Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ravinnosta tietävät. Kumpaa ruokavaliota uskotte?

Vierailija
22.06.2016 |

tai noudatatte enemmän. Tommi Kokon, jossa ei esim. viljoja, sokeria, maitotuotteita vai perinteistä ravinto-ohjeistusta ( esim. Fagelholm)

Ravinnosta tietävät. Kumpaa ruokavaliota uskotte?

Vaihtoehdot

Kommentit (106)

Vierailija
41/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on hyvin sopeutuvainen eläin ruokavalion suhteen. Elimistömme osaa toimia arktiselta alueelta päiväntasaajalle asti ulottuvalla vyöhykkeellä silloisen ruokavalion mukaan, kun tarpeeksi aikaa antaa. 

Se, että ruoasta on tullut uusi uskonto, kertoo mielestäni vain sen, että meillä on liikaa vapaa-aikaa miettiä lillukan varsia. Oma järki, oman kehon kuuntelu, ruokavalion muokkaus siihen suuntaan, ja voi taas keskittyä ihan muihin asioihin.

Vierailija
42/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että sekä viralliset suositukset että vhh ovat ihan hyviä ruokavalioita, riippuu ihmisestä, että mikä kenellekin sopii. Ja mitä ruokavaliota voi noudattaa pitkällä tähtäimellä - jos elämä menee siihen, että on mielessä pitkä lista lempiruokia, joita ei saa syödä, niin luultavasti repsahtaa todella pahasti ennemmin tai myöhemmin.

Suurin osa ihmisistä ei syö lähimainkaan virallisten suositusten mukaan varsinkaan sokerin määrän osalta, joten kansanterveyttä ei oikein voi käyttää perusteluna sille, että viralliset ohjeet olisivat pielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos joku oikeasti vielä syö vanhaan malliin, ei ole tosiaan ihme jos ovat niin sairaita. Hyvä Kokko! Itse jätin pois vain leivän, perunan ja sokerit ja olo eikun paranee! Ei saa tuomita elämäntapaa, ei siis dieettejä, jos ei itse kokeile.

Kerro nyt kuitenkin se, että miksi siihen vanhaan aikaan kun kaikki söi näitä kammottavia sairastuttavia ruokia, niin kukaan ei ollut lihava? 

Miten voi olla mahdollista, että kun ruokavalioomme kuului olennaisena osana tämä nykyisin suuri saatana eli peruna, niin silti kukaan ei ollut plösö???

No mä voin tästä sivusta kertoa, että esimerkiksi maitoa ja leipää ei oltu prosessoitu vanhaan aikaan niin paljon (jos ollenkaan) kuin nykyään. Tiesitkö esimerkiksi sen, että leipäteollisuus on alkanut lisätä gluteenia leipiin (toki jo muutama vuosikymmen sitten)? Ja sitten ihmetellään, miksi keliakia ja muut gluteenivaivat ovat yleistyneet... Vehnää on jalostettu ihan tolkuttoman paljon 50-60-lukujen jälkeen, samoin pelloille laitettavat "lisäaineet" ovat muuttuneet vuosien saatossa.

Myös hyötyliikunnan määrä on vähentynyt olennaisesti.

Mikä oli motiivisi "sivusta kertoa" kun et kuitenkaan lainkaan vastannut kysymykseeni? Kerro nyt ihmeessä, että miksi silloin ennen muinoin emme olleet lihavia, vaikka tungimme kitusiimme tonnikaupalla sitä nykyisin suurta saatanaa eli perunaa?

Hyötyliikunnan puute on ainut missä olet hajuilla, mutta peruna on Heikkilän ja kumppanien johdosta leimattu niin suureksi saatanaksi, että sen jatkuvan mutustamisen seurauksia ei olisi pelastanut edes  jatkuva hyötyliikuntakaan, vaikka olis töissä painanut kahta vuoroa, siis jos on Heikkilään ja muihin hörhöihin uskominen, heidän mielestään kun peruna on pahoista pahoin ja jos yhdenkään suuhun laittaa, niin sitä ei voi korjata millään, vaan olet loppuiäksesi tuomittu plösöyteen.

Jaa, en tajunnut, että olet niin fiksoitunut juuri tuohon perunaan, että vastaus olisi saanut koskea vain ja ainoastaan sitä. Kuitenkin puhuit näistä "kammottavista sairastuttavista ruuista" ja edellinen kirjoittaja oli maininnut mm. leivän. Olen hyvin pahoillani, että laajensin vastaustani koskemaan muutakin, vaikka mielestäsi olisi pitänyt puhua vain ja ainoastaan perunasta.

Itse olen kuullut huomattavasti enemmän kritiikkiä vehnän ja maidon suhteen, tuo perunasta mekkalan pitäminen lienee jo hieman lientynyt. Mutta poistun nyt takavasemmalle ja jätän sinulle vastaamisen tähän, koska en koe, että voisin tuohon perunafiksaatioosi vaikuttaa millään lailla.

Vierailija
44/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi karppausbuumin ja voinsyöntibuumin myötä sydän- ja verisuonisairauksiin sairastuminen ja kuolleisuus kääntyi nousuun pitkän laskun jälkeen? 

Olisiko linkkiä laittaa tällaiseen tutkimukseen? :)

Vierailija
45/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukavaa tietää mitä tutkijat itse syövät. Kunhan leipätyökseen tekevät jotain. Aina näyttävät tutkimustulokset kuitenkin muuttuvan hyvinkin paljon. 😞

Vierailija
46/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se kertoi mielestäni paljon, että kokko aloitti maidonjuonnin ja kalsiuminsaanti laski. Maidonjuonti ei ole mikään välttämättömyys jos sen osaa korvata oikeilla tuotteilla.

Mihin viljoja ja perunaa tarvitaan, jos ne osaa korvata oikeilla ja vielä paremmilla tuotteilla?

Miksi pitäisi syödä vähärasvaista kun elimistö tarvitsee rasvaa, miksei ravintosuosituksessa ole paljon niitä hyviä rasvoja?

En tiedä että käyttääkö hän normaalisti maitotuotteita, esim rahkaa, raejuustoa. Tietääkö joku?

Minulta meni myös ohi hänen kolestroliarvonsa, millaiset oli omalla ruokavaliollaan ja muuttuiko ne mihin suuntaan?

Vierailija
47/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on mielenkiintoista, että kukaan ei ota viesteissä huomioon ympäristönäkökulmaa. Olisi aika kestämätöntä, jos kaikki söisivät tämän kuntovalmentajan kuvaamalla tavalla. Valtavasti lihaa ja ilmeisesti myös rasvaa. Itse ajattelen, että monella tavalla voi syödä terveellisesti, mutta en itse haluaisi syödä noin lihapitoisesti ympäristönäkökulman takia. Minusta leipä ja viljatuotteet ovat hyviä ja meidän perheen niitä paljon sisältävällä ja hyvin kasvispainotteisella ruokavaliolla (marjat, kasvikset, vihannekset, pavut osana päivitääistä ruokaa) kaikki perheenjäsenet voivat mainiosti.

Vierailija
48/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En noudata kummankaan ruokavaliota vaan ihan omaani.

Vierailija
49/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokko oli ehkä vähän huono ihminen tähän kokeiluun oman ruokavalionsa vuoksi.

Ihminen joka syö joka päivä epäterveelliseksi luokiteltuja ruokia olisi ollut parempi, hän luultavaati olisi laihtunut noilla ruokasuosituksilla ja voinut paremmin.

Tottakai noin radikaali ruokavalion muutos vaikuttaa, jo pelkkä yhtäkkinen runsas hiilareiden saanti vaikuttaa negatiivisesti. Se on sama kuin thl suositusten mukaan syövä alkaisi yhtäkkiä vetämään triplasti enemmän hiilareira, taatusti olisi sairas ja väsynyt sen jälkeen

Vierailija
50/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotan enemmän tutkittuun tietoon kuin itseoppineisiin "guruihin".

Jos joku näistä muotidieteistä on oikeasti terveelinen, niin siitä tulee jollain aikaviipeellä virallisterveelilnen suositus.

Suositukset ei perustu terveellisyyteen.

Vierailija
51/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio ei ole uskonasia.

Vierailija
52/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mielenkiintoista, että kukaan ei ota viesteissä huomioon ympäristönäkökulmaa. Olisi aika kestämätöntä, jos kaikki söisivät tämän kuntovalmentajan kuvaamalla tavalla. Valtavasti lihaa ja ilmeisesti myös rasvaa. Itse ajattelen, että monella tavalla voi syödä terveellisesti, mutta en itse haluaisi syödä noin lihapitoisesti ympäristönäkökulman takia. Minusta leipä ja viljatuotteet ovat hyviä ja meidän perheen niitä paljon sisältävällä ja hyvin kasvispainotteisella ruokavaliolla (marjat, kasvikset, vihannekset, pavut osana päivitääistä ruokaa) kaikki perheenjäsenet voivat mainiosti.

Tämä siinä hiilarissa just on, kuvitellaan että voidaan mainiosti, jos olisit kuukauden vhh niin huomaisit että olisit paljon virkeämpi, verensokeri pysyisi tasaisena.

Niinkuin kokko sanoi, sitä alkaa pitää normaalina olotilana

Vierailija
53/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suosituksiin on valittu juuri maito, eikä korvaavaa tuotetta? Miksi suosituksissa on viljat eikä korvaavaa tuotetta? Miksi suosituksessa on rasvana rypsiöljy, eikä jokin parempi rasvanlähde?

Sitä voi miettiä, että miksi suosituksissa on juuri nämä tuotteet. Kuten ohjelman asiantuntijatkin sanoivat, varmasti osittain kaupalliset ja poliittiset syyt, pakkohan ihmisten on maitoa juoda

Vierailija
54/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestin Kokkoa, mutta en

Välttämättä siksi että hänen ruokavalionsa olisi paras. Hänen viestinsähän on, että jos voit huonosti, niin kokeile muutosta, ota vastuu hyvinvoinnistasi, ja kyseenalaista. Virallinen totuus ei aina toimi kaikille.

Liputan ihmisten voimaannuttamisen ja aktiivisuuden puolesta.

Vierailija
55/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut normaalipainon sisällä reippaat 5 kiloa ihan käyttämällä järkeä syömisten kanssa. Talvi meni napsien herkkuja, ruokana oli usein jotain ravinneköyhää hiilaripuppua (nuudelit jne.) ja join paljon limsoja ja energiajuomia nälkää pitämään. Nyt olen syönyt ihan perusjuttuja: puuroa marjoilla aamupalaksi tai maustamatonta jugurttia (sokeroimattomalla) myslillä ja pähkinöillä. Ruokana ihan tavallisia juttuja, mutta olen vaihtanut viljatuotteet täysjyvään ja perunan tilalla olen käyttänyt bataattia. Joka aterialla kasviksia jossain muodossa, joko höyrytettyjä tai ihan salaattia. Hedelmiä olen syönyt tosi paljon päivittäin, kaloreita en ole laskenut. Kalaa olen syönyt myös enemmän ja jättänyt punaista lihaa pois, tilalla sit kalan lisäksi esim. linssejä ja papuja. Avainsana on liikunnan lisääminen - olen tähdännyt siihen, että joka viikko kolmena päivänä harrastan hikiliikuntaa. Joskus se on ollut yli 10 kilometrin pyörälenkki reipasta vauhtia tai lyhyempi hölkkä. Huonokuntoisena mulle hiki tulee helposti... :D Mutta ai että tuntui hyvältä juosta 2 kilometriä ilman yhtäkään kävelyaskelta - reipas kuukausi sitten jaksoin ehkä 200 metriä juosten ja sitten voimat loppuivat. 

En myöskään ymmärrä sitä, että ihmisten painoa pudottaessakin pitää saada herkkupäivä viikkoon. Etenkin, kun puhutaan normaalipainon sisällä tapahtuvasta painon pudotuksesta, niin kyllä se 1krt viikossa sipsiä, karkkia ja limsaa nollaa aika hyvin viikon aikana tehtyä työtä. Itse olen jättänyt karkin syömisen kokonaan, joskus (ehkä kerran kahteen viikkoon?) saatan syödä jonkun leivoksen tai muun hillityn herkun - ei pussikaupalla karkkia tai sipsiä siis. Moni kaveri ihmetellyt, kun paino ei putoa, vaikka miten syövät terveellisesti, mutta sitten selviääkin, että kerran viikossa on "vapaasyöntipäivä" ja silloin syödäänkin pitsaa ja herkkuja koko viikon edestä. 

Vierailija
56/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

näin se menee kirjoitti:

Historian laajin kolesterolitutkimus Framinghamin kaupungista on tuottanut täysin päinvastaisia tuloksia kuin virallinen rasvahysteria antaa ymmärtää.Kolesterolilääkkeet on loistobisnes.

Ja geeneillä ei ole mitään tekemistä kolesterolin ja sydänsairauksien yhteydessä?

Onnea vain Framinghamilaisille.

Kolesteroli kyllä vaikutti mutta PÄINVASTAISEEN suuntaan kuin virallinen valistus väittää.Olisi luullut että tämä olisi saanut tarkastelemaan kolesteroliteoriaa uudestaan,mutta asia esitettiin jossain konferenssissa vääristellyllä tavalla.

Vierailija
57/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äänestin Kokkoa, mutta en

Välttämättä siksi että hänen ruokavalionsa olisi paras. Hänen viestinsähän on, että jos voit huonosti, niin kokeile muutosta, ota vastuu hyvinvoinnistasi, ja kyseenalaista. Virallinen totuus ei aina toimi kaikille.

Liputan ihmisten voimaannuttamisen ja aktiivisuuden puolesta.

Vaikeus onkin siinä, että usko suosituksiin on niin vahva. Jos voi huonosti ja syö suositusten mukaan, väitetään, että vika ei voi olla syömisissä.

Vierailija
58/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luotan enemmän tutkittuun tietoon kuin itseoppineisiin "guruihin".

Jos joku näistä muotidieteistä on oikeasti terveelinen, niin siitä tulee jollain aikaviipeellä virallisterveelilnen suositus.

Siihen "tutkittuun" tietoon vaikuttaa jättibisnekset elintarvike- ja lääketeollisuudessa.Ehkä ei kannata suinpäin luottaa,kolesterolille ei ole löydetty tilastollista yhteyttä sydänkohtauksiin.

Vierailija
59/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kumpaankaan. Meidän perheessä paras on hyväkarppaus (hiilarit max 150g)

Vierailija
60/106 |
22.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tomi Koko on kuka?