Kaksi poikaa jotka syövät järkyttävät määrät ruokaa. Miten teillä pidetään murrosikäiset pojat kylläisenä?
Ihan jatkuvasti saisi olla kokkaamassa kun kaksi teiniä syö kuin hevonen. Leivästä tai muroista eivät niin välitä, vaan pitäisi olla jotain proteiinipitoista ja paljon. Olen töissä käyvä yh joten en ehdi viettää aikaa keittiössä koko ajan. Iso padallinen ruokaa taas alkaa kyllästyttää pian. Rahaa menee ihan julmetusti!
Kommentit (34)
Laitat ne ulkoruokintaan, niin tulee huomattavasti halvemmaksi.
Pannukakkurulla on helppo ja todella täyttävä välipala. Sitä tehtiin meillä todella usein silloin, kun lapsi oli teini ja treenasi myös. Oli myös ihan tavallista, että söi aamu tai iltapalaksi lämpöisen ruuan. Hän kyllä myös kokkaili itse ja on nykyään paljon avovaimoaan innokkaampi ruuanlaittaja heillä.
durum pastassa on 14% proteiinia, siihen vaan kasvikset mukaan. tiktokissa on noita helppoja pastareseptejä. ei tarvi erikseen lisäillä lihaa tms joka ruualle, toi proteiiniprosentti on ihan hyvä, mitä durumpastassa. pastareseptejä on lukemattomia.
Proteiinia ja rasvaa vaan reippaasti. Kananmunia voivat keittää jääkaappiin valmiiksi vaikka kennollisen, helppo ottaa siitä leivän päälle, salaattiin, muna-margariiniseokseen jne. Tuhtia ruokaa esim. lasagne, lihamureke + perunamuusi, lihapullia tomaattikastikkeessa ja pastaa, keitettyjä perunoita, valkokastiketta kananmunamurulla ja kalapuikkoja (näitäkin on sitten sen seitsemää eri sorttia että kannattaa valita joku hyvänmakuinen).
Pääasia ettet tuputa puuroa ja muroja ja paahtoleipää.
Leipääkin kannattaa leipoa itse, on aivan erilaista kuin kaupan höttösämpylä.
Ja koska pojat ovat kasvavassa iässä, on koulussakin varmasti ollut kotitaloustunteja. Viikonloppuna otat pojat keittiöön kokkailemaan ja harjoittelemaan.
Kun oltiin nuoria niin meidän äiti kokkasi vain helppoja ruokia arkipäivänä. Sellaisia jotka antoivat sen katsoa telkkaria. Uunissa tai kattilassa. Ei nuoret mitään nirsoja ole, eikä niistä lihavia tule vaikka olisikin uuniranskalaisia.
Voit myös tehdä jotain kananmunia ja karjalanpiirakoita ison läjän sinne jääkaappiin valmiiksi. Valmistaa kaksi makaronilaatikkoa tai lasagnea yhden sijaan yms tai paistaa jauhelihat useampaan ruokaan samalla. Mikroaaltouunit on keksitty ja monet ruoat on ihan yhtä hyviä vaikka eivät ole vasta tehtyjä.
Tottakai se on tärkeää ajatella muita, mutta sinunkin ajallasi on väliä. Puolitat vain käyttämäsi ajan ja teet siitä tehokkaampaa.
No et kai sä millään muroilla yritä kasvavia poikia ruokkia muutenkaan? Opetat pojat tekemään ruokaa, ei se mitään rakettitiedettä ole. Yksinkertaisia, proteiinipitoisia reseptejä kanasta, soijarouheesta, kalasta, kananmunista, kasviksista. Isot annokset kunnon ruokaa tulee paljon halvemmaksikin kuin jatkuva leivän saati murojen puputtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Kun oltiin nuoria niin meidän äiti kokkasi vain helppoja ruokia arkipäivänä. Sellaisia jotka antoivat sen katsoa telkkaria.
Mitä tämä telkkarihomma tarkoittaa?
Meillä taas päinvastainen ongelma, 16v poika syö harvoin ja vähän. Tai oikeastaan välillä tulee sellainen syöntipuuska, että saattaa syödä tosi ison satsinkin kerrallaan, mutta niitä on harvoin. Poika on laiha kuin tikku ja käy välillä salilla, mutta ei muuten harrasta liikuntaa. Pituutta on kasvanut mielestäni ihan kohtuullisesti, mutta pelottaa, että tyssää kun ei syö kunnolla. Nyt pituutta on n. 175cm ja painoa alle 60kg.
Meillä on aina jääkaapissa naudan tai porsaan pihvejä. Sen verran teinipoikakin osaa kokata, että saa paistettua itselleen pihvin. Ja vaikka pakasteranut uuniin. T: 3 teinipojan äiti
Ei kannata kasvuikäiselle pelkkää proteiinia tarjota, se ei ole terveellistä eikä hyväksi esimerkiksi kasvaville aivoille...
Meillä kolme teinipoikaa. Ruokaa saa syödä niin paljon kuin jaksaa, mutta se tarkoittaa ns. lautasmallin mukaisia annoksia, eli joka lautasellisella on oltava kasviksia (ei puolta lautasellista, mutta kauhallinen), hiilihydraattia puolet (pasta, peruna, riisi, kuskus, kvinoa) ja sen lopun saa sitten täyttää kastikkeella.
Kaksi noista on todella laihoja, yksi samalla syömisellä tukevampi. Liikkumisessa tai muissa elämäntavoissa ei juurikaan ole eroja, mutta tuolla tukevammalla on lääkitys, joka kuulemma kasvattaa ruokahalua. No, voi olla, mutta tuo on kyllä aina syönyt suuria annoksia.
Meillä syödään sitä mitä teen ruuaksi. Kouluikäiset kyllä tajuavat, kun heille kertoo, että paljonko on rahaa käytettävissä ruokaan ja mitä sillä saa. Hyvä konsti opettaa tätä on ottaa heidät mukaan kauppaan, pakkaamaan kassit ja kantamaan ne kotiin, sekä laittamaan ne ostokset kotona paikoilleen. Osaavat katsoa kilo/litrahintoja, osaavat miettiä, että jos otetaan tätä asiaa x, niin sen kanssa voisi tehdä asian y, ja sitä meillä onkin jo kotona.
Keitän pastaa aina noin kilon kerrallaan, se vaatii vähän suuremman kattilan kuin 3l (9 litran kattila käytössä). Kastikkeet teen 28cm halkaisijaltaan paistokasarissa, ja kastikkeissa käytän HYVIN PALJON kasviksia, esimerkiksi tomaattikastikkeeseen tulee aina porkkanaa, punajuurta, lanttua, palsternakkaa jos on, kurpitsaa jos on... Pizzaa teen kolme pellillistä (siis pellin kokoinen pizza, ei pellille mahtuva pyöreä pizza, jossa on sitten tyhjää pellin reunoilla) ja sen kanssa saattaa olla tarjolla lohkoperunoita (omista perunoista), pastaa tms.
Tietävät myös, että jääkaapissa on AINA jotain syötävää, jukurttia, marjarahkaa, manna/riisipuuroa tms jota voi ottaa ja mätkäistä lautaselle ja mikroon.
Olen myös saattanut muutamaan kertaan mainita, että koulussa syödään mahat täyteen eikä odotella, että pääsee kotiin syömään. Ja samoin olen saattanut mainita, että jos ei minun pöperöni kelpaa, niin herrat on hyvät ja hankkivat itselleen työpaikan ja tuloja ja ostavat niillä rahoilla mitä haluavat. 17v teki niin, kesätöistä tienasi rahaa, jolla jonkin aikaa osteli apetta kaupasta, mutta siirtyi sitten kuitenkin syömään mielummin minun tekemiäni/kotona tehtyjä ruokia. Joutuvat nimittäin itse osallistumaan ruuanlaittoon.
Sinä siis kokkailet jatkuvasti kahdelle isolle kossille proteiinia???
Laitapa pojat kokkaamaan ihan itse ja tekemään kotitöitä sen eteen, kun sinä hommaat rahat eväisiin. Kaksi poika siivoaa kämpän suit sait sukkelaan ja osaa tehdä muutakin kun opetat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun oltiin nuoria niin meidän äiti kokkasi vain helppoja ruokia arkipäivänä. Sellaisia jotka antoivat sen katsoa telkkaria.
Ehkäpä äiti halusi työpäivän jälkeen tehdä jotain muutakin kuin viettää toisen työpäivän keittiössä ja katsoa vaikka vähän telkkaria. Eikö olisi saanut?
Äiti passaa pojat piloille.
Nyt pojat hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Laitapa pojat kokkaamaan ihan itse ja tekemään kotitöitä sen eteen, kun sinä hommaat rahat eväisiin. Kaksi poika siivoaa kämpän suit sait sukkelaan ja osaa tehdä muutakin kun opetat.
Alle kouluikäiset pojat täytyy jo opettaa valmistamaan maukkaita aterioita, etteivät vanhemmat väsy, kun on somea ja kaikkea muuta tärkeämpää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä äiti halusi työpäivän jälkeen tehdä jotain muutakin kuin viettää toisen työpäivän keittiössä ja katsoa vaikka vähän telkkaria. Eikö olisi saanut?
Olisi pitänyt jalat ristissä aikoinaan, niin nyt olisi paljon helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa pojat kokkaamaan ihan itse ja tekemään kotitöitä sen eteen, kun sinä hommaat rahat eväisiin. Kaksi poika siivoaa kämpän suit sait sukkelaan ja osaa tehdä muutakin kun opetat.Alle kouluikäiset pojat täytyy jo opettaa valmistamaan maukkaita aterioita, etteivät vanhemmat väsy, kun on somea ja kaikkea muuta tärkeämpää!
Ihan kuin aloituksessa lukisi murrosikäiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt jalat ristissä aikoinaan, niin nyt olisi paljon helpompaa.
Niin eihän äiti saa tietenkään tehdä sellaisia ruokia, joita ei tarvitse koko ajan hämmentää ja vahtia. Haloo pelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa pojat kokkaamaan ihan itse ja tekemään kotitöitä sen eteen, kun sinä hommaat rahat eväisiin. Kaksi poika siivoaa kämpän suit sait sukkelaan ja osaa tehdä muutakin kun opetat.Alle kouluikäiset pojat täytyy jo opettaa valmistamaan maukkaita aterioita, etteivät vanhemmat väsy, kun on somea ja kaikkea muuta tärkeämpää!
Ihan kuin aloituksessa lukisi murrosikäiset.
Nyt on jo liian myöhäistä opettaa.
Isot pojat voi opettaa kokkaamaan itse.