Vierailija

Itse käsitän, että on vasta loppumaisillaan.

• ylös 9
  • alas 11

Sivut

Kommentit (25)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Näin se onkin. Muuten sanotaan loppu

Kiitos! Väiteltiinkin miehen kanssa asiasta.
Ap

• ylös 7
  • alas 11
Vierailija

Onko lasi puoliksi täynnä vai puoliksi tyhjä? Sanoisin että uudet pullat ovat ainakin tulossa uunissa. Eivät ne täysin lopussa ole.

Oon aina ihmetellyt tuota samaa. Musta se on ärsyttävän epämääräinen tapa ilmaista asia. Ja siis tuota käytetään kummassakin merkityksessä, ainakin mun havaintojen mukaan. 

Miksei voida sanoa selkeästi joko "loppu" tai "loppumaisillaan". Olisi paljon eksaktimpaa.

• ylös 17
  • alas 0
Vierailija

Olla lopussa, olla vähenevän pulla-aikajanan päässä, jolloin pullien lukumäärä on nolla. Tosin mummu käytti tätä ilmaisua kun pullia oli jäljellä alle 20.

• ylös 10
  • alas 3
Vierailija

Jos pullat on lopussa ei niitä ole! Jos ne ovat loppumassa voi pari viellä olla. Lopussa kiitos seisoo ja siihen se juttu loppuu.

• ylös 13
  • alas 2
Vierailija

Pullat on lopussa = pullat loppuivat eli niitä ei enää ole (saatetaan sanoa myös viimeistä ottaessa).
Pullat alkaa olla lopussa = pari voi vielä olla jäljellä tai yhden kahvikerran pullat on vielä jäljellä. Eivät siis ole vielä loppu.
Pullat on loppumassa = ks. edellinen kohta, eivät ole vielä loppu.
Pullat on loppu = lopussa ovat, yhtäkään ei löytynyt syötäväksi.

Näin siis minun mielestäni.

• ylös 16
  • alas 0
Vierailija

Pullat eivät voi olla loppunut. Ne voivat olla loppuneet tai lopussa.

Tai sitten voivat olla loppumassa, jolloin niitä on ehkä yksi tai kaksi vielä jäljellä.

Vierailija

Pullat ovat uupuneita pullamaisiin velvollisuuksiinsa. On raskasta tiristää rusinoita.

Vierailija

Pakastimessa voi olla lisää. Siellä ihan perällä, viimesyksyisten mustikoiden takana.

Vierailija

Jos maito on "ihan lopussa", sitä saattaa olla vielä pikku tilkkanen purkin pohjalla. Jos kauppias sanoo asiakkaalle pullien olevan "lopussa", niitä ei enää ole.

Vierailija

Kyllä se tarkoittaa että loppu on. Bensa on lopussa, pullat on lopussa, rahat on lopussa jne. vs. bensa on loppumaisillaan yms.

Vierailija

Olisikohan tässä kysymyksessä jokin murre-ero? Minusta "pullat ovat lopussa" tarkoittaa, että niitä ei ole enää yhtään jäljellä. Sen sijaan voi sanoa "pullat ovat melkein lopussa" silloin, kun ne ovat loppumaisillaan.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.