Herran vuonna 2016 mansikkakojussa ei voi maksaa pankkikortilla!
Ei ole kyse siitä, että se olisi teknisesti mahdotonta, koska useimmilla kojuilla on kyllä mahdollista maksaa myös pankkikorteilla. Annoin nuorelle myyjätytölle terveisiä vietäväksi työnantajalleen/mansikkayrittäjälle, että jälkiteollisessa yhteiskunnassa anno domini 2016 en periaatteesta asioi vain käteismaksut sallivissa paikoissa, ja tiedän etten todellakaan ole ainoa. Minun edellänikin ollut asiakas joutui kääntymään huomatessaan "vain käteinen!" -lapun, kun niin monet eivät sitä yksinkertaisesti enää kuljeta mukanaan. Minulla kyllä olisi ollut käteistä juuri ja juuri se vaadittavat 4 e (pidän aina lompakossa muutamaa kolikkoa siltä varalta, että bussikortti katoaa tai aika loppuu), mutta periaatteen vuoksi vein rahani yrittäjälle, joka halusi palvella myös korttimaksajia.
Kommentit (62)
Maailma on mennyt ihan sairaaksi, kun ihmisillä ei ole nykyään monesti edes muutamaa kymppiä rahaa edes kotonaan, saati sitten mukanaan. Todella hyvin ovat ihmiset ostaneet tuon pankkien aivopesun korttien "kätevyydestä".
Olen ihan samaa mieltä ap:n kanssa! Minuakin ärsyttää suuresti ne jäätelö ym kojut joissa ei ole korttimaksumahdollisuutta. Aivan naurettavaa nykyaikana, menettävät varmasti aika monta asiakasta kun ei ihmisillä ole enää nykyään käteistä ellei sitä ihan erikseen käydä nostamassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan samaa mieltä ap:n kanssa! Minuakin ärsyttää suuresti ne jäätelö ym kojut joissa ei ole korttimaksumahdollisuutta. Aivan naurettavaa nykyaikana, menettävät varmasti aika monta asiakasta kun ei ihmisillä ole enää nykyään käteistä ellei sitä ihan erikseen käydä nostamassa.
Se on kyllä ihmisten omaa typeryyttä ja oma häpeä. Tuo korttien hehkuttaminen on mennyt aivan liiallisuuksiin, kun joka ikisessä kojussa pitäisi olla kallis korttimaksupääte.
Minusta taas on paljon helpompi seurata rahankäyttöä, kun makselee käteisellä. Kortilla kun maksaa, se menee aina viiveellä tililtä, ja varsinkin tuollaisella pienyrittäjällä voi mennä vaikka kaksi viikkoakin, ennen kuin meno näkyy tilillä.
Täällä meidän kaupungissamme on myös jäätelökioskeilla mahdollisuus maksaa vain käteisellä. Minulle se ei ole ongelma. Minulla on aina vähintään parikymppiä kukkarossa.
Mitä tulee turvallisuuteen, jos joku selän takana urkkii pankkikortin numeron, siinä on äkkiä tili tyhjä. Jos kaivaa kukkarosta rahaa voron iskiessä, siinä menettää korkeintaan sen parikymppiä, jos joku vohkii kukkaron.
Pankkikortilla maksaminen ei nykyään tarkoita sitä että kortti kaivetaan lompakosta, laitetaan laitteeseen, näppäillään tunnareita jne.
Uusissa pankkikorteissa oleva lähimaksuominaisuus on kätevä. Sen kun vaan vilauttaa päätteelle ja that's it. Itse asiassa se on nopeampi ja kätevämpi kuin käteisellä maksaminen. Ei seteleiden ja kolikoiden kaivelua ja laskemista ja vaihtorahojen odottelua yms.
Lähimaksaminen on juuri sopiva tuollaisiin pieniin maksuihin, joita esim. mansikkakojuilla tulee ostettua.
Pankkikorttien lisäksihän on tietysti mahdollista käyttää myös maksutarroja, kännykän nfc- ominaisuutta, maksurannekkeita jne. Siksi toivoisi että lähimaksupäätteet yleistyisi noissa kojuissa ja muissa pienissä paikoissa.
Se maksupäätteen hankinta näkyy sitten hinnoissa.
Maksupääte on siitä kätevä vempain, että se ei toimi aina. Siis se sellainen "näppärä" pienyrittäjälle sopiva versio, jonka äärellä saa joskus odotella jopa 5 min, että yhteys muodostuu ja joka saattaa kesken kaiken kertoa, että hei, kortti ei kelpaa. Pääte edellyttää verkkoyhteyttä, mikä torikaupassa käytännössä on ihan muuta kuin nopea valokuitu.
Minä maksan mansikkani rahalla ja ostostapahtuma kestää 30 sek. Tasaraha. Kortilla maksava odottaa ja odottaa, että kaupanteko onnistuu. Siksi käteisellä myyvä ennättää myydä 5-6 asiakkaalle siinä ajassa, kun viereisessä kojussa vielä tuskaillaan korttimaksun kanssa.
Päätelaite ja siihen huoltosopimus ovat pienelle yrittäjälle todella kalliita. Lisäksi joka ostoksesta menee provisiot maksujen välittäjälle. Korttimaksaminen voi asiakkaalle tuntua kätevältä ja riskittömältä, mutta on käytännösdä pankkien ylivaltaan ja valvontaan suostumista.
En halua että sossu/salarakas/NSA näkee jokaisen ostokseni. Siksi käteinen.
Vierailija kirjoitti:
Pankkikortilla maksaminen ei nykyään tarkoita sitä että kortti kaivetaan lompakosta, laitetaan laitteeseen, näppäillään tunnareita jne.
Uusissa pankkikorteissa oleva lähimaksuominaisuus on kätevä. Sen kun vaan vilauttaa päätteelle ja that's it. Itse asiassa se on nopeampi ja kätevämpi kuin käteisellä maksaminen. Ei seteleiden ja kolikoiden kaivelua ja laskemista ja vaihtorahojen odottelua yms.
Lähimaksaminen on juuri sopiva tuollaisiin pieniin maksuihin, joita esim. mansikkakojuilla tulee ostettua.
Pankkikorttien lisäksihän on tietysti mahdollista käyttää myös maksutarroja, kännykän nfc- ominaisuutta, maksurannekkeita jne. Siksi toivoisi että lähimaksupäätteet yleistyisi noissa kojuissa ja muissa pienissä paikoissa.
Ja minä toivon, että koko maassa olisi ilmainen wifi, johon mistä tahansa voisi koska tahansa liittyä turvallisesti ja ilman mitään tunnuksia. Niin kauan kun kojuissa joudutaan toimimaan pätkivän ja katkeilevan verkon varassa, ei tuo vilautusmaksu onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Se maksupäätteen hankinta näkyy sitten hinnoissa.
Olen kanssa sitä mieltä, että nuo päätteet saisi olla joka paikassa, kun niiden kulut laitettaisiin noiden kortilla maksajien laskulle provisioina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minä toivon, että koko maassa olisi ilmainen wifi, johon mistä tahansa voisi koska tahansa liittyä turvallisesti ja ilman mitään tunnuksia. Niin kauan kun kojuissa joudutaan toimimaan pätkivän ja katkeilevan verkon varassa, ei tuo vilautusmaksu onnistu.
Jos ymmärtäisit tekniikasta paskan vertaa, niin ymmärtäisit myös sen, että tuo ajatuksesi maan kattavasta kaikille vapaasta ja turvallisesta wifistä on jo itsessään niin paradoksaalinen, että se on täysin mahdoton toteuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun mietin niin en ole ikinä nähnyt mansikkakojua joka olisi 100m kauempana ottomaatista.
Miksi nostaisin rahaa yhtä änkyräyrittäjää varten, kun samalla vaivalla haen mansikkani yrittäjältä, jolle kortti kelpaa?
Sinä siis tuet isoja tukkufirmoja pienten kustannuksella. Ei pienellä yksityisellä myyjällä ole mitään mahdollisuutta eikä järkeä sijoittaa kalliisiin maksupäätteisiin, kun edes koko satokausi ei riittäisi kattamaan siitä koituvia kustannuksia. Mutta nillitä sinä ihan rauhassa vaan ja tukehdu omaan itsekkyyteesi, minä ainakin tuen jatkossakin juurikin näitä pieniä ainoastaan käteiskauppaa tekeviä yrittäjiä.
Eikä saa kuittia. Eikä ostosta edes lyödä kassaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikä saa kuittia. Eikä ostosta edes lyödä kassaan.
Kyllä toriltakin saat kuitin, jos sellaista pyydät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ymmärtäisit tekniikasta paskan vertaa, niin ymmärtäisit myös sen, että tuo ajatuksesi maan kattavasta kaikille vapaasta ja turvallisesta wifistä on jo itsessään niin paradoksaalinen, että se on täysin mahdoton toteuttaa.
Ja sinä et tajua sarkasmia! Miten moni oikeasti kuvittelee, että jossain mansikanmyyntikojussa on sellaiset yhteydet, että lähimaksaminen onnistuu noin vain korttia vilauttamalla?
Kuka nykyään ostaa jotain mansikoita? Juntit pakastimeen epäilemättä. Maailma on täynnä mielenkiintoisia marjoja, suomijuntit pakastaa mansikoita. Sokeria ja vettä ja happamuutta.
Sinä ilman mansikoita jäit. Sen takia maksupäätettä ei ole koska käteisellä maksavia on ihan riittävästi. Hauska kun asiakkaat luulee olevansa kuninkaita mutta kyllä tavara kaupaksi käy ilman jokaista asiakasta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla kätevä, jos tekee yhden pienen ostoksen päivässä. Sillä kun ei voi maksella kovin monta kertaa, ennen kuin on vuorokausiraja täynnä.
Herran tähden, tiedätkö montako viikkoa vuodessa se mansikanmyyjä kojussaan mansikoita myy ja sinun kaltaisiasi varten pitäisi olla kallis maksupääte.