Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhempani haluavat periä vuokraa asumisestani (olen 18v)

Vierailija
16.06.2016 |

Vanhempani siis haluavat periä vuokraa muutaman satasen kuussa siitä että asun VIELÄKIN kotona. Kukaan muu kaverini ei maksa vuokraa ja pitävät vaatimusta kohtuuttomana. Olen jäämässä välivuodelle nyt lukion loputtua mutta töitä en ole vielä saanut, joten olen työtön eikä minulla ole rahaa. Jos en maksa, heittävät pihalle.

Olemme hyvin toimeentuleva perhe ja asumme maalla hieman pk-seudun ulkopuolella.

Onko kohtuullista?

Kommentit (208)

Vierailija
101/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tätä että heti kun täytetään 18, vanhemmat ovat potkaisemassa lapsen pihalle tai vaativat rahaa tämän elättämisestä. Kummasti sitä rahaa lapseen on riittänyt sen 17 vuotta, miksei siis vähän pidempäänkin? Ymmärrän vuokran/ruokarahan tms. pyytämisen silloin, kun lapsi saa inhimillisen määrän tuloja, mutta kukaan ei saa työpaikkaa automaattisesti 18-vuotiaaksi tultuaan:D

Vierailija
102/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelit siis ilmaisessa täysihoidossa makailla vuoden kotonasi? Onneksi vanhemmillasi on järkeä päässä.

Niin, ois ihan hirveetä antaa oman lapsen rauhassa aikuistua, nauttia nuoruudesta ja etsiä suunta omalle elämälleen. Lapsi on ollut koulussa 7-vuotiaasta asti ja nyt ajatteli peräti _vuoden_ omistaa itselleen. KAUHISTUS!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota vanhemmillesi toista ratkaisua- työvuorolista jolla osallistut perheen töihin jos kerran aiot loisia kotona heidän ruoilla välivuoden aikana.

Kaupassa käynti, ruoan suunnittelu ja teko, perheen pyykkihuolto ja osa asunnon siivouksesta sinun vastuullasi.

Näin saat tuntumaa mitä asioita pitää elämässä hoitaa, mutta saat katon päällesi ja ruokaa, sekä vanhempien neuvoja ja tukea.

Ehdota tätä nimenomaan sinun kehityksen kannalta hyvänä asiana.. :)

Vierailija
104/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikovatko vanhemmat maksaa sinulle viikkorahaa, jotta voit maksaa heille vuokraa, vai miten he ajattelivat tämän kuvion?

Joo, ei ole minusta yhtään järkevää.

Vierailija
105/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kohtuullista, jos ei saa töitä. Vanhempien luona asuessa ei saa juuri tukiakaan. Elatusvelvollisuus ei ainakaan opiskelijoilla pääty siihen kun nuori täyttää 18 vuotta, en tiedä miten tässä tapauksessa. Yritä saada asunto joltain säätiöltä.

Vierailija
106/208 |
16.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kylmiä ihmisiä osa täällä. Itse olen saanut korvaamattoman paljon apua omilta vanhemmiltani, mistä olen todella kiitollinen. Kirjoitusten jälkeen sain rauhassa lukea pääsykokeisiin - ja pääsinkin heti sisään. Välissä kävin ulkomailla, ja silloinki auttoivat miten vain kykenivät - maksoivat takuuvuokrani, toimivat henkilötakaajina ja auttoivat muutossa. Yksi kesä näytti siltä, ettei töitä ollutkaan tulossa, ja olisin silloinkin saanut mennä vanhemmilleni vastiikketta asumaan (toki osallistun kotitöihin niin kuin jokainen normaali ihminen). Eikä minusta tullut mitään laiskaa rötvääjää, kävin töissä aina kun mahdollista (kesätyöt, keikkaus, harjoittelut). Nyt maisterin paperit taskussa ja työelämässä.

Varmasti tulen auttamaan omia vanhempiani, jahka vanhuuden takia apuani tarvitsevat.

Vierailija
107/208 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin jouduin maksamaan vuokraa vanhemmille. Kyllähän se vähän kirpas kun ensimmäistä kertaa tuli puheeksi. Olin vielä lukion toisella silloin ja sain opintotukea juuri sen vuokran määrän. Eipä sitä kauheesti muuta tehty kun oltu koulussa ja kotona, kun ei jäänyt rahaa, eikä näin maalta töitäkään ollut tarjolla siihen aikaan.

Vierailija
108/208 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kohtuutonta että aikuinen ihminen olettaa muiden elättävän häntä.

Vierailija
109/208 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi opiskelee yliopistossa tosin vähän aikaa vasta. Ei hänellä oo tuloja . Jokatapauksessa minun on maks yhtiövastike. En oo ajamassa pois.

Vierailija
110/208 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eivät pyytäisi? Hyvä tosiaankin alkaa totutella siihen, ettei elämä ole ilmaista.

Vierailija
111/208 |
17.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä vaiheessa aplle olisi tärkeintä valmistautua ensi kevään pääsykokeisiin. Olisi vähintäänkin kohtuullista vanhemmilta antaa asua sen aikaa kotona, kunnes pääsee kiini omaan opintopolkuun.

Onnea matkaan ap, vanhempasi ovat kamalia. Muista, että voit aina muuttaa jollekin pienelle paikkakunnalle, jossa on halvemmat vuokrat. Voin kertoa, että oman talouden pyörittäminen on helpompaa kun vanhempiesi orjana oleminen, olettaen että pääset toimeentulotuen piiriin. Kannattaa melkein samantien varata aika sosiaalityöntekijälle, joka kertoo mihin olet oikeutettu. Vaativat luultavasti hakemaan myös työmarkkinatukea ja ilmoittautumaan työttömäksi työnhakijaksi. Työmarkkinatukea et tule saamaan, mutta tod näk se pitää olla kokeiltuna.

Vierailija
112/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain pohjois-ja itäsuomessa voisi olla mahdollista asua äidin kanssa 50 vuotiaaksi äidin kansaneläkkeellä.

Tälläistä ihmislajia esiintyy vaikkapa Kajaanissa.

Vierailija
113/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä tekisi omalle lapselle noin.

Vierailija
114/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän lapset elättävät itsensä aina(Toimeentulotuessa otetaan lapsen varat huomioon) ja varakkaamman lapset pitäisi mammam elättää vielä täysiikäisenäkin.

Näin niitä luottohäiriöitä ja Pikavippi velkoja luodaan ,kun ei opeteta nuorelle kotona ettei eläminen olekaan ilmaista

Vierailija
115/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi töitä ja sitten on kohtuullista maksaa elämisestä.

Vierailija
116/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin ap:lle, että lähdet äkkiä menemään. Vanhempiesi pitäisi tukea sinua taloudellisesti oman elämän aloittamisessa eikä sinun maksaa heidän menojaan, oli sitten kyse ruuasta, bensasta tai asumisesta.

Minulla on juuri tuollainen äiti, joka maksoi tililtäni omia menojaan. Moni muukin asia viesteissäsi kuulosti tutulta. Varsinkin tuo, että sinua kohdellaan eri tavalla kuin sisaruksia, on varoitusmerkki. Saatat olla persoonallisuushäiriöisen uhri. Siihen kuvioon liittyy juurikin tuollainen rahalla hallitseminen.

Saat yhteiskunnan tuella oman asunnon ja toimeentulotukea. Pääset siinä harjoittelemaan sitä oman elämän kulujen maksamista, mitä jotkut kylmimmät täällä peräänkuuluttavat. Motivoi varmasti enemmän kuin omien ahneiden vanhempien elättäminen. Rahan ei ikinä pitäisi liikkua lapselta vanhemmille, ellei kyse ole lottovoitosta.

Vierailija
117/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotakin sinun täytyy tehdä jos meinaat välivuoden loisia kotona ruokittavana.

Vierailija
118/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei meinaa tehdä töitä eikä opiskella, niin ei kyllä tarvi kotona loisia. Ilmaisen ylläpidon edestä pitää jotakin tehdäkin.

Vierailija
119/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sallittua se taitaa olla, mutta kuulostaa vähän kohtuuttomalta, jos olet työtön. Vai onko tämä yritys patistaa sinua töihin/opiskelemaan? Jos he ovat huolissaan siitä, että aiot vaan "jäädä laiskottelemaan" ja tuo on keino yrittää saada sinut eteenpäin urapolulla?

Tämä on tosi inhottava ja tyhmä yritys, minun äitinikin halusi minulta rahaa asumisestani kotona, kun sain vuokratuloja velattomasta kämpästäni. Siitä se olikin helppoa toki irrottaa, mutta ei se minun työhalujani lisäänyt yhtään. Eikä olisi lisännyt, vaikka minulla ei olisi ollut rahaa tuottavaa asuntoa. Pikemminkin se olisi saanut vain halveksimaan omaa vanhempaa ahneena.

Vierailija
120/208 |
04.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on kolmen vuoden takaa. Vieläkö ap asuu kotona?