Heidi Sohlbergilla syöpä
Juuri vähän aikaa sitten kertoi, että kantaa altistavaa geeniä ja nyt sitten sairastunut :(
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-2000001211524.html
Kommentit (75)
Ziprus nimeltään joskus ainakin, en tiedä onko enää
Sairastuin vähän päälle kolmikymppisenä erittäin aggressiiviseen rintasyöpään. Kyllä oli rankkaa luopua rinnasta tuon ikäisenä. Mutta kun vaihtoehdot oli rinta tai elämä niin valitsin sen jälkimmäisen.
Kaikkein kamalinta oli, että tiesin että minulla on syöpä (jo 28-vuotiaana), mutta kukaan ei uskonut minua. Psykiatrille jouduin. Sitten vihdoin löysin lääkärin joka suostui kirjoittamaan lähetteen mammografiaan. Rinta oli silloin jo täysin nekroosissa. Hyvä puoli, että kun sairastuin, oli jo hoitosuhde psykiatriin.
Vierailija kirjoitti:
Miten Angelina poistatti rintansa kun sillä on vähintään yhtä kookkaat tilalla? Eikö se silloin vaihtanut ne?
Angelinalle on tehty uudet rinnat oikeiden poiston jäljiltä. Myös minulle itselle on tehty uusi rinta.
jos syöpä on muualla kuin rinnassa, kyse ei ole rintasyövästä.
vihlontakin voi olla merkki sitä.
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin vähän päälle kolmikymppisenä erittäin aggressiiviseen rintasyöpään. Kyllä oli rankkaa luopua rinnasta tuon ikäisenä. Mutta kun vaihtoehdot oli rinta tai elämä niin valitsin sen jälkimmäisen.
Kaikkein kamalinta oli, että tiesin että minulla on syöpä (jo 28-vuotiaana), mutta kukaan ei uskonut minua. Psykiatrille jouduin. Sitten vihdoin löysin lääkärin joka suostui kirjoittamaan lähetteen mammografiaan. Rinta oli silloin jo täysin nekroosissa. Hyvä puoli, että kun sairastuin, oli jo hoitosuhde psykiatriin.
no mistäs tiesit niin varmasti? JOs on kyhmy niin kyllä kääkärikin sen tuntee.
http://olipakerranrintasyopa.blogspot.fi/
olen lukenut tätä.usien uusiutuu kai. Tai jos elää riskeillä, mitä ne onkaan.tupakka, alkoholi? rasva? liha?
Up (niin ei tule kahtakymmentä,aloitusta aiheesta)
mulla on f kupin rinnat ja millään ei voi tunnustella onko sen 10 kilon rinnan sisällä kyhmyä vai ei. Ainoastaan pinnalta voi kokeilla löytyykö.
Tietääkö joku tarkemmin tuosta geenistä? Periytyykö vain äidiltä? Itseä mietityttää aina välillä, kun äiti ja täti väittää että tuo geeni olisi.. siis ilmeisesti sen perusteella kun heidän isänsä sisko kuoli rintasyöpään 60 iässä. Mutta eipä näillä perustein pääsisi testiin varmaan edes maksua vastaan.
Jos saisin tietää, että mulla olisi tuollainen altistava geeni, niin leikkauttaisin saman tien rinnat ja munasarjat pois. Tuossakinhan taisi olla, että riski sairastua olisi pienentynyt 80% > 5% tienoille poistoleikkauksella, mutta ei ikävä kyllä Heidi tainnut ehtiä tehdä päätöstä leikkauksen suhteen. :/ Eräs läheinen sairasti kaksi rintasyöpää ja sitten lopulta vielä niitten etäpesäkkeenä syntynyttä sisäelinten syöpää. Yli 20 vuotta meni noitten syöpien kanssa, sitten syöpä veti pitemmän korren. Ei ole mitään turhaa hysteriaa nuo seulonnat ja riskigeenien seulonnat, syöpä ei todellakaan ole mikään pikkujuttu josta noin vaan paranee, vaan se vihulainen kyllä väijyy joitakin sairastuneita lopun ikää, vaikka välissä jo toipuisi. :/
Perityy myös isältä. Kyllä pääsee noilla kriteereillä perinnöllisyyslääkärin vo:lle, hän sitten päättää testataanko.
Periytyy myös isältä, ikävä kyllä. Toisaalta suurimmalta osalta ei löydetä noita geenejä, vaikka suvussa syöpää olisi. On paljon matalamman riskin geenejä, joita ei vaan vielä tunneta. Eikä se periytyminenkään tarkoita, että kaikki sen saa. Ystävän suvussa sitä on. Ystävän äidillä + kahdella siskolla ollut syöpä ja häneltä ko. geeni löytyi, samoin hänen siskoiltaan ( veljiä ei ole). Lisäksi yksi sisko, jolla ei ole syöpää ollut eikä geeniäkään löytynyt. Ystäväni testattu ja hänellä ei ole ko. geeniä. Ystäväni äidin siskoista kaikilla lapsia. Tyttäret käyneet geenitesteissä, tulos aika lailla "fifty-fifty".
Vierailija kirjoitti:
Voi itku, luin kanssa sen jutun toukokuussa. Heidillä 80% mahdollisuus sairastua. Olisin heidinä jo poistanut rinnat ja kohdun kun lapsetkin 6 ja 8 vuotiaat.Voimia Heidille.
Miksi olisit poistattanut kohdun?
Jos on kiinteät rinnat, eli tiivis rintakudos, niin silloin kannattaa mennä rintojen ultratutkimukseen mammografian sijaan. Korisevakin sanoi tuota, että hänellä mammossa ei näkynyt mitään juuri rintakudoksen tiiviyden takia.