Mun tuttava kutsuu kävelyä lenkkeilyksi ja kerää huomiota Facebookissa "lenkeillään".
Tuttava on reilusti ylipainoinen ja on alkanut liikkua viimeisen vuoden aikana aika paljon. Se onkin erittäin hyvä. Mua häiritsee se, että tuttava puhuu lenkkeilystä, vaikka kävelee. Niputtaa myös kaikki kävelyt yhteen ja ilmoittaa illalla, kuinka paljon tuli lenkkeiltyä. Siis jos on aamulla kävellyt 2km, päivällä 3km ja illalla tehnyt vielä 5km:n kävelyn, niin päivittää illalla tehneensä 10km lenkin.
Minä olen pikku hiljaa pidentänyt omia JUOKSUlenkkejäni ja olen laihduttanut 25 kiloa. Olen oikeasti tosi ylpeä siitä, että jaksan juosta 5km putkeen ja tähtään 10km JUOKSUlenkkiin. Tuo tuttava osallistui Naisten kymppiin, muttei kertonut kenellekään, että KÄVELI sen. Otti vain kuvan itsestään maalissa ja päivitti "MÄ TEIN SEN!". Siis, käveli sen 10km..
En tiedä, miksi tämä häiritsee näin paljon. Ehkä siksi, että minä teen todella paljon töitä sen eteen, että olen juoksukunnossa ja ylipainoisesta sohvaperunasta 5km:n juoksukuntoon on pitkä matka. Sen sijaan tuollainen sunnuntaikäveleminen (vaikkakin lenkkarit ja urheilulliset vaatteet päällä) ei ole ollenkaan samanlaista urheilemista. Erinomaista kyllä, että liikkuu, mutta tuo huomion kerjääminen ja oleellisten asioiden kertomatta jättäminen on typerää.
Tulipa tämä vain mieleeni, kun tuttava päivitti Facebookiin eilen kuvan itsestään tekstillä "15km:n lenkki takana", vaikka satun tietämään, että se on kävelty VIIDESSÄ eri erässä päivän aikana..
Kommentit (135)
Ymmärrän hyvin ap. Itsekin vierastan että puhutaan 'puolitotuuksia' tai jätetään tahallaan väärinymmärryksiä korjaamatta. Se on valehtelua, olipa sitten face miten epäaito ympäristö joka tapauksessa. Se omien (liikunta)suoritusten jatkuva hehkutus on muutenkin rasittavaa (on ihan ok jos ei koko ajan tee). Siinä on sellaisten tykkäysten kalastelua ja kilven kiillotusta taas mistä en pidä. Ihmisten facekäytös toisin sanoen ärsyttää, ei se mitä ne tekee tai on tekemättä siellä oikeassa elämässä.
Antaa jokaisen urheilla kuten haluaa sekä päivitellä tätä sosiaalisessa mediassa miten haluaa. Jos toinen liioittelee/valehtelee niin antaa tehdä niin, itselleenhän siinä korkeintaan kuoppaa kaivaa. Ei sen tulisi olla toisilta pois. :)
Offtopic, miksi aina väitellä tästä ikuisesta 'ei lenkkeily ole kävelemistä vaan juoksemista'- asiasta? On juoksulenkkiä, kävelylenkkiä, metsälenkkiä, koirankusetuslenkkiä, HK:n sinistä lenkkiä... Turhaa nipotusta pienistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe tää on varmaan pila, koska tiesitkin varmaan että kävelyllä on erittäin paljon terveyshyötyjä ja etenkin ylipainoisten on hyvä aloittaa kevyellä liikunnalla pudottamaan painoa, etteivät nivelet ylirasitu ylipainon ja raskaan tärähdysliikunnan seurauksena. Kävelyä on tutkittu vähintään yhtä tehokkaana, jopa tehokkaampana rasvan palamisen apuvälineenä. Kun painoa on saatu laskettua, on hyvä aloittaa hengitys- ja verenkiertoelimistön rasittaminen esimerkiksi juoksun avulla. Tuttavasi on siis aloittanut hyvin fiksusti liikkumaan ja näin ollen saattanut välttää nivelien ylikuormitukset :)
Luitko aloituksen ollenkaan? Ei tässä ollut kyse kävelyn terveyshyödyistä, vaan siitä, että tuo ap:n tuttava väitti JUOKSEVANSA 15km, kun todellisuudessa käveli 5x3km.
Ei kukaan ole kiistänyt kävelyn terveyshyötyjä tai sitä, etteikö kävelyä voi sanoa lenkillä käymiseksi.
Luin aloituksen varmuuden vuoksi uudestaan. Toisellakaan lukemalla sen mukaan tuo ap:n kaveri EI ollut valehdellut juosseensa lenkkejään. Jos on kiertänyt naisten kympin, on kiertänyt naisten kympin, kaikki tietävät että sen voi tehdä kävellen, juosten tai miten nyt haluaakin edetä. AP:n mielestä taas "lenkki" kuuluu tehdä juosten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ap tiesitkö että terveysliikuntaa tarkasteltaessa liikunta voidaan jakaa vaikka 10min päivittäisiin suorituksiin ja sillä on samoja terveyshyötyjä kuin että kerralla tekisi? Tutustu ensin tällä hetkellä vallitsevaan teoriatietoon/tutkimuksiin ja tule sitten vasta itkemään, jos vielä on tarvetta
Eiköhän tämä ole kaikille selvää, myös ap:lle. Mutta sinulta (ja näköjään kymmeniltä muiltakin) meni ohi se pointti, että ap:n tuttava väitti juoksevansa nuo kilometrit, vaikka todellisuudessa käveli. Eihän tässä aloituksessa ollut kyse mistään muusta.
Ap:n pointti oli mielensäpahoitus. Ei se kaveri ollut väittänyt juosseensa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe tää on varmaan pila, koska tiesitkin varmaan että kävelyllä on erittäin paljon terveyshyötyjä ja etenkin ylipainoisten on hyvä aloittaa kevyellä liikunnalla pudottamaan painoa, etteivät nivelet ylirasitu ylipainon ja raskaan tärähdysliikunnan seurauksena. Kävelyä on tutkittu vähintään yhtä tehokkaana, jopa tehokkaampana rasvan palamisen apuvälineenä. Kun painoa on saatu laskettua, on hyvä aloittaa hengitys- ja verenkiertoelimistön rasittaminen esimerkiksi juoksun avulla. Tuttavasi on siis aloittanut hyvin fiksusti liikkumaan ja näin ollen saattanut välttää nivelien ylikuormitukset :)
Luitko aloituksen ollenkaan? Ei tässä ollut kyse kävelyn terveyshyödyistä, vaan siitä, että tuo ap:n tuttava väitti JUOKSEVANSA 15km, kun todellisuudessa käveli 5x3km.
Ei kukaan ole kiistänyt kävelyn terveyshyötyjä tai sitä, etteikö kävelyä voi sanoa lenkillä käymiseksi.
Hei, lukisitko sinä aloituksen uudestaan? .Ap tuttava ei ole väittänytkään että kävisi JUOKSUlenkillä. Kävelykin on lenkillä käyntiä.
Ap tässä vähättelee kävelyä, vaikka ei ymmärrä että tämä oli viisas tapa aloittaa kuntoilu kun ylipaino kuluttaa niveliä jo kävellessä, saatikka juostessa.
Moi, täällä myös läski, joka käy lenkillä, (siis kävelylenkillä). Kyllä nyt varmaan taas jotakuta rassaa ankarasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, lukisitko sinä aloituksen uudestaan? .Ap tuttava ei ole väittänytkään että kävisi JUOKSUlenkillä. Kävelykin on lenkillä käyntiä.
Ap tässä vähättelee kävelyä, vaikka ei ymmärrä että tämä oli viisas tapa aloittaa kuntoilu kun ylipaino kuluttaa niveliä jo kävellessä, saatikka juostessa.
Ap tarkensi asiaa myöhemmässä kommentissaan, eli aloituksessa ei lukenut mitään juoksemisesta
Siis mitä, somessa kaunisteltiin totuutta? STOP THE PRESS!!
Mä harrastan juoksemista, ei tuu kauheasti päiviteltyä someen lenkkejä kun ei se mitään erikoista ole. Mä oon tyytyväinen et ihmiset liikkuu, urheilusta jotain tietävänä on aika helppo huomata ketkä liiottelee, mutta ei se ole multa pois. Huvittavaa se on, mutta huvinsa kullakin.
Mä teen tätä itteni vuoksi, en sen takia et saisin someen jotain eli jos päivitän et lähden juokseen maratonin ne peukutukset ei paljoa lämmitä jos en sitä oikeasti tee.
Aina huomaa selkeästi missä aloituksissa mammat näkevät itsensä. :D
Tuttavasi yrittää kiinnittää huomion itseensä ja pois sinusta, joka sentään teet töitä laihtumisesi eteen ja olet onnistunutkin siinä hienosti. Hän on kateellinen menestyksestäsi ja yrittää siksi vetää lokaan maineesi urheilullisena ja nopeasti hoikistuvana henkilönä ja saada ihailevia kommentteja, jotka olisivat todellisuudessa kuuluneet sinulle. Onneksi valheilla on lyhyet jäljet! Voit levittää sanaa tuttavapiirissäsi asioiden todellisesta laidasta ja saattaa tuon huomion hakuisen läskin naurunalaiseksi. Näin saat myös itsellesi kuuluvaa arvostusta paljastaessasi tuttavapiiriäsi ja sen arvostusta perusteettomasti hyväksikäyttävän ja ihmissuhteita valheillaan myrkyttävän henkilön. Voit myös ottaa videota tuttavastasi noilla "juoksulenkeillä" ja julkaista niitä Facebookissa todistusaineistona.
Joo minäkin kerron nostaneeni 3000 kiloa, kun nostan 3*10*100 kg mavessa
Ap tässä vähättelee kävelyä, vaikka ei ymmärrä että tämä oli viisas tapa aloittaa kuntoilu kun ylipaino kuluttaa niveliä jo kävellessä, saatikka juostessa.[/quote]
Ap tarkensi asiaa myöhemmässä kommentissaan, eli aloituksessa ei lukenut mitään juoksemisesta[/quote]
Tarkensi... Vai tarkoitit varmaan että korjasi kun tajusi miten idiootilta kuulostaa?
Mä saatan kävellä viiden tunnin lenkin ja kutsun sitä lenkkeilyksi. Harrastan sekä juoksua että kävelyä vuoropäivinä.
Oikeasti raskasta on juosta hyökkääjänä tai laitapelaajana futismatsissa. Mitkään 15-20 kilometrin matkat juosten eivät ole mitään siihen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Heh naurattaa tämmöset hupsut kun eivät ymmärrä liikunnasta sen vertaa että huomaisivat eron noissa asioissa :)
Vierailija kirjoitti:
Mä työnnän jalkaprässissä 3*20*200 kg eli työnnän kanankoivillani 12 000. Jee!
"lenkillä" voi käydä, vaikka lähipubeissa, mutta ei sitä millään muotoa liikuntaan kannata verrata.
Kävely kuuluu vanhainkotiin, aikuisten olisi hyvä tähdätä siihen että pystyy juoksemaan ja oikeasti rasittamaan kroppaansa.
Päinvastoin juoksu on mukavampaa,kävellessä tulee olo kun olisi kahlittuna johonkin,syke ei juuri nouse ja tulee pitkästyttävä olo,pakko singahtaa juoksuun.
Juostessa tuntee elävänsä.