Herran vuonna 2016 mansikkakojussa ei voi maksaa pankkikortilla!
Ei ole kyse siitä, että se olisi teknisesti mahdotonta, koska useimmilla kojuilla on kyllä mahdollista maksaa myös pankkikorteilla. Annoin nuorelle myyjätytölle terveisiä vietäväksi työnantajalleen/mansikkayrittäjälle, että jälkiteollisessa yhteiskunnassa anno domini 2016 en periaatteesta asioi vain käteismaksut sallivissa paikoissa, ja tiedän etten todellakaan ole ainoa. Minun edellänikin ollut asiakas joutui kääntymään huomatessaan "vain käteinen!" -lapun, kun niin monet eivät sitä yksinkertaisesti enää kuljeta mukanaan. Minulla kyllä olisi ollut käteistä juuri ja juuri se vaadittavat 4 e (pidän aina lompakossa muutamaa kolikkoa siltä varalta, että bussikortti katoaa tai aika loppuu), mutta periaatteen vuoksi vein rahani yrittäjälle, joka halusi palvella myös korttimaksajia.
Kommentit (62)
Se on sinun häpeäsi jos ei ole rahaa edes mansikoiden ostoon. Ostakoot he kenellä on. Suotta sitä kenellekään myyjälle tilität, ettei sinulla ole rahaa mukanasi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi helvetissä pitäisi?
Koska se on kätevää. Pankkikortti on käteistä turvallisempikin tapa maksaa, ja esimerkiksi oman kulutuksen seuranta on paljon helpompaa. Hyvät yrittäjät yleensä haluavat tarjota asiakkailleen vaihtoehtoja, huonompia ei niin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Se on sinun häpeäsi jos ei ole rahaa edes mansikoiden ostoon. Ostakoot he kenellä on. Suotta sitä kenellekään myyjälle tilität, ettei sinulla ole rahaa mukanasi.
Kyllähän minulla olisi ollut. Äänestin jaloillani ja ostin mansikkani paikasta, jonne myös kaltaiseni pankkikortilla ostajat ovat tervetulleita.
"Herran vuonna.." sanontaa käyttävä vaatii edistyksellisyyttä muilta :)
Minun mielestäni on enemmänkin typerää, ettei tuollaiseen mansikkakojuun voi vaan maksaa käteisellä, vaan pitää käydä mussuttamassa jonkun maksupäätteen perään. Se on kaikkien kannalta vaan huomattavasti kätevämpää ja ennen kaikkea halvempaa tuollaisessa tapauksessa, kuin kalliiden maksupäätteiden hankkiminen kaltaistesi änkyröiden takia.
Vierailija kirjoitti:
"Herran vuonna.." sanontaa käyttävä vaatii edistyksellisyyttä muilta :)
No se nyt vain on sanonta. En kuulu kirkkoon enkä usko herraan, parempi?
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni on enemmänkin typerää, ettei tuollaiseen mansikkakojuun voi vaan maksaa käteisellä, vaan pitää käydä mussuttamassa jonkun maksupäätteen perään. Se on kaikkien kannalta vaan huomattavasti kätevämpää ja ennen kaikkea halvempaa tuollaisessa tapauksessa, kuin kalliiden maksupäätteiden hankkiminen kaltaistesi änkyröiden takia.
Siis millä tavalla käteisen rahan käsittely on kätevämpää "kaikille"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on kätevää. Pankkikortti on käteistä turvallisempikin tapa maksaa, ja esimerkiksi oman kulutuksen seuranta on paljon helpompaa. Hyvät yrittäjät yleensä haluavat tarjota asiakkailleen vaihtoehtoja, huonompia ei niin kiinnosta.
En näe tuossa kyllä mitään kätevyyttä, vaan pelkästään omasta pätemisen tarpeestasi tässä on kyse. On kyllä ainakin omasta mielestäni huomattavasti kätevämpää maksaa ne mansikat käteisellä tuollaiseen torikojuun, kuin kysellä jonkun maksupäätteen perään.
Ja hyvä niin,se on näille korttipelleille ihan oikein.
Itse maksan aina kaiken kaupoissa käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei vaadi minkäänlaisia investointeja, tietoliikenneyhteyksiä tai päätteitä, toisin kuin sinun korttisi. Siitä ei myöskään mene maksuja yrittäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun eihän se ole :D Käteisen käsittely on yrityksellekin kalliimpaa kuin korttipäätteiden käyttö. Esimerkiksi rahastusvirheitä ei korttien kanssa tapahdu lainkaan samassa mittakaavassa, ja uskoisin niiden olevan suhteellisen yleisiä, kun myyjät ovat pääasiassa nuoria ensimmäisessä työpaikassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kun eihän se ole :D Käteisen käsittely on yrityksellekin kalliimpaa kuin korttipäätteiden käyttö. Esimerkiksi rahastusvirheitä ei korttien kanssa tapahdu lainkaan samassa mittakaavassa, ja uskoisin niiden olevan suhteellisen yleisiä, kun myyjät ovat pääasiassa nuoria ensimmäisessä työpaikassaan.
Korttipäätteeseen on esimerkiksi hyvin näppärää painella vahingossa ylimääräinen nolla sen summan perään. Veloitus voi myös mennä kahteen kertaan. Pienyrittäjälle käteisen käsittely ei pääsääntöisesti maksa mitään, sillä yrittäjät usein nostavat omat palkkansa firman kassasta, eikä talletukset maksa enää nykyisin mitään ainakaan talletusautomaateilla. Mitä itse olen noita rahastusvirheitä nähnyt, niin yhden päivän aikana puhutaan maksimissaan kymmenistä senteistä.
Korttipääte maksaa, lisäksi joka veloituksesta menee provisiot pankille. Ei nuo marjanmyyjät niin suunnatonta voittoa tee että sitä olisi varaa jaella joka suuntaan.
Liittyykö tämä nyt jotenkin siihen että työntekijällä pitäisi olla joku koulutus/ikää että pääte olisi mahdollinen? Kun myyjät yleensä on ala-ikäisiä ja niillä palkoilla ei saa vanhempia. Ehkä siinä olisi riski että nuori myyjä saattaisi veloittaa liikaa tai jotain ja sellaisten selvittely olisi vaikeaa.
Nyt kun mietin niin en ole ikinä nähnyt mansikkakojua joka olisi 100m kauempana ottomaatista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun mietin niin en ole ikinä nähnyt mansikkakojua joka olisi 100m kauempana ottomaatista.
Miksi nostaisin rahaa yhtä änkyräyrittäjää varten, kun samalla vaivalla haen mansikkani yrittäjältä, jolle kortti kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nostaisin rahaa yhtä änkyräyrittäjää varten, kun samalla vaivalla haen mansikkani yrittäjältä, jolle kortti kelpaa?
Sinä se tässä pahin änkyrä olet, kun et voi käyttää rahaa, vaan vaadit että se sinun korttisi käy ihan joka paikkaan.