Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani haluavat periä vuokraa asumisestani (olen 18v)

Vierailija
16.06.2016 |

Vanhempani siis haluavat periä vuokraa muutaman satasen kuussa siitä että asun VIELÄKIN kotona. Kukaan muu kaverini ei maksa vuokraa ja pitävät vaatimusta kohtuuttomana. Olen jäämässä välivuodelle nyt lukion loputtua mutta töitä en ole vielä saanut, joten olen työtön eikä minulla ole rahaa. Jos en maksa, heittävät pihalle.

Olemme hyvin toimeentuleva perhe ja asumme maalla hieman pk-seudun ulkopuolella.

Onko kohtuullista?

Kommentit (208)

Vierailija
21/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei työttömänä saane mitään tukia, koska ammattia ei ole ja ovat hyvin toimeentuleva perhe. Mistäs rahoista hän sen vuokran sitten maksaa, kun vanhempien tulojen takia ei mitään tukia saa? Eikä se nyt ole kohtuullistakaan, että työttömyyskorvausta maksettaisiin siksi, että sen saa hyvin toimeentulevat vanhemmat. Eikä ap saa korvausta vaikka muuttaisi omilleenkaan, eli työ tai sossu on ainoat vaihtoehdot. Sossu ei maksa mitään, jos asuu kotona. Eihän se ole kohtuullista jos tuloja ei kerran ole. 

Vierailija
22/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten jäät välivuodelle? Olisit jatkanut opiskeluja. Itse rahoitin omat juttuni 15v alkaen ja omilleni muutin 17v, vielä kun opiskelin. Sitten töitä. Jos ei olisi ollut tiedossa työpaikkaa, olisin mennyt opiskelemaan.

T. N20

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun iässä maksoin työttömyyskorvauksesta vuokraa vanhemmilleni.

Vierailija
24/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

21:llä on se tilanne, että opiskelijapoika asuu kesän kotona työharjoittelun vuoksi. Emme peri vuokraa, koska maksaa opiskelupaikkakunnan asunnostaan vuokraa kesän ajan. Paikan saaminen jäi niin viime tippaan, ettei ehtinyt kesävuokralaista etsiä ja noita kesäasuntoja on muutenkin aika paljon tarjolla. Mutta saa osallistua kotitöihin ja omat menonsa maksaa sekä ostaa itselleen ruokaa, me kustannamme kyllä osan ruuistakin. 

Vierailija
25/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan perseestä tuo on.

Kusipäiset vanhemmat sulla.

Vierailija
26/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini otti minun ensimmäisestä kesätyöpalkasta 500 markkaa ruokarahaksi kun olin 17v. Jäljelle jäi 1600 markkaa. Niillä sitten ostin ekan jakson lukiokirjat ja uudet lenkkarit liikuntatunnille niin eipä sitä paljon enää rahaa ollut syksyllä. Vanhemmat oli töissä molemmat.

Ja muilta sisaruksilta eivät rahaa vaatineet.

Vierailija
27/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain täytyy maksaa, ilmaiseksi et elä missään.

Mun mielestä vuokran perintä on liikaa, mutta ruokani maksaisin ja jotain lisäksi, vaikka vesimaksu. Vois kans tuoda kotiin esim. pesuaineita jne. silloin tällöin.

Vierailija
28/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä juttu tässä on taustalla? Onko tämä vuokran periminen jotain painostusta vanhempien taholta esim. siihen, että sinä hakeutuisit töihin eli vanhemmat pyrkivät näin saamaan sinuun potkua? Jos kyse on puhtaasti rahallisesta asiasta, niin sitten tuntuu täysin järjettömältä kyllä, jos kerta olette hyvin toimeentuleva perhe.

Vanhemmathan joutuvat maksamaan veroakin vuokratuotosta (ellei vuokraa peritä pimeänä mikä on rikos), joten siinäkin mielessä rahallisesti älytöntä.

Perisikö Bill Gates lapseltaan vuokraa?

Vierailija
29/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain kouluihin mutta en päässyt vielä tänä vuonna. 

ap

Vierailija
30/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kohtuutonta. Varsinkin jos perheenne on varakas.

En henkilökohtaisesti ymmärrä näitä tilanteita, että lapselta peritään vuokraa. Siis sanan varsinaisessa merkityksessä. Minun mielestäni kodin pitäisi olla sellainen paikka, että lapsi voi tulla sinne vaikka 36 vuotiaana ja asua siellä sen aikaa, että saa elämänsä järjestykseen. Elämässähän voi tapahtua ihan mitä vain. Sairastuu tai tulee puolison kanssa ero, eikä löydäkään asuntoa.

Mutta pitäisi vanhemmilta löytyä hiukan ymmärrystä siihen, että ei sinne opiskelemaan noin vain mennä eikä niitä töitä noin vain saa.

Jääkö kotiin vielä ketään sisarusta? Toisin sanoen, oletko viimeinen joka on lähtemässä pesästä? Tällaisissa tapauksissa ymmärrän hyvin, että vanhemmat haluavat vihdoin ja viimein alkaa elämään sitä omaa elämää ilman lapsia ympärillä. Tuollainen "maksat vuokraa ja vedestä ja sähköstä ja netistä ja kaikesta muustakin" kuullostaa siltä, että vanhemmat patistavat sinua muuttamaan pois kotoa.

Eli oikeasti ongelma ei ole loisiminen tai vuokranmaksu vaan se, että olet vielä kotona.

Itse asuin osittain kotona vuoden verran lukion jälkeen. Kukaan ei ikinä koskaan puhunut sanaakaan mistään laskuista. Mutta otin osaa talouden hoitoon (pesin pyykkiä, siivosin, tein ruokaa, leikkasin nurmikkoa jne.).

Monesti välivuoden aikana tulee "etsittyä töitä" mutta hupsista, meni 4 kk ihan vain kotona oleskelemalla eikä töitäkään löytynyt.

Nyt kannattaa miettiä vaihtoehtoisia tekemisiä välivuodelle. Kansalaisopiston kurssit, avoimen yliopiston kurssit, vapaaehtoistyö, kotitalouskoulu, työkokeilut jne. Itse olin palvelutalossa 5 kk työmarkkinatuella töissä lukion jälkeen. Pääasia että tekee edes jotain. Sitä jää niin helposti vaan kotiin ja siirtyminen takaisin sinne oravanpyörään on aika vaikeaa.

Oletko ajatellut ammattikoulun linjan suorittamista? Sen voi saada läpi kahdessa vuodessa, mikäli on lukion todistus (saa hyväksilukuja).

Vierailija
31/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti vanhempien tapa saada sut työelämään kiinni. Ettet lorvi sohvalla välivuosinasi. Hae töitä,

Vierailija
32/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kohtuullista, alempien sosiaaliluokkien hommia tuollaiset. 

Vierailija
33/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei työttömänä saane mitään tukia, koska ammattia ei ole ja ovat hyvin toimeentuleva perhe. Mistäs rahoista hän sen vuokran sitten maksaa, kun vanhempien tulojen takia ei mitään tukia saa? Eikä se nyt ole kohtuullistakaan, että työttömyyskorvausta maksettaisiin siksi, että sen saa hyvin toimeentulevat vanhemmat. Eikä ap saa korvausta vaikka muuttaisi omilleenkaan, eli työ tai sossu on ainoat vaihtoehdot. Sossu ei maksa mitään, jos asuu kotona. Eihän se ole kohtuullista jos tuloja ei kerran ole. 

Saahan. Toimeentulotukea saa sillä ei vanhempien oleteta elättävän täysikäistä. Työmarkkinatukea saa kun menee työpajalle ja 5 kuukatta siellä oltava niin työmarkkinatukea saa ilman vaikka ei olisi missään aktivointitoimeen piteessä.

Vierailija
34/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

memmmmu kirjoitti:

Luultavasti vanhempien tapa saada sut työelämään kiinni. Ettet lorvi sohvalla välivuosinasi. Hae töitä,

Mistähän vitusta niitä töitä saa?

Vierailija
35/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaisten mielestä 17-vuotias on viaton LAPSI, mutta tässä tapauksessa kun on jo 18 täyttänyt niin pitääkin maksaa vuokraa omille vanhemmilleen.

Vierailija
36/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap miten olet tähän asti osallistunut perheen kotitöihin ? Ymmärrän vanhempiasi hyvin jos et juurikaan ole osallistunut kotitöihin. Jos he töiden lisäksi joutuvat tekemään kaikki kotityöt ja sinä vain lorvit ja he maksavat kaikki.

Vierailija
37/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voit muuttaa omilles. Kokeile kuinka helppoa on maksaa kaikki itse.

Vierailija
38/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka voi pitää välivuoden opiskeluista niin ettei mene töihin? Muutenhan se on lamavuosien, harvalla sellaiseen varaa. Siivous- tai pikaruokalatöitä saa aina. Jos ei ole ko paikkoja, kannattaa muuttaa lähimpään kaupunkiin. Itsenäistyminen on parasta, suosittelen!

Vierailija
39/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut töitä todella monesta paikasta maaliskuusta lähtien. Yleensä eivät vastaa takaisin tai sitten laittavat viestin kahden kuukauden päästä että paikka täytetty. Yhteen haastatteluun pääsin mutta sitä paikkaa en saanut. Olen ollut töissä joka kesä 13-vuotiaasta asti, joten tiedän mitä työnteko on. Olen myös maksanut omat vaatteeni ja kenkäni 12-vuotiaasta lähtien tekemällä käsitöitä kun äiti ei minulle niitä ostanut, sillä piti käyttää omia rahoja jos jotain halusi. Joskus maksoi jonkun syystakin tai osti uudet talvikengät, mutta muuten ei vaikka kaikille kolmelle nuoremmalle sisarukselleni kustantaa kaiken.

ap

Vierailija
40/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä lapsia pitää hankkia jos niistä halutaan eroon heti kun laki sallii?

Jos vanhemmat haluavat vuokraa, pyydä kirjallinen vuokrasopimus. Ja mikäli ottavat vuokratulot pimeänä niin käräytä heidät toiminnastaan.