Mun tuttava kutsuu kävelyä lenkkeilyksi ja kerää huomiota Facebookissa "lenkeillään".
Tuttava on reilusti ylipainoinen ja on alkanut liikkua viimeisen vuoden aikana aika paljon. Se onkin erittäin hyvä. Mua häiritsee se, että tuttava puhuu lenkkeilystä, vaikka kävelee. Niputtaa myös kaikki kävelyt yhteen ja ilmoittaa illalla, kuinka paljon tuli lenkkeiltyä. Siis jos on aamulla kävellyt 2km, päivällä 3km ja illalla tehnyt vielä 5km:n kävelyn, niin päivittää illalla tehneensä 10km lenkin.
Minä olen pikku hiljaa pidentänyt omia JUOKSUlenkkejäni ja olen laihduttanut 25 kiloa. Olen oikeasti tosi ylpeä siitä, että jaksan juosta 5km putkeen ja tähtään 10km JUOKSUlenkkiin. Tuo tuttava osallistui Naisten kymppiin, muttei kertonut kenellekään, että KÄVELI sen. Otti vain kuvan itsestään maalissa ja päivitti "MÄ TEIN SEN!". Siis, käveli sen 10km..
En tiedä, miksi tämä häiritsee näin paljon. Ehkä siksi, että minä teen todella paljon töitä sen eteen, että olen juoksukunnossa ja ylipainoisesta sohvaperunasta 5km:n juoksukuntoon on pitkä matka. Sen sijaan tuollainen sunnuntaikäveleminen (vaikkakin lenkkarit ja urheilulliset vaatteet päällä) ei ole ollenkaan samanlaista urheilemista. Erinomaista kyllä, että liikkuu, mutta tuo huomion kerjääminen ja oleellisten asioiden kertomatta jättäminen on typerää.
Tulipa tämä vain mieleeni, kun tuttava päivitti Facebookiin eilen kuvan itsestään tekstillä "15km:n lenkki takana", vaikka satun tietämään, että se on kävelty VIIDESSÄ eri erässä päivän aikana..
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
"lenkillä" voi käydä, vaikka lähipubeissa, mutta ei sitä millään muotoa liikuntaan kannata verrata.
Kävely kuuluu vanhainkotiin, aikuisten olisi hyvä tähdätä siihen että pystyy juoksemaan ja oikeasti rasittamaan kroppaansa.
Ette taida ymmärtää että kun on kyse ylipainoisesta ihmisestä, on nivelrikon vaara jos aloittaa rankan kuormittamisen esimerkiksi juoksemalla? Se ei ole terveellistä eikä kannattavaa. Ensiksi paino pois nivelystävällisemmillä lajeilla. Menetettyä omaa niveltä kun ei vielä nykypäivänä ehjäksi saa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se paljas "lenkki" tarjoittaa nimenomaan perustasoista lenkkiä eli kävelyä. Jos mennään juosten niin sitten se on "juoksulenkki". Ymmärrän hyvin että hän hehkuttaa suorituksia. Ei ole olennaista mitä muut tekevät vaan jos saa parannusta omaan aikaisempaan suoritukseensa niin se on hyvä juttu. Sillä ei ole merkitystä onko lenkin tehnyt yhdessä vai kolmessa osassa, kuntoilussa tärkeämpää on päivittäinen kokonaisannos kuin yksittäinen suoritus joten on aivan oikea tapa laskea päivän liikunnat illalla yhteen. Kehon kannalta voi olla jopa parempi jakaa suoritus osiin.
Juuri näin!
Ap, minkä muotoinen on lenkki? Aivan. Muista se seuraavan kerran, kun otsasuoni tykyttää.
lenkki5*A
1. silmukka, raksi, rengas. Pyyhkeen, napin lenkki. Suksisauvan lenkki. Ketjun lenkit. Kumilenkki. Kiinnitys-, ripustus-, vetolenkki. Rannelenkki. Laukun kantolenkit. Taivuttaa vitsas lenkiksi, lenkille. Niskalenkki urh. niskaote.
Kuv. Ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Viestijoukkueen vahvin lenkki.
Ark. lenkkimakkara. Sauna-, grillilenkki. Puoli kiloa lenkkiä.
2. pitkähkö kävely-, hiihto- tms. kierros (vars. harjoitus- t. kuntoilutarkoituksessa). 10 kilometrin lenkki. Hiihto-, juoksu-, kävelylenkki. Käydä lenkillä. Olla lenkillä, lähteä lenkille.
Ylipainoiselle ihmiselle kävely on parempi vaihtoehto. Juoksu rasittaa niveliä. Itse olen urheilullinen mies ja pystyn liikkumaan mitä moninaisimmilla tavoilla mutta ikinä en lenkkeile juosten vaan reippaasti kävellen. Kukin tavallaan.
Minä olen juossut useita puolimaratoneja putkeen ja juoksen helposti kympin alle tuntiin. Silti minua ei harmita tippaakaan, jos joku huonompikuntoinen laskee ja ilmoittaa kävelylenkkinsä ap:n kaverin tavalla. Päinvastoin, olen iloinen, että hän on aloittanut liikunnan juuri niin kuin pitääkin: säännöllisesti mutta oman jaksamisensa sallimissa rajoissa.
Siis olen juossut useita puolimaratoneja, en sentään putkeen vaan yhden kerrallaan (en tiedä, mikä ajatusvirhe sai minulla tuohon ylimääräisen sanan).
126
Vierailija kirjoitti:
Kunpa minullakin olisi niin helppo elämä, että tällaisista asioista jaksaisi pahoittaa mielensä.
Hienoa klassista av-argumentointia. :)
Ap on ihan kuin siitä Pikku Britannian sketsistä, the only gay in the village. 😂
Minulla on aiheeseen löyhästi liittyvää purnattavaa, jota luultavasti kaikki alapeukuttaa. Purnaan silti.
Miksi varsinkin nuoret naiset (osittain myös vanhemmat) pukeutuvat päästä varpaisiin kaiken maailman superurheiluasusteisiin mennessään lähipuistoon KÄVELYLLE!? Eikä edes millekään reippaalle kävelylle, vaan ihan normaalia vauhtia kävelevät, niin ettei taatusti pisaraakaan hikeä nouse pintaan! Muotia tai ei, urheiluvaatteisiin pukeutunut ihminen joka ei urheile, näyttää dorkalta.
Ihailen tuttavaasi. Jopa 15 km päivässä kävelylenkkiä! Minäkin olen ylipainoinen, BMI 30, mutta en saa aikaiseksi minkäänlaista liikuntaa. Kävelen pihaan autolle, korkeintaan postilaatikolle.
Oon varmaan sitten ainoa, jota myös vähän ärsyttäisi suoranainen valehtelu. Sinänsä tietysti hienoa, että liikkuu, mutta miksi pitää väittää juoksevansa, jos kävelee jne.
Itse asiassa rasvanpolttoa ajatellen kävelylenkit on parempia, lisäksi juokseminen lisää runsaasti ruokahalua. Itse teen molempia, jaksan juosta helposti 10-15km mutta monesti myös kävelen, se kun on myös hyvää LENKKEILYÄ. Sitä paitsi ylipainoisen pitääkin kävellä eikä juosta. Oletko kade vai missä mättää? Mikset poista kavereista niin et nää päivityksiä?
Älä kuitenkaan ole katkera siitä...
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta pirustako ap sen tietää että tämä tuttava vain kävelee? Esim minä aiemmin rapakuntoinen ja ylipainoinen aloitin lenkkeilyn kävelyllä, jatkoin rivakammalla kävelyllä ja nyt sitten hölkkään osan. Ja ei mun hölkkävauhti ole sen nopeampaa kuin tuo rivakka kävelyvauhti vaan lenkkiin menee sama aika noin suunnilleen kävelin sitten kokoajan vai hölkkäänkö välillä.
Ap on ainoastaan nolo ja katkera stalkaaja jonka kannattaisi nostaa vain se oma persus penkistä ja mennä lenkille ja keskittyä siihen omaan vauhtiinsa.
Kyllähän se paljas "lenkki" tarjoittaa nimenomaan perustasoista lenkkiä eli kävelyä. Jos mennään juosten niin sitten se on "juoksulenkki". Ymmärrän hyvin että hän hehkuttaa suorituksia. Ei ole olennaista mitä muut tekevät vaan jos saa parannusta omaan aikaisempaan suoritukseensa niin se on hyvä juttu. Sillä ei ole merkitystä onko lenkin tehnyt yhdessä vai kolmessa osassa, kuntoilussa tärkeämpää on päivittäinen kokonaisannos kuin yksittäinen suoritus joten on aivan oikea tapa laskea päivän liikunnat illalla yhteen. Kehon kannalta voi olla jopa parempi jakaa suoritus osiin.