Vanhempani haluavat periä vuokraa asumisestani (olen 18v)
Vanhempani siis haluavat periä vuokraa muutaman satasen kuussa siitä että asun VIELÄKIN kotona. Kukaan muu kaverini ei maksa vuokraa ja pitävät vaatimusta kohtuuttomana. Olen jäämässä välivuodelle nyt lukion loputtua mutta töitä en ole vielä saanut, joten olen työtön eikä minulla ole rahaa. Jos en maksa, heittävät pihalle.
Olemme hyvin toimeentuleva perhe ja asumme maalla hieman pk-seudun ulkopuolella.
Onko kohtuullista?
Kommentit (208)
No tämä on vielä kohtuullista mielestäni
Siis tarkoitan että ruoka-avustuksen maksaminen ln konhtuyllista -N16
Töitä tyrkytin lorvijalle, mutta kuulostaakin siltä että ehkä sua ei kotona kaivata. Julmaa!
Heselle ja mäkkärille mahtuu aina yksi syrjäytyjä.
Joo en ymmärrä tuollaisia vanhempia. Olisi ihan eri asia jos sulla olis töitä tai ylipäätään mitään tukia.
Muuta mieluummin omaan kämppään ja hae sossusta tukea omillaan elämiseen. Jessus että olen kiitollinen omille pienituloisille vanhemmilleni siitä että niille vielä mun ollessa 18-vuotiaskin riitti kolmasosan tekeminen kotiaskareista ja ruoan laitosta. Sit kun koulu loppui niin tein enemmän kuin muut. Kun sain töitä, eivät huolineet vuokrarahaa tai sähkölaskun maksamista multa joten otin asiakseni käydä ruokakaupassa enemmän kuin muut.
Todella kohtuutonta ja itsekästä vanhemmiltasi aikoinaan saattaa sinut heidän ilokseen tähän maailmaan, ja sitten vielä vaatia - sillä samalla sekunnilla kun lain määräämä pakko elättämiseesi raukeaa - sinua maksamaan vuokraa asumisestasi perheen yhteisessä kodissa. Sanohan vielä että asunto/talo on omanne... Itse haluaisin muuttaa pois tuollaisten vanhempien luota.
Työttömänä ei. Jos töitä niin kohtuullista. Jos on kyse satasesta tms.
Käy sossussa ja selitä tilanne, auttavat kyllä varmaan elämän alkuun kun olet vielä alle 20-vuotias. Kierrätyskeskuksesta voi löytyä halvalla huonekalut tai sitten facebookin ryhmistä. Pk-seudulta et kyllä saa mistään asuntoa ilman takuuvuokraa. Toivottavasti saat hyvän sossutyöntekijän jotta et joudu asunnottomaksi.
Itse en jäisi yhdeksikään ylimääräiseksi hetkeksi enää tuollaisten vanhempien nurkkiin.
Olen maksanut äidille vuokraa 17-vuotiaasta lähtien. 400€/kk. Eipä ole äitiä kiinnostanut, että mistä saan rahat. Jos rahoja ei näy, niin lennän pihalle. Muutto omaan asuntoon houkuttelee, mutta Helsingissä on pula asunnoista, joten en ole kiirellinen listalla.
Niin, maassa maan tavalla. Suomessa maan tapa on, että yhteiskunta huolehtii nuorista, eivät vanhemmat.
Jokainen voi mennä vanhusten laitokseen katsomaan, mitä tämä maan tapa tarkoittaa elämän ehtoopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Niin, maassa maan tavalla. Suomessa maan tapa on, että yhteiskunta huolehtii nuorista, eivät vanhemmat.
Jokainen voi mennä vanhusten laitokseen katsomaan, mitä tämä maan tapa tarkoittaa elämän ehtoopuolella.
Niin totta. Tuli paha mieli.
On ihan ok. Jos pidät vapaavuotta. Näin on monessa perheessä ja siksi kaveripiirisi on harvinainen.
Tilanne olisi toinen, jos jatkaisit opiskelua.
Sinuna yrittäisin muuttaa äkkiä pois kotoa, jos vanhempien asenne on tuo. Ei kuulosta kivalta. Etsi kohtuuhintaista kämppää, saat työttömyystukea ja tarv. sossun tukea jolla saanet elämisesi maksettua, ellet saa heti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen maksanut äidille vuokraa 17-vuotiaasta lähtien. 400€/kk. Eipä ole äitiä kiinnostanut, että mistä saan rahat. Jos rahoja ei näy, niin lennän pihalle. Muutto omaan asuntoon houkuttelee, mutta Helsingissä on pula asunnoista, joten en ole kiirellinen listalla.
Tapa äitisi, saat perinnön. Ongelma ratkaistu.
Minun piti aikanaan maksaa 'ylläpidosta' kotiin kun täytin 18 v. Siinä vaiheessa tuli kiire hankkia oma asunto. Samaa en ole vaatimassa omilta lapsilta. Vanhin on nyt 20 v. Valmistui ammattikoulusta mutta töitä ei ole löytynyt vaikka kovasti on niitä hakenut. Olenkin sanonut että kotona saa asua ilmaiseksi kunnes töitä löytyy, ja senkin jälkeen, jos alkaa säästämään rahaa omaan asuntoon. En tosiaankaan ole maailmalle heittämässä, koska tänä päivänä työmarkkinoille pääsy ei olekaan niin itsestäänselvyys. Sitä ei taida monikaan vanhempi ymmärtää. Varsinkaan nuo isovanhemmat, jotka ovat töitä saaneet aina tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kohtuullista on, jos sinulla on tuloja (etuuksia). Vai ajattelitko törsätä työmarkkinatukesi huvituksiin?
AP ei saa työmarkkinatukea jos pitää välivuoden :)
Alle 25-vuotias, joka ei ole vielä ollut työelämässä tai hankkinut ammattia ei saa työkkäristä mitään tukea. 18-vuotiaana et saa myöskään yleistä asumistukea asuntoon jossa myös vanhempasi asuvat. Ja koska asut hyvin toimeentulevien vanhempien kanssa, et saa myöskään toimeentulotukea. Jos et löydä töitä etkä halua ryhtyä huoraamaan, et saa rahaa mistään. Jos vanhemmat heittävät sinut ulos, niin sosiaalityöntekijän luokse ja etsit itsellesi vuokra-asunnon, ja elät sitten toimeentulotuella ja asumistuella. Jos et hakenut viime haussa vähintään 3 paikkaan kouluun, meetät tietyn prosenttiosuuden toimeentulotuesta. t. kokemusta on
18 vuotias on aikuinen ja elättää itsensä. Opiskelua voi vielä tukea mutta mitään välivuosi lusmuilua ei todellakaan. Vanhempasi ovat fiksuja kun vaativat sinulta rahaa. Liian paljon suomessa on näitä peräkammarin tyttöjä ja poikia kun vanhemmat lellii heidät piloille niin ei itsenäistyminen kiinnostakkaan.
Voi olla, että tuollaisessa tilanteessa itse olisin esim hakeutunut au pairiksi. Kaikille se ei toki ole vaihtoehto, mutta joillelin. Pääsisi irti kodista kunnolla.
Tietty kannattaa jutella joku takaportti, jos joutuisi palaamaan. Voisitko olla jonkun tuttusi, vaikka kaveriesi vanhempien kotona alivuokralaisena...tms.
Lomavuosi!