Mitä sanontaa et tajua?
Kommentit (658)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän ketjun luettuani tunnen itseni todella älykkääksi
Älykkyys ja yleistieto on eri asioita. Moni näistä kommentoijista on ottanut vanhan ajan asioista selvää, toiset eivät. Riippuu siitäkin, onko itsellä esim. mummo ja ukki, joilta voi näistä kysyä.
Lapsena niitä ei niin kovin mieti, mistä mikäkin tulee, kun kaikki on uutta. Aikuisena joku vanha sanonta voi yhtäkkiä tuntua oudolta ja sitä jää miettimään.
Ohis. Jaa-a, kyllä minun vanhempani selittivät usein sanontoja, joita käyttivät. Ja samalla tietysti meitä sisaruksia opettivat miettimään sekä, selvittämään niiden merkityksiä ja etymologiaa niin kuin montaa muutakin uutta ensikertaa kuultua asiaa.
Meillä kotona oli silloin, minulla on muuten edelleen koska ne perin, varsin merkittävä joukko erilaisia tietosanakirjoja eri kielillä, sivistyssanakirja, suomalainen fraasisanakirja vain muutama aiheeseen liittyvä mainitakseni. Pienestä pitäen on ollut vaivatonta sanonnan kuultuaan katsoa mitä siitä sanotaan niissä. Nyt noita sanakirjoja on tuossa hyllyssä yli kahden hyllymetrin verran, eivätkä ne ole kun pieni osa kirjoista joita minulla kotona on. Sikäli kun muistan naapurustosta niin, vaikka meillä olikin kirjoja tosi paljon, niin ei muillakaan siinä kaveripiirissä kotona niitä vähän ollut ja varsin paljon niitä myös luettiin. Ottavan suuren 10 osainen sanakirjan luin 16 kesäisenä mökillä sadekesänä kannesta kanteen, pelkästä uteliaisuudesta ja yleistieto kartuttaakseni paremman tekemisen puutteessa. Pari kaveria luokalla teki samoin jonkin ajan päästä.
En ole kommentoinut aiemmin tätä ketjua, selasin nopeasti läpi kun vasta huomasin. Pääosin hyviä selityksiä, joitakin voisi tarkentaa mutta vanha ketju niin ei maksa vaivaa, viitteellinen pitäisi etsiä kirjoista, jotta ei jää käsien heilutteluksi.
Kumpi on oikeassa minä vai seinänaapurini. Teen blenderillä joka aamun itselleni aamupalaa klo 7.00 ja 2 naapuriani valittaa siitä jatkuvasti minulle
Vierailija kirjoitti:
Ota lusikka kauniiseen käteen. Eikös sen pitäis olla "ota lusikka kauniisti käteen".
Kauniiseen eli oikeaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivänä muutamana.
(Muutamahan tarkoittaa useaa)Ei, vaan muutama on pari-kolme. Ehkä neljä. Usea on enemmän kun viisi.
Tässä sanan perusmuoto ei ole muutama, vaan muuan.
Kun kissa kalahtaa se koiraan kolottaa.
Vierailija kirjoitti:
Uppista, vieläkö löytyy?
Jotkut tuntevat noita vanhoja sanontoja yllättävän huonosti ja sitten on noita "humoristeja", jotka yrittävät vääntää niistä puujalkavitsejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuin kissan häntää nostaisi. Kuka kissan pyllyyn tahtoo tuijottaa?
En ole tuollaista versiota koskaan kuullut, vaan että kukas kissan hännän nostaa jos ei kissa itse. Eli että joitakin asioita ei voi tehdä toisen puolesta.
"Kukapa kissan hännän nostaisi jos ei kissa itse."
Sehän tarkoittaa sitä että jos haluaa että joku tekemäsi asia tulee huomatuksi, sinun kannattaa ottaa se itse esille. "Minä muuten kävin lyhentämässä nuo tämän pihan pensasaidat kun kukaan muu ei saanut sitä aikaiseksi."
Vierailija kirjoitti:
Hönö kirjoitti:
Joka vanhoja muistaa, sitä tikulla silmään!
- minkä ikäisiä sitten saa muistaa?
- miksi tikulla silmään, jos esim. mummoa muistan merkkipäivänä?
Tässä tarkoitetaan varmaan sellaista rasittavaa tyyppiä, joka koko ajan muistelee menneitä vääryyksiä ja kurjia kokemuksia, eikä anna anteeksi. Tiedän tällaisen ihmisen ja tekisi kyllä mieli pistää tikulla silmään...
Olen kuullut tämän vain muodossa "joka vanhoja muistelee", eli siinä viitataan nimenomaan tietoiseen vanhojen asioiden ajattelemiseen.
Minustakin se oikea muoto on "joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään."
Olen samaa mieltä että se tarkoittaa semmoista rasittavaa ja paikalla junnavaa keskustelua, joka kääntyy pääsääntöisesti vanhojen ikävien asioiden muisteluksi eikä puhuta lainkaan nykyhetkeen tai tulevaisuuteen liittyvistä asioista tai yleensäkään myönteisistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä lanka on autistisin hetkeen näkemistäni.
Väärinymmärretyin sanonta ikinä:
Viina on viisasten juoma.
Otsikossa sanotaan selkeästi että "mitä et tajua", ei "väärinymmärretyt". Taidat itse olla autisti.
Käsitin, että tuo kirjoittaja viittasi autistisella siihen, että ei ymmärretä metaforia kun otetaan kaikki kirjaimellisesti.
On kuitenkin eri asiat, että a) tajuaako mitä sanonnalla tarkoitetaan b) tajuaako mistä sanonta kumpuaa konkreettisesti.
Niin kuin vaikka tuo nuolaista ennen kuin tipahtaa. Varmaan kyllä suurin osa tajuaa, että sillä tarkoitetaan sitä ettei saa riemuita ennen kuin jokin asia on varma. Sen sijaan en itsekään tajua, että mistä tuo kumpuaa, siis MITÄ ei saa nuolaista ennen kuin MIKÄ tipahtaa :D
Juu, ei sovi ainakaan jäätelöön tuo älä nuolaise... siinä ku on vähän toisin, että jos ei ole tapeeksi nopea, niin jäätelö sulaa ja tippuu eikä sitä saa, "menee sivu suun"... Jäätelövertaus olisi mun mielestä myös hyvä vartaus siihen, että hyvät tilaisuudet joskus menee nopeasti ohi ja "valuu hukkaan", jos niihin ei tartu ajallaan. Näin siis jos sanonnan kääntäisi toisinpäin: "Nuolaise (jäätelöä) ennen kuin tipahtaa."
Mitä tarkoittaa :
On vuohellakin parta, vaan ei miehen mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ehkä vähän nolo, mutta "toimii kuin junan vessa". Toimiiko junan vessat? En tiedä. En ole koskaan ollut junassa. Eikö kaikki liikkuvan välineen vessat ole enemmän tai vähemmän hirveitä? Jos se on vain reikä lattiassa niin silloinhan ne paskat on raiteilla, onko se sitten hyvä vai huono?
Se reikä lattiassa toimii, niin kuin sen on suunniteltu toimivan. Aika vähän toimintahäiriöitä, luulisin.
Niin yksinkertainen kapistus, että toimii ellei ihan sabotoida. Kerran n. 15 vuotta sitten vastaan tuli toimimaton junan vessa Siperiassa, kun joku oli onnistunut tukkimaan sen isolla vesipullolla. Käytettiin sitten muiden vaunujen vessoja. Mutta se on ainoa kerta, kun olen törmännyt toimimattomaan vanhanaikaiseen junan vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poikkeus vahvistaa säännön.
Miten niin vahvistaa?
Poikkeus vahvistaa säännön nimenomaan siksi, että se on poikkeus. Jos on sääntö/säännönmukainen sarja jotain, niin jos jotain tapahtuu eri tavalla, niin se on poikkeus tästä.
Minä en kanssa tätä pysty ymmärtämään.
Miksi poikkeus vahvistaa säännön kun se nimeomaan eroaa siitä ja on erilainen kuin se sääntö?
Jos nyt heitetään joku esimerkki, vaikka että kaikilla suomalaisilla on mahdollisuus ilmaiseen koulunkäyntiin. Ja sitten löytyykin joku, jolla ei ole tätä mahdollisuutta. Niin miksi sääntö olisi tästä vahvistunut kun nimenomaan poikkeus näytti että säännössä on aukko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siinä on sulle vihanneksia kun liha ei kelpaa" -sanoi vanhapiika kun saunassa jalkoväliään vihtalla hakkas.
Mitä ihmeen lihaa?
Kullia, vanhapiika kun on.
Mut eihän kullissa oo lihaksia...
Kuka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
”Toimii kuin junan vessa”. Eihän ne vanhojen sinisten vaunujen vessat toimi talvella, kun tuotokset jäätyvät pöntön pohjalle!
Vierailija kirjoitti:
”Poimia rusinat pullasta” siinä mielessä, että se olisi itsekästä oman edun tavoittelua. En ymmärrä miksi joku söisi pelkät rusinat ja jättäisi sen varsinaisen herkun syömättä ja sitä pidettäisiin itsekkäänä?
Voi olla, että muutamassa vuosikymmenessä tämäkin sanonta alkaa tarkoittaa päinvastaista kuin mitä se tarkoittaa.
Sanonnan kehittymisen aikaan pullat lienevät olleet vähäsokerisempia ja karkeammasta jauhosta kuin nykyään, ts. terveellisemmän ja pahvisemman makuisia. Makeat rusinat ovat olleet se herkkupala, mikä niistä on syöty erikseen.
Nykyihmiset eivät enää kaikkien herkkujen keskellä ole rusinoiden perään, etenkään uunissa mössöksi paistuneiden. Niinpä minäkin mieluusti kaivaisin rusinat pullasta pois ja söisin vain pullan ja jättäisin rusinat syömättä.
En muista milloin olen rusinapullaa viimeksi syönyt. Vuosia siitä on, voi olla vuosikymmeniäkin.
Naisen sukuelimestä sanoja emätin . Vagina. Miehen kulli . Mistä nämä sanat onkaan vaikuttaa elukoilta saaduista .
PÖKSYT on housut.
Pieksut on KENGÄT.