Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani haluavat periä vuokraa asumisestani (olen 18v)

Vierailija
16.06.2016 |

Vanhempani siis haluavat periä vuokraa muutaman satasen kuussa siitä että asun VIELÄKIN kotona. Kukaan muu kaverini ei maksa vuokraa ja pitävät vaatimusta kohtuuttomana. Olen jäämässä välivuodelle nyt lukion loputtua mutta töitä en ole vielä saanut, joten olen työtön eikä minulla ole rahaa. Jos en maksa, heittävät pihalle.

Olemme hyvin toimeentuleva perhe ja asumme maalla hieman pk-seudun ulkopuolella.

Onko kohtuullista?

Kommentit (208)

Vierailija
61/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias on aikuinen ja elättää itsensä. Opiskelua voi vielä tukea mutta mitään välivuosi lusmuilua ei todellakaan. Vanhempasi ovat fiksuja kun vaativat sinulta rahaa. Liian paljon suomessa on näitä peräkammarin tyttöjä ja poikia kun vanhemmat lellii heidät piloille niin ei itsenäistyminen kiinnostakkaan.

Mee lehmä vähä äänestää kykypuoluettta. Ei oo oikee palsta sulle.

Vierailija
62/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut äidille vuokraa 17-vuotiaasta lähtien. 400€/kk. Eipä ole äitiä kiinnostanut, että mistä saan rahat. Jos rahoja ei näy, niin lennän pihalle. Muutto omaan asuntoon houkuttelee, mutta Helsingissä on pula asunnoista, joten en ole kiirellinen listalla.

Kai äitisi maksaa verot tuosta? Pitäisi maksaa ja jos ei, ilmoita verottajalle nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 vuotias on aikuinen ja elättää itsensä. Opiskelua voi vielä tukea mutta mitään välivuosi lusmuilua ei todellakaan. Vanhempasi ovat fiksuja kun vaativat sinulta rahaa. Liian paljon suomessa on näitä peräkammarin tyttöjä ja poikia kun vanhemmat lellii heidät piloille niin ei itsenäistyminen kiinnostakkaan.

Meniköhän sulla teksti nyt hieman äärilaidasta toiseen. Täysi-ikäistyttyään, jos jää kotiin asumaan edes sen ajaksi, että löytää töitä tai opiskelua on peräkammarin tyttö.

Vierailija
64/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin eri paikkakunnalta kuin missä opiskelin ja asuin opiskeluvaiheessa n. 7 vuotta sukulaiseni luona, eikä tarvinnut maksaa mistään mitään. Sain ostaa kaupasta ruokaa täysin vapaasti ihan mieltymysteni mukaan suoraan sukulaiseni piikkiin, sain lainata autoa ja tankata auton sukulaiseni piikkiin jne. jne. En olisi tarvinnut omia tuloja juuri lainkaan tuona aikana, lähes kaikki mitä kuitenkin kesätöissä tienasin kulutin varmaan silloin ravintoloissa..... Tässä valossa tuo että omat hyvin toimeentulevat vanhemmat perii lapseltaan vuokraa tuntuu jotenkin absurdilta.

Vierailija
65/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta ap mitä haluaisit alkaa opiskella? Voidaan täällä antaa vinkkejä, että mitä opiskeluihin liittyvää voisit kenties välivuoden aikana tehdä.

Vierailija
66/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tiukaltahan tuo kuulostaa, mutta meitä vanhempia on joka lähtöön. Meillä asuu vielä 21v kotona (kirjoitti neljässä vuodessa) välivuoden jälkeen ja etsii nyt kuumeisesti kohtuuhintaista asuntoa sai opiskelupaikan tai ei. Pienipalkkaisessa työssä käy, sitä olisi tarkoitus jatkaa opiskellessakin. Kovasti olisi toiveissa se pienikin opintoraha ja asumistuki.

Emme ole perineet häneltä mitään asumiskustannuksia, hänet omat rahansa menevät hänen oman urheilu-uransa edistämiseen. Luultavasti tulee tarvitsemaan tukeamme vielä opiskeluaikana ja siihen olemme varautuneet.

En lähde tuomitsemaaan vanhempiasi, mutta ymmärrän mielipahasi. Olisiko sinun mahdollista saada kunnalta asunto ja asumis-ja tai toimeentulotukea työttömyyskorvauksesi lisäksi? Ehkä vanhempasi toivovat kovasti itsenäistymistäsi ja tämä on heidän tapansa reagoida asiaan. Toki itsekin toivon lasteni itsenäistymistä, mutta itse olemme päättäneet lasten isän kanssa toimia toisin. Uskon, että lapsemme osaavat sitä myöhemmin elämässään arvostaa.

Vierailija
67/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pitää käräyttää verottajalle sellaiset jotka kiskovat lapsiltaan vuokraa ilman että maksavat veroja vuokratuloistaan.

Vierailija
68/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden saaminen on monesti vaikeaa. Mäkkärille ja heselle ei todellakaan pääse kuka vaan, sinne on julmetusti hakijoita. Ihan kokemuksesta tiedän, kun 7 vuotta hampurilaisia väänsin, opinnot ja välivuodet. Pidän itseäni onnekkaana kun pääsin, ei meillekään päässyt kun alle 10% hakijoista.

Vierailija
69/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin eri paikkakunnalta kuin missä opiskelin ja asuin opiskeluvaiheessa n. 7 vuotta sukulaiseni luona, eikä tarvinnut maksaa mistään mitään. Sain ostaa kaupasta ruokaa täysin vapaasti ihan mieltymysteni mukaan suoraan sukulaiseni piikkiin, sain lainata autoa ja tankata auton sukulaiseni piikkiin jne. jne. En olisi tarvinnut omia tuloja juuri lainkaan tuona aikana, lähes kaikki mitä kuitenkin kesätöissä tienasin kulutin varmaan silloin ravintoloissa..... Tässä valossa tuo että omat hyvin toimeentulevat vanhemmat perii lapseltaan vuokraa tuntuu jotenkin absurdilta.

Seitsemän vuotta sukulaisen täysihoidossa? Aika joviaali sukulainen! Ei pahalla, mutta kuulostat kyllä aika kermaperseelle.

Vierailija
70/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitsemän vuotta sukulaisen täysihoidossa? Aika joviaali sukulainen! Ei pahalla, mutta kuulostat kyllä aika kermaperseelle.

Kohta siitä toisesta ns. lokkiketjusta luemme, että sukulaistyttö/poika asui seitsemän vuotta osallistumatta mihinkään...

Vierailija
71/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: Vaadi vanhemmiltasi kirjallinen vuokrasopimus ja sitten sen perusteella haet asumistukea. Katso myös että vanhempasi ilmoittavat vuokratuotot verottajalle. Muuten älä suostu vuokran perimiseen.

Vierailija
72/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kieltämättä kuulostaa kyllä ja tiedostan sen itsekin. Mutta tämä sukulaisen oli/on kyllä erittäin hyvätuloinen henkilö, jolla ei ole omia lapsia lainkaan. Ja toki auttelin monissa käytännön asioissa häntä aina tilanteen mukaan, mutta eihän se tietenkään rahallisessa mielessä korvaa lähimainkaan sitä "täysihoitoa".

Vierailija
73/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lle: Vaadi vanhemmiltasi kirjallinen vuokrasopimus ja sitten sen perusteella haet asumistukea. Katso myös että vanhempasi ilmoittavat vuokratuotot verottajalle. Muuten älä suostu vuokran perimiseen.

Eri. Topikin aloittaja on täysin oikeutettu vaatimaan vanhempiaan kustantamaan omat kulunsa kokonaan.

Vierailija
74/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla homo?

Vierailija
75/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa täysi-ikäinen vanhempien luona asuva ON oikeutettu toimeentulotukeen, varsikin jos joutuu maksamaan vuokraa vanhemmille.

Teette vuokrasopimuksen, menet sossuun sen kanssa ja avot tt tuki myönnetään.

Vanhempien tulot ei merkkaa mitään KOSKA he eivät ole velvollisia elättämään täysi-ikäista lasta joka EI opiskele....

Vierailija
76/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti että kuvottaa, millaisia äitejä tähän keskusteluun on vastannut. Voiko lapsesta oikeasti edes välittää, jos heittää ilmoille lauseita kuten ''maksat vuokraa tai lennät ulos'' - kuka tasapainoinen aikuinen päästää suustaan tuollaista? Älkää myöskään ihmetelkö, jos yhteydenotot jäävät kotoa muuttamisen jälkeen vähiin. Vuokran maksaminen kotona asumisesta on kohtuutonta, jos perhe tulee hyvin toimeen. Tämä ei opeta lapselle rahankäyttöä, vaan on vallan väärinkäyttöä ja aiheuttaa lapsessa turvattomuuden tunteita.

Itse aion pitää lapseni kotona niin kauan kuin he täällä malttavat asua, sillä viihdyn heidän seurassaan ja haluan tarjota heille mahdollisuuden säästää tulevaisuutta varten asumalla kotona.

Vierailija
77/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene hippi röihin!!!!!!

Vierailija
78/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin tätä jo viime sivulla ilman vastausta, mutta oletko Ap homo?

Se selittäisi vanhempiesi vuokranpyynnin.

Vierailija
79/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan jouduin myös maksamaan vanhemmilleni ehkä jotain puolet käyvästä vuokrasta. Oli vaan vähän hankalaa kun kesäisin tein jotain 60 tuntia/viikko töitä perheyrityksessä josta en tietenkään saanut mitään palkkaa niin sen lisäksi piti sitten tehdä vielä sunnuntait muita hommia että sai vuokran maksettua. Poismuuttokaan ei ollut oikein vaihtoehto kun asuttiin sen meidän kaupan yläkerrassa ja miten jostain muualta sitten olisi päässyt kulkemaan siihen töihin aamuvarhaisella?

Vierailija
80/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia vanhempia aina löytyy. Minun äitini kirjoitti aina oikein suurieleisesti "kuitin" maksamastani vuokrasta, ja muisti aina korostaa miten tämä on hänen kotinsa. 

Olen säilyttänyt nämä kuitit. Äitini alkaa nyt olla sen verran iäkäs ettei jaksa pyörittää omaa talouttaan ja on alkanut vihjailla miten minulla on oma talo ja tilaa... Voi olla että taipumus pikkumaiseen vittuiluun on periytynyt mutta jos hän suoraan ehdottaa luokseni muuttoa niin otan vuokranmaksun esiin, onhan hänellä nyt sentään omia eläketulojakin, ja jos ei kelpaa niin vanhainkotiin voi aina mennä. 

Ihmiset muistavat kun heitä poljetaan, ja lapsesi ovat ihmisiä. Tämä pääsee monelta mammalta unohtumaan.