Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sanontaa et tajua?

Vierailija
22.06.2016 |

Otsikossa kysymys.

Kommentit (658)

Vierailija
541/658 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju saa mun voimaan pahoin. Kovin on kieli köyhtynyt, vähän on enää ymmärrystä vertauksille ja kielikuville. Kaunis, vivahteikas suomenkieli on typistynyt ja yksinkertaistunut, latistunut värittömäksi. Kielen voisi vielä pelastaa, jos ihmiset lukisivat enemmän.

Olen osittain samaa mieltä, osittain eri mieltä. Ihmiset lukevat nykyään ihan liian vähän, minä mukaan lukien. Kielitaitomme on rappeutumassa, mutta tämä taitaa olla kansainvälinen (tai eurooppalainen) ilmiö. En kuitenkaan vetäisi liikaa johtopäätöksiä tämän ketjun perusteella, täällä on yleistä provosoida ja esittää typerää. 

- suomen kielen opiskelija

Vierailija
542/658 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sataa kuin Esterin p****estä.

Ester (vai Esther) oli paloauto, jonka perästä eli perseestä lähti letku. Saanut varmaan nimensä sateen jumalan mukaan kuten joku tuolla myöhemmin kirjoitti.

Itse olen kuullut sellaisen taustan tälle, että Ester olisi ollut siipiratasalus Keski-Suomessa eli laivan perän siipirattaissa pyöri vesi laivan liikkuessa. Tämä olisi mun mielestä hyvin looginen ja laivat on muutenkin perinteisesti nimetty naisten nimillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
543/658 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä "joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa". Eli yritän tavoitella jotain enkä onnistukaan? Miksi? Eikö siis pidä tavoitella mitään, ettei mokaisi? Miksi kuusi on parempi kuin kataja? Täh :S

Vierailija
544/658 |
29.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan oikein ymmärtänyt sitä "joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa". Eli yritän tavoitella jotain enkä onnistukaan? Miksi? Eikö siis pidä tavoitella mitään, ettei mokaisi? Miksi kuusi on parempi kuin kataja? Täh :S

Joku yrittää päästä ylemmäs (esim. arvoasteikossa tai työelämässä) kuin mihin hänellä on mahdollisuuksia. Kataja on yleensä matalakasvuinen, ainakin kuusien keskellä.

Vierailija
545/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivänä muutamana.

(Muutamahan tarkoittaa useaa)

Vähän leikkimielisesti voisi ajatella että tuo tarkoittaa suunnilleen "muimpana* päivänä", siis "erittäin muuna päivänä", koska sanskritissa -tama on superlatiivin johdin: esim. up = korkea ja up + -tama > uttama = korkein.

* muu, muumpi, muin.  😎

Vierailija
546/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monia en tajua.

Lyhyestä virsi kaunis.

Parempi pyy pivossa kuin 10 oksalla.

Vierailija
547/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Harva se päivä" on mullekin mysteeri. Sekä se, miksi jotkut sanovat "harvasen päivä"...

Olisikohan kyseessä ironia?

Vierailija
548/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ei tajunnut, mitä Höyhensaarille meneminen tarkoittaa.

Vierailija
549/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isku vyön alle. Juosta kieli vyön alla.

Eli joku mahdoton juttu, kun se vyö tietysti estää sinne alle lyömisen. Ja kieli vyön alka on niin jumissa, että tuskin pystyy juoksemaan

Vierailija
550/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ester (vai Esther) oli paloauto, jonka perästä eli perseestä lähti letku. Saanut varmaan nimensä sateen jumalan mukaan kuten joku tuolla myöhemmin kirjoitti.

Itse olen kuullut sellaisen taustan tälle, että Ester olisi ollut siipiratasalus Keski-Suomessa eli laivan perän siipirattaissa pyöri vesi laivan liikkuessa. Tämä olisi mun mielestä hyvin looginen ja laivat on muutenkin perinteisesti nimetty naisten nimillä.

Raamatun Ester oli babylonialaisten Astarte. Sateen jumalatar

Vierailija
551/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs sanoi töissä joskus, että kun hän pääsee töistä, hän hakee heti badenbadenin.

En tajunnut, mikä se sellainen on. Vaikka itselläkin oli Baden baden -merkkinen tuoli ja pehmuste, niin en tajunnut, että joku kutsuu jollain kauppamellä omaa aurinkotuoliaan. Sama kuin kutsuisi hankittuja mattojaan ja huonekalujaan myyntinimellään. 😂

Vierailija
552/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamatun Ester oli babylonialaisten Astarte. Sateen jumalatar

Ei todellakaan ollut,  vaan juutalainen orpotyttö, joka naitiin hoviin ja jonka juutlaisten pelastukseksi tehdyistä toimista juutalaiset alkoivat juhlia Puurim-juhlaa.

Vierailija
553/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niikseen tulee..

Niiksi?

Ei osannut wiktionary'kään tuohon muuta kommentoida kuin  < ne

sekä Only used in tulla niikseen.

Kyseessä lienee  ne-pronominin translatiivi kolmannen persoonan possessiivisuffiksillisena?

Vierailija
554/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kurki kuolee kuin suo sulaa.

Meinaako sitä, ihmiset sanovat olinpaikastaan, tämä on meidän, vrt Raamatunlause: en ole sinua koskaan nähnyt?

Vierailija
555/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Joku antaa ymmärtää ei viihdy leipäpuunsa juuressa, se on silti tarpeellinen.

Vierailija
556/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän on tullut sanonta ' siitä ei tullut yhtään hullua hurskaammaksi' ?

Onkohan kyseessä jokin ,josta ymmärtää yhtä vähän "kuin sika hopialusikan päälle", kuten toinen  sanonta kuuluu...

Hullu tarkoittaa tässä varmaan tyhmää ja tietämätöntä ihmistä, hurskas taas viisasta. 

Eli jos jostain asiasta ei tajunnut mitään, niin ei tullut hullua viisaammaksi. 

Tämä viittaa myös siihen että ennen ihmiset olivat yksitotisia etteivät tienneet että mielisairaus ja tyhmyys ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
557/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isku vyön alle. Juosta kieli vyön alla.

Eli joku mahdoton juttu, kun se vyö tietysti estää sinne alle lyömisen. Ja kieli vyön alka on niin jumissa, että tuskin pystyy juoksemaan

Isku vyön alle: Nyrkkeilyssäkin kielletty tämä, eli ei saa lyödä nivusiin ja munille/vulvaan, jotka siis sijaitsevat vyön alapuolella (ei vyön takana piilossa). Kun joku tekee sinulle oikein häijysti, on se kuin isku vyön alle herkkään paikkaan.

Kieli vyön alla: Juoksee niin kovaa, että läähättää niin hurjasti, että kieli roikkuu suusta. Myös tässä vyön "alunen" tarkoittaa pystysuuntaista vyön alapuolella olemista, ei vyön takana.

Vierailija
558/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

fsdfdsff kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetää viikseen

Vetää kuivat

Tiedän, mitä niillä tarkoitetaan, mutta mitä ne tarkoittavat? Mitkä kuivat?

Siinä vaiheessa kun pojan siittiötuotanto ei ole vielä alkanut, voi vetää ns. kuivat, koska spermaa ei tule runkatessa.

Viikseen veto taas kuvaa sitä, että naisten "alahuulien" ympärillä oleva häpykarvoitus voidaan nähdä ikäänkuin viiksinä, eli vedetään viikseen. Tyhmiähän nämä ovat, joo :D

Vetää kuivat tarkoittaa sitä, että käsi on aika kuivan tuntuinen verrattuna vaginaan

Vierailija
559/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...kirjoittaa Savon Sanomat, ja jatkaa:

Vanhan kansanomaisen sanonnan mukaan naistenviikolla sataa kuin Esterin perseestä eli todella runsaasti. Esterin nimipäivä kuitenkin on jo 16. toukokuuta, joten se ei selitä sanontaa.

Tosiasia on, että Esteri on Suomessa palokuntien pitkään yleisesti käyttämä vesipumppumerkki.

Pumput oli paloautoissa poikkeuksetta asennettu auton perään, koska laitteen koko esti auton kylkeen asentamisen.

Vierailija
560/658 |
08.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskooko paavi metsään?

Tähän on vain variaatio "paskooko karhu metsään" -sanonnasta, joka tarkoittaa suunnilleen samaa kuin "totta vitussa".

Kakkiiko karhu kannolle?

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista

tarkoittanee, että kun on halunnut jotain oikein paljon, ja sitten kun on sen saanut, niin se ei olekaan niin hyvää tai kivaa kuin on kuvitellut.