Yksin asuva eläkeläisnainen - riittääkö eläkkeesi?
Eläkepäivät häämöttävät ja olen huolissani pärjäämisestä.
Kertoisitko kokemuksiasi, riittääkö eläkkeesi elämiseen, paljonko saat eläkettä, ja miten täytät päiväsi.
Etukäteen kiitokset kaikille vastaajille!
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
No en ole lähelläkään eläkeikää, mutta äitini on yksin asuva eläkeläisnainen ja saa eläkettä bruttona about 2500 euroa kk. Velkaa ei ole ollut enää vuosiin edes asunnosta eli ihan hyvin pärjää. Jokainen, joka on ollut työelämässä, saa varmasti rahansa riittämään - ja nykyisen eläkeläispolven naiset ovat kyllä kaikki järjestään olleet töissä. Silloin töitä vielä riitti, tulevaisuudessa voi olla toinen juttu.
Sinun äitisi on harvinaisuus. Hänen palkkansa on ollut 5000 euron luokkaa.
Minun sisareni saa bruttona 1300€. Oli tyypilliseen tapaan kotona lasten ollessa pieniä ja teki sitten kuitenkin yli 30.vuotisen työuran terveydenhoitajana. Pärjää kyllä, kun nuukasti elää ja kaksio on oma. Olemme miettineet, että hän hankkisi Aso-asunnon ja möisi kaksionsa. Voisi elää vähän leveämmin ja matkustellakin.
No en ole eläkkeellä mut mun naapurissa asuu 63v nainen, joka jää eläkkeelle. Tehnyt töitä koko elämänsä, osittain toiminimellä. Kertoi että saa eläkettä bruttona 1300, joten olisiko netto hiukan päälle 1000€. Vuokra on 700€ kaksiosta, ja vielä aso-asunto. Kovasti suree että ei varmaankaan pysty asumaan asunnossaan. Saanee asumistukea, mutta kyllä silti niukoilla on. Jos olisi joskus ollut mahdollisuutta omaan asunnon ostoon niin vastike olisi varmaankin alle 300€. Oma tulevaisuus työttömänä sinkkunaisena pelottaa ihan julmetusti. Minne vaivaistaloon tässä joutuu?
Mä saan vuodessa reilut 30k € eläketuloa. En ole laskenut kuukauden bruttotuloa, kun netto on se mikä tulee tilille. Olen ollut jo pitkään eläkkeellä, huomattavasti ennen norm eläkeikää. Hyvin rahat riittää. "Miten täytät päiväsi?" Outo kysymys. Kai jokainen tekee eläkkeelläkin, mitä itseä huvittaa ja kiinnostaa, eikö? :)
Vierailija kirjoitti:
Mä saan vuodessa reilut 30k € eläketuloa. En ole laskenut kuukauden bruttotuloa, kun netto on se mikä tulee tilille. Olen ollut jo pitkään eläkkeellä, huomattavasti ennen norm eläkeikää. Hyvin rahat riittää. "Miten täytät päiväsi?" Outo kysymys. Kai jokainen tekee eläkkeelläkin, mitä itseä huvittaa ja kiinnostaa, eikö? :)
Anteeksi, että asetin sanani huonosti, tarkoitin, että oletko jatkanut entisiä harrastuksia, vai löysitkö uusia, kun jäit eläkkeelle. Taustana kysymykselleni kerron, että olen aikamoinen kotihiiri, olen miettinyt, että jymähdänköhän ihan kotiin kun jää eläkkeelle.
Asunto on minlla oma. Olen pitkän työuran tehnyt, melkein 40 vuotta tehtynä, mutta valtion pienellä palkalla, joten eläke ei hääppönen tule okemaan. Harmittaa oma tyhmyyteni, aloitin säästämisen lian myöhään.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
No en ole eläkkeellä mut mun naapurissa asuu 63v nainen, joka jää eläkkeelle. Tehnyt töitä koko elämänsä, osittain toiminimellä. Kertoi että saa eläkettä bruttona 1300, joten olisiko netto hiukan päälle 1000€. Vuokra on 700€ kaksiosta, ja vielä aso-asunto. Kovasti suree että ei varmaankaan pysty asumaan asunnossaan. Saanee asumistukea, mutta kyllä silti niukoilla on. Jos olisi joskus ollut mahdollisuutta omaan asunnon ostoon niin vastike olisi varmaankin alle 300€. Oma tulevaisuus työttömänä sinkkunaisena pelottaa ihan julmetusti. Minne vaivaistaloon tässä joutuu?
Täällä toinen. Eläke tulee olemaan minimi. Leipäjono tulee varmasti itselleni tutuksi.
Olen kyllä setä! Brutto 2100, netto 1700, aso Helsingissä 400.
Harrastan treidausta nyt kun on aikaa ja suorastaan rikastun ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en ole lähelläkään eläkeikää, mutta äitini on yksin asuva eläkeläisnainen ja saa eläkettä bruttona about 2500 euroa kk. Velkaa ei ole ollut enää vuosiin edes asunnosta eli ihan hyvin pärjää. Jokainen, joka on ollut työelämässä, saa varmasti rahansa riittämään - ja nykyisen eläkeläispolven naiset ovat kyllä kaikki järjestään olleet töissä. Silloin töitä vielä riitti, tulevaisuudessa voi olla toinen juttu.
Minun sisareni saa bruttona 1300€. Oli tyypilliseen tapaan kotona lasten ollessa pieniä ja teki sitten kuitenkin yli 30.vuotisen työuran terveydenhoitajana. Pärjää kyllä, kun nuukasti elää ja kaksio on oma. Olemme miettineet, että hän hankkisi Aso-asunnon ja möisi kaksionsa. Voisi elää vähän leveämmin ja matkustellakin.
En ymmärrä logiikkaa. Tällä hetkellä kaksio on OMA, miten aso-asunnon hankkiminen toisi leveämmän elämän?! Nytkö ei voi matkustella?
Vierailija kirjoitti:
Nostan, vaikka ei taida aihe kiinnostaa.
Varmasti kiinnostava aihe!
Nyt on vaan hiljaista palstalla.
vuokralla asuvalle 40-vuotiaalle saattaa olla katkera yllätys kun aikanaan eläke menee vuokraan. Rahaa on niukasti vuokran jälkeen. Parempi kituuttaa ajoissa asuntolainan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä logiikkaa. Tällä hetkellä kaksio on OMA, miten aso-asunnon hankkiminen toisi leveämmän elämän?! Nytkö ei voi matkustella?
Jää rahat kaksion myynnistä tuhlattavaksi tai sijoitettavaksi.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, 53-vuotias olen.
Eläke on bruttona 1900, mutta tienaan tuon lisäksi 1400 puhelinmyyjänä.
Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.
Juu, sedätkin saa vastata 😊, alunperin ajattelin asiaa omalla kannaltani, kun satun (vahingokseni 😏) olemaan nainen, pienipalkkainen sellainen.
Kaikki kokemukset ja mielipiteet kiinnostavat!
Kiitos vastaajille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää rahat kaksion myynnistä tuhlattavaksi tai sijoitettavaksi.
Asomaksu on puolet isompi kuin yhtiövastike, veikkaan?
Eli ei niillä rahoilla kauaa juhlita ja sitten onkin entistä tiukempaa.
Vierailija kirjoitti:
Muumioituisin ilman tuota työtä. Onneksi tuo tulorajani on kohtuullisen ok, joten pärjään. Ilman lisätyötä olisin joutunut todennäköisesti myymään asuntoni. Nyt vielä vuosi asuntovelkaa, sitten sekin helpottaa.
Teetkö puhelinmyyntiä kotonasi?
Minäkin olen miettinyt, että teveydentilan salliessa voisin jotain osapäivähommaa tehdä, saa nähdä löytyykö täältä maalta sellaista.
Ap
Kiitos kysymästä, eläkkeelle jäämisen myötä elämänlaatuni on todella parantunut huomattavasti.
Rahan riittämisen kanssa on ongelmia, vaikka minulla omistusasunto, mutta siitä tulevat rempat pelottaa. Nytkin on taloyhtiössä suunnitteilla ikkunaremontti.
Eläkettä saan 1790 €/kk miinus verot ja käteen jää reilut 1300€/kk.
Eläkkeen pienuus yllätti, sillä takana on 43-vuoden yhtäjaksoinen työura takana, ilman mitään vapaita, sillä olen lapseton. Ja viimeisen 20-vuoden aikana palkkatasoni on ollut 3800-4600€/kk, mutta ensimmäiset vuosikymmenet syövät eläkettäni.
Rahan kanssa pitää olla todella tarkkana, eikä moniin harrastuksiin ja matkoihin ole varaa, kun maksaa pakolliset kulut - yhtiövastikkeet, vakuutukset, netit jne.
Vierailija kirjoitti:
Työkyvyttymyyseläke lasketaan sen hetkisestä palkasta, ei eläkekertymästä.
Oletko osa-aikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä? Jos myyt lehtiä ja saat siitä 1400€ tulot, et mitenkään voi olla täysiaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä, vaan olet työkykyinen, eikä eläkettä makseta.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, eläkkeelle jäämisen myötä elämänlaatuni on todella parantunut huomattavasti.
Rahan riittämisen kanssa on ongelmia, vaikka minulla omistusasunto, mutta siitä tulevat rempat pelottaa. Nytkin on taloyhtiössä suunnitteilla ikkunaremontti.
Eläkettä saan 1790 €/kk miinus verot ja käteen jää reilut 1300€/kk.
Eläkkeen pienuus yllätti, sillä takana on 43-vuoden yhtäjaksoinen työura takana, ilman mitään vapaita, sillä olen lapseton. Ja viimeisen 20-vuoden aikana palkkatasoni on ollut 3800-4600€/kk, mutta ensimmäiset vuosikymmenet syövät eläkettäni.
Rahan kanssa pitää olla todella tarkkana, eikä moniin harrastuksiin ja matkoihin ole varaa, kun maksaa pakolliset kulut - yhtiövastikkeet, vakuutukset, netit jne.
Ole hyvä vaan! Sinulla on hyvä tilanne, kun vertaa tilanteeseeni, minun eläkkeeni tulee olemaan paljon pienempi, mutta itsehän olen osasyyllinen, kun ei tullut opiskeltua enempää.
Toivottavasti meillä molemmilla terveyttä riittää.
Minä saisin kohtuullsen, elämäntyyliini nähden, eläkkeen, jos jaksaisi/saisin jatkaa työssä 68 vuotiaaksi, mutta en taida jaksaa.
Kotini on tietysti jonkinmoinen turva, tämän myymällä, saan/saisin käyttörahaa 😢.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, olen tehnyt töitä 17 vuotiaasta lähtien, tämän hetken laskelman mukaan eläkkeeni 6304 vuotiaana tulisi olemaan n. 1400 €/brutto. Ei sillä ihmeitä mällätä.