeentulotuen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa sanoa ei, jos ei kiinnosta?
Vielä kun ymmärrettäisiin se ei.
Eniten ärsyttää Fortumin tuputtajat, en periaatteessakaan osta heiltä sähköä vaikka kuinka olisi halvinta. Saatana. Ovat kuin iilimadot, oikeasti rupesivat konkreettisesti seuraamaan kun olin sanonut jo useasti ei ja lähdin paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Taalla Briteissa noita feissareita (tai "chuggers" eli charity muggers, kuten taalla sanotaan) on ollut katukuvassa paljon jo ainakin viimeiset 10 vuotta. Tiesit kai, etta feissaritkin saavat palkkaa? Eli lahjoitussummat todennakoisesti paatyvat naiden feissareiden palkkaamiseen, eivatka siihen hyvantekevaisyyteen... Monet organisaatiot palkkaavat feissareita nakyvyyden lisaamiseksi. Olin ennen toissa organisaatiossa, joka sitten alkoi palkkaamaan feissareita juuri tasta syysta. Ja tasta palkkauksesta (ja lahjoitussummien kohtalosta) keskusteltiin kylla silloin. En haluaisi rohkaista ketaan "tyoskentelemaan" laillisena kerjalaisena.
Lahjoitussummista saadut tulot ovat 20-30-kertaa suuremmat kuin feissarin palkka. Keskivertofeissarilla.
Esim. Tuntipalkka 10e, 4 tuntia töitä. Päivän aikana kaksi 15e lahjoittajaa. Lahjoitusaika keskimäärin 3-5 vuotta.
Et kai oikeasti luule, etta ns. ylimaaraiset menevat suoraan hyvantekevaisyyteen? Palkkaamiseen ja organisaation pyorittamiseen (siis toimistojen ja vastaavien) liittyy paljon muitakin kuluja kuin vain tuntitaksojen maksaminen. Kun kaikki nama muut kulut on otettu summasta pois, on lopputulos paljon, paljon vahemman kuin alunperin nayttaisi.
Mä aina hymyilen ja sanon, etten luota järjestöihin. Joskus on tullut vastaus "joo, en minäkään".
Minä kysyn aina feissarilta, annatko pillua. Keskustelu loppuu aina siihen.
Jos itse päättäisin jonkin kauppakeskuksen tai lentokentän (Vantaan lentokentälläkin on nykyään feissareita, ihan sairasta!) asioista ,niin ei olisi feissareilla mitään asiaa lähellekään. Voitaisiin ilmoittaa vaikkapa kauppakeskuksen puolesta jostain lahjoituksista järjestöille. Asiakkailla pitäisi olla asiointirauha.
Jos feissarit ja ammattikerjäläiset poistettaisiin kaupunkien järjestyssäännöillä kaupunkikuvasta, niin jälleen joku järki palaisi tähän älyttömäksi menneeseen touhuun, missä ihmisten häirintä kadulla on muka ihan ok.
Myöskin INHOAN sitä, kun menen vaikka Suomalaiseen kirjakauppaan, niin nykyään siellä ei saa edes puolta minuuttia selailla rauhassa pokkaritarjontaa niiden kirjojen takakansia rauhassa ajatuksella lukien, kun siihen jo tungetaan tivaamaan voisiko auttaa. No mitenköhän hei haloo voisit, kun ihan itse tiedän mitä etsin ja sitä tässä juuri yritänkin selvittää lukemalla, jos et häiritsisi, en tarvitse teennäisesti hymyilevää tyrkyttäjää siihen häiritsemään. Sitten jos sieltä ostaa jotain, niin joka ikinen kerta saa sanoa monta kertaa ei sille lisäpakkomyyntityrkytykselle. No en*piip* halua ostaa paristoja enkä fakin joulukorttejakaan. Siksi suosin Akateemista kirjakauppaa, nimittäin siellä ei ainakaan vielä häiritä samaan malliin, vaikka kuitenkin halutessaan saa sen myyjänkin apua, kunhan menee itse kysymään.
Dressmannillakin myyjä tunki mieheni viereen tivaamaan voisiko auttaa, kun mies oli kanssani valitsemassa minkä värisiä boksereita ostaisi itselleen. Niin mitenköhän se päälle hyökyvä myyjä voisi siinä värin valintatilanteessa auttaa.
Olen alkanut systemaattisesti hylkiä liikkeitä, joissa "tullaan päälle". Vila on yksi kaikkein pahimmista.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ainakaan häiritse, olen tasapainoinen aikuinen ihminen tosin. Sanon, että ei kiitos tai et on kiire.
Ai sua ei haittaa, sittenhän ongelmaa ei ole olemassa. Kiitos tiedosta, nyt helpottaa!
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään nuoren toimeentulo ei saisi olla kiinni feissaamisesta, eikä kyllä myöskään puhelinmyynnistä, ennemmin vaikka sitten rahaa toimeentulotuen kautta.
Se feissaaminen ja puhelinmyynti on kannattavaa työtä. Miksei siis?
Ilman feissareita esimerkiksi Punaisella Ristillä olisi paljon vähemmän rahaa auttaa esim. katastrofin sattuessa.
90% ihmisistä suhtautuu molempiin puhelinmyyntiin ja feissaukseen positiivisesti. Tiedän, koska olen molempia joskus tehnyt. Ne on niitä normaaleja ihmisiä... Suurimman osan mielestä oli kuitenkin kiva jutella ja kun he sanovat kiitos ei, niin ymmärrän sen hyvin, jos vaikka työttömällä ei rahaa ole tai ei muuten vaan tahdo. Monet muuttavat mieltä ein jälkeen, siksi pari kertaa jankataan. Mutta ystävällisesti. Niin metsä vastaa, kun sinne huudetaan.
Kannattaa muistaa että feissarit ovat usein erittäin nuoria kesätyöntekijöitä, parikymppisiä. Oma ihka ensimmäinen kesätyöni oli feissarina kun olin 19v. Ajattelin että jes, saa olla ulkona ja tavata ihmisiä!
Kuitenkin, totuus oli toinen. Otin lopputilin kuukauden kuluttua, sillä ihmisten tyly suhtautuminen ja ilkeät kommentit saivat minut usein itkun partaalle.
Älkää syyttäkö feissareita, syyttäkää heidän työnkuvaansa. Ilkeäkään ei koskaan tarvitse olla.
N25
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että feissarit ovat usein erittäin nuoria kesätyöntekijöitä, parikymppisiä. Oma ihka ensimmäinen kesätyöni oli feissarina kun olin 19v. Ajattelin että jes, saa olla ulkona ja tavata ihmisiä!
Kuitenkin, totuus oli toinen. Otin lopputilin kuukauden kuluttua, sillä ihmisten tyly suhtautuminen ja ilkeät kommentit saivat minut usein itkun partaalle.
Älkää syyttäkö feissareita, syyttäkää heidän työnkuvaansa. Ilkeäkään ei koskaan tarvitse olla.
N25
Ilkeys johtuu siitä että ihmiset kokevat feissareiden toiminnan ahdistavana ja häiritsevänä. Eihän kellään ole tietenkään mitään henkilökohtaisesti jotain feissaria vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei ole näköjään mitään käsitystä, paljonko rahaa järjestöt saavat kiitos feissareiden hankkimien kuukausilahjoittajien.
Siellä on muuten monia nuoria ekassa kesätyössään. Jos lahjoittajia ei saa, sopimusta ei jatketa. Vähän armoa, se on monelle viimeinen vaihtoehto. Oma tyttäreni oli viime kesänä, tosin ei Helsingissä.
Taalla Briteissa noita feissareita (tai "chuggers" eli charity muggers, kuten taalla sanotaan) on ollut katukuvassa paljon jo ainakin viimeiset 10 vuotta. Tiesit kai, etta feissaritkin saavat palkkaa? Eli lahjoitussummat todennakoisesti paatyvat naiden feissareiden palkkaamiseen, eivatka siihen hyvantekevaisyyteen... Monet organisaatiot palkkaavat feissareita nakyvyyden lisaamiseksi. Olin ennen toissa organisaatiossa, joka sitten alkoi palkkaamaan feissareita juuri tasta syysta. Ja tasta palkkauksesta (ja lahjoitussummien kohtalosta) keskusteltiin kylla silloin. En haluaisi rohkaista ketaan "tyoskentelemaan" laillisena kerjalaisena.
Lahjoitussummista saadut tulot ovat 20-30-kertaa suuremmat kuin feissarin palkka. Keskivertofeissarilla.
Esim. Tuntipalkka 10e, 4 tuntia töitä. Päivän aikana kaksi 15e lahjoittajaa. Lahjoitusaika keskimäärin 3-5 vuotta.
Et kai oikeasti luule, etta ns. ylimaaraiset menevat suoraan hyvantekevaisyyteen? Palkkaamiseen ja organisaation pyorittamiseen (siis toimistojen ja vastaavien) liittyy paljon muitakin kuluja kuin vain tuntitaksojen maksaminen. Kun kaikki nama muut kulut on otettu summasta pois, on lopputulos paljon, paljon vahemman kuin alunperin nayttaisi.
Osaan laskea, mutta mietipä nyt.
Luuletko että järjestöt pieraisevat rahansa? Mieti mitä kaikkea järjestöt ovat saaneet aikaiseksi. Hallintokulut monella alle 20%, julkista tietoa. Tottakai tarvitaan ihmisiä pyöriä pyörittämään, ei ne nepalin avustustarvikkeet sinne itsestään lennä.
Sanon feissareille aina ei kiitos nyt, ja hymyilen, eikä kukaan ole vielä alkanut jahtaamaan tai inttämään,toivottaneet vain hyvät päivänjatkot.
Jos haluatte feissarista hyvällä eroon, valehdelkaa vaan suoraan päin naamaa olevanne jo kyseisen järjestön kuukausilahjoittajia, kehukaa vielä päälle miten tärkeällä asialla järjestö on. Feissari ilahtuu ja jättää heti rauhaan, usein toivottaa vielä hyvät päivänjatkot.
Jos ei niin kiinnosta olla kiltti, niin ainakin mun mielestä feissareille samoin kuin puhelinmyyjillekin voi sanoa ihan tylysti et ei kiinnosta samalla kun painaa vaan ohi. Ne on ne häiriköt siinä tilanteessa, sulla ei ole velvollisuutta kuunnella tai olla edes erityisen kohtelias.
Sit jos oikein vituttaa ja haluaa olla ilkeä niin keinot on monet. Moni feissari jää täysin sanattomaksi jos sanoo päin naamaa, että ei vois vähempää kiinnostaa kolmannen maailman lasten hätä, kuolisivat jo pois. Tai että kannatat täysin sydämin ilmastonmuutosta ja hankit juuri viime kuussa tätä asiaa edistääksesi isomman kaupunkimaasturin.
BTW, mä en ole edes täysin vakuuttunut että kaikki nämä feissarit työskentelevät niille organisaatioille joille sanovat työskentelevänsä. Mitä vakuuksia kadulta lahjoittaja saa sille, että se raha ei mene joillekin huijareille?
Vierailija kirjoitti:
Sanon feissareille aina ei kiitos nyt, ja hymyilen, eikä kukaan ole vielä alkanut jahtaamaan tai inttämään,toivottaneet vain hyvät päivänjatkot.
Homma menee jo tuossa vikaan. Eli kohde käytännössä pakotetaan reagoimaan tilanteeseen, kyse on siten häirinnästä.
Kävelen joka (työ)päivä Helsingin rautitieaseman ohi ja siinä päivystää aina feissareiden lauma. Reipas kävely ja napakka "ei kiitos" on aina riittänyt heidän torjumisekseen. Ei tulisi mieleenkään vältellä heitä tai suunnitella kulkureittejä niin, että heihin ei törmäisi. Tekevät vain työtään. Tarpeettoman tyly ei tarvitse olla, mutta ei myöskään tarvitse jäädä jutustelemaan. Toki autan työkseni varsin huonossa asemassa olevia ihmisiä, joten hyväntekeväisyysasiat on mietitty valmiiksi ja omatunto puhdas näiltä osin.
Periaatteessa olisi ihan ok, jos olisivat vain paikallaan. Ihmisten pysäyttely, hioista veteleminen ja keskusteluun jumittaminen ovat kuitenkin häiritseviä asioita. "Ei kiitos" ei aina mene jakeluun noille nuorille.
Kaikista eniten ottaa aivoon erään nimeltä mainitsemattoman sähköyhtiön mainosmiehet. Meinaan jokainen kerta saada paskahalvauksen jo sellaisen ajattelustakin. En iki kuuna päivänä ostaisi kyseiseltä yhtiöltä mitään. Koulutus on ainakin hyvin mennyt heille perille, kun kaikki ovat yhtä häiritseviä ja aggressiivista strategiaa käyttäviä.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluatte feissarista hyvällä eroon, valehdelkaa vaan suoraan päin naamaa olevanne jo kyseisen järjestön kuukausilahjoittajia, kehukaa vielä päälle miten tärkeällä asialla järjestö on. Feissari ilahtuu ja jättää heti rauhaan, usein toivottaa vielä hyvät päivänjatkot.
Jos ei niin kiinnosta olla kiltti, niin ainakin mun mielestä feissareille samoin kuin puhelinmyyjillekin voi sanoa ihan tylysti et ei kiinnosta samalla kun painaa vaan ohi. Ne on ne häiriköt siinä tilanteessa, sulla ei ole velvollisuutta kuunnella tai olla edes erityisen kohtelias.
Sit jos oikein vituttaa ja haluaa olla ilkeä niin keinot on monet. Moni feissari jää täysin sanattomaksi jos sanoo päin naamaa, että ei vois vähempää kiinnostaa kolmannen maailman lasten hätä, kuolisivat jo pois. Tai että kannatat täysin sydämin ilmastonmuutosta ja hankit juuri viime kuussa tätä asiaa edistääksesi isomman kaupunkimaasturin.
BTW, mä en ole edes täysin vakuuttunut että kaikki nämä feissarit työskentelevät niille organisaatioille joille sanovat työskentelevänsä. Mitä vakuuksia kadulta lahjoittaja saa sille, että se raha ei mene joillekin huijareille?
Puhelinmyyjille en jaksa enää sanoa juuri mitään, suljen vain puhelun. Feissarin kanssa ei ihan sama toimi.
Itseänikin ärsyttää feissaus, mutta pyrin olemaan feissareille kuitenkin ystävällinen. En usko, että kukaan tuota työtä tekee vapaaehtoisesti, jos ei olisi ihan pakko. Sama puhelinmyyjien kanssa.
Feissari on siis onnistunut, jos omatunto soi ;)
Ihan oikeasti ette jää mieleen, enkä ajattele mitään erityistä, jos joku sanoo ei kiitos. Kymmeniä ihmisiä päivässä.
T. Se 19v feissari